AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #21 Skrevet 5. oktober 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er klar over at det er klaging på høyt nivå, egentlig burde vi holde kjeft da det er ikke synd på oss. Jeg tenker med gru på folk med lav inntekt og hvordan de opplever prisstigningen. At noen i rike Norge må velge mellom mat eller varme burde virkelig ikke være nødvendig. En skam for landet. Anonymkode: 94b66...930 Jeg opplever ikke det du skriver som klaging 🙂 Det må være lov å snakke om hvordan endringene i verden påvirker ens egen økonomi, selv om det er mange som har det verre. Det er forskjell på klaging og å snakke om et tema. Jeg synes de aller fleste her som har romslig økonomi, får frem at de er klar over at de er heldige og at de er takknemlige. Og jeg tror alle synes det er kjipt å bli nødt til å gi fra seg goder man har, selv om det selvsagt er mye verre å være fattig. Anonymkode: effca...51d 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #22 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Folk med god økonomi må vel også få lov til å delta i diskusjoner rundt økonomi her, eller? Klart det er å prioritere annerledes å spare mindre. Å prioritere betyr: "prioritere - verb gi forrang til (noe) (og dermed velge bort noe annet), sette opp i rangordning." Om du så har milliarder, prioriterer du jo hva du bruker pengene på. Anonymkode: effca...51d Selvfølgelig kan man diskutere uansett hva slags økonomi man har, men å starte tråden med et liksomuskyldig spørsmål om hva som er vanlig inntekt når man utmerket godt vet at man har svært god inntekt selv, gir ikke noen god start på diskusjonen. Hadde ts begynt med å spørre hva folk som er vant til å ha romslig økonomi vil prioritere å kutte ned på hvis de må (eller noe slikt), hadde nok han eller hun fått mye bedre svar. Anonymkode: 1d4fa...e96 10
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #23 Skrevet 5. oktober 2022 Vi har rett rundt en mill. Eier rekkehus, et barn og en bil. Føler vi er relativt gjennomsnittlig, selv om vi ligger litt under.. Anonymkode: 6f929...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #24 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tenker dere ligger ganske på snittet. Vi ligger rett over 2 mil. Vil tro det er litt over snittet, men ikke voldsomt. Anonymkode: 2e0b7...254 Du får Google da vettu Anonymkode: a0510...b92 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #25 Skrevet 5. oktober 2022 Normal inntekt i en gjennomsnittsfamilie er vel rundt 450.000-500.000 på konemor, og litt høyere for mannen. dette er gjennomsnittet. Så har du de som tjener både mer og mindre. Når det kommer slike tråder om hva har du i lønn her inne.. er alle søkkrik med topp inntekter og nedbetalte boliger. I de andre trådene handler alt om trang økonomi, store lån og dyr mat.. får ikke det helt til å stemme.. men noen skryter på seg noen hundretusen mer enn de har, skjønner ikke poenget i et anonymt forum 😅 Anonymkode: 5f091...f6b 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #26 Skrevet 5. oktober 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Vi har ca 1,5 i samlet inntekt, hvor han står for 1 mill og jeg resten. Vi har 2 tenåringsbarn som er ganske dyre i drift. Eier enebolig men har pendlerleilighet da mannen jobber for det meste borte, så vi har ikke leieinntekt for leiligheten, kun utgifter. Lånet er på 2,5 mill pluss litt fellesutgifter. Har boutgifter på eneboligen og har derfor 2 husstander. Alt tilsammen med lån, strøm, kommunale avgifter osv kommer vi på nesten 25.000 og da er nesten en tredjedel ut. Ungene er dyre, men de er jo bare noen år igjen hos oss og det gjør meg glad å se at de er fornøyde og happy. Vi pleide å ha et matbudsjett på 10.000 kroner men det holder ikke lengre, og vi merker økte strømutgifter. Vi klarer fremdeles spare til ferie og pensjon men det er blitt mindre, ca 5.000. Jeg er klar over at det er klaging på høyt nivå, egentlig burde vi holde kjeft da det er ikke synd på oss. Jeg tenker med gru på folk med lav inntekt og hvordan de opplever prisstigningen. At noen i rike Norge må velge mellom mat eller varme burde virkelig ikke være nødvendig. En skam for landet. Anonymkode: 94b66...930 Nå er det vel til dels overforbruket hos dere rikmannsfolk som presser prisene så mye opp at jeg må stå i butikken å lure på om jeg har råd til en paprika eller ikke til 25 kroner!! Og da kan jeg love at det ikke ligger en sjokolade e.l. lignende i kurven min fra før. Anonymkode: 96f3f...d6e 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #27 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg og mannen min tjener ca 1,3 mill brutto i året, bor i leilighet i Oslo, ingen barn. Vi synes det er helt nydelig nå med litt bedre råd enn det vi har hatt tidligere i forbindelse med oppsparing til bryllup. Vi har ca. 30 000 i regninger og lån hver måned og sitter stort sett igjen med mellom 40-50 000 kr igjen til lommepenger/shopping/sparing:) Anonymkode: 501eb...d6d
Reign Skrevet 6. oktober 2022 #28 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Folk med god økonomi må vel også få lov til å delta i diskusjoner rundt økonomi her, eller? Klart det er å prioritere annerledes å spare mindre. Å prioritere betyr: "prioritere - verb gi forrang til (noe) (og dermed velge bort noe annet), sette opp i rangordning." Om du så har milliarder, prioriterer du jo hva du bruker pengene på. Anonymkode: effca...51d Ingen som har nektet noen å delta i en diskusjon, men nå har nå strengt tatt vedkommende startet en tråd på premisset at de blir veldig påvirket av prisstigningene på tross av at de har 1.6M i inntekt. Se bare på dette utsagnet: AnonymBruker skrev (21 timer siden): Selv med en slik inntekt merker vi nå at vi må tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte enn tidligere . Nei, det er ikke å prioritere annerledes i denne sammenheng. Det er å bruke penger som er ment for en regnværsdag på regnværsdager. Det kan ikke sammenliknes med å måtte velge mellom f.eks. å ha varme i boligen eller nok mat på bordet. Du er jo ikke nødt til å tenke gjennom innkjøp "på en helt annen måte enn tidligere" når forskjellen er at du kan spare litt mindre. Det er altfor mange semantikere her på KG, som nekter å ta til seg hva som reelt sett diskuteres, og som henger seg opp i uviktige detaljer som ender med å avspore debatten totalt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #29 Skrevet 6. oktober 2022 Vi har det noe trangt. Ca 800 000 brutto, i overkant av 3mill i lån. Familie på 5, hvor av 3 tenåringsbarn. Usikker på hva «normalen» ligger på men for oss så er det nå dette som er «normalen». Anonymkode: fccd8...cb3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #30 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nok en skrytetråd ja.... Hvis dere har en total inntekt på 1,6 mill og må "tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte" pga prisstigningen, så tenker jeg at dere har hatt et overforbruk av dimensjoner. Dere har minst 1 million netto i året, dvs. i snitt 83.000,- utbetalt pr. måned. Hvis dette er trang økonomi, så må dere ta en seriøs gjennomgang over forbruk og belåning. Anonymkode: bc97f...8a8 Vet ikke om jeg vil kalle det skrytetråd er vel mer en tråd som viser manglende økonomisk kompetanse. Hvis man sliter når en husstand har over en million i samlet inntekt så har man prioritert ganske så feil her i livet. Anonymkode: a9c2f...af6 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #31 Skrevet 6. oktober 2022 35 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke om jeg vil kalle det skrytetråd er vel mer en tråd som viser manglende økonomisk kompetanse. Hvis man sliter når en husstand har over en million i samlet inntekt så har man prioritert ganske så feil her i livet. Anonymkode: a9c2f...af6 Men er det noen som sier de sliter? Sier de ikke bare at nå må de begynne å prioritere annerledes? Anonymkode: effca...51d 2
Reign Skrevet 6. oktober 2022 #32 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men er det noen som sier de sliter? Sier de ikke bare at nå må de begynne å prioritere annerledes? Anonymkode: effca...51d Dette skrev TS selv i HI: AnonymBruker skrev (23 timer siden): Selv med en slik inntekt merker vi nå at vi må tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte enn tidligere . Hvis du må "tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte enn tidligere" med en samlet inntekt på 1.6M, så er det et tegn på at du sett og vis sliter. For det å kunne sette 20K i stedet for 30K på en bufferkonto, det er ikke å tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte. Det er å bruke bufferpengene dine når de behøves. 3
SPOCA Skrevet 6. oktober 2022 #33 Skrevet 6. oktober 2022 Vi har ca 1,2 millioner i året, og vi har god råd, føler jeg. Vi trenger ikke tenke altfor mye på økonomien, men vi er ikke av de mest sløsete heller, skal sies. Vi trenger heldigvis ikke å tenke så mye på strømregning osv. 2
Brunello Skrevet 6. oktober 2022 #34 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå er det vel til dels overforbruket hos dere rikmannsfolk som presser prisene så mye opp at jeg må stå i butikken å lure på om jeg har råd til en paprika eller ikke til 25 kroner!! Og da kan jeg love at det ikke ligger en sjokolade e.l. lignende i kurven min fra før. Anonymkode: 96f3f...d6e Samtidig er det forbruket til de som tjener godt som gjør at mange andre faktisk har en jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #35 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet ikke om jeg vil kalle det skrytetråd er vel mer en tråd som viser manglende økonomisk kompetanse. Hvis man sliter når en husstand har over en million i samlet inntekt så har man prioritert ganske så feil her i livet. Anonymkode: a9c2f...af6 Grøss for en holdning Anonymkode: a0510...b92 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #36 Skrevet 6. oktober 2022 Vi har litt over 600 000 samlet. Anonymkode: 4ca15...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #37 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): TS her. Lett å kalle det overforbruk når du ikke vet noe om hvordan vi disponerer pengene våre. Vet at inntekten er over gjennomsnittet, men vi bor i en dyr by. Så her er den nok inntekten ganske gjennomsnittlig. Vi har vært vant til å spare mye hver måned, og betaler mye ned på lån. Dette ønsker vi å fortsette med, men merker at vi må bruke mer av de pengene vi tidligere har kunnet sette av til sparing. Vi sliter altså på ingen måte, men merker vi må prioritere annerledes. Bor i et helt gjennomsnittlig rekkehus, med et helt vanlig lån , og eier ikke bil eller hytte. Anonymkode: c435f...3ec Ja, sånn er det her også. Vi har mye lavere samlet inntekt enn dere da, men helt innafor her på Sørlandet. Bor i et medium dyrt strøk, enebolig. Har alltid klart å spare en del penger i måneden, og jeg sparer fremdeles, men om lag 5.000,- mindre enn før. Jeg er vokst opp fattig, så for meg har det ikke vært vanskelig å leve "billig" tidligere, men nå er det vanskeligere. Anonymkode: 24fa4...bad
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #38 Skrevet 6. oktober 2022 Vi har 1,2 brutto til sammen. Vi har det helt greit. Har et nybygd hus så har derfor et stort lån som pengene går til. Men dette var vi klar over og bruker derfor mindre penger på andre ting. Vi merker helt klart at ting er dyrere og prioriterer deretter. Nå er vi så heldige at vi ikke varmer opp hus eller vann med strøm, så vi trenger ikke å være bekymret for strømregningen til vinteren. Anonymkode: 7557f...098 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #39 Skrevet 6. oktober 2022 Vi har mellom 1,6-1,8 mill i året, avhengig av bonus. Til nå har ikke merket noe særlig endring. Vi låste rente når den var lav under covid, dersom vi ikke hadde gjort det hadde vi nok kjent litt mer på økningene. Men allikevel har vi et bevisst forhold til økningene. Vi har solgt (diesel) bilen vår som både er dyr i seg selv og har hatt høye driftsutgifter. Vi har anskaffet oss en mye rimeligere bil. I tillegg har vi anskaffet oss en del ved til vinteren dersom strømprisene blir svært høye. Da får vi skru av eller ned vannbåren varme og heller fyre i peisen. Vi har flere kutt vi kan gjennomføre, men vi ofrer heller staselig bil og varmekilde fremfor fritid og mat. Så får vi se utover vinteren om vi må gjennomføre kutt på flere områder. Anonymkode: 33bda...b5d
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #40 Skrevet 6. oktober 2022 Vi har ca 900 000 samlet i året. Bor en av norges dyreste byer akkurat nå, har to barn i barnehage, eier hus. Vi har mye å gå på føler vi. Vi har et budsjett vi følger, og har ulike bankkontoer til de ulike budsjettpostene slik at vi ikke kan bruke av andre poster. Ingen av disse postene går i 0 noen måneder (utenom gavekontoen til jul) slik at vi har buffer til alle postene, noen større enn andre. men vi er begge enige om det skulle bli trangt en gang så er det mannen sin og min private «lommepenger» som kuttes ned på først. Alt nødvendig og alt til barna kommer mye lenger opp enn vårt behov for hobby, sminke, treningsenter, klær osv. Anonymkode: 41f4c...408 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå