Gå til innhold

Leviora vil bli frisk


Leviora

Anbefalte innlegg

MarianneE skrev (11 timer siden):

Folk tester seg ved mistanke om covid ja. En kjøpesenterkollega (altså annen butikk på senteret) testet positivt på tirsdag. Får håpe dere får en lett runde uansett om det er covid, influensa eller noe annet. 

Du gjorde en god jobb ved å lytte til kroppen her forleden. Veldig smart av deg! Jeg har (prøvd å) innført koselommer her hjemme. Jeg har prøvd å få det til hver dag, med vekslende hell men ofte har jeg fått det til pga prioritering. I Desember har jeg satt av 30 minutter til å bare koble ut. Ene dagen var det 30 minutter med kaffe og et ukeblad. Fargelegging i 30 min en annen dag. Kryssord. I mellomtiden der har jeg trent på å slappe av og konsentrere meg om å puste dypt ned i lungene og ikke bare øverst i brystet. Vet ikke om det er verdt et forsøk, eller om det blir latterlig i din situasjon. 

Ønsker deg god bedring og gode lyspunkter uansett. ❤️

Jeg fikk testet og den var negativ, så det er nok influensa. Jeg lå og hutret med over 39 i feber i hele natt, og det kan jeg ikke huske jeg har gjort siden sist vi hadde influensa for mange år siden 😅

Det er lurt å sette av tid til seg selv. Jeg har dog begynt å bli mer fleksibel og kreativ, for det er ikke alltid jeg kan vente. I går sto jeg mellom hyllene på Coop med fingrene i ørene, lukket øynene og roet ned 😂 Det gjør godt å komme forbi der jeg bryr meg om hva folk tror og mener. Å puste med magen er også noe jeg minner meg selv om flere ganger om dagen. 

Takk! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det snøør, det snøør! Hjelpes. Glad vi har god bil. Aldri om jeg går tilbake til stasjonsvogn og fremhjulsdrift igjen!

Akkurat nå stinker jeg self tan. Jeg har blitt hekta på å være brun og fresh. Hadde aldri trodd at jeg skulle føle meg så mye bedre bare av å få litt farge! Jeg er så bleik til vanlig at det virker unaturlig og rart i starten, men nå har jeg blitt vant. Gleder meg til sommeren og å kunne gå i kortere kjoler og shorts uten at det ser ut som jeg har malt beina mine blåhvite. 

E og mannen er fremdeles friske. Håper for guds skyld det holder seg sånn, selv om det er urealistisk. En liten uke igjen til jul, bare! Krysser alt jeg har. Vil ikke ha sykdom i hus da 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Febertermometeret viste 42° da jeg målte meg i 7-tia i morges :forferdet: Jeg trodde ikke på det først. Jeg var så dårlig at mannen måtte bekrefte det, og det sto jaggu 42. Jeg fikk streng beskjed om å legge meg igjen, men det var så vidt jeg klarte å gå. Jeg hadde ropt på mannen, men kalte han for «pappa» og lå i hele natt og fantaserte om at kroppen min var en svær gråstein. Nå vet jeg ikke om det er vanlig at sånne panne- og øretermometere måler for høyt? Jeg pleier å måle over hele kroppen, og 42 fikk jeg da jeg målte i armhulen. Så høy feber er ikke akkurat noe særlig, så jeg fikk komme inn til lege i dag. Der ble jeg bare latterliggjort og brakt skam over. «Ja, der ser du hvordan det går når du ikke vaksinerer deg mot influensa! 😂» Vel, takk for det. De fant ikke noe alvorlig, heldigvis. CRP på 92 var visst vanlig for influensa. Nå får jeg bare slappe av mest mulig og bli fort frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvesvarene kom i dag og de viste positivt for Influensa type A. Nå håper jeg bare vi blir friske nok til å nyte jula skikkelig. Men! En ting jeg har blitt veldig flink til er å bare overgi meg og finne tilfredshet også kjipe situasjoner. Vi skal nok få det fint uansett. ❤️

Mannen kjøpte julegave til meg i dag. Det var ingen hemmelighet så jeg kunne like gjerne få den nå. Jeg har fått et par skikkelig gode felleski! 😁 Jeg har lengter etter å gå på ski og har sagt helt siden snøen kom at jeg må ut og gå på ski, men de må preppes og glides og mannen har ikke tatt seg tid til det. Jeg har vært ekstra glad fordi det er flere år siden jeg gikk på ski. De gamle jeg har er fra da jeg veide 55kg og de siste årene har jeg vært alt for tung til å kunne gå med dem. Men ikke nå! Tilbake til 50-tallet og klar for skitur. Med felleski trenger jeg ikke å tenke på å smøre for hver gang og dørstokkmila blir langt kortere. Jeg gleder meg sånn! Og gjett om Frøkna aka Turbo på fire bein blir glad for å løpe 😁 Digg å ha en ekstra motor også når utholdenheten min er mildt sagt ræva. Håper formen er god nok til å ta en tur i romjula 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E ble dårlig på mandag og nå ble mannen dårlig også. Han kjente at han brygget på noe i morges og skyndte seg på butikken for å ta julehandelen 🤣 En time etterpå lå han langflat på sofaen med feber. Influensaen kommer så fort på en!

Jeg er i betraktelig bedre form i dag og jeg er så glad for det. Det betyr at jeg mest sannsynlig er temmelig oppegående allerede lille julaften og kan få stelt i stand det siste før jul. Heldigvis har vi familie i nærheten som er så snille og tilbyr oss hjelp. Svigermor har også tilbudt seg å dele litt av julebaksten og det setter jeg stor pris på :hjerte: Nå har jeg fått krydret ribba som skal stekes lille julaften, og jeg har fått vært litt ute med Frøkna. Hun røyter noe voldsomt nå og jeg fikk børsta av halve hunden. Det så i alle fall sånn ut 🤣

Så får vi se hvordan det blir med julefeiringen da. Middag hos mamma og pappa 1. juledag utgår sannsynligvis. Pappa er ikke vaksinert mot influensa og det forstår jeg ikke, han som har kraftig nedsatt immunforsvar pga. leddgiktmedisiner og kreftbehandling 😳 Håper virkelig ikke han blir dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godt nyttår! 🎊

Det ble litt av ei jul. Sykdom over hele fjøla og null energi. Jeg trodde jeg mestret situasjonen greit, men den 2. Januar knakk jeg helt sammen. Det var tydelig at jeg har vært mer overveldet enn jeg har klart å anerkjenne. Det endte opp med et klassisk nervøst sammenbrudd hvor det føltes som om nervesystemet mitt endelig fikk lov til å fortelle meg hvordan det hadde det, alt jeg har følt på både før og under jula, med renter, kom frem. På kvelden satt jeg bare og skalv med tidenes verste angstfølelse i kroppen. Det hjalp heldigvis å snakke om det med mannen og jeg fortalte ham at det kan ta tid før jeg kommer til hektene igjen, og jeg trenger tid for å pleie meg selv. I går måtte jeg rett og slett bare isolere meg så godt jeg kunne. Fokusere på meg og mitt. Det hjalp mye! Det føles dritt å måtte isolere meg, men jeg hadde ikke klart å være kognitivt tilstede med barna uansett. Én dag hvor jeg må være alene gir mange dager hvor jeg kan være 100% mamma igjen.

I dag er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Akkurat nå er det vanskelig å skille mellom hva som er traumerespons og genuine behov. Trenger kroppen å hvile på sofaen, eller er det en falsk oppfatning av hva som er hvile og regenerering? Ville det vært bedre for kroppen å gå en tur? Hva om jeg presser kroppen for mye fysisk og ender opp med å føle meg verre? Akkurat det her er noe jeg MÅ lære for å kunne unngå at overbelastning skjer i utgangspunktet og det er litt sånn learning by doing, bortsett fra at jeg har en tendens til å glemme den lærdommen :murvegg:

Akkurat nå føler jeg det er nødvendig med søvn, men jeg er våken. Og jeg er fryktelig dårlig til å sove bare fordi jeg bestemmer at jeg vil. Har jeg først våknet om morgenen vil ikke hodet hvile før det kortslutter til kvelds, uansett hvor sliten kroppen er. Opp og stå, ADHD vil ut og gå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menssyklusen min kan ta seg en bolle. Den er langt over ei uke forsinket og jeg måtte ta en test selv om det er svært lite sannsynlig at jeg er gravid. Den var negativ. Det har sikkert vært den fysiske og psykiske påkjenningen i Desember som har rotet den til. Nå begynner jeg å lure på om den i det hele tatt kommer :klo: Men jeg har murringer, så den er nok like om hjørnet. Selv om testen viste negativt er det også beroligende å ikke kjenne et fnugg av graviditetssymptomer. Med M husker jeg at jeg logget klare symptomer før IKM, og 10 dager etter IKM lå jeg som et slakt på sofaen. Det gjør jeg riktig nok nå også, men av andre årsaker 😅

Hverdagen er i gang og det er deilig. Henting i bhg og skole har gått som en drøm til tross for laber form. M viste stolt frem at han hadde husket å ta på votter da han møtte meg ved grinda. Vi måtte nemlig ta en alvorsprat om faren for å forfryse hendene i går da han har fått for vane å unngå å ha på votter eller ta dem av seg i -10 og vind. Jeg er ikke en type som sugarcoater ting for barna og fortalte om forfrysning, koldbrann og at det var sånn oldemor mistet foten sin. Han ville helst ikke miste fingre og da ble votter kult igjen :nikke: Den buffen jeg har kjøpt til ham må jeg derimot revurdere. Han går nemlig sjeldent rundt uten ett eller annet i munnen og buffen er visst god å sutte på. Helt til den blir våt og fryser til is. Han hadde altså votter på, men gikk rundt med en isklump rundt halsen :) Jeg må bare le!

Ellers har Miss Sassy flyttet inn hos oss. Rettere sagt inn i E. Aner ikke hvor gamle, uskyldige E har blitt av. Jeg har hørt at det er vanlig i den alderen. Snart 8 og en attitude som gjør meg målløs :hoho: Hun er aldri direkte slem eller noe sånt, men hun prøver for alvor å finne sin indre autoritet og plass i verden. Hun kan finne på å si upassende ting, men vi tar det med et (alvorlig) smil og forklarer at ting hun sier og gjør kan såre andre. Å forstå det er heller vanskelig for henne så vi snur på situasjonen og får henne til å reflektere over hvordan hun hadde følt det om andre gjorde det samme mot henne. Da virker hun litt brydd og jeg forklarer bare at vi alle gjør feil, det viktigste er at vi lærer og prøver å unngå det. Det blir mye prøving og feiling fra hennes side og hun finner nok utav ting etterhvert.

Klokka er 02 og endelig er øynene tunge. Jeg må se til og få snudd denne døgnrytmen igjen 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen! Nå! Jeg visste det ville hjelpe å etterlyse den offentlig 🤣 10 dager over. Den ville sikkert komme i sync med fullmånen.

I dag har jeg hatt vestibulær migrene. Det blir jeg aldri helt klok på. Klarer aldri å forstå at det er det jeg har før det ene øyet begynner å sige litt. Svimmelheten er også helt lik hver gang, men varighet, intensitet, hva som trigger og hvordan å kvitte seg med den er heller vanskelig å svare på. Nå har det vart hele dagen, og jeg håper virkelig det gir seg til i morgen. Veldig greit å ikke ha særlig hodepine, men det ekle trykket i halve hodet + svimmelhet og vanskelig med å fokusere er helt jævlig. Mannen måtte hente ungene, og selv om det stakk litt nå som jeg endelig har vært i stand til å gjøre det selv i flere måneder, var det nettopp dét som gjorde at skammen og den dårlige samvittigheten slapp; jeg har hentet konsekvent i flere måneder, og å bli syk én dag må gå bra :nikke: 

Det begynner å hope seg opp med husarbeid og jeg hater når det skjer. Mye ble satt på vent i jula pga sykdom og etter det har vi kun fått gjort det mest nødvendige. Robotstøvsugeren går daglig, vasking av bad har jeg blitt helt oppslukt av etter jeg bestilte en haug med Pink Stuff produkter, men klesvask og generell rydding er det verre med. Når den to do-lista blir lang kortslutter hjernen min bare. Jeg klarer liksom ikke å få den til å unngå å se hele summen av oppgavene og heller fokusere på å gjøre litt. Sette på én vask. Må ikke dedikere hele dagen til det. Bare slenge klær inn i vaskemaskinen, go about my day for så å glemme den, kjøre den på nytt og repetere det en eller to ganger til :himle: Du vet folk som kjøper sokker eller truser fordi det gikk tomt i skuffen og alt er i skittentøyskurven? De har ADHD. Prove me wrong :fnise: For de som tenker at mannen da burde begynne å ta mer del i husarbeidet: vit at det er han som normalt gjør mesteparten. Han har bare gått på en liten smell han òg 😅 Det går seg til. Må bare få komme i gang litt forsiktig.

Ellers har det gått i ulike stillesittende aktiviteter i dag. Jeg prøver å ikke se for mye skjerm, men i dag fant jeg en youtube-kanal som jeg ble oppslukt av og selvfølgelig endte jeg opp med å se sikkert 20 videoer. Utenom det har jeg tegnet og fargelagt. Fargeleggingsbok for voksne. Vurderer å bare skrive ut diverse Disney-karakterer og fargelegge, det er jo så gøy og avslappende! Man kan finne masse fint ved å Google *karakter/ting* kids coloring. Fin aktivitet med barna :hjerte: 

E imponerte stort med leseleksa si i dag. Nå er det hun som leser på senga for M 🥹 Hun har begynt å mestre tegnsetting og deres betydning hvor hun tar riktige pauser etter komma og punktum, går opp i tonefall med ! og ? og hun leser mye mindre monotont. Det er mer ord- og språkforståelse og dermed mer innlevelse!  Det er så herlig! Hun er også M sitt forbilde og læremester, og han har for alvor fattet interesse for lesing nå. Stolt mamma :hjerte: 

Ah, endelig er øynene tunge igjen. 01:20, det er forbedring 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...