Gå til innhold

7 unger som skal feire bursdagene sine sammen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ren egoisme av foreldrene syns jeg. Stakkars barn. Bursdagen skal være helt spesiell og det er av samme grunn skrevet ørten barnebøker om tema. Barna har store forventinger og glede over bursdagen sin. Blir ikke samme magien om en må dele den med 7 stk. Da får de vel ikke en gang en personlig bursdagssang. 
 

Når det kommer til gaven i seg selv så utgjør det jo ikke stor forskjell enn dersom barnet skulle gått i 7 bursdager rundt samme måneden.

Bursdagsgaver er uansett en økonomisk utfordring for foreldre med dårlig råd. Jeg har selv hatt dårlig råd i perioder og mitt råd er å sette av litt penger hver måned som skal gå til gavekasse. Da er det lettere å supplere om det blir litt mer eller mindre enn måned. 

Anonymkode: 739a1...bb0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå feirer vel de fleste barn i dag bursdagen sin både 2 og 3 ganger (med skole/barnehage, familie, med fotball laget og what not) så at 7 stk feirer sammen er helt ok med tanke på logistikken, at de ikke får sin egen dag er et tullete argument. Når det kommer til gavene så skjønner jeg problemet. Foreldre MÅ begynne å gå sammen og spleise på gaver i slike "masse bursdager". Mye bedre at ungene får EN "stor" og nyttig gave hver fra alle sammen enn at de skal få 20 smågaver med ræl. Mitt barn går i en klasse med totalt 30 elever. Siden vi kan låne lokaler på skolen i helgene så har vi blitt enige om at alle i klassen skal inviteres og det er stort sett mellom 2 og 4 som feirer sammen. Vi som er gjester gir 30-50 kr på vipps til foreldrene, alt etter hvor mange som sier ja til å komme. Så kjøper foreldrene gavekort fra alle på ca 1000 kr på en butikk som de vet at barnet deres liker. 

Anonymkode: 82964...1e8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke gi for 100 kr,,masse fine ting på tilbud rundtomkring nå som også gjør. At det kan bli mye billigere men likevel være gave til hundrelappen 

Anonymkode: 75507...c3c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eh, ja, det er lettere å spre det utover flere måneder og da er det også mulig å velge hvilke venner man skal gå i bursdagen til.

Anonymkode: 8f957...730

Velge? For en trist holdning 

Anonymkode: 75507...c3c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes denne intense bursdagsfeiringen har tatt helt av. Da jeg var barn på 80-tallet feiret vi med familie og nabounger. Da jeg selv fikk 3 barn var alt helt annerledes og det var et kjør uten like med tre barn og alle bursdagene de skulle i. Følte det var en bursdag hver uke.  Og det var det nesten og, barna hadde gjerne 15 bursdager hver i året som de var invitert i...og kostnadene var høye. Jeg kjøpte billige gaver på Nille og ungene lagde kort selv, men som en annen nevnte over her...særlig miljøvennlig er det jo ikke.

Anonymkode: 84374...68e

Da jeg bar barn på 80 tallet feiret vi med hele klassen

Anonymkode: 75507...c3c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en av skolene her så satt de et tak på 20 kr i gave. Fordi det er 55 elever pr trinn. På en annen skole er det 100 for de er bare 20. 

Man får ikke stort av ting for 100 kr så å få 20 kroninger i pengeform isteden er like greit.   

Anonymkode: 47c43...343

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnebursdag skal ikke være et pengespørsmål og alle bør bli inkludert uavhengig av økonomi. 

Anonymkode: 47c43...343

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noe billigere. Drit i den regelen. Sikker på at den ikke betyr max 100 kr? Sjekk om det er noe på tilbud, da får man tak i noe fint og nytt til en billigere pris. Er du heldig, finner du noe fint på bruktbutikk. Kanskje ikke akkurat samme greia, men jeg kjøper ofte brukt til mine nieser. De er små, og det eneste de bryr seg om er stort sett bare å få en gave. 

Anonymkode: e63a9...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cássia skrev (6 timer siden):

Hm, jeg skjønner alle argumentene i denne tråden.

Ideelt sett burde ikke barnebursdager være et regnestykke som går på ut-beløp versus inn-beløp, men i dette tilfellet skjønner jeg at det oppleves dårlig at sju stykker senker kostnadene sine og vil få samme beløp som foreldre som legger ned sju ganger mer innsats. 

I et sånt tilfelle tenker jeg at alle fint bør ta takhøyde for hva de har mulighet til å gi. Blir det 50, eller for den saks skyld 35 kr per barn, så blir det sånn. Jeg tror ingen ønsker at barn skal la være å dra i bursdag på grunn av manglende økonomi. 

Når det er sagt, så synes jeg det er spesielt at man ikke har en buffer-konto, spesielt i disse tider. Nei, jeg skjærer ikke alle over en kam- men mange nordmenn har hatt mulighet til å spare ekstra de siste årene. 

For mitt vedkommende hadde jeg nok i en slik situasjon forklart situasjonen til mine foreldre og bedt om å få vippse dem tilbake. Det hadde vært viktig for meg at barnet mitt fikk delta på bursdagsfeiringen til så mange. 

Samtidig hadde jeg nok fint kjøpt en rimeligere gave uten dårlig samvittighet i en slik situasjon.

Tips; Når mitt barn kommer i den alderen planlegger jeg å handle inn gaver på januar-salg/Ebay etc i større mengder. Fikk tipset av en venninne og tanken på å slippe å stresse med gaveinnkjøp til x antall bursdager per måned virker veldig fristende. 

Du syns det er spesielt at man ikke har en bufferkonto? Du er klar over at det stort sett er de som ikke har råd til disse bursdagene som heller ikke har sjanse til å spare opp til noe bufferkonto? Har du skikkelig dårlig råd så har du ikke mulighet til å legge deg opp noe buffer. 

Anonymkode: f7d9b...ce6

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som øker forskjellen mellom fattig og rik og det er noe jeg hadde tatt en stor diskusjon på på foreldremøte. For å ta meg selv da jeg hadde barn i den alderen ; livet gikk rundt ved å pante flasker og snu på hver krone like før lønning. Buffer? nei , det var det ikke rom for å legge seg opp den gang. 

Å måtte ut med så mye penger på en gang med halvannen ukes varsel hadde betydd i BESTE fall at vi måtte gå uten mat en stund eller i verste fall at vi ikke hadde pengene i det hele tatt. 

Og så hvis et barn ikke kunne gå fordi det ikke var penger til det så var det plutselig SJU bursdager barnet ikke kom i. Og SJU stk som kan tenke HUN kom ikke i min og da gidder ikke jeg komme i hennes bursdag.

Nei, dette er feil og skaper splid og forskjeller på så mange plan. 

Anonymkode: c0a9d...a48

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dere kjenner alle ungene og ville ha  blitt invitert i sju separate bursdager ellers, så blir det jo det samme om de feirer sammen eller separat. Dere måtte jo ha stilt med gaver uansett hvis dere skulle gå.

Hvis dere bare kjenner en eller to av dem, må det jo være greit å kjøpe til de du kjenner, men ikke de andre. De andre får vel gaver fra "sine" gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skal også i fellesbursdag denne uken til hele 7 stk på en gang. Heldigvis er det mange oppegående foreldre i denne klassen og taket på maxprisen ble 50 kr pr presang. Dette er dessuten privatskole.  50 kr er mer enn nok, spesielt nå som det er blitt så poppis å feire mange på en gang ! Syns dessuten at 100 kr er for mye uansett, 50 kr holder i massevis når en skal i bursdag til barn en nesten ikke henger med i utgangspunktet 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embla Othea skrev (34 minutter siden):

Kostnaden til gave blir uansett det samme. Dessuten er mye tid spart.

Tror du barna som er invitert jubler over tid spart? Bursdag er stas og er en del av det å ha barn.

Det skal være en enormt bra og heidundrende feiring for å forsvare det å gå 7 sammen.

Anonymkode: 102a6...a9f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet her er vel at dere har satt grensen for gaver så høyt som til 100 kr. Jeg vil forresten tro at det er en øvre grense. 

Jeg må innrømme at jeg er stor fan av fellesfeiringer jeg, så slipper vi binde opp så mye tid i helgene. Det har heller aldri falt meg inn at et bursdagsselskap skal være et økonomisk regnestykke, der det er forventet at foreldrene skal måtte betale mer for selskapet enn hva barnet "håver inn". Overrasket over tankegangen til flere her!

Selv har mine barn feiret sammen med andre barn flere ganger. Da har vi gitt beskjed om at vi har forståelse for at det kan bli dyrt med flere gaver på en gang og at de gjerne må gå sammen om fellesgaver med en lav sum per barn. I fellesfeiringer åpner vi heller ikke gavene foran andre. Det tar for lang tid, og vi slipper å problematisere at det kan være stor variasjon.

I tilfellet til TS, kjøp noe på tilbud!

Anonymkode: 3921a...315

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (36 minutter siden):

Kostnaden til gave blir uansett det samme. Dessuten er mye tid spart.

Nettopp, skjønner ikke at folk ikke skjønner dette. Si at disse 7 har bursdag ila samme mnd. Hver helg ville jo da gått til barnebursdager hele mnd, og det måtte gått opp seg i mellom med de 7 også med logistikken om hvem som skal ha når. Det er mye enklere å slå det sammen, og kostnaden til bursdagsgaver den mnd forblir den samme. 

Anonymkode: 20057...9e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Betyr ikke den regelen om 100 kr at man ikke skal kjøpe for mer enn 100 kr da? Du kan selvsagt kjøpe for mindre! Finn noen rimelige småting for 20-30 kr. Synd at barnet ditt ikke får være med på grunn av penger. 
Slike smågaver kan man kjøpe billig når ting er på salg og ha liggende. Man vet jo at disse bursdagselskapene kommer. Vær forberedt i stedet for å klage. 

Anonymkode: 13e63...400

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke klarer å skrape sammen 700kr burde virkelig gå litt i sømmene på sin egen livsstil og økonomi.

Anonymkode: eeeda...b38

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du barna som er invitert jubler over tid spart? Bursdag er stas og er en del av det å ha barn.

Det skal være en enormt bra og heidundrende feiring for å forsvare det å gå 7 sammen.

Anonymkode: 102a6...a9f

Mine barn har aldri klagd over at de gikk glipp av bursdagsfeiringer fordi vennene har slått det sammen. Tror ikke de har vært inne på tanken engang. Derimot har de vært veldig lei seg de gangene de har vært invitert i en bursdag de ikke hadde tid til å komme i. Mulig mange tvinner tomler i helgene og jubler over hver bursdagsinvitasjon fordi det endelig skjer noe. Men her er som oftest helgene fulle flere uker fremover i tid, og enhver bursdagsinvitasjon er en utfordring å skvise inn.

Anonymkode: 3921a...315

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine barn har aldri klagd over at de gikk glipp av bursdagsfeiringer fordi vennene har slått det sammen. Tror ikke de har vært inne på tanken engang. Derimot har de vært veldig lei seg de gangene de har vært invitert i en bursdag de ikke hadde tid til å komme i. Mulig mange tvinner tomler i helgene og jubler over hver bursdagsinvitasjon fordi det endelig skjer noe. Men her er som oftest helgene fulle flere uker fremover i tid, og enhver bursdagsinvitasjon er en utfordring å skvise inn.

Anonymkode: 3921a...315

Og du tror ikke det kan være fordi bursdagsfest er gøy?

Anonymkode: 102a6...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...