Gå til innhold

hvorfor bruke "fiks ferdig" på Finn.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt ut noe barnetøy for salg på finn. En som ønsker å kjøpe (og som ønsket lavere pris for varen) vil at jeg sender med fiks ferdig. Ordningen virker tilsynelatende fornuftig. Men jeg synes ikke det kommer godt nok fram hva som skjer dersom kjøper sier seg misfornøyd med varen og stopper utbetalingen, eller om vare ikke kommer fram eller ødelegges i sendingen. Da må selger og kjøper selv finne ut av det, etter hva jeg kan se. I prinsippet kan jeg ha sendt fra meg en vare som jeg ikke får betalt for.

Er det noen som kan dele erfaringer med bruk av denne tjenesten? 

Anonymkode: bc7ff...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varen er vel forsikret? Kan følges med sporing, så om den blir borte holdes vel Helthjem ansvarlig? 

Anonymkode: 31e93...93d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har lagt ut noe barnetøy for salg på finn. En som ønsker å kjøpe (og som ønsket lavere pris for varen) vil at jeg sender med fiks ferdig. Ordningen virker tilsynelatende fornuftig. Men jeg synes ikke det kommer godt nok fram hva som skjer dersom kjøper sier seg misfornøyd med varen og stopper utbetalingen, eller om vare ikke kommer fram eller ødelegges i sendingen. Da må selger og kjøper selv finne ut av det, etter hva jeg kan se. I prinsippet kan jeg ha sendt fra meg en vare som jeg ikke får betalt for.

Er det noen som kan dele erfaringer med bruk av denne tjenesten? 

Anonymkode: bc7ff...688

Solgte nettopp to ting til henholdsvis 2500 og 5000 kr. Ingen problemer. Penger inne på konto 48 timer etter at kjøper hadde hentet pakken.

Kjøper kan ikke stoppe utbetalingen. Hvis kjøper er misfornøyd må kjøper returene varen og du godkjenne returen før kjøper får tilbakebetalt kjøpesummen. Varen er forsikret om den skulle bli skadd eller forsvinne.

Endret av nebbete fugl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette blir bare enda verre for selgerne, ettersom det tar lengre tid før jeg får pengene og handelen er avsluttet.

Ved forhåndsbetaling er i alle fall kjøperen sin del av handelen over så snart varen er sendt. 

Anonymkode: 2c0da...e63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benyttet meg av dette for første gang .. men selger sender ikke varen. Får opp på sporingen at de venter på å motta pakken. Hadde jeg visst at selger skulle bruke over en uke på å få sendt hadde jeg jo aldri kjøpt på denne måten.

Hva er akseptabel ventetid - og hva gjør man om selger ikke sender? 

Anonymkode: 13ce0...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har solgt ting gjennom fiks ferdig har jeg valgt en dato jeg skal sende varen, trodde handelen automatisk ble kansellert hvis den ikke ble sendt. 
 

Ville spurt selger når varen blir sendt, og så evt kontakten Finn og kansellert kjøpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (42 minutter siden):

Når jeg har solgt ting gjennom fiks ferdig har jeg valgt en dato jeg skal sende varen, trodde handelen automatisk ble kansellert hvis den ikke ble sendt. 
 

Ville spurt selger når varen blir sendt, og så evt kontakten Finn og kansellert kjøpet. 

Dette. Man velger dato man skal legge ut pakken.

Anonymkode: f4714...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Det står at varen ble sendt (over en uke siden), men på lenka til sporing står det kun at den er registrert eller noe og vil bli sendt... 

Anonymkode: 13ce0...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen. Altså på finn står det at den er sendt, hos postnord står det at de venter på pakken. 

Anonymkode: 13ce0...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke fiks ferdig og unngår konsekvent annonser som har den løsningen. Det tar nesten en uke før pengene kommer inn på konto. Jeg synes det er viktig med noe kommunikasjon med kjøper/selger og jeg foretrekker forhåndsbetaling før jeg sender en vare 

Anonymkode: 176a1...d62

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok bare en bug fra finn, fordi dersom det brukes HeltHjem skal det alltid kunne spores. Sier nettsiden at den ikke har blitt hentet, ville jeg ha stolt mest på det. I forhold til pengene er det egt ikke noe bekymre seg for, fordi de er "i midten". Dere begge har lik garanti videre. Mest sannsynlig har selger ikke sendt, men får du ikke kontakt med personen? Da er det egt finn.no som må ta på seg dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymousBruker said:

Da er det nok bare en bug fra finn, fordi dersom det brukes HeltHjem skal det alltid kunne spores. Sier nettsiden at den ikke har blitt hentet, ville jeg ha stolt mest på det. I forhold til pengene er det egt ikke noe bekymre seg for, fordi de er "i midten". Dere begge har lik garanti videre. Mest sannsynlig har selger ikke sendt, men får du ikke kontakt med personen? Da er det egt finn.no som må ta på seg dette...

Finn sier sendt, sporinga på postnord sier nei. Ja er ikke stressa over pengene, det var nye støvler og det regner 😅 skal sende selger en melding å høre. Takk for alle tips så langt her :)

Anonymkode: 13ce0...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finn sier sendt, sporinga på postnord sier nei. Ja er ikke stressa over pengene, det var nye støvler og det regner 😅 skal sende selger en melding å høre. Takk for alle tips så langt her :)

Anonymkode: 13ce0...d7c

Noen ganger er Postnord veldig dårlig på skanningen sin…

Anonymkode: f4714...3ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt kundeservice hos helthjem. Jeg handlet fiksferdig på finn og helthjem registrerte pakken feil. Den ble da borte i 3 uker før de fant den på et lager, det var kun fordi jeg detaljert kunne beskrive innholdet. De kan uansett ikke kansellere handelen før etter 3 uker. Helthjem suger, har hatt masse problemer med dem!!!

Anonymkode: e5eea...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Finn sier sendt, sporinga på postnord sier nei. Ja er ikke stressa over pengene, det var nye støvler og det regner 😅 skal sende selger en melding å høre. Takk for alle tips så langt her :)

Anonymkode: 13ce0...d7c

Har opplevd det samme flere ganger, da har pakken vært på vei men post nord har vært dårlige på å oppdatere. Det har stått «pakken er registrert» noen dager før jeg plutselig har fått melding om å hente.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

 Noen ganger er Postnord veldig dårlig på skanningen sin…

 Anonymkode: f4714...3ed

men "fiks ferdig" sender vel med Helt Hjem? 

ikke gjennom Postnord... 

Anonymkode: f9194...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

men "fiks ferdig" sender vel med Helt Hjem? 

ikke gjennom Postnord... 

Anonymkode: f9194...a1c

Aner ikke jeg men sporingslenka på finn sender meg til postnord. Eier postnord helthjem?

Anonymkode: 13ce0...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

men "fiks ferdig" sender vel med Helt Hjem? 

ikke gjennom Postnord... 

Anonymkode: f9194...a1c

Dersom du sender liten pakke fra postkassa, er det helthjem som henter. Trenger du å sende en større pakke, og må levere den inn på butikken, er det med postnord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts igjen. Altså på finn står det at den er sendt, hos postnord står det at de venter på pakken. 

Anonymkode: 13ce0...d7c

Opplevde det samme som selger. Leverte inn pakken samme dag som kjøper aksepterte. Tok nesten tre uker før kjøperen hadde pakken. 
Synes opplegget er dårlig. Fungerer mye bedre med helt hjem  eller posten i egen regi. Forstår at kjøper ønsker sikkerhet dersom det dreier seg om store beløp, men det dreier seg stort sett om mindre beløp og maksimalt et par tusenlapper.

Endret av Brunello
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...