charlise Skrevet 6. desember 2005 #101 Del Skrevet 6. desember 2005 så et innlegg fra meg som faktisk fikk ødelagt jula pga alkohol... merker jeg er veldig følsom på dette temaet...selv er jeg ikke et avholdsmenneske, men det har blitt mindre og mindre alkohol di siste årene. mamma er alkoholiker, men det var jeg vant til... hos oss har det alltid vært alkohol i jula, ikke fordi min mor var alkoholiker, men fordi det var slik det skulle være. pappa drakk med måte hele jula og det samme gjorde resten av familien hvis vi var på besøk hos dem. man snakker om at barna har godt av å se at det går bra å ha et sundt forhold til alkohol, men hvor gamle barn snakker vi da om her? og hva er et sundt forrhold til alkohol? sannheten er at voksne blir anderledes med alkohol innabors, ikke nødvendigvis ufin eller agresiv og slikt, men i bedre humør, litt sånn smilende salig, eller vi blir ekstra snille- vi endrer oss. og det er ekkelt å oppleve for barn(0-12). derfor drikker jeg aldri med barn(0-12 år) tilstede. men etter hvert som barna blir mere selvstendig er det også viktig å være kjempeærlig om alkohol, om jeg blir spurt om jeg drikker så svarer jeg ja. det er veldig viktig at de får følelsen av at dette og alt annet er greit å prate om. men jeg kan like gjerne fortelle om de positive sidene som de neggative. at så mange av dere velger å være avholds på juleaften gleder meg, skulle ønske jeg hadde vokst opp hos dere eller at dere var venner av min familie og dermed satte et godt forbilde for problemfamilier, lærer barna fra vanskelige familier at noen faktisk ikke drikker også. tenk på det at i et hvert klasserom i norge er det gjennomsnittlig 2 barn som har foreldre som drikker for mye. og om vi da tar med tanter besteforeldre eller andre i familien, er tallet mye høyere en to i hver klasse. jeg har enda ikke møt noen som alldri har kjent noen med alkoholproblemer. julen er en høytid som det drikkes mye mere enn ellers, jeg mener ikke at man skal være avholdsfolk, jeg liker en real fest i ny og ne, men alkohol og barn hører ikke sammen -tenk om folk hadde vist hvor store problemer barn av alkoholikere sliter med. det handler ikke bare om selve alkoholen, det handler om trygghet og tillit til andre...jula bure være en høytid alle burde føle er trygg og god. klem fra meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 6. desember 2005 #102 Del Skrevet 6. desember 2005 sannheten er at voksne blir anderledes med alkohol innabors, ikke nødvendigvis ufin eller agresiv og slikt, men i bedre humør, litt sånn smilende salig, eller vi blir ekstra snille- vi endrer oss. og det er ekkelt å oppleve for barn(0-12). Veldig leit med barn som får ødelagt julen. men jeg må bare få si, at selv om jeg er vokst opp med sherry, øl/akevitt, cognac og drinker etterpå på julaften, så har jeg ALDRI merket noe forskjell på noen av mine foreldre, onkler, tanter og besteforeldre. Helt sant. (Eneste jeg kan huske mht alkohol og påvirkning av mine foreldre var en gang da jeg var 14 og mamma drakk litt for mye rødvin på hytta og ble litt fnisete) Så det du her sier, er ikke nødvendigvis noen sannhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. desember 2005 #103 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) men jeg må bare få si, at selv om jeg er vokst opp med sherry, øl/akevitt, cognac og drinker etterpå på julaften, så har jeg ALDRI merket noe forskjell på noen av mine foreldre, onkler, tanter og besteforeldre. Helt sant. ← Samme her. Foreldrene mine har drukket vin til julemiddagen og andre spesielle anledninger, og tatt en liten konjakk eller annen drink når de har hatt lyst på. Jeg har aldri sett dem forandret eller påvirket av det, ikke en eneste gang. Det har vært helt naturlig. Jeg har aldri sett mine foreldre beruset, hverken som barn eller voksen. Jeg er selv svært måteholden med alkohol (og broren min også), så jeg vil overhodet ikke påstå at vi har blitt negativt påvirket av å se foreldrene våre nyte alkohol med måtehold, heller tvert i mot. Endret 6. desember 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2005 #104 Del Skrevet 6. desember 2005 Veldig leit med barn som får ødelagt julen. men jeg må bare få si, at selv om jeg er vokst opp med sherry, øl/akevitt, cognac og drinker etterpå på julaften, så har jeg ALDRI merket noe forskjell på noen av mine foreldre, onkler, tanter og besteforeldre. Helt sant. (Eneste jeg kan huske mht alkohol og påvirkning av mine foreldre var en gang da jeg var 14 og mamma drakk litt for mye rødvin på hytta og ble litt fnisete) Så det du her sier, er ikke nødvendigvis noen sannhet. ← Samme her også. Jeg var også tenåring første gang jeg merket at faren min hadde drukket mer enn et glass øl. Jeg kan egentlig ikke huske at jeg så noe særlig annet enn brigg/øl en og annen sjelden gang, men vet at de drakk både vin, cognac og drinker. Som voksen har jeg sett både det ene og den andre familiemedlemmet påvirket, men aldri da vi var barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charlise Skrevet 6. desember 2005 #105 Del Skrevet 6. desember 2005 vet at jeg er følsom når det gjeller dette altså. vet også at barn av alkoholikere nok er mye mer var på forandringer hos voksne når det drikkes. jeg kan ikke påstå at jeg f.eks. har sett tante og onkel, brisne eller fulle for den saks skyld, men jeg merket likevel at de hadde drukket... det satte seg en knute i magen og jeg slet med å sovne når jeg viste at de voksne drakk. ikke fordi de nødvendigvis ble brisne eller fulle- bare fordi det skapte et stort usikkerhetsmoment. kunne de bli slik mamma var. ingen viste på den tiden at hun var alkoholiker, så de fikk jo ikke muligheten til å være varsom med alkohol..og det er det jeg mener er viktig å tenke på når det er barn til stede. kan man vite hvordan de opplever det at de voksne drikker? og selv om de fleste har det helt greit med det så er det alikevel ganske mange barn som reagerer slik jeg gjorde. derfor drikker jeg ikke når det er barn tilstede. jeg nekter ikke de andre runft meg å drikke, men jeg vil at barna skal se at ikke alle de voksne drikker- at noen er der å kan ta ansvar. jeg håper dere skjønner at dette ikke er ment som en skjennepeken..jeg sier bare hvordan jeg opplevde ting og hva slags valg jeg derfor gjør i dag, mener ikke at det gjør meg til noe bedre menneske av den grund. min samboer tar gjerne en øl eller mer i familieselskap med barn tilstede, jeg rakker ikke ned på ham av den grund. jeg ønsker bare en god jul for store og små, om dere skjønner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 6. desember 2005 #106 Del Skrevet 6. desember 2005 Jeg skjønner veldig godt dine valg, Nique, og har full respekt for at du velger å gjøre det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charlise Skrevet 6. desember 2005 #107 Del Skrevet 6. desember 2005 takk melk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest personlig Skrevet 7. desember 2005 #108 Del Skrevet 7. desember 2005 Synes at denne debatten er interessant. Jeg har ikke opplevd personlig å ha dårlig erfaring med foreldre og alkohol, men med tanke på at 200 000 barn gruer seg til jul så bør en kanskje spørre seg om det ligger noe i det. Et så stort antall barn, så er det langt flere enn de barna som allerede er under kategorien "alkoholiserte foreldre". Noen undersøkelser viser at barn og unge har lavre toleranse for alkohol enn hva foreldrene har. Barn er mer usikre i forhold til alkohol og som nique sier, så er den lille forvandlingen av hemninger nok. I tillegg så tenker jeg på hvordan alle av oss, ja til og med meg selv, som sier vi tar bare ett glass eller to, så innebærer det alltid mer. Har vært forsket på det også... ikke at vi direkte lyger, men vi innbiller/husker bare det "ene" glasset. Ikke det at vi ble fulle, men vi ble kanskje mye mer påvirket av alkoholen enn hva vi selv merket? Videre så tenker jeg på det som kjennetegner alkoholmisbruk. Benektelse og liten innsikt i eget problem. Kan alle helt ærlig si at de vet og hadde satt en stopper for alkohol om det var et problem i jula? Er ikke antallet 200 000 barn et stort slag for at vi nettopp ikke innser problemet? Er det kanskje ikke bedre å være føre var, når problematikken rundt alkohol er nettopp det å ikkje gjenkjenne problemet? Dess mer jeg tenker på det dess mer sikker er jeg på å legge alkohol på hylla når barn er til stede. Selv om jeg er sikker på at jeg bare tar det ene glasset og at jeg aldri har vært tydelig beruset sammen med barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 7. desember 2005 #109 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) men jeg må bare få si, at selv om jeg er vokst opp med sherry, øl/akevitt, cognac og drinker etterpå på julaften, så har jeg ALDRI merket noe forskjell på noen av mine foreldre, onkler, tanter og besteforeldre. Helt sant. Dette er akkurat min erfaring også. Det viser at voksne må ta ansvar og stanse når de vet det er på tide. Endret 7. desember 2005 av skrue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady79 Skrevet 7. desember 2005 #110 Del Skrevet 7. desember 2005 Vi pleier IKKE å ha alkohol på julaften. Vi drikker alle julebrus :enig_anim: Men i år blir det nok alkohol for flere av de som vi skal feire jule med, men ikke for oss. Vi skal nemmelig feire jul på båt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 7. desember 2005 #111 Del Skrevet 7. desember 2005 hos oss er det øl og akevitt til maten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
karrie Skrevet 7. desember 2005 #112 Del Skrevet 7. desember 2005 I min familie har vi sherry eller lignende når gjestene kommer, øl og akevitt til maten, cognac og likør til kaffen, og drinker ol. for de som vil ha senere på kvelden. Sånn har det vært siden jeg var liten, og jeg har aldri opplevd at noen av de voksne har vært synlig beruset på julaften, og for meg er alkohol en naturlig (men ikke nødvendig) del av julefeiringen, det er en del av kosen. Jeg har hvert fall aldri tatt noe skade av det, eller reagert på det, og har selv et måteholdent forhold til alkohol. Men jeg skjønner det blir annerledes for de som har vonde minner om alkoholisme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 8. desember 2005 #113 Del Skrevet 8. desember 2005 Hverken i mitt eller Uglemannens hjem var det brukt alkohol på juleaften. Derfor ble det helt naturlig heller ikke i vårt hjem. Men ellers i julen hender det at vi tar en liten en, i festlige anledninger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mossa Skrevet 8. desember 2005 #114 Del Skrevet 8. desember 2005 Under oppveksten min var jeg vant med at foreldrene mine tok seg en akevitt til maten og en likør senere på kvelden. Vi feirer fortsatt jul sammen, og de har fortsatt med den tradisjonen. Jeg drikker øl til maten, og tar meg noen glass egglikør spredt utover kvelden. Sambo er den selvutnevnte sjåfør, han tar seg ett glass sherry sammen med meg når alle er skysset hjem og vi sitter å koser oss før vi tar kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oppsaltrollet Skrevet 13. desember 2005 #115 Del Skrevet 13. desember 2005 Verten har bestemt at det likevel skal serveres ribbe i år, og vertinnen har bestemt at velkomstdrinken blir alkoholfri gløgg av hensyn til barna og de som skal kjøre hjem. Ellers serveres øl og akevitt til middagen, men ikke ubegrenset, så vi dekker også med vannglass som gjestene oppfordres til å bruke når de trenger å slukke tørsten. Cognac til kaffen. Ut over dette, serveres det intet alkoholholdig. Hvis noen tar med ei flaske på innelomma, blir den inndratt av vertinnen og delt ut når vedkommende går hjem. Velkommen skal dere være Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 13. desember 2005 #116 Del Skrevet 13. desember 2005 Øl, akevitt eller vin til maten. Har aldri opplevd at noen har blitt fulle hjemme hos oss gjennom barndommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charlise Skrevet 14. desember 2005 #117 Del Skrevet 14. desember 2005 som dere sikkert skjønte av min melding så blir det servert alkohol hos oss også, men jeg avstår som regel selv...jeg gruer meg alltid til jula. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_oppsaltrollet_* Skrevet 14. desember 2005 #118 Del Skrevet 14. desember 2005 Lille Nique, dette er jo fryktelig trist! Så fælt... Du har et godt innlegg. Jeg så aldri foreldrene mine innta alkohol annet enn til julemiddagen før jeg fylte 18. Selvom folk ikke blir overstadig beruset, tror jeg nok de fleste av oss overvurderer vår egen evne til å kontrollere alkoholinntaket og til å skjønne at "dette bør være det siste glasset". Jeg har i alle fall ikke helt den evnen. I edru tilstand har jeg, etter å ha jobbet en del på pub, derimot utviklet en viss evne til å se hvor lite som skal til før alkoholen begynner å virke åp oppførselen. Problemet er når verten/vertinnen setter sin ære i å fylle glassene, for da er det fort gjort, og jeg har desverre stått krokete borti buskene etter familiesamvær hos min litt mer "kontinentale"svigerfamilie. Satser som sagt sterkt på vannmugga i år. Hvis alkoholen under julemiddagen er så viktig for folk at de ikke kommer i julestemning uten, har de et alkoholproblem. God jul, Nique Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charlise Skrevet 14. desember 2005 #119 Del Skrevet 14. desember 2005 takk. ...og som sagt så er det jo problemer med familien og alkohol...ellers så gleder jeg meg, lager julepynt til den store gullmedalje, men det er i min egen trygge lille stue:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 14. desember 2005 #120 Del Skrevet 14. desember 2005 Mannen og jeg drikker hver vår juleøl til pinnekjøttet, akevitt er vi ikke så glade i. Barna drikker julebrus med sugerør av glassflasker, og sånn må det være for at det skal være jul. Vi tar oss gjerne en juleøl eller et glass vin til middagene senere i julen også, hvis vi ikke skal ut og kjøre, men beruselse er det ikke snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå