Gå til innhold

Hvorfor utdanner ikke flere jenter seg til

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor det er så få kvinner i disse yrkene? Jeg tror det er fordi, som en annen sa her, Norge har det mest kjønnsdelte markedet innen utdanningsvalg..og lurer på om ikke grunnen må ligge i skolesystemet:dvs. hos alle lærerne som klekkes ut derfra uten kompetanse i realfag. I tillegg til det, altfor få foreldre som oppmuntrer barna sine til å bli interesser til realfag, spesielt sine døtre.

Synes hvertfall det er synd at det ikke er flere jenter på ingeniør, siv.ing. - i tillegg til at ennå flere burde kanskje velge sykepleie, siden det står en del ubesatte stillinger rundt omkring i landet innen helse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er jo interessant, har du noen idè om hvorfor det er slik, dersom det stemmer at det går mest på kultur?

Tja, hadde jeg visst det, hadde jeg blitt berømt...

Det er nok ganske komplekst, tror flere ting spiller inn, som feks

-Mangel på forbilder av samme kjønn: Viktig med forbilder, gjelder selvfølgelig både for menn og damer. Eks, alle har hørt om dvd-jon, men hvor er dvd-jenny?

-Media: Media har en finurlig tendens til å fremstille alt veldig stereotypt, eksempel gutter er interessert i teknologi. Da bladet Gadget kom, reklamerte de jo for at de var et blad for gutter. Dameartikler derimot, fokuserer mer på "myke" verdier. Ikke alle som har guts til å gå mot strømmen. I tillegg blir det store oppslag med negative ting på jobbmarkedet, men ikke like mye når det snur.

-Hvem som går på studiene, som tidligere nevnt

-Uvitenhet, fordommer: Alle som jobber med data er programmeringsnerder, alle med kyb digger roboter. Mange jenter vil jobbe med mennesker, klart du jobber med mennesker i ingeniøryrker også, er jo brukere du designer fremtidens systemer for!

-Tradisjoner

-Hva som er vanlig i venneflokken

Og så videre. Mye som spiller inn, og det har blitt forsket mye på dette.

Skrevet
Norge trenger absolutt flere kvinnelige ingeniører, siv.ingeniører, lærere og sykepleiere: hvorfor tar ikke flere jenter slik utdanning??!!

:overrasket:

Vet ikke jenter at de kan tjene ganske godt som ingeniør, og at det er interessant?

Det kan jo ikke være lønnen som er attraktiv....

Skrevet
Norge trenger absolutt flere kvinnelige ingeniører, siv.ingeniører, lærere og sykepleiere: hvorfor tar ikke flere jenter slik utdanning??!!

:overrasket:

Vet ikke jenter at de kan tjene ganske godt som ingeniør, og at det er interessant?

Kan vel be gutta om å ta sykepleierutdanning. Hvorfor kvinner til omsorgsyrke?

Skrevet
Synes hvertfall det er synd at det ikke er flere jenter på ingeniør, siv.ing. - i tillegg til at ennå flere burde kanskje velge sykepleie, siden det står en del ubesatte stillinger rundt omkring i landet innen helse.

Hjelper ikke om flere velger sykepleie, sykepleierhøgskolene er fulle, masse søkere men få plasser. Skal det bli flere sykepleiere må det opprettes flere skoleplasser, slik at alle som VIL bli sykepleier får lov til å bli det.

Skrevet

På siv.ing.linja jeg gikk så fikk man ihvertfall en del oppmerksomhet om man var jente. Om noen av dere er single, leter etter en gutt med tykke brilleglass og liker realfag så er det studiet du søker etter. ;-)

Mange tror at siv.ing.linjene er så fryktelig harde og at det kun er nerder der. Jeg tror det er skumlere for jenter enn gutter - av en eller annen grunn. Oppskrytt er det ihvertfall uansett. Har du interesse så klarer du det uten problem og hvorfor skulle andre som har samme interesse en deg være mer nerd? Jeg husker første klasse. Alle snakka om at de ikke passa inn i "nerdemiljøet". Etter litt modning fant de aller fleste ut at den innstillinga nok ikke var helt rett.

Skrevet
På siv.ing.linja jeg gikk så fikk man ihvertfall en del oppmerksomhet om man var jente. Om noen av dere er single, leter etter en gutt med tykke brilleglass og liker realfag så er det studiet du søker etter. ;-)

Jepp, derfor jeg begynte iallfall!

Nei, skal ikke spore av nå, men det var ganske bra sagt da... :ler:

Skrevet

Nesten alle guttene fra vår videregående skole ble ingeniører og siv. ing'er. Nesten ingen av dem hadde gode karakterer heller..et par tre av dem holdt vel på å stryke i matte og kjemi.

De så ikke ut som nerder, de var sportslige og veldig aktive på fritiden. Kanskje derfor de hadde under middels karakterer hele veien ut til ferdig utdanning.

Samme det, i dag har de alle fete jobber med enormt fete lønninger.

Skrevet

Jeg holder på med en ingeniørutdanning hvor det er 80-90 % jenter...

Skrevet
...og det er et problem som kun gjelder kvinner? Hvorfor utdanner ikke flere MENN seg til sykepleier?

Enig med melk, hadde vært greit med flere menn i sykepleien!

Vi hadde 3-4 på kullet, av 94 og de var kjempe bra!

Dess flere menn, dess mer vil lønna til sykepleiere stige. men skal ikke inn på den diskusjonen igjen :ler:

Syns folk skal få velge den utdannningen de vil, er ikke vist i å utdanne seg til et yrke en vil misstrives i!

Skrevet
Enig med melk, hadde vært greit med flere menn i sykepleien!

Vi hadde 3-4 på kullet, av 94 og de var kjempe bra!

Dess flere menn, dess mer vil lønna til sykepleiere stige. men skal ikke inn på den diskusjonen igjen :ler:

Syns folk skal få velge den utdannningen de vil, er ikke vist i å utdanne seg til et yrke en vil misstrives i!

Vel, sykepleier-lønnen er allerede på god vei opp og sykepleiere tjener allerede mer enn mange andre kommunale grupper med dobbelt så lang utdanning som dem og like komplekse stillingsomtaler (bortsett fra at de ikke har ansvar for å lese ukeblader og drikke kaffe på natte-vakter for å passe på eldre soog andre som stort sett sover, eller ville ha dødd uansett da..)

Gjest Gjest_Rikke_*
Skrevet
Vel, sykepleier-lønnen er allerede på god vei opp og sykepleiere tjener allerede mer enn mange andre kommunale grupper med dobbelt så lang utdanning som dem og like komplekse stillingsomtaler (bortsett fra at de ikke har ansvar for å lese ukeblader og drikke kaffe på natte-vakter for å passe på eldre soog andre som stort sett sover, eller ville ha dødd uansett da..)

Du har tydeligvis skikkelig god innsikt i hva sykepleierne driver med du!

Skrevet (endret)

Nå er det faktisk slik at de fleste som blir lærere i dag er kvinner. Jeg går selv på allmennlærerutdanningen, og for hver klasse på ca. 35 stykker, er 10 stykker menn. Det er heller slik at vi ønsker flere menn inn i læreryrket. Ihvertfall når det gjelder allmennlærerutdanningen og førskoleutdanningen. Dette bemerket også rektor/ledelse ved studiestart. Sykepleieryrket er også et kvinnedominerende studie, i følge en venninne som tar disse studiene.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Skrevet

Jeg er jente og studerer for å bli lærer!

Skrevet
Jeg holder på med en ingeniørutdanning hvor det er 80-90 % jenter...

Og jeg skal søke meg inn på samme ingeniørutdanningen til våren.

Gjest StoreSky
Skrevet
Jo, det er klart. Det er flest jenter i sykepleier-yrket, men det er fortsatt mangel på dem enkelte steder og i grisgrendte strøk.

men da burde jo flere GUTTER bli sykepleiere...Målet er vel ikke at bare jenter skal være sykepleier..???

Skrevet
Og jeg skal søke meg inn på samme ingeniørutdanningen til våren.

:ler: Vet ikke helt om de andre ingeniørene ser på oss som ingeniører, da... men vi får i det minste være med i NITO. :icon_smile:

Skrevet

Og som de fleste med arbeidserfaring vet, er NITO organisasjonen, som sammen med utdanningsforbundet og sykepleierforbundet, klarer å kreve kjempelønninger til sine ansatte i kommunal sektor, sammenliknet med andre grupper som har dobbelt så lang utdanning og like komplekse arbeidsoppgaver.

Så at dere er med i NITO er jo fint for dere, så er dere sikrer topplønn i offentlig sektor, kun med deres 3-årige utdanning :)

Skrevet (endret)

Som kvinnelig sivilingeniør så har jeg vel kanskje ikke lov å svare i denne tråden. ;)

At jeg selv tok en slik utdanning var primært ut fra interesse, har alltid syntes at matte og fysikk er kjempegøy! :) Jeg hadde en helt fantastisk lærer på videregående, tviler på jeg hadde blitt "frelst" med en dårlig en. For lærerne har etter min mening utrolig mye å si! Jeg hadde ikke mye peiling på hva jeg ville bli når jeg var 15-16 år, ingeniør var ikke i mine tanker da. Men jeg valgte matte, fysikk og biologi på videregående og etterhvert kom tanken på å bli ingeniør snikende.

Selvfølgelig kan også foreldre påvirke, men jeg vet om flere eksempler på at foreldrene presser gjennom skolevalg for barna som senere viser seg å ikke være vellykket..

Kan iallefall anbefale alle jenter å bli ingeniør, det finnes et vell av spennende muligheter og oppgaver å ta fatt på! :)

Endret av Fru Fomle
Skrevet

Jeg støtter opp om den. Ingeniør, 3 årig, er kjempebra og spennende for jenter!

Lønnen er super og blir større med årene, kjempebra i offentlig sektor men ennå bedre i privat ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...