Gå til innhold

Dårlig økonomi, hvor finner jeg rimelige dekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en splitter ny el-bil (arvet) som mangler vinterdekk. Bilen er fin og har lekre felger, men jeg tror ikke jeg har råd til både nye dekk og felger? Er det dyrt å legge de nåværende felgene over på vinterdekk eller er det bare tull å holde på slik? Håper noen kan tipse meg om hvor jeg finner rimelige dekk. Det bekymrer meg veldig hvordan jeg skal få råd til dette....

Har en MG 2022 modell. 

Anonymkode: e6b05...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finner du enkelt på finn. Søk på bilmodellen og vinterdekk, så finner du de som er til salgs for den bilen. Pass på at de skriver at dekkene er nye, f.ex. "brukt en sesong" eller noe. Skriver de ikke noe om alderen så hopper jeg over. Du kan også prøve med bare dimensjonen på dekkene, men det må være riktig dimensjon på bolter og hull også. Jeg finner alltid dekk på finn, kan bare glemme med min økonomi å kjøpe nye.

Anonymkode: ad1ec...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes muligheter for rimelige felger, da kan se på Superdekk f.eks. De har som regel felg/dekkpakker når det tid for hjulskifte. Ikke gå på akord med kvalitet på vinterdekk, felgene har mindre betydning for hvorda de ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrapen, eller gjenvinningstasjon for bil har ofte gode dekk. 

Anonymkode: 2095f...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mg har boltsirkel 5x112 og vil passe masse fra wv og audi. Det fins det masse av på finn, nye og en sesong gamle sett med vinterdekk til under 5000kr

Anonymkode: ce651...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror mg har boltsirkel 5x112 og vil passe masse fra wv og audi. Det fins det masse av på finn, nye og en sesong gamle sett med vinterdekk til under 5000kr

Anonymkode: ce651...842

Under 5000? Jeg betalte 1000 for flotte sommerdekk med felger. Solgte mine gamle felger for 500, så alt i alt kr 500 for gode dekk.

Anonymkode: ad1ec...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange gode innspill, dette var til god hjelp for meg og gir håp om å finne noen gode vinterdekk til bilen.Fulgte ikke med hverken ekstra felger eller vinterdekk nei. Skjønner ikke noe av dimensjoner og slikt, men det står 215, 55, r17. Betyr det at da er det jeg må ha, eller kan jeg ha noe annet?  ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/8/2022 at 2:49 PM, Bøtteballetten said:

Ta kontakt med et opphuggeri å høre om de har felger da.

Og bildeler.no

Anonymkode: 6189a...7d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for så mange gode innspill, dette var til god hjelp for meg og gir håp om å finne noen gode vinterdekk til bilen.Fulgte ikke med hverken ekstra felger eller vinterdekk nei. Skjønner ikke noe av dimensjoner og slikt, men det står 215, 55, r17. Betyr det at da er det jeg må ha, eller kan jeg ha noe annet?  ts

Kommer litt an på, har biler hvor sommer og vinterdekk har samme dimensjon men har og de som har forskjellig på sommer/vinter

Prøv å se på bilnummer der du kan sitte det inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (35 minutter siden):

Kommer litt an på, har biler hvor sommer og vinterdekk har samme dimensjon men har og de som har forskjellig på sommer/vinter

Prøv å se på bilnummer der du kan sitte det inn

Det står kun den ene dimensjonen, som regel sommer dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette svarer vel ikke direkte på spørsmålet ditt. 

Men hadde jeg hatt så dårlig råd at jeg ikke hadde hatt råd til et dekksett med gode vinterdekk til bilen, så hadde jeg solgt den nye bilen og kjøpt meg noe mer kompatibelt med tanke på økonomien. 

Og ja, det er tull å drive på å legge om vinterdekk og sommerdekk på ett felgsett. 

Det du dog kan gjøre er å kjøpe deg helårsdekk. Men husk å vedlikeholde disse underveis, særlig etter sommersesongen. Ellers mister de grepet etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel følge med to sett med felger? At vinterfelgene ikke er like fancy som sommerfelgene er helt normalt, og dersom du har så dårlig råd at du ikke vet hvordan du skal få råd til vinterdekk, syns jeg ikke du skal prioritere noe som tross alt bare er forfengelighet. Billige dekk kan du få på finn, også får du et dekkfirma til å legge på dekkene på vinterfelg. Koster ikke mange hundrelappene. 

Anonymkode: ac7e7...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det skal vel følge med to sett med felger?

Anonymkode: ac7e7...02c

Vinterhjul er ikke noe som ordinært følger med bilen, de fleste kjøper det med når bilen er ny. Men det er i de fleste tilfeller noe man må betale ekstra for. 

Anonymkode: b7050...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men sånn seriøst så "sparer" man ikke på dekk, det er det som holder deg i livet, gir deg bremselengde, veigrep og sikrer deg om du må stanse uansett føre. Man sparer andre steder og kjøper ordentlige dekk optimalisert for din bil, du trenger ikke gå all in og kjøpe de dyreste, det er ikke det jeg sier men å gå for noe billig rask er å gamble med livet sitt og andres. 

Anonymkode: 51e73...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...