Gå til innhold

Er jeg fattig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke fattig hvis du i tillegg har store/voksne barn

Anonymkode: 6de8a...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke fattig hvis du i tillegg har store/voksne barn

Anonymkode: 6de8a...adc

?

Anonymkode: 7acee...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan ikke leve i 10-15 år på 2 mill. Og om du kunne: om 10-15 år er du 55-60 år. Skal du liksom ha et helvete på det tidspunktet da eller? Det er jo verre enn verst. 

Gjør noe med livet ditt. Bytt jobb, finn en bolig du trives i, finn deg en hobby, venner, kjæreste. 

Anonymkode: a2c9b...bf8

Minstesats uføretrygd er utbetalt ca. 2 millioner over 10 år. Så det går an, mange som må leve sånn, dessverre.

Enig i resten av innlegget.

Anonymkode: 78447...176

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Minstesats uføretrygd er utbetalt ca. 2 millioner over 10 år. Så det går an, mange som må leve sånn, dessverre.

Enig i resten av innlegget.

Anonymkode: 78447...176

TS nevner også at hen ville flytte til et lavkostland, så TS ville kunne hatt en bedre livsstil enn minsteuføretrygdede i Norge.

Anonymkode: 78447...176

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en litt lang permisjon i stedet? Du kan leie ut leiligheten din, og du kommer langt med feriepengene dersom du drar til et lavkostland. Sabbatsår kanskje? Så kan du tenke nøye gjennom hva du vil gjøre? Dersom du er lenger borte enn 6 måneder mister du mange viktige rettigheter i Norge.

Anonymkode: 43aac...afe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 millioner er ikke all verden, nei. Og ikke om du har tenkt å leve på de i 10-15 år.

Anonymkode: c2a74...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer stort sett om folk er fattig etter hva dem har i inntekt vs utgift.

Men at noen mener de kanskje er fattige når de har eiendeler/formue på 1,4 mill, så vil jeg si det er mer dårlige holdninger enn dårlig økonomi...

Anonymkode: 263ca...aa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vurderer stort sett om folk er fattig etter hva dem har i inntekt vs utgift.

Men at noen mener de kanskje er fattige når de har eiendeler/formue på 1,4 mill, så vil jeg si det er mer dårlige holdninger enn dårlig økonomi...

Anonymkode:e på 1m 263ca...aa7

Kommer jo an på alderen og livssituasjonenen også om man er fattig tross formue på 1.4mill.

Anonymkode: 6de8a...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kommer jo an på alderen og livssituasjonenen også om man er fattig tross formue på 1.4mill.

Anonymkode: 6de8a...adc

Det er jeg uenig i. 
Man er ikke nødvendigvis fattig selv om man ikke kjøper bolig. Man er ikke fattig selv om man ikke eier bil. 
Man kan ha 20 000,- å leve på hver måned uten å prioritere kjøp av dyre eiendeler. 
Man er ikke fattig om man har utbetalt 30-35 000,- og har 15 000 i faste utgifter, og resten til å bruke som man vil. Uansett alder eller livssituasjon. 
At man velger prioritere andre ting enn fast eiendom og lignende gjør en ikke automatisk fattig. 

Anonymkode: 263ca...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jeg uenig i. 
Man er ikke nødvendigvis fattig selv om man ikke kjøper bolig. Man er ikke fattig selv om man ikke eier bil. 
Man kan ha 20 000,- å leve på hver måned uten å prioritere kjøp av dyre eiendeler. 
Man er ikke fattig om man har utbetalt 30-35 000,- og har 15 000 i faste utgifter, og resten til å bruke som man vil. Uansett alder eller livssituasjon. 
At man velger prioritere andre ting enn fast eiendom og lignende gjør en ikke automatisk fattig. 

Anonymkode: 263ca...aa7

Selvsagt kan man være på leiemarkedet hele livet. Men da bør man ha minst 1mill i banken!

Anonymkode: 6de8a...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selvsagt kan man være på leiemarkedet hele livet. Men da bør man ha minst 1mill i banken!

Anonymkode: 6de8a...adc

Hvorfor? 
Hvorfor ikke bare ha en buffer stor nok til det nødvendige, og bruke pengene på opplevelser og reise? 
Hvorfor må man på død og liv eie så mye? 
Det er ikke nødvendig ha to årslønner på konto eller i eiendom for å unngå defineres som fattig... 

Anonymkode: 263ca...aa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vurderer stort sett om folk er fattig etter hva dem har i inntekt vs utgift.

Men at noen mener de kanskje er fattige når de har eiendeler/formue på 1,4 mill, så vil jeg si det er mer dårlige holdninger enn dårlig økonomi...

Anonymkode: 263ca...aa7

Hva du personlig mener er fattig, er egentlig uinteressant. I Norge regnes man som fattig dersom man som enslig uten barn har en netto årlig inntekt på kr. 237 600,-. For andre grupper er tallene som følger:

Enslig forsørger med ett barn: 308.800 kroner

Enslig forsørger med to barn: 380.100 kroner

Enslig forsørger med tre barn: 451.400 kroner

Par uten barn: 356.400 kroner

Par med ett barn: 427.600 kroner

En generell definisjon av fattigdom er at man mangler det man trenger for å kunne leve et fullverdig liv. Som regel benytter vi to mål for fattigdom: absolutt fattigdom og relativ fattigdom. I begge tilfellene blir det satt en fattigdomsgrense. De som ligger under denne grensen, blir definert som fattige.

En person som er fattig i Norge, vil bli oppfattet som velstående for eksempel i et land som Sudan. Relativ fattigdom er fattigdom sammenliknet med en annen gruppe. Vi sier gjerne at de fattige husholdningene i Norge er fattige i forhold til andre husholdninger, noe som betyr at de blir holdt utenfor en del aktiviteter og goder som er vanlige her i landet. Levestandarden blir altså sett i forhold til det samfunnet man lever i.

Det finnes to fattigdomsgrenser som det er vanlig å bruke – OECDs fattigdomsgrense og EUs fattigdomsgrense. Begge tar utgangspunkt i medianinntekten i et land, det vil si den inntekten som er «vanligst». OECD setter fattigdomsgrensen til 50 prosent av medianinntekten. I Norge i 2018 tilsvarte det 282 100 kroner for en husholdning.[1]

EU setter fattigdomsgrensen noe høyere, til 60 prosent av medianinntekten. Etter denne definisjonen ligger fattigdomsgrensen for en husholdning i Norge på 314 520 kroner i året (2018). I tillegg må inntekten ligge under fattigdomsgrensen i tre sammenhengende år før en person kan defineres som fattig. Hvis vi følger den grensen Verdensbanken har satt for absolutt fattigdom – 1,90 USD om dagen – er ingen fattige i Norge. Hvis vi derimot følger OECD- eller EU-grensen, er henholdsvis 6,3 prosent og 12 prosent av befolkningen fattige.

Et problem med disse definisjonene av fattigdom er at de bare tar utgangspunkt i inntekten. De faktiske utgiftene folk har, er ikke tatt med. Derfor er den grensen for absolutt fattigdom som Verdensbanken har satt, altså 1,90 USD om dagen, en bedre måte å måle fattigdom på. Men grensen på 1,90 USD lar seg ikke bruke på norske forhold. Finnes det et liknende mål som passer bedre for å definere hva som er fattigdom i Norge?

Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) anslår at en voksen person bør klare seg på drøyt 9100 kroner i måneden for kvinner og 9500 kroner for menn (2019). Boutgifter regnes ikke med, men kommer i tillegg fordi de varierer mye etter hvor man bor i landet. Statistisk sentralbyrå (SSB) har slått fast at de gjennomsnittlige boutgiftene for husholdninger i 2019 var ca. 95 762 kroner.

(Kilde: ndla.no)

Anonymkode: 5f159...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 21.28):

Ta deg en litt lang permisjon i stedet? Du kan leie ut leiligheten din, og du kommer langt med feriepengene dersom du drar til et lavkostland. Sabbatsår kanskje? Så kan du tenke nøye gjennom hva du vil gjøre? Dersom du er lenger borte enn 6 måneder mister du mange viktige rettigheter i Norge.

Anonymkode: 43aac...afe

Man kan være borte i 1 år, man må bare ta 6 mnd det ene året, og 6 mnd det andre året, men da sammenhengende 1 år.

Anonymkode: 9c299...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 10.10):

Jeg tenkte jeg skulle gjøre en oppsummering av min økonomiske tilstand som 45 åring. Jeg er lei av livet. Lei av å jobbe. Mistrives. Etter å ha regnet på alle mine verdier. Bolig, bil, verdisaker, sparepenger minus gjeld. Når alt er solgt sitter jeg igjen med ca 2 mill. Er dette veldig lite som 45-åring?

Tenkte å flytte til et varmere lavkostland og leve av disse pengene i 10-15 år. Så får alt gå til helv.. etter det. Da har jeg i det minste hatt 10-15 gode år. 
Hva tenker dere?

Anonymkode: b9b91...202

Næh.. det er vel OK litt under snittet tenker jeg. Her har vi vel netto formue på ca 6 mill. Vanlig familien med rekkehus. Hadde det ikke vært for barna hadde jeg solgt huset og stikki fra dette mig landet. 

Anonymkode: 654e2...e54

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så ille.

Jeg er 40. Dersom vi hadde solgt huset og gjort opp gjelden så ville jeg vel med min andel, + alle innskudd og fond ha ca 1,1 mil i overskudd.

Ville vel fått litt mer om biler og alt av inbo også ble solgt.

Problemet er jo at 2 millioner ikke er så mye å leve av i dag. Tror nok du likevel vil trenge 150 000 per år, selv i lavkostland. Da er heller ikke standarden særlig høy, noe ala studentlivet,vil jeg tro. Lite krypinn, men sikkert ok mat om du lager den selv.

Hvor vil du flytte?

Anonymkode: 7f147...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Regner med du er en mann?
Det er ikke det værste du kan gjøre om du mistrives med livet, du blir ikke yngere.
Men, det er viktig å gjøre det riktig for å sikre fremtiden. 
Viktigste er å ikke risikere å miste medlemskapet i folketrygden, dette er ekstremt viktig!
https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/relatert-informasjon/nar-opphorer-medlemskapet-i-folketrygden
Deretter er det viktig å ha en bostedadresse i Norge som base å til å falle tilbake på om nødvendig.
Om du ikke har noen stedsbånd, så kjøp en bolig i lavkostområde. 
I Finnmark kan du få en flott enebolig for så å si ingenting, som også gir Finnmark fordeler når du er i Norge.
Reis litt rundt før du bestemmer deg. Det er mye fint i Asia , men husk att EØS gir flere fordeler ved å velge ett EU land. Bulgaria, Romania og Portugal er lavkostland.
Lykke til med livet. 
Kan også hjelpe med lykkepiller fra legen om nødvendig, ingen skam i det.

 

Anonymkode: 482d5...86b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva du personlig mener er fattig, er egentlig uinteressant. I Norge regnes man som fattig dersom man som enslig uten barn har en netto årlig inntekt på kr. 237 600,-. For andre grupper er tallene som følger:

Enslig forsørger med ett barn: 308.800 kroner

Enslig forsørger med to barn: 380.100 kroner

Enslig forsørger med tre barn: 451.400 kroner

Par uten barn: 356.400 kroner

Par med ett barn: 427.600 kroner

En generell definisjon av fattigdom er at man mangler det man trenger for å kunne leve et fullverdig liv. Som regel benytter vi to mål for fattigdom: absolutt fattigdom og relativ fattigdom. I begge tilfellene blir det satt en fattigdomsgrense. De som ligger under denne grensen, blir definert som fattige.

En person som er fattig i Norge, vil bli oppfattet som velstående for eksempel i et land som Sudan. Relativ fattigdom er fattigdom sammenliknet med en annen gruppe. Vi sier gjerne at de fattige husholdningene i Norge er fattige i forhold til andre husholdninger, noe som betyr at de blir holdt utenfor en del aktiviteter og goder som er vanlige her i landet. Levestandarden blir altså sett i forhold til det samfunnet man lever i.

Det finnes to fattigdomsgrenser som det er vanlig å bruke – OECDs fattigdomsgrense og EUs fattigdomsgrense. Begge tar utgangspunkt i medianinntekten i et land, det vil si den inntekten som er «vanligst». OECD setter fattigdomsgrensen til 50 prosent av medianinntekten. I Norge i 2018 tilsvarte det 282 100 kroner for en husholdning.[1]

EU setter fattigdomsgrensen noe høyere, til 60 prosent av medianinntekten. Etter denne definisjonen ligger fattigdomsgrensen for en husholdning i Norge på 314 520 kroner i året (2018). I tillegg må inntekten ligge under fattigdomsgrensen i tre sammenhengende år før en person kan defineres som fattig. Hvis vi følger den grensen Verdensbanken har satt for absolutt fattigdom – 1,90 USD om dagen – er ingen fattige i Norge. Hvis vi derimot følger OECD- eller EU-grensen, er henholdsvis 6,3 prosent og 12 prosent av befolkningen fattige.

Et problem med disse definisjonene av fattigdom er at de bare tar utgangspunkt i inntekten. De faktiske utgiftene folk har, er ikke tatt med. Derfor er den grensen for absolutt fattigdom som Verdensbanken har satt, altså 1,90 USD om dagen, en bedre måte å måle fattigdom på. Men grensen på 1,90 USD lar seg ikke bruke på norske forhold. Finnes det et liknende mål som passer bedre for å definere hva som er fattigdom i Norge?

Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) anslår at en voksen person bør klare seg på drøyt 9100 kroner i måneden for kvinner og 9500 kroner for menn (2019). Boutgifter regnes ikke med, men kommer i tillegg fordi de varierer mye etter hvor man bor i landet. Statistisk sentralbyrå (SSB) har slått fast at de gjennomsnittlige boutgiftene for husholdninger i 2019 var ca. 95 762 kroner.

(Kilde: ndla.no)

Anonymkode: 5f159...b88

Dette blir vel nettopp poenget mitt, at definisjonen om fattig handler om inntekt... 
Det er TS og den jeg svarer som mener eiendom/eiendeler er grunnlaget for om man er fattig eller ikke. 

Anonymkode: 263ca...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...