Gå til innhold

7 unger som skal feire bursdagene sine sammen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nettopp, skjønner ikke at folk ikke skjønner dette. Si at disse 7 har bursdag ila samme mnd. Hver helg ville jo da gått til barnebursdager hele mnd, og det måtte gått opp seg i mellom med de 7 også med logistikken om hvem som skal ha når. Det er mye enklere å slå det sammen, og kostnaden til bursdagsgaver den mnd forblir den samme. 

Anonymkode: 20057...9e0

Hva hvis barnet bare hadde blitt invitert i 2 av bursdagene da? Det er ikke gitt at barnet hadde dratt til alle den måneden. 

For øvrig, hvorfor kommer det kommentar på kommentar om dårlig økonomisk planlegging? Det er flere som har kommet med eksempler fra eget liv, om perioder de har slitt økonomisk, ting som har skjedd... Kan dere ikke ha forståelse for at det ikke alltid er like enkelt? 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en kasse med gaver jeg handlet på tilbud både til gutter og jenter iløpet av året. Da hadde jeg alltid noe liggende og kunne handle på feks vår høst og januarsalget osv. 

Ett år satte jeg pris jeg hadde råd til på zalando. Og fikk Nike t-skjorter til under 100kr pr stk feks.  Har hatt dårlig råd og to unger med tilstanden 40 elever i klassene de skulle i bursdag til.  Noen mnd flere enn andre. Av og til syr jeg noe, feks luer ol. 

Anonymkode: 52508...cba

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi samme ordning, men har avtalt at det et foreldrene til barnet som har bursdag, som kjøper presang fra hele klassen. Og da betaler man av egen lomme. Har satt maks pris på 500. På den måten kan foreldrene selv styre hvor mye penger de bruker på gaven, og det blir bare en gave en gang i året.

Anonymkode: 6a815...aeb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det billigere om man deler ut 100,- 7 ganger, da? Disse barna har vel bursdag i dette tidsrommet uansett. Kostnaden totalt sett vil jo bli den samme. 

Anonymkode: fb15d...0d8

Vel, for det første så er det absolutt ikke sikkert at barnet hadde blitt invitert i bursdagen til alle disse 7, og for det andre så hadde da barnet fått middag og kake 7 ganger = penger spart på matbudsjettet, i tillegg til 7 dager med moro for barnet. 
 

Anonymkode: a361f...bd6

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du syns det er spesielt at man ikke har en bufferkonto? Du er klar over at det stort sett er de som ikke har råd til disse bursdagene som heller ikke har sjanse til å spare opp til noe bufferkonto? Har du skikkelig dårlig råd så har du ikke mulighet til å legge deg opp noe buffer. 

Anonymkode: f7d9b...ce6

Les det jeg skriver, så ser du at jeg tar høyde for det. Når det er sagt, skal det mye til for å ikke legge opp noe penger i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (42 minutter siden):

Hva hvis barnet bare hadde blitt invitert i 2 av bursdagene da? Det er ikke gitt at barnet hadde dratt til alle den måneden. 

For øvrig, hvorfor kommer det kommentar på kommentar om dårlig økonomisk planlegging? Det er flere som har kommet med eksempler fra eget liv, om perioder de har slitt økonomisk, ting som har skjedd... Kan dere ikke ha forståelse for at det ikke alltid er like enkelt? 

Jeg ser det ikke står noe om alder i HI, men antok dette var et trinn hvor alle ber alle eller alle av samme kjønn. 

Anonymkode: 20057...9e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker foreldrene på?? Det er satt en felles regel av foreldrene på trinnet om at en hundrelapp er ok gavepris. Og så skal hele sju unger feire bursdagene sine sammen. Billig for familiene til disse sju, men GRISEDYRT for gjestene å stille med sju gaver på en gang! Antar det er flere enn oss som ikke har mulighet til å sende ungen vår i denne bursdagen. Blir både lei meg og sint

Anonymkode: 8f957...730

Men reglene er vel at MAKS hundrelapp er ok gavepris? Her kan du legge deg på et nivå du klarer. Hva med hjemmelaget kort og kinderegg til hver. Eller, hvis det er lenge til bursdagen, se til ebay/aliexpess for billige smågaver i store kvanta. F.eks. stressball eller popit til alle.  Slike koster gjerne mot 100 kr i Norge men 20 kr på aliexpress 

Anonymkode: b9cc1...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært borti løsning der foreldre til bursdagsbarn kjøper gave til barnet fra alle gjestene, med ett tak på ca 500,- Når alle i klassen følger denne så bli det ingen merutgift for noen! Foreldre kjenner best eget barn; så om det blir en stor gave, mange små eller pengegave så står man fritt til det men bare hold beløpet på ca 500. Vinn vinn for alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sju unger som feirer sammen er veeeldig bekvemt for foreldrene, og småkjipt både for de som feires og for de små gjestene. De får i det minste bla opp med tidenes bursdagsfest, her holder det ikke med Toro brownie og flasketuten peker på.

Anonymkode: 20e4a...6b3

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det billigere om man deler ut 100,- 7 ganger, da? Disse barna har vel bursdag i dette tidsrommet uansett. Kostnaden totalt sett vil jo bli den samme. 

Anonymkode: fb15d...0d8

Du skjønner fortsatt ikke problemstillingen til folk som har begrenset økonomi.

Anonymkode: fde57...60d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superglad og takknemlig for at vi foreldre i klassen til sønnen min innførte klassegave på første foreldremøte i 1.klasse. Barnet fikk 1 gave fra klassen som foreldrene selv kjøpte. Da kan man selv legge seg på et nivå som passer for sin familie. Og heldigvis var alle foreldrene såpass oppegående at vi kjøpte helt normale, nyttige ting i klassegave. Sønnen min fikk blant annet hjelm, cd-spiller, bøker og brettspill.

 

Anonymkode: 88728...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skjønner fortsatt ikke problemstillingen til folk som har begrenset økonomi.

Anonymkode: fde57...60d

Noen evner nok bare ikke å sette seg inn i en fremmed situasjon. Man kan kalle det mangel på fantasi, empati, forståelse, intelligents, eller alt på en gang.

Anonymkode: 88728...c00

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen om at foreldrene selv kjøper én fellesgave fra klassekamerater er egentlig god, så lenge foreldrene holder seg til samme sum. Kan være en utfordring i seg selv. 
 

Men i dette tilfellet hadde jeg glatt gått sammen med andre foreldre og spleiset. 

Anonymkode: abf9a...7d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva tenker foreldrene på?? Det er satt en felles regel av foreldrene på trinnet om at en hundrelapp er ok gavepris. Og så skal hele sju unger feire bursdagene sine sammen. Billig for familiene til disse sju, men GRISEDYRT for gjestene å stille med sju gaver på en gang! Antar det er flere enn oss som ikke har mulighet til å sende ungen vår i denne bursdagen. Blir både lei meg og sint

Anonymkode: 8f957...730

Hei ts. Jeg ville gitt  50kr pr barn 🤩 nå er jeg enslig forsørger.  hadde ikke fått noe dårlig samvittighet for det. 

Anonymkode: 7c285...2ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har foreldregruppa satt et tak på 50 kr. Også snakket vi om på foreldremøtet at ingen skulle føle at dem ikke kunne sende barnet sitt i bursdager fordi dem ikke har råd. 

Hos oss er det 16 stk av samme kjønn som mitt barn, som har bursdag mellom august og desember. Har allerede vært i tre bursdager. Og det er minst to igjen. Og det har vært minimalt med fravær i bursdagene. Hvis vi skulle møtt opp i 16 bursdager i løpet av et halvt år, tror jeg oppmøtet hadde vært dårligere.

Så her er det helt supert at dem slår i sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke dyrere å betalt 7*100 på en og samme gang, som om du fordeler de utover. Tipper at alle disse barna har bursdag rundt den tiden selskapet skal være (ikke en i januar, to i mars, en i juli og resten nå liksom). Så utgiften hadde jo vært der uansett?

Har du helt seriøst ikke 700,- å avse til gave til ditt barns venner, så er det faktisk på tide å ta ett oppgjør med seg selv og sine proiriteringer!

Anonymkode: 3ae08...42f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje man ikke bør få flere barn enn man faktisk har råd til?

Anonymkode: f9963...6ff

Kanskje det har skjedd ting underveis i livet?

Anonymkode: 8f957...730

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 100 kroner pr barn var mye som pengegave. På trinnet til eldstemann her har vi 50kr hvis vi ønsker å gi penger og maks 100kr om vi vil kjøpe gave. Skjønner godt at dette blir dyrt for dere med dagens priser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Synes sånne gruppebursdager er noe tull - og 7 stykker på én gang er jo helt parodisk. Ikke mye oppmerksomhet til bursdagsbarnet når de må dele dagen med 6 andre.

700 kroner i gaver er også en høy engangsutgift for mange. Det er ikke det samme som 7 enkeltbursdager - langt fra sikkert at barnet ville ha blitt bedt i bursdagene til alle 7.

Anonymkode: 32e4a...4bd

Hvorfor er det tull å spare penger på at feire sammen men det er ikke tull at man ikke har råd med gaver til alle? 

Anonymkode: 32a8e...ea8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nettopp, skjønner ikke at folk ikke skjønner dette. Si at disse 7 har bursdag ila samme mnd. Hver helg ville jo da gått til barnebursdager hele mnd, og det måtte gått opp seg i mellom med de 7 også med logistikken om hvem som skal ha når. Det er mye enklere å slå det sammen, og kostnaden til bursdagsgaver den mnd forblir den samme. 

Anonymkode: 20057...9e0

Mitt barn kan ikke gå i 7 bursdager i løpet av ganske kort tid, men kanskje til de to-tre nærmeste av dem. Det blir for dyrt!

 

Slike store trinnbursdager gjør jo at vi enten må kjøpe gaver til unger barnet egentlig ikke er venn med eller droppe helt å komme fordi syv gaver på en gang blir for dyrt.

 

Hva i alle dager gir dere i gaver til 12-åringer som koster bare 30-50 kr? Og uten å flashe at det er mye billigere enn 100,-?

Anonymkode: 8f957...730

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...