Gå til innhold

Tomt bilbatteri, hvor lenge kjøre for å lade det opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal få starthjelp med ladekabler i morgen. Hvor lenge burde jeg kjøre bilen etter vi har fått futt i den igjen?

Anonymkode: daee4...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da Viking kom og starta bilen min fikk jeg beskjed om å kjøre minimum halvannen time for å være på den sikre siden.

Anonymkode: fd7f2...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal få starthjelp med ladekabler i morgen. Hvor lenge burde jeg kjøre bilen etter vi har fått futt i den igjen?

Jeg har pleid å kjøre ihvertfall et 3-4 mil

Anonymkode: d93be...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60A batteri bør ikke lades med mer enn 10A  siden det blir for varmt og ødelagt. Ladestrøm = 10% av batteriets Amp. kapasitet.

Så hvis batteriet lades maks så vil man måtte kjøre i 6t med god ladestrøm.

Oppsummert: Kjøp en lader.

Anonymkode: 0cb3b...184

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet så kommer det helt an på hvorfor batteriet er tomt. Hvis det er tomt av seg selv så er det ikke sikkert at du klarer å lade det opp. At cellene er for dårlige til det. Det kan jo selvfølgelig være at dynamoen er gått fløyta slik at det ikke lades i det hele tatt, men det skjer oftere at batteriet tar kveld. 
Så mitt tips vil være. Start bilen med starthjelp, la den stå å svive i 10 minutt før du slår av tenninga igjen. Start den igjen etter et par minutt. Starter den lett da så er det muligens ikke batteriet som er dårlig. Kjør i såfall en times tid. 
Dersom den ikke starter lett etter 10 minutt er det bare å bytte batteriet. Et normalt startbatteri har normalt en levetid på 3-8 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

60A batteri bør ikke lades med mer enn 10A  siden det blir for varmt og ødelagt. Ladestrøm = 10% av batteriets Amp. kapasitet.

Så hvis batteriet lades maks så vil man måtte kjøre i 6t med god ladestrøm.

Oppsummert: Kjøp en lader.

Oj…. Hvilket type batteri jeg har aner jeg ikke. Kan så vidt skifte olje, så da vet man hvor kunnskaps nivået er her! 😅 

Har en Skoda citigo, og bilen som skal hjelpe meg med startkabler er en 4 hjulstrekk stor Toyota… alle bilene er over 10 år, utvist når batteriene er byttet/kjøpt 🤷🏼‍♀️ 

Du sier batteriet kan bli ødelagt, men sier jeg skal kjøpe en lader? Jeg skjønner ingenting 

Tenkte bare få starthjelp og kjøre lenge selv 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akay skrev (1 time siden):

I utgangspunktet så kommer det helt an på hvorfor batteriet er tomt. Hvis det er tomt av seg selv så er det ikke sikkert at du klarer å lade det opp. At cellene er for dårlige til det. Det kan jo selvfølgelig være at dynamoen er gått fløyta slik at det ikke lades i det hele tatt, men det skjer oftere at batteriet tar kveld. 
Så mitt tips vil være. Start bilen med starthjelp, la den stå å svive i 10 minutt før du slår av tenninga igjen. Start den igjen etter et par minutt. Starter den lett da så er det muligens ikke batteriet som er dårlig. Kjør i såfall en times tid. 
Dersom den ikke starter lett etter 10 minutt er det bare å bytte batteriet. Et normalt startbatteri har normalt en levetid på 3-8 år. 

Det er tomt fordi bilen har blitt lite kjørt… Skal begynne bruke bilen mer nå, men da var den selvfølgelig tom for strøm 😅 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke ladet opp batteriet ved å kjøre hvis det allerede er tomt, da må du bruke lader. 

Anonymkode: c01ca...144

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oj…. Hvilket type batteri jeg har aner jeg ikke. Kan så vidt skifte olje, så da vet man hvor kunnskaps nivået er her! 😅 

Har en Skoda citigo, og bilen som skal hjelpe meg med startkabler er en 4 hjulstrekk stor Toyota… alle bilene er over 10 år, utvist når batteriene er byttet/kjøpt 🤷🏼‍♀️ 

Du sier batteriet kan bli ødelagt, men sier jeg skal kjøpe en lader? Jeg skjønner ingenting 

Tenkte bare få starthjelp og kjøre lenge selv 

ts

Hvis du sjekker på nett så finner du fort ut batteri str. 

Men det er ikke viktig. Som nevnt tidligere så kjøper du en Ctek lader. Koble til, la den stå over natten, 0 problem.

HVIS du kjører inn i vinterhalvåret med svakt batteri er faren stor for at det blir ødelagt. Lavt frysepunkt og det sprekker (innvendig). Kostnad blir noen tusen i batteri bytte+ alt tullet rundt.

Toppladet batteri holder veldig lenge, svake batteri forringes fort. En ctek lader tilpasset din bil er vedlikeholdsfri , skrur seg av selv når batteriet er fullt. Aldri startproblemer og slipper kanskje kostnader ved batteri skifte.

Vær veldig forsiktig med startkabler, feil startkabler uten overspenningsvern brukt feil kan knocke ut elektronikken og da koster feilen lett 20-25.000.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er tomt fordi bilen har blitt lite kjørt… Skal begynne bruke bilen mer nå, men da var den selvfølgelig tom for strøm 😅 

ts

Vanlig at et batteri tappes for strøm over tid.

Hvis du har muligheter, så mål spenningen før du får starthjelp. Hvis den er over 11 Volt holder det fint med en times kjøring til å få start dagen etter. Men husk, det er ikke toppladet. Til det trengs det flere timer kjøring eller en batterilader.

Anonymkode: e25bb...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...