Gå til innhold

Starte 1. klasse og fremdeles bruke nattbleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

Biter meg veldig merke i ordvalg og formulering, hos deg når du skriver om dette. Du undervurderer din egen rolle her. Sønnen din skammer seg ikke fordi "verden forteller han at dette er for små barn" - dette har han hørt, eller fått for seg i HJEMMET. Ellers hadde det ikke vært en så stor skam for han, det foreldre sier og gjør - er hva som faktisk gjør slike inntrykk. Hadde han hørt det fra en i klassen sin, ja det også - men det har jo ikke skjedd. Du sier også at dere "aksepterer det" - hva mener du egentlig med det? Akseptere hva? Er dette egentlig noe å verken akseptere eller ikke akseptere? Det er som sagt helt normalt. 

Anonymkode: f3ba1...3a0

Eh, nei, dette har han fått med seg i BARNEHAGEN der han ser de små barna går i bleier og de store barna ikke gjør det. Vi har ALDRI snakket negativt om dette hjemme. 
 

Vi aksepterer det, som i at dette er noe han absolutt ikke kontrollerer selv, eller kan noe for. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ingen her tror du forteller dette til barnet ditt. Tror du vi mener at du snakker slik til barnet? Nei, men barn får med seg nesten alt som skjer og som blir sagt i hjemmet. Kanskje du en gang har sagt til lillesøster/bror, om at det er små barn som bruker bleie (for eksempel). Det finnes veldig mange grunner til at sønnen din skammer seg, og med all sannsynlighet så skammer han seg pga noe som har skjedd/blitt sagt innenfor husets fire vegger.

Anonymkode: f3ba1...3a0

Er familien den eneste påvirkningskraften til 5 åringer? Hva med utvidet familie? Venner? Barnehage? Fritidsaktiviteter? 

Endret av Puny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh, nei, dette har han fått med seg i BARNEHAGEN der han ser de små barna går i bleier og de store barna ikke gjør det. Vi har ALDRI snakket negativt om dette hjemme. 
 

Vi aksepterer det, som i at dette er noe han absolutt ikke kontrollerer selv, eller kan noe for. 
 

ts

Anonymkode: 5d346...009

Da min datter gikk i barnehagen hevdet hun hardnakket at alle barna i førskolegruppa unntatt henne brukte nattbleie. Det var nok en overdrivelse, men det er langt fra uvanlig. 

Anonymkode: 80a68...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem her… gutt 7 år

hadde heller ikke effekt av minirin. Prøvde alarm vi la i sengen, virket heller ikke.

så prøvde vi magiske truser (jeg hadde virkelig ikke troen), 2 uker og han var tørr. Et par uhell på 1 år, men da tar vi bare en natt til med «magiske trusa» så er nettene tørre igjen. 4 mnd siden sist uhell nå.

https://helsestasjonsbutikken.no/sengevaeting-alarm-rodger.html
 

anbefales virkelig… kjøpte brukt på Finn til en mye rimeligere penge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ll84 skrev (10 timer siden):

Samme problem her… gutt 7 år

hadde heller ikke effekt av minirin. Prøvde alarm vi la i sengen, virket heller ikke.

så prøvde vi magiske truser (jeg hadde virkelig ikke troen), 2 uker og han var tørr. Et par uhell på 1 år, men da tar vi bare en natt til med «magiske trusa» så er nettene tørre igjen. 4 mnd siden sist uhell nå.

https://helsestasjonsbutikken.no/sengevaeting-alarm-rodger.html
 

anbefales virkelig… kjøpte brukt på Finn til en mye rimeligere penge

Dette er jo alarm.

Flott det fungerte! Men for mange er det rett og slett slik at hjernen ikke er klar, og da vil det ikke funke med noe som helst. Men uansett er det verdt å teste ut.

Hi: Du skrev at dere foreldre også var leie av denne bleia på natta. Så barnet har mest sannsynlig plukket dette opp på toppen av alt annet som kan være sårt. Jeg hadde tatt en skikkelig prat med han, og fortalt hvor vanlig det faktisk er og betrygget han om at det er helt sikkert at det går over med tiden. Dere kan lage avtaler på hvordan han kan gå med bleier på overnatting uten at det er synlig for andre. Allier deg med de voksne som er der han sover over. Her finnes det mange løsninger - og dere som foreldre er nøkkelen. Å bli lei av dette nå er egentlig bare tullete. Når vi får barn vet vi aldri hva vi skal igjennom av sykdommer og ting som ikke helt går veien. Dette er heldigvis en bagatell, iallfall for oss voksne!

Anonymkode: 7460f...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 8.53):

La barnet drikke mindre rett før det sover, Jesus..

Anonymkode: f3b34...2b2

Kanskje Jesus kan hjelpe deg med å lese hi?

Anonymkode: dcfe4...3f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embla Othea skrev (På 3.10.2022 den 19.19):

Ikke vanlig. Det er forventet at de går på do i den alderen.

Helsenorge sier at sengevæting skjer hyppig for barn under 7 år?

Anonymkode: dcfe4...3f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 23.23):

Hvorfor vente så lenge? Hva mener du?

Her forøkte vi alt. Selv om minirin hjalp noe på mengden, så hjalp det aldri nok. Men minirin brukte vi i perioder (hadde gode pauser også) gjennom alle de årene. 
Vi forøkte også å ta han opp om natten, varierende resultat av dette også.

Vi forsøkte alarm. Og han ble sjekket på sykehuset. 
Men som sagt, han ble spontant kvitt problemet i en periode uten noe hjelpemidler. 

Anonymkode: 7460f...4c9

Er vel lov å gjette at noe av det var hormonelt og at noe regulerte seg da andre hormoner begynte å ta sin plass. Reduksjon av urinproduksjon om natta er jo hormonstyrt, så det er ikke noe kjempesjokk at det kan ordne seg feks når puberteten kommer. 

Sånn helt generelt så er det kjekke med små barn at de KUN påvirkes av voksnes holdninger. Hvis alle hadde inntatt et faktabasert standpunkt ang temaet, hadde ingen barn trengt å erte andre for å fortsatt bruke nattbleie, og det ville også være helt akseptert å dra på overnatting, og bruke nattbleie. VI voksne har skapt dette problemet med vår konkurransekultur, og det går dessverre ut over barna. Ingen leger utreder før de når skolealder en gang, fordi det er helt normalt. Jeg har ei på 4,5 som var ferdig med bleie på dagen litt over 2 år gammel, og først nå begynner hun selv å våkne om natta når hun må tisse, og stadig oftere skjer ikke det før morgen. Hun var jo lei seg en periode av en eller annen grunn, men vi snakket bare masse om hvordan bleien er et kjempefint hjelpemiddel mens man venter på at kroppen blir klar for å ikke tisse før morgen, at det redder nattesøvn, som er SÅ viktig for barn (og voksne..) og alternativet faktisk ikke er så hyggelig. Og etter neon runder med dette ble hun selv overbevist om at det er smart mens man venter. Selv er jeg sjeleglad for at jeg ikke må opp å skifte på senga flere ganger om natta, både for hennes del og for egen del. Storesøster våknet plutselig med tørre bleier litt over 3 år, og et par uker senere kunne vi droppe bleiene. Det er bare forskjell på kropper rett og slett.

Hvis vi voksne hadde vært bedre rollemodeller for barna våre, så ville dette vært uproblematisk. 

Anonymkode: 01773...e6d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel lov å gjette at noe av det var hormonelt og at noe regulerte seg da andre hormoner begynte å ta sin plass. Reduksjon av urinproduksjon om natta er jo hormonstyrt, så det er ikke noe kjempesjokk at det kan ordne seg feks når puberteten kommer. 

Sånn helt generelt så er det kjekke med små barn at de KUN påvirkes av voksnes holdninger. Hvis alle hadde inntatt et faktabasert standpunkt ang temaet, hadde ingen barn trengt å erte andre for å fortsatt bruke nattbleie, og det ville også være helt akseptert å dra på overnatting, og bruke nattbleie. VI voksne har skapt dette problemet med vår konkurransekultur, og det går dessverre ut over barna. Ingen leger utreder før de når skolealder en gang, fordi det er helt normalt. Jeg har ei på 4,5 som var ferdig med bleie på dagen litt over 2 år gammel, og først nå begynner hun selv å våkne om natta når hun må tisse, og stadig oftere skjer ikke det før morgen. Hun var jo lei seg en periode av en eller annen grunn, men vi snakket bare masse om hvordan bleien er et kjempefint hjelpemiddel mens man venter på at kroppen blir klar for å ikke tisse før morgen, at det redder nattesøvn, som er SÅ viktig for barn (og voksne..) og alternativet faktisk ikke er så hyggelig. Og etter neon runder med dette ble hun selv overbevist om at det er smart mens man venter. Selv er jeg sjeleglad for at jeg ikke må opp å skifte på senga flere ganger om natta, både for hennes del og for egen del. Storesøster våknet plutselig med tørre bleier litt over 3 år, og et par uker senere kunne vi droppe bleiene. Det er bare forskjell på kropper rett og slett.

Hvis vi voksne hadde vært bedre rollemodeller for barna våre, så ville dette vært uproblematisk. 

Anonymkode: 01773...e6d

I all verden. Barnet skal være ganske lite hvis det KUN påvirkes av voksnes holdninger. Mitt barn går for eksempel i barnehage og på fritidsaktiviteter. Vi oppdrar han i et samfunn og ikke i et vakuum. Jeg skulle noen ganger ønske at det kun var oss han var påvirket av, men han lever faktisk et sosialt liv hvor han møter masse forskjellige holdninger. 
 

 

Det gjør vi også, men gjett hva, vi er ikke de eneste dom påvirker barnet vårt. 

Anonymkode: 5d346...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv sengevæter i 1. klasse, fikk til slutt en alarmmatte som ulte når det kom urin i senga, så etter å ha brukt den så lærte jeg meg å våkne når jeg måtte tisse. Nå i voksen alder så er jeg oppe 1-2 ganger hver natt og tisser, så jeg har har alltid hatt høy urinproduksjon om natta.

Anonymkode: 0abc7...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 23.05):

Vår 5,5 åring skal starte på skolen neste år. Vi var på en ekstremt sen 4 års kontroll på helsestasjonen nå, og jeg var litt bekymret for at han fremdeles bruker nattbleier. Han tisser så mye hver natt at vi må vekke han når vi legger oss og bytte bleie hver natt, hvis ikke tisser han ut sengen.  Helsesykepleier var ikke bekymret i det hele tatt, og mente at deg var SÅÅÅ normalt.  Det var visst  i gjennomsnitt er 3 elever som bruker nattbleier i hver 1. klasse. Er dette virkelig sant? Jeg føler at dette allerede hemmer han i hans sosiale liv, og at han skal starte på skolen uten å få hjelp med dette virker litt ekstremt? 
 

PS; han sluttet med bleier på dagtid før han var 3, så vil si det var helt vanlig tid, og han drikker selvsagt ikke på kveldstid. 

Anonymkode: 5d346...009

min brukte nattableie langt ut i 2 klasse

Anonymkode: 24b34...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter i 2. tisser ofte på natta og bruker bleie. Vi stresser ikke med det i det hele tatt enda. Det er en umodenhet og vil rette seg av seg selv. Vil ikke vurdere medisiner før hun selv føler ubehag. 

Anonymkode: 50107...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...