Gå til innhold

7 unger som skal feire bursdagene sine sammen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært med på dette og takker Gud i himmelen for at vi slipper 7 bursdager fordelt utover på en til to mnd. Kostnaden til gave blir jo uansett den samme, men sparer heller inn i transport/bom pg ikke minst TID! Setter av litt buffer til slike ting jeg.

Anonymkode: bc2eb...4e0

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Liten forståelse her for at ikke alle familier har 700,- å bruke på at ett barn skal være gjest på ei lønning, synes jeg. Jeg har tre barn og ingen mulighet til å ta denne utgiften denne måneden. T o m kun halvannen ukes varsel.

Det er tre unger her i huset som skal ha ulike ting. Vi må prioritere de nærmeste vennene av barna, det er faktisk ikke aktuelt at de møter opp i alle bursdager de blir bedt i.

Anonymkode: 8f957...730

Barna har bursdag på samme dato hvert år. Om man vet at kostnaden blir en utfordring, så kan man planlegge litt. Kjøpe inn gaver i forkant osv. Om Lars har bursdag i oktober så kommer det ikke overraskende på hvert år at Lars skal feire bursdagen sin i oktober, selv om man får invitasjonen en halvannen ukes tid før selve feiringen. 

Anonymkode: fb15d...0d8

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noe billigere. Du sender jo ikke med kvittering.

Anonymkode: e1305...7f9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det kan bli tungt for enkelte og at å få fordelt utgiftene over noen ekstra uker er det som trengs når man har ekstra dårlig økonomi. 

MEN det at 7 familier går sammen for å feire bursdag senker vel terskelen for at andre i klassen skal gjøre det samme. Synes du burde benytte muligheten til å organisere det slik at din unge feirer bursdagen sammen med noen av elevene i klassen. Da får du jo spart inn sårt tiltrengte penger. 

Anonymkode: 5c00f...34f

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo maks 100 kr, ikke minimum. Kjøp noe billigere - eller enda bedre; gi gave sammen med flere, så er det mer å velge mellom til en rimeligere pris per hode.

Anonymkode: 047a7...c06

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her synes jeg faktisk «inngangsbilletten» blir for drøy. Hadde mitt barn vært en av de syv hadde jeg nok bille skrive på innbydelsen at man kan vippse max 50 kr, eller at de kjøper en felles gave fra alle, så gave ikke er nødvendig. 700 kr for en feiring hadde nok gjort at jeg lett hadde lagt inn en tur på hytten den helgen, og heller prioritert neste bursdag. Vi har ikke et stramt budsjett, men synes likevel det blir for drøyt. 

Anonymkode: 7eb33...2f1

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Liten forståelse her for at ikke alle familier har 700,- å bruke på at ett barn skal være gjest på ei lønning, synes jeg. Jeg har tre barn og ingen mulighet til å ta denne utgiften denne måneden. T o m kun halvannen ukes varsel.

Det er tre unger her i huset som skal ha ulike ting. Vi må prioritere de nærmeste vennene av barna, det er faktisk ikke aktuelt at de møter opp i alle bursdager de blir bedt i.

Anonymkode: 8f957...730

Skjønner godt at du er oppgitt. Synes dere foreldre skal snakke sammen om forventninger til gave. Som sagt satte vi en grense på 50 per barn, i realiteten bytta vi jo 50-lapper. 

Vi er heldige og hadde greid og betalt 100 per barn, men jeg har respekt for at dette ikke gjelder alle. Noen er aleneforsørgere, kanskje må bilen på verksted OG oppvaskmaskina konker på samme måned, og da kan det være det samme med bursdagsbufferen man liksom "Skulle ha" spart opp iløpet av året. 

Dersom disse jubilantene ikke har leid Leos lekeland eller noe synes jeg IKKE at 100 kr per unge er en ok sum for to timer på en lekeplass med ei pølse og en muffins. Skal man ha bursdagskort blir det jo enda dyrere og.

Disse gaveforventningene må senkes. Syns du skal snakke med trinnkontakten.

Anonymkode: c7533...954

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sånne gruppebursdager er noe tull - og 7 stykker på én gang er jo helt parodisk. Ikke mye oppmerksomhet til bursdagsbarnet når de må dele dagen med 6 andre.

700 kroner i gaver er også en høy engangsutgift for mange. Det er ikke det samme som 7 enkeltbursdager - langt fra sikkert at barnet ville ha blitt bedt i bursdagene til alle 7.

Anonymkode: 32e4a...4bd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Her synes jeg faktisk «inngangsbilletten» blir for drøy. Hadde mitt barn vært en av de syv hadde jeg nok bille skrive på innbydelsen at man kan vippse max 50 kr, eller at de kjøper en felles gave fra alle, så gave ikke er nødvendig. 700 kr for en feiring hadde nok gjort at jeg lett hadde lagt inn en tur på hytten den helgen, og heller prioritert neste bursdag. Vi har ikke et stramt budsjett, men synes likevel det blir for drøyt. 

Anonymkode: 7eb33...2f1

Sant. Det er jo også en mulighet for trådstarter. Nå kan hun jo spare 700 kroner på å droppe 1 bursdag. Men hvor viktig det er å delta i bursdagen kommer vel an på hvem som har bursdagsbarnet. Om det er nær venn av barnet eller om det er noen barnet uansett aldri leker.

Anonymkode: 5c00f...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Liten forståelse her for at ikke alle familier har 700,- å bruke på at ett barn skal være gjest på ei lønning, synes jeg. Jeg har tre barn og ingen mulighet til å ta denne utgiften denne måneden. T o m kun halvannen ukes varsel.

Det er tre unger her i huset som skal ha ulike ting. Vi må prioritere de nærmeste vennene av barna, det er faktisk ikke aktuelt at de møter opp i alle bursdager de blir bedt i.

Anonymkode: 8f957...730

Kanskje man ikke bør få flere barn enn man faktisk har råd til?

Anonymkode: f9963...6ff

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje man ikke bør få flere barn enn man faktisk har råd til?

Anonymkode: f9963...6ff

Livet skjer.

Hilsen tvillingmamma 

Anonymkode: 4294b...c68

  • Liker 11
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Livet skjer.

Hilsen tvillingmamma 

Anonymkode: 4294b...c68

Nettopp, hilsen en annen tvilligmamma. Ikke alt kan planlegges.

Anonymkode: c76ab...618

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstår at det er surt. Men tenk som så at det blir 700,- med engang og da er det ikke flere feiringer for disse i år.

Anonymkode: e028e...0ba

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår greia, men jeg tenker helg ærlig at det var mye tid spart, og sånn sett veldig greit

Anonymkode: 7403a...66f

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det billigere om man deler ut 100,- 7 ganger, da? Disse barna har vel bursdag i dette tidsrommet uansett. Kostnaden totalt sett vil jo bli den samme. 

Anonymkode: fb15d...0d8

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg regner med at disse 7 uansett har bursdag rundt samme tid, siden de feirer sammen? Da spiller det jo ingen rolle om man betaler 700 kr ved ett selskap, enn én hundrelapp fredag, lørdag, søndag, så neste helg, osv.

Anonymkode: 20057...9e0

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har vært med på dette og takker Gud i himmelen for at vi slipper 7 bursdager fordelt utover på en til to mnd. Kostnaden til gave blir jo uansett den samme, men sparer heller inn i transport/bom pg ikke minst TID! Setter av litt buffer til slike ting jeg.

Anonymkode: bc2eb...4e0

Neste gang dere gjør noe dere liker godt, f.eks spise ute på restaurant eller går på kino, foreslår jeg at dere betaler hva det koster x 7. Da slipper dere å bruke tid på å gå ut på lenge, men får samme utgift som om dere skulle gått ut og kost dere syv ganger. For dere synes vel det er like stas å betale for syv kvelder selv om dere bare får en? Så lenge totale kostnaden er den samme spiller det ingen rolle at dere får bare en brøkdel av moroa.

Anonymkode: 102a6...a9f

  • Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg skjønner alle argumentene i denne tråden.

Ideelt sett burde ikke barnebursdager være et regnestykke som går på ut-beløp versus inn-beløp, men i dette tilfellet skjønner jeg at det oppleves dårlig at sju stykker senker kostnadene sine og vil få samme beløp som foreldre som legger ned sju ganger mer innsats. 

I et sånt tilfelle tenker jeg at alle fint bør ta takhøyde for hva de har mulighet til å gi. Blir det 50, eller for den saks skyld 35 kr per barn, så blir det sånn. Jeg tror ingen ønsker at barn skal la være å dra i bursdag på grunn av manglende økonomi. 

Når det er sagt, så synes jeg det er spesielt at man ikke har en buffer-konto, spesielt i disse tider. Nei, jeg skjærer ikke alle over en kam- men mange nordmenn har hatt mulighet til å spare ekstra de siste årene. 

For mitt vedkommende hadde jeg nok i en slik situasjon forklart situasjonen til mine foreldre og bedt om å få vippse dem tilbake. Det hadde vært viktig for meg at barnet mitt fikk delta på bursdagsfeiringen til så mange. 

Samtidig hadde jeg nok fint kjøpt en rimeligere gave uten dårlig samvittighet i en slik situasjon.

Tips; Når mitt barn kommer i den alderen planlegger jeg å handle inn gaver på januar-salg/Ebay etc i større mengder. Fikk tipset av en venninne og tanken på å slippe å stresse med gaveinnkjøp til x antall bursdager per måned virker veldig fristende. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi 50 kr. Men uansett 350 kr eller 700, skjønner at ikke alle har pengene, men om disse barna har bursdag omtrent samtidig, la oss si innenfor samme lønning så blir det jo det samme. Enten sier man nei til en ellers så sier man nei 7 ganger. Syns egentlig det er topp at det slås sammen. 

Anonymkode: 41d98...28f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår at det kan bli vanskelig for mange.

Vi hadde denne måneden vært nødt til å takke nei. Ja, vi burde sikkert planlagt bedre. Men livet skjer. 

Vi hadde vi nok ikke gått i alle bursdagene, om det var 7 bursdager.  Vi er nå der, hvor vi velger ut noen, nettopp fordi det blir alt for mange.  Heldigvis har ungene også begynt å redusere antall inviterte. 

Med 24-30 elever i en klasse så blir det mye penger til gaver hvert år. Hvis man i tillegg har 2-3 barn. Blir gavebudsjettet fort opp i flere tusen kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at det er kjipt å måtte gå ut med en såpass stor sum på én gang, men regner med at de har bursdag rundt den samme måneden slik at det uansett ville vært den utgiften på den ene lønningen. Kjipt at de kan spare penger med å samle bursdagene når dere kanskje ikke kan gjøre det. Men det du kanskje har glemt er at de må ut med 6 gaver pluss delvis utgift for bursdagsselskapet. Håper det får deg til å føle deg bedre.

Anonymkode: b1c80...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ærlig talt ikke logikken med at i det ene øyeblikket skal man snakke om at barnas fremtid står i fare som følge av miljø og at man bør tenke grønt, mens i det andre øyeblikket forventer man at ungen skal få splitter nye gaver og ta knekken på det samme miljøet.

Nei, gå til gjenbruksstasjonen og finn noe brukt helt gratis, og skulle noen komme med klager mot dette, så forklar i vennlige ordelag at dette kun er snakk om å redde planeten og barnas fremtid.

Anonymkode: 54011...c72

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne intense bursdagsfeiringen har tatt helt av. Da jeg var barn på 80-tallet feiret vi med familie og nabounger. Da jeg selv fikk 3 barn var alt helt annerledes og det var et kjør uten like med tre barn og alle bursdagene de skulle i. Følte det var en bursdag hver uke.  Og det var det nesten og, barna hadde gjerne 15 bursdager hver i året som de var invitert i...og kostnadene var høye. Jeg kjøpte billige gaver på Nille og ungene lagde kort selv, men som en annen nevnte over her...særlig miljøvennlig er det jo ikke.

Anonymkode: 84374...68e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...