Gå til innhold

Oppskrift på votter?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men når du strikker rundt og rundt på fire pinner blir det glattstrikk selv om du strikker rett på hver omgang.

Dersom du strikker rundt så må du strikke annenhver omgang rett og annenhver omgang vrang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å få glattstrikk. Hvis du vil ha riller gjør du det slik.

Skrevet

@tuji - tror gjesten over her prøver å forklare hva rillestrikk er;-)

Skrevet

Jeg vet veldig godt hva rillestrikk er, for jeg strikker hver bidige dag - og jeg står fast ved min forklaring:

Strikker man frem og tilbake, lager man riller ved å strikke rett begge veier.

HVis man strikker på fire pinner eller rundpinne, må annenhver omgang være rett og annenhver vrang. Hvis man strikker rett hele tiden, blir det glattstrikk.

Bombesikkert!

Skrevet
Jeg tror rillestrikk er det du får når du strikker frem og tilbake og strikker rette masker begge veier. Det er det samme som rettstrikk. Dersom du strikker rundt så må du veksle mellom å strikke annenhver omgang rett og annenhver omgang vrang.

Men når du strikker rundt og rundt på fire pinner blir det glattstrikk selv om du strikker rett på hver omgang.

Ser ut som dere er enige da ;)

Skrevet
Jeg vet veldig godt hva rillestrikk er, for jeg strikker hver bidige dag - og jeg står fast ved min forklaring:

Strikker man frem og tilbake, lager man riller ved å strikke rett begge veier.

HVis man strikker på fire pinner eller rundpinne, må annenhver omgang være rett og annenhver vrang. Hvis man strikker rett hele tiden, blir det glattstrikk.

Bombesikkert!

Det var det jeg mente, så da er vi enige da. Bombesikkert! :ler:

Skrevet

jeg strikker aldri etter mønster, noe som kan gi ganske rare resultater ;)

men jeg har forstått grunnprinsippet for votter noe ala dette (På fire pinner):

strikk en vrangbord som til en sokk. strikk 4 omganger rett (vil du ha posete votter eller skal tove dem litt kan du øke i løpet av disse omgangene). Øk deretter hver annen omgang slik:

1. omgang: pinne nr 1, maske nr 2 + pinne nr 4 maske nr nest sist

3. omgang: pinne nr 1, maske nr 3 + pinne nr 4 maske nr tredje sist

5. omgang: pinne nr 1, maske nr 4 + pinne nr 4 maske nr fjerde sist

fortsett til du har kommet til basen av tommelen. På denne måten lager du en pen kile.

Nå tar du alle maskene som er innenfor kilen og setter dem på en annen pinne, eller drar en tråd gjennom dem. Så legger du opp noen masker på innsiden av kilen og strikker hoveddelen på votten som foten på en sokk. Når du er ferdig med hoveddelen, tar du opp maskene fra kilen, og masker fra kanten av hoveddelen på innsiden av tommelen. Så strikker du rundt til tommelen er passelig lang.

Hvis du er nybegynner ville jeg skaffet meg en mer detaljert oppskrift ;)

Skrevet

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppsk..._id=21&〈=no

disse vottene ser greie ut, er bare å strikke vanlig vrangbord og så bruke oppskriften fra "Nå strikkes M.1. Samtidig når arb måler 2 cm..."

trenger ikke å bruke diagrammet, bare strikk glattstrikk hele veien, så man "får det inn" hvordan det er å strikke votter. er ganske lett når man først ser hvordan det blir.

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Tusen takk, både Gaja og Gjest! :kyss:

Skjønte faktisk litt av hvordan det gjøres ved å lese oppskriften din, Gaja!

Må bli ferdig med sokken jeg holder på med, så pinnene blir ledig, så skal det strikkes votter! :hoppe:

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Men vi skal finne en ordentlig oppskrift! :Nikke: Har funent en, akkurat som jeg (og du Frysepulver) har leitet etter, men den står på engelsk....

Jeg skal prøve meg på Gaja sin metode, kan hende jeg ikke skjønner det når det komer til stykket liksom, men jeg TROR jeg skjønte litt!

Skrevet

Egentlig bør det jo være langt lettere å strikke votter enn sokker, for det er jo mye mer rettstrikking og langt mindre ting å tenke på; bare tommel og avslutning... Så jeg har tro på at vi skal klare det :tommel:

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Jeg tror også det er lettere. Det er derfor jeg tror jeg skjønte oppskriften ;) For man begynner med vrangborden hvor man stikker hånden inni, akkurat som øverst på en sokk. Og i avanserte oppskrifter har jeg sett at de bruker tynne pinenr da, og skifter til litt tykkere når de skal over på selve votten liksom. Gaja sitt "mønster" sier noe om hvordan man øker for å få votten til å vide seg ut sånn at det er plass til hånden, den er jo ikke rektangulær liksom..

Har strikket ferdig sokken, og pinnene er ledig, Gaja sin veiledning er printet ut, og jeg var klart til å gå i gang.

MEN: Mitt store problem: Hvordan øker jeg??? :klø:

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvordan gikk votteprosjektet???

Finnes det en votteoppskrift tar jeg den gjerne imot......

Er litt nybegynner jeg og...

Skrevet

Jeg har begynt på ny runde sokker jeg, etter å ha gitt bort alle til jul ;)

Skrevet

Her er en link til en votteoppskrift som Hulderjenta fant: Votter

Var tegninger og alt, så den så veldig grei ut.

Skrevet

Den så jo super ut da! Men da jeg skrev den ut kom det bare det ene hjørnet... hmm hvordan skal jeg få skrevet den ut sånn at jeg kan se på arka??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...