Gå til innhold

Hva er normal felles inntekt i en husstand.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet ikke hva du snakker om 

Anonymkode: 9bfcb...8b1

Det er nettopp det jeg gjør, og nettopp derfor jeg sier det jeg gjør. Statistikk kan ikke fange opp dette.

Anonymkode: 089b4...d7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er nettopp det jeg gjør, og nettopp derfor jeg sier det jeg gjør. Statistikk kan ikke fange opp dette.

Har du selv vært hjemløs? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du selv vært hjemløs? 

Åja, nei unnskyld, du påstår jo at ingen er det. Men det tar jeg vært! 

Skrevet

SSB sier at medianhusholdningen tjener 540 300 kr per år etter skatt, per 2021. Så om lag 45 000 kr/mnd. Dette ganger opp alle typer husholdninger. Uføre, enslige, med og uten barn, pensjonister osv.

For par med yngste barn i barnehagealder var medianen rett over 800 000 etter skatt. 

Anonymkode: 04ae9...06a

Skrevet

Om en har høyere inntekt enn medianlønn, så må en ikke starte tråd om økonomi her på KG. Da kryper de med uføretrygd og lavtlønnede fram med krenkekrakken med en gang. 

Anonymkode: 447a1...bc2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, ingen norske statsborgere er ufrivillige hjemløse.

Jeg har lang erfaring med disse. Alle de du ser som bor på gata i Oslo har valgt det selv. De har valgt bort hospits og slikt.

Leste du den linken, der det står at:

Sitat

De største gruppene bostedsløse, utgjør 31 prosent, oppholder seg i midlertidige botilbud. En annen stor gruppe, som utgjør 30 prosent, overnatter hos venner, bekjente og slektninger. De to siste kartleggingene viser en klar økning for de som er i midlertidige botilbud. Andelen som mangler bolig ved nær forstående avslutning av behandling eller soning, går ned og utgjorde 18 prosent i 2020. Fire prosent var i krisesenter og to prosent sto helt uten noe sted å overnatte.

Bostedsløse barnefamilier

En av fire bostedsløse, til sammen 749 personer, har mindreårige barn, det vil si barn under 18 år. Kun en liten andel av disse har daglig eller delt omsorg for barnet eller barna. En liten gruppe på 112 personer, tilsvarende 4 prosent av alle bostedsløse, er sammen med barn. Dette utgjorde 142 barn. Antallet er usikkert, og må ses som et minimumstall. I 2012 ble det til sammenligning kartlagt 679 bostedsløse barn. 42 prosent av bostedsløse barnefamilier oppholdt seg i krisesenter.

By- og regionforskningsinstituttet NIBR, søkeord: bostedsløse

At du snakker om en gruppe som velger å bo på gata i samme åndedrag vitner om mangel på kunnskap rett og slett.. 

Skrevet

Vi har 1, 4 mill tilsammen og har fire store barn, en hund, bolig og hytte. Selvsagt bil. 

Da har jeg gått ned 300 000 i lønn grunnet syk ungdom- der jeg måtte tilpasse meg situasjonen.  Jeg vet at vi likevel er heldig. Vi har dessuten så store unger at 3 av 4 enten har jobb ved side av skole, eller har flyttet ut. Jeg må jo hjelpe studenten da, for det blir trangt for henne uten hjelp, særlig med skyhøye studentboligpriser, økte matpriser og strøm. Det er nok uansett mindre enn jeg brukte på henne hjemme. 

Jeg merker jo likevel at presset har lettet mht regninger de siste årene ettersom konfirmasjon, tannregulering, skole-pc... og alt som koster med disse store barna er over. Det er ingen store utlegg lenger. 

Jeg kan vel ikke si at vi har merket noe særlig til økte priser- kanskje untatt på mat når jeg handler. Men selv der har noen flyttet ut, og dermed så blir det jo billigere uansett.  Vi hadde høyere strømregning i fjor enn vi har i år. Det kan skyldes at flere bodde hjemme og at vi er mer forsiktig med strømmen nå? Ungdommene dusjer ikke så lenge, og jeg har inntil nylig hengt ut klærne. Men det har jo også vært varmere i år føler jeg. 

Anonymkode: 8b81a...5b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Åja, nei unnskyld, du påstår jo at ingen er det. Men det tar jeg vært! 

Nei, du er ikke hjemløs når du takker nei til kommunens oppholdstilbud.

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (24 minutter siden):

Leste du den linken, der det står at:

At du snakker om en gruppe som velger å bo på gata i samme åndedrag vitner om mangel på kunnskap rett og slett.. 

Når man begynner å snakke om at folk som bor under et tak er «hjemløse», da leser man statistikk som fanden leser bibelen.

Takker du nei til kommunale botilbud, så velger du å bo på gata.

• Liker 2
Skrevet

Har i overkant av 1,6 mill i inntekt med barnetrygd og husleieinntekt. Nybygd hus og 2 biler. 2 ungdommer. Synes vi lever veldig godt. 

Anonymkode: 46912...2d7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du er ikke hjemløs når du takker nei til kommunens oppholdstilbud.

Du tror visst at dette er noe så enkelt så enkelt, men prøv selv du! Prøv å bli kastet ut fra en normal hverdag til å måtte kjempe for mat i magen, tak over hodet og TRYGGHET. Og Nav er langt i fra perfekte, enkeltpersoner der har ødelagt mange mange, i utgangspunktet helt vanlige, folk på sin vei. Og nei, folk blir ikke alltid tilbudt opphold, og om man evt. skulle sagt ja til å bo med voldelige/psyke/nedkjørte rusmisbrukere for natten så betyr ikke det at man ikke er like hjemløs dagen/uka etter.

Jeg kommer ikke til å diskutere min historie med deg, jeg fortjener ikke å gjøre meg sårbar for en som svarer som deg. Heldigvis klarte også jeg å unngå de aller verste miljøene mens jeg var hjemløs, så jeg er fortsatt oppegående. Men du trenger en realitetsorientering, -du kunne jo prøvd selv, om du tør. Si fra seg leiligheten/huset, sperr bankkontoen -snart vinter nå. Lykke til! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man begynner å snakke om at folk som bor under et tak er «hjemløse», da leser man statistikk som fanden leser bibelen.

Takker du nei til kommunale botilbud, så velger du å bo på gata.

Nå kjente selv jeg at dette provoserer meg, det blir som å si som Marie Antoinette "let them eat cake" om de fattige som sultet... Du har det tydeligvis for godt og vet for lite - enkelt og greit! 

Anonymkode: 26331...1a8

• Liker 1
Skrevet
On 10/5/2022 at 11:22 AM, AnonymBruker said:

Føler at vi økonomisk sett er en ganske gjennomsnittlig familie. Vi har felles inntekt på 1,6 mill i året (inkl barnetrygd).

Selv med en slik inntekt merker vi nå at vi må tenke gjennom innkjøp på en helt annen måte enn tidligere . 

Hva slags inntekt har dere i husstanden  og hvordan forholder dere dere til økte priser?  

Anonymkode: c435f...3ec

Vi tjener 2 mill pluss bonus på rundt 100-200k i året brutto. Leieinntekter på 120k. 3 barn. Sliter ikke og sparer over 50.000 i måneden til tidlig pensjon.  Merker prisene, men har kuttet ned på strøm og mat og blitt mye mer bevisst. Mindre strømregning i aug i år enn i fjor. Og bruker mindre på dagligvarer også. Men så hadde vi en del å gå på.

Anonymkode: 70001...fed

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 12.05):

TS her.

Lett å kalle det overforbruk når du ikke vet noe om hvordan vi disponerer pengene våre. Vet at inntekten er over gjennomsnittet, men vi bor i en dyr by. Så her er den nok inntekten ganske gjennomsnittlig.

Vi har vært vant til å spare mye hver måned, og betaler mye ned på lån. Dette ønsker vi å fortsette med, men merker at vi må bruke mer av de pengene vi tidligere har kunnet sette av til sparing. Vi sliter altså på ingen måte, men merker vi må prioritere annerledes.

Bor i et helt gjennomsnittlig rekkehus, med et helt vanlig lån , og eier ikke bil eller hytte. 

Anonymkode: c435f...3ec

Alle som bor i Oslo har ikke million lønninger. Er nok av vanlig jobber der også med vanlige lønninger. Så den må du lenger ut på landet med

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du tror visst at dette er noe så enkelt så enkelt, men prøv selv du! Prøv å bli kastet ut fra en normal hverdag til å måtte kjempe for mat i magen, tak over hodet og TRYGGHET. Og Nav er langt i fra perfekte, enkeltpersoner der har ødelagt mange mange, i utgangspunktet helt vanlige, folk på sin vei. Og nei, folk blir ikke alltid tilbudt opphold, og om man evt. skulle sagt ja til å bo med voldelige/psyke/nedkjørte rusmisbrukere for natten så betyr ikke det at man ikke er like hjemløs dagen/uka etter.

Jeg kommer ikke til å diskutere min historie med deg, jeg fortjener ikke å gjøre meg sårbar for en som svarer som deg. Heldigvis klarte også jeg å unngå de aller verste miljøene mens jeg var hjemløs, så jeg er fortsatt oppegående. Men du trenger en realitetsorientering, -du kunne jo prøvd selv, om du tør. Si fra seg leiligheten/huset, sperr bankkontoen -snart vinter nå. Lykke til! 

Hvorfor i all verden skulle jeg prøve selv? Hva for et tafatt argument er det? Det er ikke min skyld at du var frivillig hjemløs. Det er du som skakkjørte livet ditt, ikke jeg. Slutt å projisere dine problemer på meg.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke gratis. Selv om strømprisen er null, så er det jo nettleie. Nettleia må jo fortsatt betales, og så lenge denne ikke er gratis, så koster det for hver kWh.

Eneste måten å tjene penger på å bruke strøm er om man har fastpris lavere eller hvis nettleia også er null.....

Anonymkode: bc97f...8a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 11.35):

Jeg tjener 600 000 i fastlønn og han 720 000 i fastlønn, så samlet 1,320 mill i året fast + bonus på rundt 130 000 kr til sammen i året. Regner såklart kun med fastlønn mtp budsjett.

Per i dag så går det greit og vi merker ikke så mye til det da vi bor i en relativt liten leilighet mens vi venter på at ny bolig skal bygges ferdig. Når vi tar over derimot så ender vi med 6 mill i lån og får snart barn nr 3. Øker renta vår til 4,5% da så skal vi definitivt merke det på økonomien.

Vi har kun boliglån og hverken billån eller studielån samt få utgifter vi har bundet oss til bortsett fra det vanlige. Likevel så koster bolig og hytte og 3 barn. Vi velger det selv og vi klager ikke, men det blir definitivt ikke mye til overs.

Vi er heldige som har mulighet til å eie hytte da, og modererer oss heller ellers til "stormen" er over.

Anonymkode: bdaa3...242

Nei, du bør ikke klage ut fra dette. «Blir definitivt ikke noe til overs». Mange levde med ingenting til overs i mange perioder i årene før denne krisen. Dette bekrefter det jeg tenker om mange toforeldrefamilier nå, som ikke har «levd» og oppfører seg bortskjemte. Det må jo være isolerende så sosialt sett, men dere treffer vel kun folk som tenker og handler i samme strømlinjeformede mønster. Vel, hovmod står for fall. Jeg håper det er dere, såkalte bortskjemte «høyere middelklasse» (som det tydeligvis er for mange av), som får svi nå. Få dere over grensa for skattenedsettelse, dere hører ikke hjemme der. Og så kan dere i årene fremover få kjenne ekstra på å måtte finne opp noe av restemat, regne på budsjettet igjen før du handler mat, lurer på hvilken regning du kan vente noen dager med eller betale med kredittkortet, droppe klær og sko til ungen og deg i år(må spare til neste år), ingen ferier bevares, ikke spise ute igjen på noen år….Jaja, du skjønner det ikke før du har prøvd så det svir langt inni benmargen.

Anonymkode: f23e1...b84

• Liker 2
Skrevet

Vi har 1.5 mill samlet inntekt uten bonus/barnetrygd. Vi lever veldig godt og sparer penger i tillegg. Nå vet jeg ikke helt hva du ville ha ut av dette ts, men er enig med flere at enten handler det om uvitenhet og mangel på økonomisk kompetanse eller så er det å gni det inn for andre som lever stramt om dagen. 

Å kunne spare og betale mer på lånet er et luksusproblem. Det er mennesker som må nedgradere boliger, selge bil og eiendeler, stramme hardt inn på matbudsjettet, droppe sosiale sammenkomster, restaurant/cafe besøk etc. 

Om du ville vite hvordan man skal prioritere annerledes så kan du spørre om det istedenfor å skrive at dere har en gjennomsnittlige inntekter nesten som et hån mot de som faktisk har en gjennomsnittlig inntekt. 

Samtidig skriver du «selv med en slik inntekt». Så på den ene siden «tror» du at dere har vanlige lønninger, men i neste avsnitt viser du tydelig at du vet dere har høye inntekter. 

Det er ingenting i innlegget ditt som etterspør råd eller tips om hvordan du kan prioritere annerledes.

Samtidig bor dere i en gjennomsnittlig bolig. Dere har få utgifter. Ingen bil, hytte etc. Helt vanlig lån. Så dere har tydeligvis veldig god råd til å leve som dere ønsker. Innlegget ditt er merkelig. 

Anonymkode: 467e2...9fe

• Liker 4
Skrevet

Vi har nesten 2 mill i samlet inntekt i år. Innser at vi jar det «fint»! Men uansett ikke så mye til overs når alt er betalt. Vi eier 2 store boliger (den ene leies ut, men går litt i «underskudd») der. Aldri tenkt på oss som «rike», selv om vi begge har god lønn. 

Anonymkode: 7b6f3...7a7

• Liker 1
Skrevet

Det burde vært en atskillig høyere skattelettelse for de med lønn under feks 800’ når de er to inntekter og under feks 450’ når de er en inntekt, og ekstra fradrag og barnetrygd for de med hovedforsørgeransvar som lever på slike lønninger og under. Den skattelettelsen som er gitt alle opp til 750’ er bare tull. Alle som tjener mer en det jeg nevnte over ( inkl.meg selv) kan klare seg helt greit. Og noen har jo bare veldig godt av å svette (eller fryse) over litt strammere økonomi enn hva de er vant til. :)

Anonymkode: f23e1...b84

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...