Gå til innhold

Hva når en uønsket person vil møte opp i begravelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis dette er en åpen begravelse hvor tid og sted er offentliggjort, så kan hvem som helst dukke opp - MEN jeg har selv opplevd nær familie av avdøde, sagt at de ikke ønsker  noen velkommen. Da har personene respektert dette. 

Jeg syntes du eller en annen nær av avdøde, skal formidle dette til personen det gjelder. Om personen respekterer ønsket eller ikke, gjenstår å se, men i mine øyne er du/dere pliktet til å si ifra om dette til vedkommende.

Anonymkode: 2022b...b90

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vent med å oppgi tid fir begravelse til etter den er ferdig. Det gjorde vi 

Anonymkode: 9bd47...354

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (9 minutter siden):

Kirka er et offentlig sted. Alle kan møte opp der.

Det går fint an å ha begravelse og bryllup privat i kirken. Så sant man ikke offentliggjør tid og sted, så er det bare inviterte som kommer. Har selv opplevd å være invitert i en stille begravelse, hvor bare inviterte fikk komme.  

Anonymkode: 2022b...b90

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utsatt for incest, og jeg ønsker virkelig ikke en av mine overgripere i min begravelse. Er jeg død så kan jeg gjøre pent lite med det, men særlig respektfullt er det ikke. Jeg har ingen kontakt med min far idag. Halvt liv siden det. Godt mulig jeg dør før ham. Tipper familien vil slippe han inn. Min bror velger han ovenfor meg hver jul. 

Jeg tror ikke det er så mye poeng å lage en scene av det, men jeg er mer for å respektere den avdøde fremfor folks behov for å møte opp. Forstår den med å ta et siste farvel, og gjerne få en avslutning for den som er igjen, men det kommer helt an på grunnen til at den avdøde ikke vil ha vedkommende der. 

Min familie kommer til å kontakte min far og informere om at jeg er død, så å la begravelsen gå forbi i stillhet hadde ikke fungert for mitt vedkommende, men mulig for andre. 

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Bisettelsen/ begravelsen har foregått i stillhet» er en løsning enkelte velger dersom de ønsker fred. Dette forekommer særlig i tilfeller der avdøde gikk bort ung eller under andre tragiske omstendigheter. Hvorfor velger dere ikke bare å publisere dødsannonsen etter begravelsen? Da vil jo problemet i de fleste tilfeller være løst. Om ikke dette fungerer i deres tilfelle ville jeg vært «the bigger person». Gravferd er ikke anledningen for konflikt og støy. Dette bør være en dag for forsoning og fred.

Endret av Den Sagnomsuste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke noen kan nektes. Tenk de som hadde elskerinner på si eller en eks som var glad i avdøde. De må få sørge de også. 

Samtidig forstår jeg at noen som feks har voldtatt, misbrukt eller har vært slemme med avdøde ikke burde komme. Det blir et hån mot avdøde. Noen kommer likevel fordi de er slektninger. Og ikke eier skam. 

Anonymkode: e0716...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for at avdødes ønske respekteres når det er vedkommendes egen begravelse det er snakk om. Har hørt om tilfeller der uønskede personer har dukket opp likevel, noe som har vært opprivende for de pårørende.

Anonymkode: 5f2b2...49a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Lang historie, og skal spare dere for detaljene.

Kjernen er: Hva gjør man når en person avdøde ikke ønsket skulle komme i begravelsen, har uttrykt at han/hun vil komme? Jeg synes avdødes ønsker skal respekteres, men hva når/om personen bare møter opp i kirka?

Noen som har opplevd en slik ubehagelig situasjon? Hva er reglene, eller alternativene her?

Anonymkode: a98ed...761

Ville bortvist vedkommende, her er det avdødes ønsker som skal følges

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem er jo at avdøde ikke på noe tidspunkt har bestemt over det offentlige rom, herunder kirker mm. Hvorfor kan man ikke bare publisere dødsannonsen etter gravferden? 

Anonymkode: 49bb3...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde faktisk vakt utenfor kirken når min svigerfar ble begravet. Hans eks, min manns far er virkelig GAL, og hadde brukt de siste 25 årene av hans liv på å lage et helvete for ham, barna og alle rundt. Hun møtte så klart opp, men fikk klar beskjed om at politiet ble ringt om hun ikke fjernet seg. Det gjorde hun selvfølgelig ikke, og det ble et oppstyr uten like, men heldigvis fikk ikke vi dette med oss mens vi var i kirken. Utrolig glad for at vi var forberedt og slapp den ekstra belastningen!

Anonymkode: 07130...63b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi mistet en nær venn og kollega brått når vi var ganske unge. En annen kollega av oss var et grusomt menneske med psykiske lidelser, som aktivt gikk inn for å blant annet splitte opp forholdet den avdøde hadde med sin forlovede (og nei, det er ingen overdrivelse, og han gjorde verre ting ein dette i det skjulte..). Vi ønsket han ikke i begravelsen, og prøvde på ulike måter å forhindre han. Samtidig var det kun oss nærmeste som visste om situasjonen og fikk ikke hjelp utenfra.
Men, vi fant ut at vi måtte bare la det gå.. Han kom å prøvde å stjele showet med sin hysteriske sorg og gråt, og ja, det var surt der og da. Nå i etterkant kan vi nesten le litt av hele personen sin opptreden og tenke at det var vel sånn det skulle ende. 

Tror ikke det er så mye du kan gjøre TS, enn å la det fare. Om du skal gjøre noe, få noen andre til å ta samtalen som kanskje forstår situasjonen, men er nær nok til at det han/hun lytter på vedkommende.

Anonymkode: 7863a...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 20.03):

Kirka er et offentlig sted. Samtidig som at begravelse og bryllup er veldig "private" seremonier. Er ikke enig i at alle kan møte opp nei.

Anonymkode: 894bf...49d

Hjelper ikke om du er enig eller uenig. Kirken er åpen for alle, både bryllup og begravelser.

Man kan komme seg unna ved å ikke annonsere. Og selvsagt, en pandemi gjør susen. Da var det 50 stk og påmelding. Da kom man ikke inn hvis man ikke sto på liste.

Anonymkode: 6536a...573

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje vanskelig om det er i en liten bygd, men på litt større plasser er det fullt mulig å ha begravelse uten å annonsere det. Du kan sette inn dødsannonse etter begravelsen. 

Anonymkode: 9b9ee...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å komme meg unna hele problemstillinga ved å ikke ville begraves. Men mulig kteftsykdom ordner opp med hele fyren før jeg tar kvelden, og da fikser problemet seg selv. 

Min samboer, derimot (hen vil etter alt å dømme dø først) ønsker å begraves av religiøse årsaker. Der er det andre personer som er uønsket, og jeg håper og tror politiet vil kunne hjelpe til med vakthold. Alternativet er å leie inn et privat vaktselskap.  

Anonymkode: c57c6...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 22.05):

Vi hadde faktisk vakt utenfor kirken når min svigerfar ble begravet. Hans eks, min manns far er virkelig GAL, og hadde brukt de siste 25 årene av hans liv på å lage et helvete for ham, barna og alle rundt. Hun møtte så klart opp, men fikk klar beskjed om at politiet ble ringt om hun ikke fjernet seg. Det gjorde hun selvfølgelig ikke, og det ble et oppstyr uten like, men heldigvis fikk ikke vi dette med oss mens vi var i kirken. Utrolig glad for at vi var forberedt og slapp den ekstra belastningen!

Anonymkode: 07130...63b

hva slags vakt da? 

en slags vekter-tjeneste, eller noe?  

Anonymkode: c1bb9...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hør med byrået. Mulighet for seremoni i stillhet - da skal ikke datoer vises, men så lenge man går ut med annonse i avisa/på nett så er det lite man kan gjøre for unngå at vedkommende kommer i begravelsen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...