Gå til innhold

Fornye førerkort 1 gang i året

privatleopard

Anbefalte innlegg

Jeg må pga. rushistorie fornye førerkortet mitt, som jeg nylig fikk, 1 gang i året- i 3 år. Må da altså levere ren urinprøve og ny helseattest. Sånn har jeg ihvertfall forstått det. 

Problemet er at jeg trodde jeg skulle fornye det 1 år etter jeg fikk den, som fortsatt er en stund til, men jeg oppdaget nettopp at det går ut om noen dager, lenge før jeg har hatt lappen i 1 år. Å levere ren urinprøve er ikke noe problem, så det skal jeg få gjort snarest. Men jeg antar at det er en prosess som kan ta litt tid, prøven skal analyseres på lab og det tar tid, så nytt førerkort har jeg nok ikke før flere uker, etter at det har gått ut. 

Det jeg lurer på er, 

Har jeg ikke lov å kjøre i det hele tatt etter datoen som står på førerkortet? (det er et par dager fra nå) Mister jeg altså helt og totalt førerretten fra den dagen og frem til nytt og fornyet førerkort er på plass? 

Jeg er rusfri og en trygg sjåfør, så jeg synes det er utrolig kjipt hvis jeg «mister lappen» en periode nå. En del av jobben min er transport, så jeg må kjøre for å gjøre jobben min…

Så hva kan skje hvis jeg alikevel kjører etter førerkortet er utgått? Har politiet automatiske kameraer som leser reg.nr på alle biler og gir varsel dersom en bil kjøres i trafikken og er registrert på en person uten gyldig førerkort? Kan jeg da evt kjøre en annen sin bil uten å være redd for å bli stoppet? 

Eller vil det være galt av meg å kjøre uansett, i den perioden det tar å få nytt førerkort? 

Jeg stiller spørsmål og tenker hypotetisk, men jeg kommer uansett ikke til å kjøre uten gyldig førerkort. Er ikke interessert i konsekvensene jeg ville fått av å bli stoppet og tatt for å kjøre uten lappen. Da mister jeg vel lappen på ordentlig. Må ta ny førerprøve. Bot. Osv. 

Siste ting, går det an å ringe vegvesenet (?) og be om utsettelse av fornyelse? Eller liksom en kort forlengelse av førerkortets gyldighet?  Er det noe de kan/har lov til å gjøre? Noen som vet?? Jeg trenger som sagt å kunne kjøre på jobben, så jeg har fått meg selv et ganske stort problem hvis jeg er uten førerrett om 2-3 dager… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt vegvesenet når de åpner tlf/chat om et par-tre timer og spør der.

www.vegvesen.no

Anonymkode: 2ceb4...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...