Gå til innhold

Starte 1. klasse og fremdeles bruke nattbleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår 5,5 åring skal starte på skolen neste år. Vi var på en ekstremt sen 4 års kontroll på helsestasjonen nå, og jeg var litt bekymret for at han fremdeles bruker nattbleier. Han tisser så mye hver natt at vi må vekke han når vi legger oss og bytte bleie hver natt, hvis ikke tisser han ut sengen.  Helsesykepleier var ikke bekymret i det hele tatt, og mente at deg var SÅÅÅ normalt.  Det var visst  i gjennomsnitt er 3 elever som bruker nattbleier i hver 1. klasse. Er dette virkelig sant? Jeg føler at dette allerede hemmer han i hans sosiale liv, og at han skal starte på skolen uten å få hjelp med dette virker litt ekstremt? 
 

PS; han sluttet med bleier på dagtid før han var 3, så vil si det var helt vanlig tid, og han drikker selvsagt ikke på kveldstid. 

Anonymkode: 5d346...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke så uvanlig visstnok. Min bror brukte nattbleie til han var 7 år, da fikk han legehjelp. 

Anonymkode: b970f...0e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig, faktisk.

Min sønn var sengevæter frem til han var ca 14-15. Vi har da forsøkt alt! 
Plutselig en dag var det bare slutt. Sånn helt av seg selv. 
De fleste slipper heldigvis det styret SÅ lenge som han. Men han lot det aldri hindre han i det sosiale! 

Anonymkode: 7460f...4c9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uvanlig. 

Har dere hørt med fastlegen om han kan få prøve minirin? Smeltetablett som tas om kvelden. Kan hjelpe for noen. 

Ellers er det bare å ta tiden til hjelp. Noen modnes litt senere, men ordner seg som regel før eller siden. 

Anonymkode: 1e06b...ade

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter bruker også bleie på natt, hun startet i første i høst. Stresser ikke med de bleiene, annet enn at hun ikke vil sove over borte. Heldigvis har ikke det vært et tema ennå. 

Anonymkode: a96cc...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ganske vanlig, faktisk.

Min sønn var sengevæter frem til han var ca 14-15. Vi har da forsøkt alt! 
Plutselig en dag var det bare slutt. Sånn helt av seg selv. 
De fleste slipper heldigvis det styret SÅ lenge som han. Men han lot det aldri hindre han i det sosiale! 

Anonymkode: 7460f...4c9

Hvorfor vente så lenge? Det finnes medisiner som konsentrerer urinen. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min datter bruker også bleie på natt, hun startet i første i høst. Stresser ikke med de bleiene, annet enn at hun ikke vil sove over borte. Heldigvis har ikke det vært et tema ennå. 

Anonymkode: a96cc...a4d

Dette har allerede vært et tema hos oss lenge. I tillegg var han flau da vi skulle i Dyreparken med en vennefamilien i sommer. Vi prøver å kalle bleiene for nattruser, men vi er helt ærlig veldig lei vi foreldre også, mest det at han må byttes på i løpet av natten også, fir å unngå lekkasjer. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor vente så lenge? Det finnes medisiner som konsentrerer urinen. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Hvorfor vente så lenge? Hva mener du?

Her forøkte vi alt. Selv om minirin hjalp noe på mengden, så hjalp det aldri nok. Men minirin brukte vi i perioder (hadde gode pauser også) gjennom alle de årene. 
Vi forøkte også å ta han opp om natten, varierende resultat av dette også.

Vi forsøkte alarm. Og han ble sjekket på sykehuset. 
Men som sagt, han ble spontant kvitt problemet i en periode uten noe hjelpemidler. 

Anonymkode: 7460f...4c9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte nattbleier i 1.klasse, da var jeg 7 år. Klarte ikke å våkne og kjenne at jeg måtte på do om natten.

Tror det løsnet på slutten av 1.klasse, evt begynnelse av 2.klasse. da hadde vi prøvd sånn maskin med alarm. Virket dårlig.

Fikk så beskjed fra legen om å begynne å sove uten truse. Merkelig nok, så virket dette. Slik ble jeg bleiefri om natten.

Har dere forsøkt det trikset?

Anonymkode: 5ec27...5d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske vanlig. Jeg har jobbet mange år i barnehage, og hvert år på våren når vi har hatt overnatting i barnehagen for førskolebarna, så er det noen som bruker nattbleie (vi får jo beskjed i smug, så de vet ikke om hverandre med mindre de sier noe selv, derfor vet man kanskje ikke hvor vanlig det er).

Hjernen er rett og slett ikke klar, og det varierer veldig når den blir det. 

Skjønner at det oppleves som styrete, men plutselig en dag - eller kanskje helst en natt - så går det bra! Inntil da er det bare å gjøre så lite styr av det som mulig.

Anonymkode: 7113d...f40

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg brukte nattbleier i 1.klasse, da var jeg 7 år. Klarte ikke å våkne og kjenne at jeg måtte på do om natten.

Tror det løsnet på slutten av 1.klasse, evt begynnelse av 2.klasse. da hadde vi prøvd sånn maskin med alarm. Virket dårlig.

Fikk så beskjed fra legen om å begynne å sove uten truse. Merkelig nok, så virket dette. Slik ble jeg bleiefri om natten.

Har dere forsøkt det trikset?

Anonymkode: 5ec27...5d9

Ja, det har vi prøvd.

 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er faktisk ganske vanlig. Jeg har jobbet mange år i barnehage, og hvert år på våren når vi har hatt overnatting i barnehagen for førskolebarna, så er det noen som bruker nattbleie (vi får jo beskjed i smug, så de vet ikke om hverandre med mindre de sier noe selv, derfor vet man kanskje ikke hvor vanlig det er).

Hjernen er rett og slett ikke klar, og det varierer veldig når den blir det. 

Skjønner at det oppleves som styrete, men plutselig en dag - eller kanskje helst en natt - så går det bra! Inntil da er det bare å gjøre så lite styr av det som mulig.

Anonymkode: 7113d...f40

Det hadde barnet aldri turt. Det er det som blir så hemmende. Han har kjempelyst å overnatte hos en venn og han ser at de andre gjør det, men tørr ikke på grunn av bleien. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor vente så lenge? Hva mener du?

Her forøkte vi alt. Selv om minirin hjalp noe på mengden, så hjalp det aldri nok. Men minirin brukte vi i perioder (hadde gode pauser også) gjennom alle de årene. 
Vi forøkte også å ta han opp om natten, varierende resultat av dette også.

Vi forsøkte alarm. Og han ble sjekket på sykehuset. 
Men som sagt, han ble spontant kvitt problemet i en periode uten noe hjelpemidler. 

Anonymkode: 7460f...4c9

Jeg trodde dere ikke hadde prøvd medisiner. Så utrolig frustrerende når selv ikke det funker! 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår andreklassing er forsatt ikke tørr om natten. Er i perioder kjipt for han, men for det meste bryr han seg ikke. Vi har bleier på blå resept, legen vil ikke gi ut medisin til han enda. Lillebror sluttet med bleie og var tørr fra dag 1 på natt, så det er tydelig at det ikke er barnets feil. Vi har prøvd alt, unntatt medisin da. Er innforstått med at dette bare må ta den tid det trenger. 

Anonymkode: b81fb...197

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vår andreklassing er forsatt ikke tørr om natten. Er i perioder kjipt for han, men for det meste bryr han seg ikke. Vi har bleier på blå resept, legen vil ikke gi ut medisin til han enda. Lillebror sluttet med bleie og var tørr fra dag 1 på natt, så det er tydelig at det ikke er barnets feil. Vi har prøvd alt, unntatt medisin da. Er innforstått med at dette bare må ta den tid det trenger. 

Anonymkode: b81fb...197

Hvorfor mener legen han ikke skal gå medisiner? Når han føler på det selv så er det jo et problem for han.

 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor mener legen han ikke skal gå medisiner? Når han føler på det selv så er det jo et problem for han.

 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Legen mener dette er vanlig og vil rette seg opp selv og det derfor ikke er nødvendig å putte i han medisiner enda. Om dette vedvarer skal vi få prøve. Jeg er forsåvidt enig. 

Anonymkode: b81fb...197

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min førsteklassing bruker også nattbleie. Han har litt effekt av minirin, men ikke nok til å droppe nattbleie. Han liker ikke å ta tabletten, så derfor dropper vi minirin enn så lenge. 

Har dere snakket med lege? Siden omfanget er så stort (må skifte bleie på natt) bør dere kanskje snakke med lege, og høre om bleier på resept er aktuelt. 

Kan slike være aktuelle i kombinasjon med bleie? 

https://helsestasjonsbutikken.no/pjama-sengevaeting-pysjamas.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barnet drikke mindre rett før det sover, Jesus..

Anonymkode: f3b34...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

La barnet drikke mindre rett før det sover, Jesus..

Anonymkode: f3b34...2b2

Hva med å lese siste setning i HI? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde dere ikke hadde prøvd medisiner. Så utrolig frustrerende når selv ikke det funker! 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

En litt direkte tilbakemelding her.. Tror du skal prøve å være mindre frustrert når det gjør at barnet ditt er flau over dette. Din holdning smitter over på barnet ditt. Du kan hjelpe barnet ditt med å normalisere dette, ved å stresse han gjør du det faktisk vanskeligere. Så går det som oftes plutselig over av seg når barnet er blitt modent nok. Det er ikke som om han vil det eller kontrollerer det selv.

Anonymkode: 80b72...cb7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...