Gjest Virvel Skrevet 4. desember 2005 #41 Skrevet 4. desember 2005 Og som de fleste med arbeidserfaring vet, er NITO organisasjonen, som sammen med utdanningsforbundet og sykepleierforbundet, klarer å kreve kjempelønninger til sine ansatte i kommunal sektor, sammenliknet med andre grupper som har dobbelt så lang utdanning og like komplekse arbeidsoppgaver. Så at dere er med i NITO er jo fint for dere, så er dere sikrer topplønn i offentlig sektor, kun med deres 3-årige utdanning ← Nei vet du hva, vår yrkesgruppe er faktisk et unntak der. Bioingeniører og sykepleiere lå lenge ganske likt på lønnsstatistikkene, men nå har sykepleierne for lengst passert oss. De har skreket høyere og klaget mer, og det har de fått betalt for også. (Og for all del, jeg synes virkelig de fortjener det også.) Man tjener ikke spesielt godt som bioingeniør i det offentlige, og våre lønninger ligger generelt en god del lavere enn for andre ingeniører.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #42 Skrevet 4. desember 2005 Som kvinnelig sivilingeniør så har jeg vel kanskje ikke lov å svare i denne tråden. At jeg selv tok en slik utdanning var primært ut fra interesse, har alltid syntes at matte og fysikk er kjempegøy! Jeg hadde en helt fantastisk lærer på videregående, tviler på jeg hadde blitt "frelst" med en dårlig en. For lærerne har etter min mening utrolig mye å si! Jeg hadde ikke mye peiling på hva jeg ville bli når jeg var 15-16 år, ingeniør var ikke i mine tanker da. Men jeg valgte matte, fysikk og biologi på videregående og etterhvert kom tanken på å bli ingeniør snikende. Selvfølgelig kan også foreldre påvirke, men jeg vet om flere eksempler på at foreldrene presser gjennom skolevalg for barna som senere viser seg å ikke være vellykket.. Kan iallefall anbefale alle jenter å bli ingeniør, det finnes et vell av spennende muligheter og oppgaver å ta fatt på! ← Tjener du bra eller?
Gjest TomKrus Skrevet 4. desember 2005 #43 Skrevet 4. desember 2005 (endret) Vet ikke helt om de andre ingeniørene ser på oss som ingeniører, da... men vi får i det minste være med i NITO. :icon_smile: ← Bioingeniører er like mye ingeniører som parkvesenet ("ingeniørvesenet") er full av ingeniører. Endret 4. desember 2005 av TomKrus
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #44 Skrevet 5. desember 2005 Parkvesenet er de som klipper plenen med motorgressklipper om sommeren.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 5. desember 2005 #45 Skrevet 5. desember 2005 Det at det er mangel på sykepleiere kommer jo ikke av at det utdannes for få, men at mange foretrekker å bo i byene. I byene er det motsatt; det er vanskelig å få faste sykepleierstillinger. Det er da forøvrig evig nok mange jenter som velger dette yrket, på min skole er det bare 5 prosent mannlige sykepleierstudenter.
Fru Fomle Skrevet 6. desember 2005 #46 Skrevet 6. desember 2005 Tjener du bra eller? ← Joda, lønnen er heller ikke å forakte. Jeg jobber i statlig sektor, kunne nok tjent mer i privat. Men det er andre fordeler som veier opp, spesielt så lenge jeg har små barn. Og den erfaringen og innblikk jeg får gjennom denne jobben vil være gull verdt å ta med seg hvis jeg noen gang skulle ønske meg noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #47 Skrevet 6. desember 2005 Joda, lønnen er heller ikke å forakte. Jeg jobber i statlig sektor, kunne nok tjent mer i privat. Men det er andre fordeler som veier opp, spesielt så lenge jeg har små barn. Og den erfaringen og innblikk jeg får gjennom denne jobben vil være gull verdt å ta med seg hvis jeg noen gang skulle ønske meg noe annet. ← Sivilingeniører i vår utkant-kommune tjener fra 360.000,- og oppover, selv når de ikke er i lederstillinger, så jeg tror ikke de skal klage i forhold til andre grupper.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #48 Skrevet 6. desember 2005 Det at det er mangel på sykepleiere kommer jo ikke av at det utdannes for få, men at mange foretrekker å bo i byene. I byene er det motsatt; det er vanskelig å få faste sykepleierstillinger. Men de jobber jo i byen også da, enten det er vakter, vikariat eller fast.. Tar du dem ut på bygda blir det større mangel i byen. Det utdannes for få, og svæært stor andel av de som blir utdannet er damer midt i livet som faktisk ikke holder så lenge i jobb likevel, eller småbarnsmødre som velger seg redusert stilling..
Gjest KATTAstrofe Skrevet 7. desember 2005 #49 Skrevet 7. desember 2005 Men de jobber jo i byen også da, enten det er vakter, vikariat eller fast.. Tar du dem ut på bygda blir det større mangel i byen. Det utdannes for få, og svæært stor andel av de som blir utdannet er damer midt i livet som faktisk ikke holder så lenge i jobb likevel, eller småbarnsmødre som velger seg redusert stilling.. ← Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men i mitt kull er småbarnsmødrene i undertall, og vi har ingen middelaldrende damer i klassen. Her i byen er det i alle fall nok av sykepleiere, faste stillinger kan en nesten bare drømme om.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #50 Skrevet 7. desember 2005 Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men i mitt kull er småbarnsmødrene i undertall, og vi har ingen middelaldrende damer i klassen. Her i byen er det i alle fall nok av sykepleiere, faste stillinger kan en nesten bare drømme om. ← Begynner å bli noen år siden jeg gikk grunnutdanningen, men ser her i byen nå at det er omskolering, hjelpepleiere 40+, alenemødre som slipper lån.. Svært få ungjenter i starten på karrieren iallefall. Men bevares, godt å få erfarne folk ut i bransjen da!
Gjest Virvel Skrevet 7. desember 2005 #51 Skrevet 7. desember 2005 (endret) Bioingeniører er like mye ingeniører som parkvesenet ("ingeniørvesenet") er full av ingeniører. ← Takk skal du ha... (Greit, jeg er helt enig i at vi nok ikke hører helt innunder ingeniørfagene, men det var da også en måte å si det på. ) Endret 7. desember 2005 av Virvel
Gjest KATTAstrofe Skrevet 7. desember 2005 #52 Skrevet 7. desember 2005 Begynner å bli noen år siden jeg gikk grunnutdanningen, men ser her i byen nå at det er omskolering, hjelpepleiere 40+, alenemødre som slipper lån.. Svært få ungjenter i starten på karrieren iallefall. Men bevares, godt å få erfarne folk ut i bransjen da! ← Tja, godt voksne damer har ikke nødvendigvis mer erfaring enn de yngre
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #53 Skrevet 9. desember 2005 Jeg er utdannet dataingeniør, og det er noe jeg har villet bli siden jeg var liten Gikk rett ut i jobb med super lønn, og mener seriøst jeg er i verdens kuleste bransje! Men skulle mer enn gjerne sett flere jenter gjøre det samme...det blir -litt-mye guttehumor på jobb til tider
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå