kallamilla Skrevet 1. desember 2005 #81 Del Skrevet 1. desember 2005 Nei alkohol og jul hører ikke sammen i mitt hode. Drikker god rødvin til pinnekjøtt ellers, men på julaften er det liksom sjampanjebrus eller rødbrus som gjelder! Er heller ikke alkohol på bordet. Hele familien har samme syn som meg der.... ← Dette var Kallamilla her self, ja. Glemte å logge meg inn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 1. desember 2005 #82 Del Skrevet 1. desember 2005 Hos oss drikkes det ikke alkohol på julaften - har alltid vært slik, og kommer nok til å forbli sånn . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cola;) Skrevet 1. desember 2005 #83 Del Skrevet 1. desember 2005 Vi drikker som oftes ikke alkohol på julaften. Eneste unntaket er hvis barna er så utslitt at de går og legger seg før oss, da blir det kanskje en kald øl før sengetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fluesopp Skrevet 1. desember 2005 #84 Del Skrevet 1. desember 2005 Jeg drikker ikke alkohol på julaften, men det er fordi jeg bare er 15 år. Men mamma og pappa drikker alkohol på julaften. Jeg synes ikke det er noe dumt. Julen er til for å nytest og kose seg. Mamma og pappa klarer å nyte alkohol til maten uten å drikke for mye. Så det er greit for meg. Når vi har kaffebesøk på julaften tror jeg dem servere alkohol. Men jeg er ikke sikker. Jeg tror pappa tar fram konjakken da. Det har jeg heller ikke noe i mot. Slekta klarer å holde seg i selene. For dem klarer jo å gå stødig ned trappen når dem skal hjem. Men jeg er litt usikken, for jeg sitter ved barnebordet så jeg får ikke med meg så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. desember 2005 #85 Del Skrevet 2. desember 2005 og rødvin til pinnekjøttet hørest ikke godt ut. -men det er det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sita Skrevet 2. desember 2005 #86 Del Skrevet 2. desember 2005 Jeg tar et glass øl til maten, men det er også alt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #87 Del Skrevet 2. desember 2005 Vi drikker øl/akevitt til middagen, og senere på kvelden når pakkene skal åpnes og vi drikker kaffe blir det konjakk og likør. Dette har vi gjort selv om barna var små. Nå er de tenåringer og har slett ikke tatt skade av å se voksne mennesker håndtere alkohol på en normal måte. Jeg vil at barna skal se at vi kan håndtere dette på en fornuftig måte, og ikke skape et mystisk og hemmelig forhold til alkohol. Er det noe barna reagerer på så er det sniking og hvisking i forhold til disse flaskene. Nei la dem se at det går an å oppføre seg selv om man nyter en liten en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 2. desember 2005 #88 Del Skrevet 2. desember 2005 Nei, jeg drikker ikke julaften. Det er tradisjon hjemmefra med øl/brus til maten, og cognac og akevitt etter mat...men jeg rører ingen av delene! Alkohol kan jeg kose meg med ellers i året, men ikke akkurat på julaften! Sånn er det bare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 2. desember 2005 #89 Del Skrevet 2. desember 2005 Hjemme hos meg har det alltid vært øl og akevitt til julemiddagen og cognac eller likør til kaffen. Alkohol er naturlig til en festmiddag for meg, men bare hvis folk kan drikke uten å bli fulle for DET tar seg ikke ut på julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Doodad Skrevet 2. desember 2005 #90 Del Skrevet 2. desember 2005 Ja, men ikke mye. Øl eller vin til maten og iblant likør til kaffen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. desember 2005 #91 Del Skrevet 2. desember 2005 Jeg har alltid kjørt bil på julaften, så nei, jeg drikker ikke alkohol på julaften, men vi har tradisjon for det i familien vår. Rødvin og akevitt til middagen, og likør/konjakk til kaffen etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 2. desember 2005 #92 Del Skrevet 2. desember 2005 jada, øl og akevitt til middagen, og "hemøl" og brus, til kaffen er jeg ikke helt sikker skal jeg være ærlig, er ikke noe glad i brunt brennevin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. desember 2005 #93 Del Skrevet 2. desember 2005 Øl og akevitt til maten ja, og så vanker det en konjakk til kaffen eller kanskje en Baileys til oss som liker det bedre. Men det er ikke noe fyllekalas på julaften selvfølgelig, det drikkes med måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiaL Skrevet 3. desember 2005 #94 Del Skrevet 3. desember 2005 Lite alkohol Vin til maten men ikke mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 3. desember 2005 #95 Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg drikker ikke alkohol på julaften, men mamma og stefaren min tar jeg gjerne et glass vin til maten. Etter kaffen eller gaveåpningen, tar gjerne mannfolka seg en juleøl og en akevitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fantus Skrevet 4. desember 2005 #96 Del Skrevet 4. desember 2005 Størsteparten av familien min er avholds, så det blir ikke noe alkohol på juleaften. Og det er helt greit, er sånn jeg er vant til å ha det. Syns alkoholfritt øl og brus funker helt fint til julematen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 4. desember 2005 #97 Del Skrevet 4. desember 2005 Øl eller vin og brus til maten. Noen drikker akkevitt, ikke jeg. Men store mengder er det ikke snakk om, for kos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 4. desember 2005 #98 Del Skrevet 4. desember 2005 Jeg er vant med alkoholfri julaften, men det hender nå at pappa tar seg en øl til maten. Noe mer enn det blir det sjelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agbre Skrevet 4. desember 2005 #99 Del Skrevet 4. desember 2005 Øl og akevitt til mølja på formiddagen og det samme til middagen. I år blir det vel heller rødvin siden vi skal spise reinsdyrsteik Ellers har min kjære mor laget likør på Bringebær i år, så den må vi nok smake på til kaffen. Poenget er at ingen av oss tre blir pussa denne kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anti avholds i jula! Skrevet 4. desember 2005 #100 Del Skrevet 4. desember 2005 Hm... syns det er utrolig mange "skinnhellige" sjeler her inne! Jula er da virkelig ikke bare for barna, er det vel????? Jeg vasker da ikke hele huset, baker masse kaker, pynter og stryker for å glede barna????? Er jeg rar da?? Tror ikke noen av mine barn bryr seg om jeg har støv i krokene, eller om vinduene er blanke, så lenge de får nisse-besøk og pakker og god mat!!! Dere som ikke drikker en dråpe sterkere drikke enn pepsi-max i jula, drikker dere ikke alkohol på lørdags kvelden til en deilig biff middag heller?? For da kan det jo å risikere å være barn tilstede?? Er det ikke veldig viktig at barn får et naturlig forhold til alkohol da? Jeg fikk da til å med smake et glass vin til maten fra jeg var mye under 18 år, og mange av de jeg "vanket" sammen med på den tiden, som hadde familier var anti-anti alko, det var jo de ungdommene som flippa ut mest! Vi som hadde foreldre som hadde et "normalt" forhold til alkohol, vi peset ikke så masse med den alkoholen, og klarte å beherske oss mye mer i fest sammenheng! Å til hun damen som ikke trodde det var godt med rødvin til pinnekjøtt.... FEIL!!! Masse deilig vin å velge mellom! Bare å spørre om hjelp på polet, så finner de en passende vin til deg!! Så for å komme til poenget her: Hos oss drikker vi gløgg på ettermiddagen, sånn mens vi holder på med middagen, vin eller øl og akevitt til de som vil ha det. Kaffe avec og ellers det barskapet har å by på. Man drikker seg jo selvfølgelig ikke full i jula, men blide og fornøyde er det ikke noe farlig at man er! Det er jo det jula er om!! Men for alldel.. for dere som har en "gyldig grunn" , jeg mener er man oppvokst med alkoholiserte foreldre feks. så skjønner jeg jo at man har et mer vanskelig forhold til alkohol. At man kanskje føler at høytider har blitt ødelagt pga. alkohol, da skjønner jeg. Men virker som det er så mange her inne som bare har bestemt seg for det for å fremstå som "Bedre foreldre" enn vi andre dødelige vin/øl/akevitt elskere!! GOD JUL TIL ALLE!! (Tror jaggu jeg tar meg et glass vin nå jeg!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå