Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Starte 1. klasse og fremdeles bruke nattbleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her må du som voksen inn å ufarliggjøre. Mange har det slik, og natt-truser er 0 stress. Hos min gav det seg i 10 årsalderen, helt plutselig (minirin hadde ikke effekt). Han fikk ha trusene på rommet, og tok de på i ro og fred. Du kan også teste innlegg, det er mindre «pinlig» dersom det er et problem. Du får utstyr på blå resept. 

Anonymkode: 7cf17...6e5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en skolestarter nå som sover med bleie. Vet om ganske mange flere som gjør det samme. Det er, som alle sier, veldig vanlig. Her har vi ikke gjort noen tiltak, tar tiden til hjelp. Det løser seg på et tidspunkt. Selvfølgelig kjipt når ungen selv misliker det - da føles det gjerne som at man bør gjøre noe. Men det er et helt år til skole for ditt barns skyld - mye kan skje på det året☺️

Anonymkode: cd5d6...f6c

• Liker 1
Skrevet
Albbas skrev (1 time siden):

Jeg lurer helt oppriktig: Hvorfor svarer folk på ting de åpenbart ikke kan noe om?? 

Men ts, ditt ansvar som voksen er å normalisere og ufarliggjøre dette. Jeg vet det er lett å bli frustrert på barnets vegne, men det hjelper ingenting. Skal barnet akseptere situasjonen må først du som voksen akseptere det. De merker så fort hvis vi også er frustrerte, og da smitter det! 

Sønnen min er også frustrert i perioder, men vi forklarer og normaliserer så godt vi kan. Alt i alt er det en bagatell. 

Selvsagt, og det gjør vi, og vi aksepterer det, men en som går siste året i barnehage har selvsagt fått med seg at det er de små barna, og ikke de store som bruker bleier. Det er en bagatell for oss, men for det barnet som føler det på kroppen er det ikke nødvendigvis en bagatell.

Det er noget naivt å tenke at så lenge foreldrene signaliserer at det er normalt, så vil den holdningen automatisk adopteres av barnet. Barn er sine egne individer. 

Anonymkode: 5d346...009

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en skolestarter nå som sover med bleie. Vet om ganske mange flere som gjør det samme. Det er, som alle sier, veldig vanlig. Her har vi ikke gjort noen tiltak, tar tiden til hjelp. Det løser seg på et tidspunkt. Selvfølgelig kjipt når ungen selv misliker det - da føles det gjerne som at man bør gjøre noe. Men det er et helt år til skole for ditt barns skyld - mye kan skje på det året☺️

Badet er veldig kjipt og jeg føler at vi som foreldre bør gjøre det vi kan for å hjelpe han. De andre driver å overnatter hos hverandre og min sønn sier han ikke vil på grunn av bleiene. Han har yngre søsken som har sluttet helt og det er nok ekstra sårt. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Det er normalt ja :) 

Anonymkode: 2e483...f20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Badet er veldig kjipt og jeg føler at vi som foreldre bør gjøre det vi kan for å hjelpe han. De andre driver å overnatter hos hverandre og min sønn sier han ikke vil på grunn av bleiene. Han har yngre søsken som har sluttet helt og det er nok ekstra sårt. 

ts

Ja ser den😔 her har ikke overnatting vært en greie egentlig. Kun i barnehagen på våren - da var det flere som hadde bleie og det gikk helt fint. Tenker nok det fort kan bli verre om dere drar han med til legen for å sjekke ut - kan fort bli bare enda mer fokus på noe barnet ikke vil forholde seg til🤷🏼‍♀️ Vet om barn som har vært til full sjekk og endt opp med at legen uansett ikke vil gjøre noe(dette har vært typisk barn i slutten av barnehagetiden.

lykke til uansett hva dere velger å gjøre🤞🏽

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt, og det gjør vi, og vi aksepterer det, men en som går siste året i barnehage har selvsagt fått med seg at det er de små barna, og ikke de store som bruker bleier. Det er en bagatell for oss, men for det barnet som føler det på kroppen er det ikke nødvendigvis en bagatell.

Det er noget naivt å tenke at så lenge foreldrene signaliserer at det er normalt, så vil den holdningen automatisk adopteres av barnet. Barn er sine egne individer. 

Du undervurderer din egen rolle om du tror du ikke kan hjelpe han å normalisere dette. Snakk om utvikling og at vi alle utvikles i litt forskjellig tempo, det gjelder mange ting. Som du ser i tråden her er det mange som har dette problemet. 

Vi har hatt flere barn på overnatting her som ikke har vært tørr på natten. Foreldrene sier diskret i fra, legger gjerne et tisselaken i bagen som vi legger på uten at barna legger merke til det. Barna har vært litt eldre så de har som regel kontroll på eventuelle nattbleier selv, legg en pose i bagen de kan legge den i på morgenen. Ha en kul pysj over så vises det ikke. Alt ordnes uten at de andre barna legger merke til det. 

Anonymkode: 80b72...cb7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er veldig vanlig, spesielt hos gutter. Virkelig ikke noe å stresse med. Jobber i barnehage og når vi er på overnattingstur med 6-åringene rett før sommeren er det som regel alltid en eller to som fortsatt bruker nattbleie. 

Skrevet
Drizzt skrev (7 timer siden):

Det er ikke så vanlig, men det finnes 1-klassinger som har behov for bleie på natta. 

Ingen i klassen trenger trenger å vite at han bruker nattebleier med mindre har overnatter hos noen.

Men dere kan si ifra til læreren så læreren kan eventuelt snakke i klassen om dette uten å nevne navn, men generelt, for å normalisere det.

Hvordan vet du hvor vanlig det er? Jeg har hatt barn som har hatt problemet i varierende grad, og har gjennom dette forstått at det ikke er helt uvanlig..

Anonymkode: 7460f...4c9

• Liker 1
Skrevet
Lorieen skrev (2 timer siden):

Dette er veldig vanlig, spesielt hos gutter. Virkelig ikke noe å stresse med. Jobber i barnehage og når vi er på overnattingstur med 6-åringene rett før sommeren er det som regel alltid en eller to som fortsatt bruker nattbleie. 

Jeg vet om ganske mange jenter som har/har hatt samme problem. Kanskje flere av dem velger å skjule det/sove hjemme!?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan vet du hvor vanlig det er? Jeg har hatt barn som har hatt problemet i varierende grad, og har gjennom dette forstått at det ikke er helt uvanlig..

Det er forskjell mellom ''ikke så vanlig'' og ''ikke helt uvanlig''. Her fremstilles det som om det er omtrent normalt å forvente at førsteklassingen bruker bleie på natta og det er slett ikke tilfelle. De førsteklassingene finnes, men det er ikke mange av dem.

Skrevet
Lorieen skrev (7 timer siden):

Hvordan kan du si at det «virkelig ikke er noe å stresse med», når barnet selv syntes det er veldig kjipt? Det ER noe å stresse med når barnet reagerer.

Skrevet

Vi prøvde også «alt» uten hell på gutten. Det som hjalp var 2 uker med trusealarm 👌 -heftig de første nettene, men innen 2 uker var han tørr 🙏🏽

Skrevet

Det er 10 måneder til skolestart og det er ganske så normalt å ikke være tørr på natta ved skolestart. Hvorfor stresser dere sånn? 

Anonymkode: 1723b...e24

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan kan du si at det «virkelig ikke er noe å stresse med», når barnet selv syntes det er veldig kjipt? Det ER noe å stresse med når barnet reagerer.

Men stress hjelper ikke! Barnet slutter ikke å tisse av stress! 

Ja det kan absolutt være belastende for barnet, men som voksen må man minimere den belastningene så godt man kan ved å ufarliggjøre. Hvis du som forelder også stresser og er frustrert bekrefter du jo for barnet at ja, dette ER ille og stressende. Barnet trenger din hjelp til å håndtere dette som noe helt normalt som dessverre trenger tid for å løsne. 

Du kan anerkjenne at det oppleves som kjipt, men ikke stress! 

Annonse
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sa ikke at holdningen automatisk vil adopteres av barnet. Negative holdninger adopteres desverre lettere enn positive holdninger, så hensikten med å signalisere at dette er normalt er å unngå at barnet blir mer stresset og frustrert enn det det selv legger opp til. Du kan kanskje ikke gjøre det bedre, men du kan helt klart gjøre det verre ved å stresse og være frustrert. 

Skrevet
2 hours ago, Drizzt said:

Det er forskjell mellom ''ikke så vanlig'' og ''ikke helt uvanlig''. Her fremstilles det som om det er omtrent normalt å forvente at førsteklassingen bruker bleie på natta og det er slett ikke tilfelle. De førsteklassingene finnes, men det er ikke mange av dem.

Det er mer enn 1 av 10 så jeg vil si det er vanlig. Vi har tatt det opp med barnelege på AHUS og de ville ikke se på det før barnet var 7

https://oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/nar-barnet-ditt-tisser-pa-seg

• 15% ved 5 år
  • 13% ved 6 år
  • 10% ved 7 år

Anonymkode: 62640...61a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Albbas skrev (10 timer siden):

Men stress hjelper ikke! Barnet slutter ikke å tisse av stress! 

Ja det kan absolutt være belastende for barnet, men som voksen må man minimere den belastningene så godt man kan ved å ufarliggjøre. Hvis du som forelder også stresser og er frustrert bekrefter du jo for barnet at ja, dette ER ille og stressende. Barnet trenger din hjelp til å håndtere dette som noe helt normalt som dessverre trenger tid for å løsne. 

Du kan anerkjenne at det oppleves som kjipt, men ikke stress! 

Jeg overfører ikke mitt stress på barnet! Hvorfor tror folk at fordi jeg er på jakt etter en løsning at jeg stresser barnet mitt? Jeg sier ingenting av dette til han, sier kun at det er helt normalt og ingenting å stresse over, at det går over etter hvert, at mange andre barn har det sånn. Det jeg skriver på KG sier jeg selvsagt ikke til et 5 år gammelt barn, det sier seg jo selv. 

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

ts

Biter meg veldig merke i ordvalg og formulering, hos deg når du skriver om dette. Du undervurderer din egen rolle her. Sønnen din skammer seg ikke fordi "verden forteller han at dette er for små barn" - dette har han hørt, eller fått for seg i HJEMMET. Ellers hadde det ikke vært en så stor skam for han, det foreldre sier og gjør - er hva som faktisk gjør slike inntrykk. Hadde han hørt det fra en i klassen sin, ja det også - men det har jo ikke skjedd. Du sier også at dere "aksepterer det" - hva mener du egentlig med det? Akseptere hva? Er dette egentlig noe å verken akseptere eller ikke akseptere? Det er som sagt helt normalt. 

Anonymkode: f3ba1...3a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg overfører ikke mitt stress på barnet! Hvorfor tror folk at fordi jeg er på jakt etter en løsning at jeg stresser barnet mitt? Jeg sier ingenting av dette til han, sier kun at det er helt normalt og ingenting å stresse over, at det går over etter hvert, at mange andre barn har det sånn. Det jeg skriver på KG sier jeg selvsagt ikke til et 5 år gammelt barn, det sier seg jo selv. 

ts

Ingen her tror du forteller dette til barnet ditt. Tror du vi mener at du snakker slik til barnet? Nei, men barn får med seg nesten alt som skjer og som blir sagt i hjemmet. Kanskje du en gang har sagt til lillesøster/bror, om at det er små barn som bruker bleie (for eksempel). Det finnes veldig mange grunner til at sønnen din skammer seg, og med all sannsynlighet så skammer han seg pga noe som har skjedd/blitt sagt innenfor husets fire vegger.

Anonymkode: f3ba1...3a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...