Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #1 Skrevet 30. november 2005 Norge trenger absolutt flere kvinnelige ingeniører, siv.ingeniører, lærere og sykepleiere: hvorfor tar ikke flere jenter slik utdanning??!! Vet ikke jenter at de kan tjene ganske godt som ingeniør, og at det er interessant?
Rav Skrevet 30. november 2005 #2 Skrevet 30. november 2005 Var det noen sammenheng mellom de yrkene, eller? Skjønte ikke helt problemstillingen din. De har vel lyst til å gjøre andre ting, da.
Gjest Melk Skrevet 30. november 2005 #3 Skrevet 30. november 2005 Og jeg som i mitt stille sinn trodde at ganske mange kvinner ble sykepleiere....
Arkana Skrevet 30. november 2005 #4 Skrevet 30. november 2005 Hvis de hadde syntes at det var interessant så hadde de vel valgt det selv. Jeg forbeholder meg retten til å velge det jeg synes er interessant, akkurat som du har valgt det du synes er interessant.
Gjest cecilia Skrevet 30. november 2005 #5 Skrevet 30. november 2005 Jeg også trodde det har blitt veldig populært med sykepleier. Her jeg bor, er det hele 52 poeng for å komme inn på sykepleierstudiet, og det er MYE Så jeg er virkeig spent på om jeg i det heletatt kommer inn, for jeg har veldig lyst til å bli sykepleier.
Rav Skrevet 30. november 2005 #6 Skrevet 30. november 2005 Og jeg som i mitt stille sinn trodde at ganske mange kvinner ble sykepleiere.... ← Hehe, jeg òg.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #7 Skrevet 30. november 2005 Jo, det er klart. Det er flest jenter i sykepleier-yrket, men det er fortsatt mangel på dem enkelte steder og i grisgrendte strøk. Når det gjelder ingeniører: hvorfor blir det alltid 50/50 fordeling der? Norge trenger mange flere ingeniører, er det slik at norske studenter (og lærere) er elendige i matte kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #8 Skrevet 30. november 2005 Kooreksjon: Hvorfor blir det aldri 50/50 - fordeling på ingeniørstudiet?
Gjest Bellatrix Skrevet 30. november 2005 #9 Skrevet 30. november 2005 Kooreksjon: Hvorfor blir det aldri 50/50 - fordeling på ingeniørstudiet? ← Kanskje fordi flere menn er interessert i det? Ville du stidert noe du ikke hadde interesse for?
Rav Skrevet 30. november 2005 #10 Skrevet 30. november 2005 Jo, det er klart. Det er flest jenter i sykepleier-yrket, men det er fortsatt mangel på dem enkelte steder og i grisgrendte strøk. Det har vel kanskje noe med hvor folk ønsker å bo også. Mange faktorer som spiller inn. Jeg forstod førsteinnlegget som at det var spesielt kvinner du siktet til, men det var kanskje ikke den vinklingen du mente? Norge trenger mange flere ingeniører, er det slik at norske studenter (og lærere) er elendige i matte kanskje? ← Jeg vet ikke, jeg - men jeg vil tro at det har mye med interesse å gjøre. Det er mye annet interessant enn ingeniørfag også, for å si det slik, og det er vel en tendens at mange elever velger bort realfag.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #11 Skrevet 30. november 2005 Ja, og spørsmåler er hvorfor jenter ikke vil utdanne seg til ingeniør og hvorfor de ikke er interessert.
Rav Skrevet 30. november 2005 #12 Skrevet 30. november 2005 Ja, og spørsmåler er hvorfor jenter ikke vil utdanne seg til ingeniør Det har vi jo svart på, da. Interesse, evner... og hvorfor de ikke er interessert. ← Det er jo helt umulig å si.
Gjest TomKrus Skrevet 30. november 2005 #13 Skrevet 30. november 2005 Jeg studerte et ingeniørfag med 50% jenter. Kanskje jeg heller skulle valgt etter interesse og ikke kjønnsfordelingen?
Arkana Skrevet 30. november 2005 #14 Skrevet 30. november 2005 Ja, og spørsmåler er hvorfor jenter ikke vil utdanne seg til ingeniør og hvorfor de ikke er interessert. ← Vel, hvorfor er ikke menn interessert i å bli jordmødre, hjemmehjelpere, førskolelærere eller sekretærer? Synes ikke de det er interessant? Skjønner de ikke hvilket givende og viktig arbeid dette er? Man kan ikke tvinge folk inn i yrker de ikke er interessert i, selv om man kunne ønsket en jevnere fordeling av kjønn.
Scheherazade Skrevet 30. november 2005 #15 Skrevet 30. november 2005 Dette har nok lite med interesse og evner å gjøre, men mye med kultur. I middelhavslandene, for eksempel Italia, er matematikk et jentefag. I Malaysia er det 60% jenter på grunnutdanningen i data. I India er det fifty-fifty. Det er ingen grunn til å anta at det burde stå dårligere til i Norge, dersom de kulturelle forskjellene var visket ut. På midten av åtti-tallet var det cirka 70-30% fordeling på sivilingeniør, i dag er bildet et helt annet, spesielt dersom vi tar vekk "jentelinjene" kjemi og teknisk design, hvor jentene er i flertall. (NTNU iallfall). Det paradoksale er jo at jo flere jenter som går på et studie, jo flere jenter begynner og fortsetter. Samme gjelder for gutter på kvinnedominerte studier og i videregående, feks 3MX. Var dette med hønen og egget igjen da... Synes det er et interessant spørsmål, det er jo ingen grunn til at Norge skal ha et av Europas aller mest kjønnsdelte arbeidsmarked?
Rav Skrevet 30. november 2005 #16 Skrevet 30. november 2005 Synes det er et interessant spørsmål, det er jo ingen grunn til at Norge skal ha et av Europas aller mest kjønnsdelte arbeidsmarked? ← Det er jo interessant, har du noen idè om hvorfor det er slik, dersom det stemmer at det går mest på kultur?
Gjest TomKrus Skrevet 30. november 2005 #17 Skrevet 30. november 2005 Synes det er et interessant spørsmål, det er jo ingen grunn til at Norge skal ha et av Europas aller mest kjønnsdelte arbeidsmarked? ← Kanskje likestilling får kvinner til å velge det de ønsker?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #18 Skrevet 30. november 2005 Det har vi jo svart på, da. Interesse, evner... Det er jo helt umulig å si. ← Nei...spørsmålet er hvorfor de da ikke har disse interessene og evnene. Eksempel: "Hvorfor drikker han så mye?" Svar: han er vel tærst da....Spørsmålet er: hvorfor er han så tørst. Dette er noe man lærer på Ex.phil: logikk og argumentasjon. Vi trenger mange flere ingeniører og siv.ingeniører - samt sykepleiere.
Gjest Melk Skrevet 30. november 2005 #19 Skrevet 30. november 2005 Jo, det er klart. Det er flest jenter i sykepleier-yrket, men det er fortsatt mangel på dem enkelte steder og i grisgrendte strøk. ← ...og det er et problem som kun gjelder kvinner? Hvorfor utdanner ikke flere MENN seg til sykepleier?
Rav Skrevet 30. november 2005 #20 Skrevet 30. november 2005 Nei...spørsmålet er hvorfor de da ikke har disse interessene og evnene. Eksempel: "Hvorfor drikker han så mye?" Svar: han er vel tærst da....Spørsmålet er: hvorfor er han så tørst. Dette er noe man lærer på Ex.phil: logikk og argumentasjon. Vi trenger mange flere ingeniører og siv.ingeniører - samt sykepleiere. ← Hehe, joda, men akkurat interesse vet jeg ikke om kan analyseres så veldig mye i den forstand. At jeg interesserer meg for ting som sender meg over i mannsdominerte yrker er en følge av nettopp mine interesser, og de er ikke avhengig av kjønn. Slik ser jeg det, men jeg vet jo at mange er uenige i det. Jeg etterlyser egentlig litt dine egne tanker jeg, du har sikkert noen siden du startet dette temaet (går ut ifra at det er deg)?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå