LilleBille Skrevet 30. november 2005 #21 Del Skrevet 30. november 2005 Vi har alltid vin til maten for de som ønsker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aria Skrevet 30. november 2005 #22 Del Skrevet 30. november 2005 Pleier å ha øl og akevitt til maten. Og kanskje litt cognac til kaffen. Men som mange andre nevner her, har jeg aldri opplevd at noen blir beruset! Selv drikker jeg bare brus på julaften, men det er fordi jeg ikke liker noe av den alkoholen som blir servert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 30. november 2005 #23 Del Skrevet 30. november 2005 Hei alle sammen. Pleier dere å drikke alkohol på juleaften , eller har dere en alkoholfri jul? Hos oss går det kun i brus. Det er vel mest fordi mine foreldre er avholdsmennesker, og at jeg selv ikke er noe glad i alkohol. ← Jeg drikker brus - dattra drikker saft - mannen drikker øl til maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 30. november 2005 #24 Del Skrevet 30. november 2005 Vi drikker øl og akevitt til mølja på formiddagen, sherry før middag, øl og akevitt til ribba, cognac/likør til kaffen og evt drinker etterpå. Det blit også servert alkohol i selskaper 1. og 2. dag. Har aldri opplevd noen bli beruset på julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spacegirl Skrevet 30. november 2005 #25 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg drikker brus på julaften. Med en tørrlagt alkoholiker i familien har det vært en selvfølge at vi ikke serverer alkohol på julaften. Dessuten liker jeg ikke smaken av alkohol. Hos svigerfamilien serveres det vin og juleøl, så når jeg har feiret jul hos dem har det hendt at jeg har drukket et halvt glass vin. Men brus smaker bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #26 Del Skrevet 30. november 2005 Synes det er overraskende mange som ikke drikker alkohol på julaften. Hva er grunnen til dette? Er det fordi dere er avholdsmennesker eller er det andre grunner til at dere velger å ikke drikke i julen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #27 Del Skrevet 30. november 2005 Ja vi drikker på julaften. Eneste måten å komme gjennom den trege julehøytiden på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 30. november 2005 #28 Del Skrevet 30. november 2005 På julaften er det en velkomstdrink når vi kommer, så er det juleøl og akevitt(skrives det sånn - tror det) Vi spiser som regel pinnekjøtt på julaften, også i år blir det pinnekjøtt. Må si at det drikkes med måte, da det er tradisjon hos oss at vi samles hele nærmeste slekta, og der er det 10 barn til stede.(alt fra 0-17 år) Ingen av oss drikker oss fulle. Første juledag er det julefrokost med øl og akevitt til. Ellers enig med det Piper skriver, at det er greit at barna kan se at det går an å kose seg med alkohol uten at man nødvendigvis blir full. Jeg er i mot fyll på julaften spesielt når det er barn til stede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #29 Del Skrevet 30. november 2005 Hos mine foreldre serveres det gjerne gløgg eller en sherry før maten, og øl og akevitt til middagen, men når vi er der så kjører jo jeg, så for meg går det i alkoholfritt øl og ikke noe mer. Har jeg julen her hjemme, tar jeg en juleøl til middagen og det er det. Skal jeg ha familie her må jeg også ha akevitt selv om jeg ikke drikker det selv. Ungene mine har tilgode å se meg beruset, og jeg har ikke tenkt å begynne i år heller, selv om de er voksne alle tre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jalileh Skrevet 30. november 2005 #30 Del Skrevet 30. november 2005 nå har jeg jo to familier da, siden mamma og pappa er skilt. Så på den ene siden er det fult "lovlig" med alkhol, men på den andre siden, der er vi avholds. Denne Jula er jeg også avholds. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #31 Del Skrevet 30. november 2005 Synes det er overraskende mange som ikke drikker alkohol på julaften. Hva er grunnen til dette? Er det fordi dere er avholdsmennesker eller er det andre grunner til at dere velger å ikke drikke i julen? ← For min del er det for å ikke gi signaler til ungene om at høytider og feiringer alltid må forbindes med alkohol. Jeg er nok litt ekstra var, i og med at begge min bestefedre var alkoholikere, faren min har anleggene for det og jeg har sett ham irriterende full mer enn en gang, barnas far drakk for mye, dog aldri i julen etter at vi fikk barn, og fordi etterhvert har to av mine egne unger også vært innom visse rusproblemer. Ikke tale om at jeg signaliserer at det er ok med rus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. november 2005 #32 Del Skrevet 30. november 2005 Drikker alltid rødvin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Manic Skrevet 30. november 2005 #33 Del Skrevet 30. november 2005 Vi har øl,vin og akkevitt til maten. Men ingen pleier å blir særlig beruset da, det venter vi med. Når barna er ut av huset drikkes det og diskuteres det ut i de sene nattetimer. Det pleier da bare være meg, mamma og pappa igjen. Når jeg var var liten hadde vi masse overnattingsgjester og det var full fest om natta når vi små sov, var ikke alltid så gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #34 Del Skrevet 30. november 2005 For min del er det for å ikke gi signaler til ungene om at høytider og feiringer alltid må forbindes med alkohol. Jeg er nok litt ekstra var, i og med at begge min bestefedre var alkoholikere, faren min har anleggene for det og jeg har sett ham irriterende full mer enn en gang, barnas far drakk for mye, dog aldri i julen etter at vi fikk barn, og fordi etterhvert har to av mine egne unger også vært innom visse rusproblemer. Ikke tale om at jeg signaliserer at det er ok med rus. ← Ja, det er klart. Men nå skriver du jo i det andre innlegget ditt at også du drikker øl på julaften, så selv om det er en meget begrenset mengde så er det jo ikke avholdsfeiring hos deg heller. Rus har ingenting å gjøre i sammenhenger hvor barn er tilstede - men det er jo forskjell på fullstendig avhold og litt alkohol til maten. Så det jeg egentlig lurer på er vel hvorfor de som drikker i andre sammenhenger velger å være helt avholds til jul. I steden for å gjøre slik som du gjør (og jeg og mange med oss) - å tar en øl eller to til maten men ikke noe mer enn det. Det er jo ikke nok til å bli ruset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #35 Del Skrevet 30. november 2005 Så det jeg egentlig lurer på er vel hvorfor de som drikker i andre sammenhenger velger å være helt avholds til jul. I steden for å gjøre slik som du gjør (og jeg og mange med oss) - å tar en øl eller to til maten men ikke noe mer enn det. Det er jo ikke nok til å bli ruset. ← Jeg er, som noen andre her skrev, avholds annenhver jul. Det kommer an på om vi feirer hjemme hos min familie, eller hos mannens. Hjemme hos mannen er nemlig alkohol fy-fy på julaften. Svigemor mener at ingen barn bør få se sine foreldre ta en slurk alkohol, så selv om hun kan feste og drikke ellers i året, så er hun "tørrlagt" på julaften. Må si at jeg savner kosen med øl og akevitt til ribba når vi er der, men man får vel bare innrette seg. (Kanskje på tide å begynne å tanke på å arrangere jul selv snart? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 30. november 2005 #36 Del Skrevet 30. november 2005 Vi har en alkoholfri julaften. Det går i brus eller alkoholfritt øl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 30. november 2005 #37 Del Skrevet 30. november 2005 Hjemme hos mine foreldre er det gjerne litt rødvin eller øl til maten og kanskje en rødvin til kvelds. Hos mine svigerforeldre er det øl eller rødvin til maten + akevitt for de som liker det. Etterpå går det i mere rødvin og konjakk og likør. Jeg liker best den måten vi feirer på hjemme hos mine foreldre. Liker ikke så mye alkohol i en sådan stund. På ingen av stedene er det barn tilstede. Den dagen det er barn tilstede vil det fremdeles bli servert alkohol til middagen, men resten skal få stå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest :-) anna ikke pålogga Skrevet 30. november 2005 #38 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg synes ikke man skal drikke alkohol når det er barn til stede. Det har jeg heller aldri vært vant til. Jeg drikker ikke selv, så for meg er det heller ikke noe savn. Men jeg har da flust av venner som drikker, og har ikke problemer med det i andre sammenhenger. Men jeg synes man som voksen skal være bevisst på hvilke situasjoner man bør velge bort alkohol. Og for meg er en av disse når man er sammen med barn. Selv tror jeg faktisk at jeg hadde syntes alkohol ødela litt på julekvelden. (Og da snakker jeg ikke om fyll nei) For meg er det nemlig så langt fra det julen handler om som det er mulig å komme. Julekvelden er da barnas stund. Da gjøres det på barnas premisser. Det er nok av voksenstunder resten av året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 30. november 2005 #39 Del Skrevet 30. november 2005 Delvis enig med deg Anna Hjemme hos meg drakk foreldrene mine (les:pappa) alltid en øl til middagen da vi var små. Jeg kan ikke huske at det var noen annen alkohol på bordet da. Men jeg har sett bilder av julaftenkvelder (etter at vi barna var lagt) der alkoholen kom på bordet, og jeg ser ingen problemer med en slik ordning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 30. november 2005 #40 Del Skrevet 30. november 2005 Hjemme er det gløgg med rødvin ved 14-15 tiden. Øl og akevitt til middagen og konjakk eller likør til kaffen når vi åpner gavene. Men vi er kun voksne da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå