Ordsmed Skrevet 14. november 2022 #2601 Del Skrevet 14. november 2022 jenny_d_b skrev (12 timer siden): Ang. Nesbø: en morsom vri der er at han valgte sangen «Hjerteknuser» lørdag - han har nemlig skrevet en krimbok hvor drapsvåpenet er en slags dings du fester rundt brystet på en person som sakte, men sikkert knuser/sprenger brystet og hjertet deres. Den dingsen heter Leopolds eple, festes i munnen, og sprenger hodet innenfra. Ingenting med hjertet og gjøre. Men det hadde vært kult om det var Nesbø! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 14. november 2022 #2602 Del Skrevet 14. november 2022 Henikka skrev (41 minutter siden): Mener å huske at han var på fest hjemme hos Gisle Agledahl[firgisle], lørdag 22. Oktober. Flere "halv-kjendiser" som la ut stories fra bursdagsfeiringen der. Det sagt. Gullestad kan ha kommet dit etter klokka 21, det vet jeg ingenting om. Ja jeg husker det samme. Men jeg la også merke til i samme seanse at han hadde en story med tittelen fireball-fest! Haha og da tenkte jeg på rabagasten, men samtidig konkluderte med at nei dette er åpenbart en reell fest pga masse folk der. Husker ikke tidspunkter så han kan selvsagt ha kommet dit seint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marsh Skrevet 14. november 2022 #2603 Del Skrevet 14. november 2022 Kanaia skrev (6 timer siden): Nå falt brikkene på plass for Rabagasten og Thomas "Fingeren" Gullestad Plasteret, skatingen og skateulykken https://www.seher.no/kjendis/ma-opereres-etter-skate-ulykken/70594077 MOM= Mamma https://www.seher.no/kjendis/29-oktober-1991-tok-mamma-livet-sitt/70195091 Boller - Faren hans er baker Boksetemaet = Klovner i kamp Broren tok også sitt liv: Halve mynten kanskje? Det har vært DJ fokus, Thomas er DJ i Klovner i kamp Fokuset på blå øyne: Se trailer fra Den 12 mann Solsikkene - Han og Jenny har et samarbeid med Hageland Legg merke til høyden til Rabagasten, han er rundt170 (øynene er bak WOW medaljen). dette stemmer med Gullestad. Legg også merke til skostørrelsen, han har store føtter. Hvis han ser ut gjennom WOW medaljen er hodet ganske trykt ned i skuldrene, tror heller han ser ut gjennom munnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Interiørgla Skrevet 14. november 2022 #2604 Del Skrevet 14. november 2022 Ulven sparket en utslitt gammel ball, kan det ja vært en håndball? Nummis spilte håndball. Ulven sier i ett av hintene at bak det vågale førsteinntrykket skjuler det seg en mjukis. Ble ikke Numme kalt mjukis av Harald ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^alfa^ Skrevet 14. november 2022 #2605 Del Skrevet 14. november 2022 jenny_d_b skrev (3 timer siden): Ulven høres OVERHODET IKKE ut som Tix. Hadde stemmen vært likere, kunne jeg kjøpt teorien. Men det er null likhet i stemmen… Det gjorde ikke fantorangen heller 😉 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Interiørgla Skrevet 14. november 2022 #2606 Del Skrevet 14. november 2022 Enda flere hint som går til Numme som ulven: bananspisekonkurranse mellom Thomas og Harald og ingen ringere enn Julius i Dyreoparken og hans familie. Fersken: han og kona har casa Numme i Spania Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KTK Skrevet 14. november 2022 #2607 Del Skrevet 14. november 2022 Jeg står vel fortsatt "låst" på de siste tre som de fleste tror på, men jeg håper likevel i det lengste på en overraskelse eller to, Bilal i Zombien er nok bankers, men da håper jeg Rabagasten og Ulven, eller minst en av dem, er noe annet slik at vi kan få oss en overraskelse Alle hintene på Rabagasten passer jo til Pølsa, men må si han imponerte med den rappinga nå på lørdag, nesten for godt til å være sant :) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KTK Skrevet 14. november 2022 #2608 Del Skrevet 14. november 2022 Jeg vet at Nesbø ble nevnt av noen lenge før denne helgen, men det virker som at endel folk spekulerer enda mer på han nå etter "wiki-nyheten" som kom? Selv tror jeg det ikke er han, men han er absolutt ikke sist i køa om man spekulerer imot Kvammen, mange av hintene passer og kroppsfasongen kunne minnet om han, men han var vel sanger før, og skulle vel synge bedre, i tilegg til at han begynner å dra litt på åra og skulle ha mere "oldis-stemme" ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 14. november 2022 #2609 Del Skrevet 14. november 2022 Kanaia skrev (13 timer siden): Nå falt brikkene på plass for Rabagasten og Thomas "Fingeren" Gullestad Boller - Faren hans er baker Er du sikker på det?? Eller er det basert på den storyen han la ut i går med han som lager croissanter og han skrev noe tull ang gratulerer med dagen pappa? For det er ikke faren hans, men en fransk baker influenser som mange synes ligner på han og har sendt han sykt mange ganger. Han har klaget på det tidligere at "JADA, jeg vet vi ligner, slutt å send meg denne". Ordsmed skrev (8 timer siden): Den dingsen heter Leopolds eple, festes i munnen, og sprenger hodet innenfra. Ingenting med hjertet og gjøre. Men det hadde vært kult om det var Nesbø! Men Panserhjerte-boken kan jo være hint til Hjerteknuser. Husker ikke helt hvorfor boken het Panserhjerte. Jeg tror ikke egentlig det er Jo Nesbø da, men det hadde vært kult. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 14. november 2022 #2610 Del Skrevet 14. november 2022 (endret) NordicViking skrev (På 12.11.2022 den 21.10): Sangen 'Hjerteknuser' kalles ofte for en 'klinelåt'. Kvammens siste album heter 'Absolutt klining'. https://www.musikknyheter.no/anmeldelser/22393/Daniel-Kvammen.html Jeg trodde da jeg skrev dette at det var her linken mellom låt og maske lå, men jeg tok feil. Ignorer det jeg siterer over her. 😄 På lørdag sang de fire gjenværende maskene 2 låter, hvor en av låtene skulle være full av hint. Jeg hørte gjestedetektiv Else trekke fram Kvammens nye album 'Absolutt klining' i forbindelse med denne sangen, og jeg oppfattet at 'Hjerteknuser' var en 'klinelåt'. Jeg hoppet på dette med en gang fordi jeg trodde at det var en soleklar link her, men jeg tok feil. Kanskje noen oppfatter 'Hjerteknuser' som en 'klinelåt', men det er ikke der vi skal lete etter hint. 'Hjerteknuser' er for øvrig en ganske trist låt. Den skildrer lengselen og fortvilelsen til mor og datter etter at de har kommet bort fra hverandre. Hva har det med hint til Ulven å gjøre? Sannsynligvis ingen ting. La oss gå tilbake til episode 2 den 22. oktober. Da sang Ulven 'Dans på bordet' av Ballinciaga. Det var den første sangen Ulven sang på norsk, og den synges på østlandsdialekt - eller la oss si bokmål for å gjøre det enkelt. Deretter hopper vi fram til episode 5 nå på lørdag (12. november), og Ulven skal synge en sang full av hint. Han velger å synge 'Hjerteknuser' av Kaizers Orchestra. Vokalist Janove Ottesen i Kaizers er fra Bryne på Jæren, og synger opprinnelig denne sangen på sin dialekt. Ulven synger også på dialekt, og vi kan høre når vi lytter nøye etter at han ikke synger slik Janove synger den. Det er en litt annerledes dialekt. I begynnelsen så klarte jeg ikke å oppfatte dette, og det tok meg hele helga å gruble på det før det endelig demret. Hvorfor synger Ulven på dialekt? Har det noen betydning, eller er det helt tilfeldig? Vel, jeg tror ikke det er tilfeldig. Dersom Ulven forsøker å gi oss et hint her med denne sangen, så MÅ det være dialekt som er hintet. Det er det eneste som gir mening! Hva ellers skulle være hintet som Ulven ønsker å gi oss? Sangen 'Hjerteknuser' er i seg selv ikke hintet, og det er heller ikke historien bak sangen. Kaizers og Janove er heller ikke hintet. Så hva er hintet? Det eneste som jeg finner som gir noen som helst mening med denne låten er nettopp.... DIALEKT! Jeg er ganske overbevist om at Ulven forsøker å fortelle oss at dialekt er viktig for ham, og at det er her hintet ligger. Hvorfor ville han ellers ha valgt å synge på dialekt? Hvorfor valgte han ikke en sang som ble sunget på bokmål i stedet for? Jeg tror alle nå skjønner hvor jeg vil hen. En av kandidatene som vi mistenker å være Ulven har fått to priser "for sitt språk" (Link 1) (Link 2), og han bruker sin egen dialekt i sangene han synger. Det er Daniel Kvammen. Lytter man nøye etter på Ulvens versjon av 'Hjerteknuser', så synes jeg den ligger nær opptil Kvammens egen dialekt. Dersom dialekt er det hintet Ulven ønsker å gi oss her, så tror jeg det stenger døra for de fleste andre mulige kandidatene som er nevnt her i forumet (Thomas Numme, Jo Nesbø, etc.). Og dersom noen mener at det ikke er dialekt som er hintet, så vil jeg gjerne vite hva dere mener Ulven forsøker å si oss med dette låtvalget. Endret 14. november 2022 av NordicViking 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KTK Skrevet 14. november 2022 #2611 Del Skrevet 14. november 2022 NordicViking skrev (20 minutter siden): Jeg trodde da jeg skrev dette at det var her linken mellom låt og maske lå, men jeg tok feil. Ignorer det jeg siterer over her. 😄 På lørdag sang de fire gjenværende maskene 2 låter, hvor en av låtene skulle være full av hint. Jeg hørte gjestedetektiv Else trekke fram Kvammens nye album 'Absolutt klining' i forbindelse med denne sangen, og jeg oppfattet at 'Hjerteknuser' var en 'klinelåt'. Jeg hoppet på dette med en gang fordi jeg trodde at det var en soleklar link her, men jeg tok feil. Kanskje noen oppfatter 'Hjerteknuser' som en 'klinelåt', men det er ikke der vi skal lete etter hint. 'Hjerteknuser' er for øvrig en ganske trist låt. Den skildrer lengselen og fortvilelsen til mor og datter etter at de har kommet bort fra hverandre. Hva har det med hint til Ulven å gjøre? Sannsynligvis ingen ting. La oss gå tilbake til episode 2 den 22. oktober. Da sang Ulven 'Dans på bordet' av Ballinciaga. Det var den første sangen Ulven sang på norsk, og den synges på østlandsdialekt - eller la oss si bokmål for å gjøre det enkelt. Deretter hopper vi fram til episode 5 nå på lørdag (12. november), og Ulven skal synge en sang full av hint. Han velger å synge 'Hjerteknuser' av Kaizers Orchestra. Vokalist Janove Ottesen i Kaizers er fra Bryne på Jæren, og synger opprinnelig denne sangen på sin dialekt. Ulven synger også på dialekt, og vi kan høre når vi lytter nøye etter at han ikke synger slik Janove synger den. Det er en litt annerledes dialekt. I begynnelsen så klarte jeg ikke å oppfatte dette, og det tok meg hele helga å gruble på det før det endelig demret. Hvorfor synger Ulven på dialekt? Har det noen betydning, eller er det helt tilfeldig? Vel, jeg tror ikke det er tilfeldig. Dersom Ulven forsøker å gi oss et hint her med denne sangen, så MÅ det være dialekt som er hintet. Det er det eneste som gir mening! Hva ellers skulle være hintet som Ulven ønsker å gi oss? Sangen 'Hjerteknuser' er i seg selv ikke hintet, og det er heller ikke historien bak sangen. Kaizers og Janove er heller ikke hintet. Så hva er hintet? Det eneste som jeg finner som gir noen som helst mening med denne låten er nettopp.... DIALEKT! Jeg er ganske overbevist om at Ulven forsøker å fortelle oss at dialekt er viktig for ham, og at det er her hintet ligger. Hvorfor ville han ellers ha valgt å synge på dialekt? Hvorfor valgte han ikke en sang som ble sunget på bokmål i stedet for? Jeg tror alle nå skjønner hvor jeg vil hen. En av kandidatene som vi mistenker å være Ulven har fått to priser "for sitt språk" (Link 1) (Link 2), og han bruker sin egen dialekt i sangene han synger. Det er Daniel Kvammen. Lytter man nøye etter på Ulvens versjon av 'Hjerteknuser', så synes jeg den ligger nær opptil Kvammens egen dialekt. Dersom dialekt er det hintet Ulven ønsker å gi oss her, så tror jeg det stenger døra for de fleste andre mulige kandidatene som er nevnt her i forumet (Thomas Numme, Jo Nesbø, etc.). Og dersom noen mener at det ikke er dialekt som er hintet, så vil jeg gjerne vite hva dere mener Ulven forsøker å si oss med dette låtvalget. Hva var det vi skulle legge merke til på lørdagen, hint i låtene (med og uten partner), og i kostymene? Jeg henger meg alltid opp i så mye annet, noe som gjør at det er viktig info jeg ikke får med meg 🙂 Ga deg en tommel opp her, du utdyper bra og det tar tid å skrive såpass mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ladybuggy Skrevet 14. november 2022 #2612 Del Skrevet 14. november 2022 20 minutter siden, NordicViking said: Jeg trodde da jeg skrev dette at det var her linken mellom låt og maske lå, men jeg tok feil. Ignorer det jeg siterer over her. 😄 På lørdag sang de fire gjenværende maskene 2 låter, hvor en av låtene skulle være full av hint. Jeg hørte gjestedetektiv Else trekke fram Kvammens nye album 'Absolutt klining' i forbindelse med denne sangen, og jeg oppfattet at 'Hjerteknuser' var en 'klinelåt'. Jeg hoppet på dette med en gang fordi jeg trodde at det var en soleklar link her, men jeg tok feil. Kanskje noen oppfatter 'Hjerteknuser' som en 'klinelåt', men det er ikke der vi skal lete etter hint. 'Hjerteknuser' er for øvrig en ganske trist låt. Den skildrer lengselen og fortvilelsen til mor og datter etter at de har kommet bort fra hverandre. Hva har det med hint til Ulven å gjøre? Sannsynligvis ingen ting. La oss gå tilbake til episode 2 den 22. oktober. Da sang Ulven 'Dans på bordet' av Ballinciaga. Det var den første sangen Ulven sang på norsk, og den synges på østlandsdialekt - eller la oss si bokmål for å gjøre det enkelt. Deretter hopper vi fram til episode 5 nå på lørdag (12. november), og Ulven skal synge en sang full av hint. Han velger å synge 'Hjerteknuser' av Kaizers Orchestra. Vokalist Janove Ottesen i Kaizers er fra Bryne på Jæren, og synger opprinnelig denne sangen på sin dialekt. Ulven synger også på dialekt, og vi kan høre når vi lytter nøye etter at han ikke synger slik Janove synger den. Det er en litt annerledes dialekt. I begynnelsen så klarte jeg ikke å oppfatte dette, og det tok meg hele helga å gruble på det før det endelig demret. Hvorfor synger Ulven på dialekt? Har det noen betydning, eller er det helt tilfeldig? Vel, jeg tror ikke det er tilfeldig. Dersom Ulven forsøker å gi oss et hint her med denne sangen, så MÅ det være dialekt som er hintet. Det er det eneste som gir mening! Hva ellers skulle være hintet som Ulven ønsker å gi oss? Sangen 'Hjerteknuser' er i seg selv ikke hintet, og det er heller ikke historien bak sangen. Kaizers og Janove er heller ikke hintet. Så hva er hintet? Det eneste som jeg finner som gir noen som helst mening med denne låten er nettopp.... DIALEKT! Jeg er ganske overbevist om at Ulven forsøker å fortelle oss at dialekt er viktig for ham, og at det er her hintet ligger. Hvorfor ville han ellers ha valgt å synge på dialekt? Hvorfor valgte han ikke en sang som ble sunget på bokmål i stedet for? Jeg tror alle nå skjønner hvor jeg vil hen. En av kandidatene som vi mistenker å være Ulven har fått to priser "for sitt språk" (Link 1) (Link 2), og han bruker sin egen dialekt i sangene han synger. Det er Daniel Kvammen. Lytter man nøye etter på Ulvens versjon av 'Hjerteknuser', så synes jeg den ligger nær opptil Kvammens egen dialekt. Dersom dialekt er det hintet Ulven ønsker å gi oss her, så tror jeg det stenger døra for de fleste andre mulige kandidatene som er nevnt her i forumet (Thomas Numme, Jo Nesbø, etc.). Og dersom noen mener at det ikke er dialekt som er hintet, så vil jeg gjerne vite hva dere mener Ulven forsøker å si oss med dette låtvalget. Greia med Hjerteknuser er at den først ble kjent som coverversjon(er). "Før gruppa [Kaizers] ga ut låta selv, ble det holdt en konkurranse i samarbeid med P3 Urørt. Oppgaven var å lage en coverversjon av låta, uten å ha hørt den. Førstepremien var å spille med Kaizers Orchestra på P3sessions, utgivelse av coverlåten gjennom Kaizerecords, samt fire billetter til Kaizers' konsert i Oslo Spektrum, 9. april 2011. Deltagerne fikk mulighet til å laste ned tekst og notearket til låta, og totalt ble 109 bidrag sendt inn." Finnmarksgruppa Rolffa kom på 2. plass i konkurransen, og det er Rolffa sin versjon Ulven synger, dvs på tilnærma finnmarksdialekt. Skal dukke litt ned i sammenhenger mellom Rolffa/Hjerteknuser/Kvammen nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 14. november 2022 #2613 Del Skrevet 14. november 2022 Ladybuggy skrev (31 minutter siden): Greia med Hjerteknuser er at den først ble kjent som coverversjon(er). "Før gruppa [Kaizers] ga ut låta selv, ble det holdt en konkurranse i samarbeid med P3 Urørt. Oppgaven var å lage en coverversjon av låta, uten å ha hørt den. Førstepremien var å spille med Kaizers Orchestra på P3sessions, utgivelse av coverlåten gjennom Kaizerecords, samt fire billetter til Kaizers' konsert i Oslo Spektrum, 9. april 2011. Deltagerne fikk mulighet til å laste ned tekst og notearket til låta, og totalt ble 109 bidrag sendt inn." Finnmarksgruppa Rolffa kom på 2. plass i konkurransen, og det er Rolffa sin versjon Ulven synger, dvs på tilnærma finnmarksdialekt. Skal dukke litt ned i sammenhenger mellom Rolffa/Hjerteknuser/Kvammen nå. Rolffa er vel noe samisk? Tidlig i maskoramasesongen var jo mange inne på at man fikk samiske vibber av ulven. Er vi tilbake der nå da eller?🤪 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 14. november 2022 #2614 Del Skrevet 14. november 2022 (endret) NordicViking skrev (1 time siden): Jeg trodde da jeg skrev dette at det var her linken mellom låt og maske lå, men jeg tok feil. Ignorer det jeg siterer over her. 😄 På lørdag sang de fire gjenværende maskene 2 låter, hvor en av låtene skulle være full av hint. Jeg hørte gjestedetektiv Else trekke fram Kvammens nye album 'Absolutt klining' i forbindelse med denne sangen, og jeg oppfattet at 'Hjerteknuser' var en 'klinelåt'. Jeg hoppet på dette med en gang fordi jeg trodde at det var en soleklar link her, men jeg tok feil. Kanskje noen oppfatter 'Hjerteknuser' som en 'klinelåt', men det er ikke der vi skal lete etter hint. 'Hjerteknuser' er for øvrig en ganske trist låt. Den skildrer lengselen og fortvilelsen til mor og datter etter at de har kommet bort fra hverandre. Hva har det med hint til Ulven å gjøre? Sannsynligvis ingen ting. La oss gå tilbake til episode 2 den 22. oktober. Da sang Ulven 'Dans på bordet' av Ballinciaga. Det var den første sangen Ulven sang på norsk, og den synges på østlandsdialekt - eller la oss si bokmål for å gjøre det enkelt. Deretter hopper vi fram til episode 5 nå på lørdag (12. november), og Ulven skal synge en sang full av hint. Han velger å synge 'Hjerteknuser' av Kaizers Orchestra. Vokalist Janove Ottesen i Kaizers er fra Bryne på Jæren, og synger opprinnelig denne sangen på sin dialekt. Ulven synger også på dialekt, og vi kan høre når vi lytter nøye etter at han ikke synger slik Janove synger den. Det er en litt annerledes dialekt. I begynnelsen så klarte jeg ikke å oppfatte dette, og det tok meg hele helga å gruble på det før det endelig demret. Hvorfor synger Ulven på dialekt? Har det noen betydning, eller er det helt tilfeldig? Vel, jeg tror ikke det er tilfeldig. Dersom Ulven forsøker å gi oss et hint her med denne sangen, så MÅ det være dialekt som er hintet. Det er det eneste som gir mening! Hva ellers skulle være hintet som Ulven ønsker å gi oss? Sangen 'Hjerteknuser' er i seg selv ikke hintet, og det er heller ikke historien bak sangen. Kaizers og Janove er heller ikke hintet. Så hva er hintet? Det eneste som jeg finner som gir noen som helst mening med denne låten er nettopp.... DIALEKT! Jeg er ganske overbevist om at Ulven forsøker å fortelle oss at dialekt er viktig for ham, og at det er her hintet ligger. Hvorfor ville han ellers ha valgt å synge på dialekt? Hvorfor valgte han ikke en sang som ble sunget på bokmål i stedet for? Jeg tror alle nå skjønner hvor jeg vil hen. En av kandidatene som vi mistenker å være Ulven har fått to priser "for sitt språk" (Link 1) (Link 2), og han bruker sin egen dialekt i sangene han synger. Det er Daniel Kvammen. Lytter man nøye etter på Ulvens versjon av 'Hjerteknuser', så synes jeg den ligger nær opptil Kvammens egen dialekt. Dersom dialekt er det hintet Ulven ønsker å gi oss her, så tror jeg det stenger døra for de fleste andre mulige kandidatene som er nevnt her i forumet (Thomas Numme, Jo Nesbø, etc.). Og dersom noen mener at det ikke er dialekt som er hintet, så vil jeg gjerne vite hva dere mener Ulven forsøker å si oss med dette låtvalget. Ulven glemmer seg ut og legger om fra dårlig nordnorsk til Stavanger- tonefall midt i Hjerteknuser. Kan kutter endelser på en del ord, som er vanlig i Stavanger. Han er nok ingen østlending😅 Forstår ikke at flere ikke forstår at det er Joner 😂 Endret 14. november 2022 av Stavangebrud2012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jokwo Skrevet 14. november 2022 #2615 Del Skrevet 14. november 2022 Stavangebrud2012 skrev (19 minutter siden): Ulven glemmer seg ut og legger om fra dårlig nordnorsk til Stavanger- tonefall midt i Hjerteknuser. Kan kutter endelser på en del ord, som er vanlig i Stavanger. Han er nok ingen østlending😅 Forstår ikke at flere ikke forstår at det er Joner 😂 Gleder meg til reaksjonen din når ulven avmaskes og det IKKE er Joner😅 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 14. november 2022 #2616 Del Skrevet 14. november 2022 Jokwo skrev (3 minutter siden): Gleder meg til reaksjonen din når ulven avmaskes og det IKKE er Joner😅 Haha, jeg gleder meg til å se at det i hvert fall ikke er Daniel Kvammen🫣 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marsh Skrevet 14. november 2022 #2617 Del Skrevet 14. november 2022 NordicViking skrev (1 time siden): Jeg trodde da jeg skrev dette at det var her linken mellom låt og maske lå, men jeg tok feil. Ignorer det jeg siterer over her. 😄 På lørdag sang de fire gjenværende maskene 2 låter, hvor en av låtene skulle være full av hint. Jeg hørte gjestedetektiv Else trekke fram Kvammens nye album 'Absolutt klining' i forbindelse med denne sangen, og jeg oppfattet at 'Hjerteknuser' var en 'klinelåt'. Jeg hoppet på dette med en gang fordi jeg trodde at det var en soleklar link her, men jeg tok feil. Kanskje noen oppfatter 'Hjerteknuser' som en 'klinelåt', men det er ikke der vi skal lete etter hint. 'Hjerteknuser' er for øvrig en ganske trist låt. Den skildrer lengselen og fortvilelsen til mor og datter etter at de har kommet bort fra hverandre. Hva har det med hint til Ulven å gjøre? Sannsynligvis ingen ting. La oss gå tilbake til episode 2 den 22. oktober. Da sang Ulven 'Dans på bordet' av Ballinciaga. Det var den første sangen Ulven sang på norsk, og den synges på østlandsdialekt - eller la oss si bokmål for å gjøre det enkelt. Deretter hopper vi fram til episode 5 nå på lørdag (12. november), og Ulven skal synge en sang full av hint. Han velger å synge 'Hjerteknuser' av Kaizers Orchestra. Vokalist Janove Ottesen i Kaizers er fra Bryne på Jæren, og synger opprinnelig denne sangen på sin dialekt. Ulven synger også på dialekt, og vi kan høre når vi lytter nøye etter at han ikke synger slik Janove synger den. Det er en litt annerledes dialekt. I begynnelsen så klarte jeg ikke å oppfatte dette, og det tok meg hele helga å gruble på det før det endelig demret. Hvorfor synger Ulven på dialekt? Har det noen betydning, eller er det helt tilfeldig? Vel, jeg tror ikke det er tilfeldig. Dersom Ulven forsøker å gi oss et hint her med denne sangen, så MÅ det være dialekt som er hintet. Det er det eneste som gir mening! Hva ellers skulle være hintet som Ulven ønsker å gi oss? Sangen 'Hjerteknuser' er i seg selv ikke hintet, og det er heller ikke historien bak sangen. Kaizers og Janove er heller ikke hintet. Så hva er hintet? Det eneste som jeg finner som gir noen som helst mening med denne låten er nettopp.... DIALEKT! Jeg er ganske overbevist om at Ulven forsøker å fortelle oss at dialekt er viktig for ham, og at det er her hintet ligger. Hvorfor ville han ellers ha valgt å synge på dialekt? Hvorfor valgte han ikke en sang som ble sunget på bokmål i stedet for? Jeg tror alle nå skjønner hvor jeg vil hen. En av kandidatene som vi mistenker å være Ulven har fått to priser "for sitt språk" (Link 1) (Link 2), og han bruker sin egen dialekt i sangene han synger. Det er Daniel Kvammen. Lytter man nøye etter på Ulvens versjon av 'Hjerteknuser', så synes jeg den ligger nær opptil Kvammens egen dialekt. Dersom dialekt er det hintet Ulven ønsker å gi oss her, så tror jeg det stenger døra for de fleste andre mulige kandidatene som er nevnt her i forumet (Thomas Numme, Jo Nesbø, etc.). Og dersom noen mener at det ikke er dialekt som er hintet, så vil jeg gjerne vite hva dere mener Ulven forsøker å si oss med dette låtvalget. Første strofe av sangen kanskje? Du og jeg er like som to dråper vann. Mange av hintene passer på Aune Sand som har en tvillingbror Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 14. november 2022 #2618 Del Skrevet 14. november 2022 (endret) Haha må bare mose inn enda et argument for kvammen nå. ulven blar opp i lovboka og sier samtidig; du tror kanskje ikke jeg vet noe om deg? googla den setningen. Den er fra Janteloven. Kvammen har en låt som heter janteloven. Janteloven - Wikipedia Senere i boken kommer Sandemose opp med et 11. bud: Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg? Endret 14. november 2022 av rosemarin 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 14. november 2022 #2619 Del Skrevet 14. november 2022 rosemarin skrev (5 minutter siden): Haha må bare mose inn enda et argument for kvammen nå. ulven blar opp i lovboka og sier samtidig; du tror kanskje ikke jeg vet noe om deg? googla den setningen. Den er fra Janteloven. Kvammen har en låt som heter janteloven. Janteloven - Wikipedia Senere i boken kommer Sandemose opp med et 11. bud: Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg? Janteloven (ikke sangen) inneholder 11 bud. Også begynte jeg å tenke at kanskje bud nr 2 har en link til kvammen da, siden 2 tallet kommer opp nesten samtidig🤪 (blir litt sprø av hva det 2-tallet på munnen betyr). Men dette har jeg ikke funnet ut av enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 14. november 2022 #2620 Del Skrevet 14. november 2022 Ladybuggy skrev (1 time siden): Greia med Hjerteknuser er at den først ble kjent som coverversjon(er). "Før gruppa [Kaizers] ga ut låta selv, ble det holdt en konkurranse i samarbeid med P3 Urørt. Oppgaven var å lage en coverversjon av låta, uten å ha hørt den. Førstepremien var å spille med Kaizers Orchestra på P3sessions, utgivelse av coverlåten gjennom Kaizerecords, samt fire billetter til Kaizers' konsert i Oslo Spektrum, 9. april 2011. Deltagerne fikk mulighet til å laste ned tekst og notearket til låta, og totalt ble 109 bidrag sendt inn." Finnmarksgruppa Rolffa kom på 2. plass i konkurransen, og det er Rolffa sin versjon Ulven synger, dvs på tilnærma finnmarksdialekt. Skal dukke litt ned i sammenhenger mellom Rolffa/Hjerteknuser/Kvammen nå. Dette var ikke Rolffas versjon. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå