Gå til innhold

Starte 1. klasse og fremdeles bruke nattbleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren vår brukte nattbleie første del av 1. klasse, sluttet etter nyttår mener jeg å huske. 

Anonymkode: ef568...ffa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hadde barnet aldri turt. Det er det som blir så hemmende. Han har kjempelyst å overnatte hos en venn og han ser at de andre gjør det, men tørr ikke på grunn av bleien. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Hvem/hva har lagt på ham den skammen? Hva er det som gjør at en normal 5-åring skammer seg over noe som er helt vanlig. Nevøen min var 11 når han ble tørr på natt. Det hindret ham aldri til noe.. merker barnet ditt at dere er lei også? Tenker dere har flere ting enn sengevæting å jobbe med her..

Anonymkode: 11f14...d39

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt, tror det er 13% av 6 åringene eller noe. Så virkelig ikke noe å stresse over

Anonymkode: 62640...61a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en på 15 som bruker nattbleie det viste det seg at han bare hadde dårlig blære. 

Anonymkode: 3424b...7d0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er ikke så uvanlig visstnok. Min bror brukte nattbleie til han var 7 år, da fikk han legehjelp. 

Anonymkode: b970f...0e1

Hva slags legehjelp fikk han da? Sønnen min fikk minirin, men med dobbel dose var det fremdeles va 50%våte netter ved 9årsalder. Fikk beskjed om å ta tiden til hjelp..

Anonymkode: aad6d...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor vente så lenge? Det finnes medisiner som konsentrerer urinen. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Det er ikke alltid medisiner hjelper. Vil tro de har forsøkt det! 

Anonymkode: aad6d...395

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vår 5,5 åring skal starte på skolen neste år. Vi var på en ekstremt sen 4 års kontroll på helsestasjonen nå, og jeg var litt bekymret for at han fremdeles bruker nattbleier. Han tisser så mye hver natt at vi må vekke han når vi legger oss og bytte bleie hver natt, hvis ikke tisser han ut sengen.  Helsesykepleier var ikke bekymret i det hele tatt, og mente at deg var SÅÅÅ normalt.  Det var visst  i gjennomsnitt er 3 elever som bruker nattbleier i hver 1. klasse. Er dette virkelig sant? Jeg føler at dette allerede hemmer han i hans sosiale liv, og at han skal starte på skolen uten å få hjelp med dette virker litt ekstremt? 
 

PS; han sluttet med bleier på dagtid før han var 3, så vil si det var helt vanlig tid, og han drikker selvsagt ikke på kveldstid. 

Anonymkode: 5d346...009

Endret av Maydis8
Feil tråd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags legehjelp fikk han da? Sønnen min fikk minirin, men med dobbel dose var det fremdeles va 50%våte netter ved 9årsalder. Fikk beskjed om å ta tiden til hjelp..

Anonymkode: aad6d...395

Lurer på om det var minirin. Er ikke alle som har like god effekt av det. Det tok ikke lang tid før han var tørr. 

Anonymkode: b970f...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt slet også med dette, ble ikke tør før i 3. klasse. Var hvertfall en til i klassen som også hadde det sånn. Det er ikke uvanlig og din gutt er jo liten enda. Det er ikke hans skyld, du må ufarliggjøre det litt. Gutten vår hadde bleie på overnatting med bhg, de andre barna brydde seg ikke. 

Anonymkode: 4f8aa...a37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags legehjelp fikk han da? Sønnen min fikk minirin, men med dobbel dose var det fremdeles va 50%våte netter ved 9årsalder. Fikk beskjed om å ta tiden til hjelp..

Anonymkode: aad6d...395

Hva er det med gutter som gjør at de ikke har blærekontroll? 

Anonymkode: 5363c...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En litt direkte tilbakemelding her.. Tror du skal prøve å være mindre frustrert når det gjør at barnet ditt er flau over dette. Din holdning smitter over på barnet ditt. Du kan hjelpe barnet ditt med å normalisere dette, ved å stresse han gjør du det faktisk vanskeligere. Så går det som oftes plutselig over av seg når barnet er blitt modent nok. Det er ikke som om han vil det eller kontrollerer det selv.

Anonymkode: 80b72...cb7

Jeg er frustrert fordi jeg ser mitt barn plages, ikke motsatt. Selvsagt kontrollerer han det ikke, han vil jo ikke dette her! 

Anonymkode: 5d346...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvem/hva har lagt på ham den skammen? Hva er det som gjør at en normal 5-åring skammer seg over noe som er helt vanlig. Nevøen min var 11 når han ble tørr på natt. Det hindret ham aldri til noe.. merker barnet ditt at dere er lei også? Tenker dere har flere ting enn sengevæting å jobbe med her..

Anonymkode: 11f14...d39

Barnet selv, og samfunnet rundt! Tror du virkelig jeg går rundt og shamer barnet mitt, selvsagt snakker vi bare positivt om bleier og sier at det er helt vanlig og han slutter når han slutter, men jeg ser jo frustrasjonen i mitt barn, og da blir jeg også desperat etter å hjelpe han. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn var det her også, men gikk seg til i løpet av 1. klasse. Han sover veldig tungt, og går på do i søvne på natta… Har du prøvd sånn pysjamasbukse med alarm? 

Anonymkode: 4d11f...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner ga barner mårpølse før leggetid. Det løste saken for henne. Ellers har jeg lite peil på området. Vært tørr på natta lenge før vi slutta med bleia her i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår gutt slet også med dette, ble ikke tør før i 3. klasse. Var hvertfall en til i klassen som også hadde det sånn. Det er ikke uvanlig og din gutt er jo liten enda. Det er ikke hans skyld, du må ufarliggjøre det litt. Gutten vår hadde bleie på overnatting med bhg, de andre barna brydde seg ikke. 

Anonymkode: 4f8aa...a37

Selvsagt er det ikke hans skyld, og alt vi gjør er å ufarliggjøre det, men HAN er frustrert. Redd for at noen skal se bleien hans, vil ikke overnatte med bleie etc. etc. han bryr seg masse, uten at det er vi som har lært han det. Det kommer jo et punkt når han får med seg at verden rundt han mener «bleie er for små barn»

ts

Anonymkode: 5d346...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Embla Othea said:

Ikke vanlig. Det er forventet at de går på do i den alderen.

Dette her vet du absolutt ingen verdens ting om, så jeg forstår ikke hvorfor du velger å skrive det du gjør...? Du tar 100% feil, og er en av de som bidrar til at 6åringer (!!!) går rundt å føler på skam fordi de er helt normale. 

Anonymkode: 8b879...9e1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (5 minutter siden):

Ikke vanlig. Det er forventet at de går på do i den alderen.

Han går jo på do hele dagen, om natten er det meningen at de skal holde seg til morgenen slik jeg har skjønt det. Urinen skal bli såppass konsentrert at de ikke trenger å tisse om natten. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vår 5,5 åring skal starte på skolen neste år. Vi var på en ekstremt sen 4 års kontroll på helsestasjonen nå, og jeg var litt bekymret for at han fremdeles bruker nattbleier. Han tisser så mye hver natt at vi må vekke han når vi legger oss og bytte bleie hver natt, hvis ikke tisser han ut sengen.  Helsesykepleier var ikke bekymret i det hele tatt, og mente at deg var SÅÅÅ normalt.  Det var visst  i gjennomsnitt er 3 elever som bruker nattbleier i hver 1. klasse. Er dette virkelig sant? Jeg føler at dette allerede hemmer han i hans sosiale liv, og at han skal starte på skolen uten å få hjelp med dette virker litt ekstremt? 
 

PS; han sluttet med bleier på dagtid før han var 3, så vil si det var helt vanlig tid, og han drikker selvsagt ikke på kveldstid. 

Anonymkode: 5d346...009

Det er ikke så vanlig, men det finnes 1-klassinger som har behov for bleie på natta. 

Ingen i klassen trenger trenger å vite at han bruker nattebleier med mindre har overnatter hos noen.

Men dere kan si ifra til læreren så læreren kan eventuelt snakke i klassen om dette uten å nevne navn, men generelt, for å normalisere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Embla Othea said:

Ikke vanlig. Det er forventet at de går på do i den alderen.

Jeg lurer helt oppriktig: Hvorfor svarer folk på ting de åpenbart ikke kan noe om?? 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Barnet selv, og samfunnet rundt! Tror du virkelig jeg går rundt og shamer barnet mitt, selvsagt snakker vi bare positivt om bleier og sier at det er helt vanlig og han slutter når han slutter, men jeg ser jo frustrasjonen i mitt barn, og da blir jeg også desperat etter å hjelpe han. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Men ts, ditt ansvar som voksen er å normalisere og ufarliggjøre dette. Jeg vet det er lett å bli frustrert på barnets vegne, men det hjelper ingenting. Skal barnet akseptere situasjonen må først du som voksen akseptere det. De merker så fort hvis vi også er frustrerte, og da smitter det! 

Sønnen min er også frustrert i perioder, men vi forklarer og normaliserer så godt vi kan. Alt i alt er det en bagatell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...