Gå til innhold

Hva når en uønsket person vil møte opp i begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie, og skal spare dere for detaljene.

Kjernen er: Hva gjør man når en person avdøde ikke ønsket skulle komme i begravelsen, har uttrykt at han/hun vil komme? Jeg synes avdødes ønsker skal respekteres, men hva når/om personen bare møter opp i kirka?

Noen som har opplevd en slik ubehagelig situasjon? Hva er reglene, eller alternativene her?

Anonymkode: a98ed...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må man gi beskjed til vedkommende at avdøde ikke ønsket hen der, eller så er det vel ikke så mye annet å gjøre?.. 

Anonymkode: 5fa57...d71

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å foreta begravelsen i stillhet? Begravelsen vil da kun være åpen for inviterte familiemedlemmer og venner.

Anonymkode: f909c...ccb

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har faktisk ikke rett til å nekte noen adgang i kirka. Så ikke lag noen sak ut av det.

Anonymkode: 766c6...f68

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I visse tilfeller hvor det er noe alvorlig som har skjedd kan man vell be dem om å ha seg vekk. Har selv nektet noen inn men det var ikke en teit krangel det var noe alvorlig den personen gjorde mot avdøde 

Anonymkode: 6e280...3f7

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å respektere avdødes ønske, men jeg mener det er viktigere å respektere ønsket til mennesker som lever. Med mindre denne personen kommer til å lage en scene. 

Anonymkode: b4514...f0a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var min bestefar veldig klar på at det var en han absolutt ikke ville at skulle komme i begravelsen hans. Vedkommende kom, men to venner av meg sto utenfor kirken i tilfelle vedkommende kom, og de nektet han å gå inn i kirken.

Anonymkode: e5546...4e5

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En ting er å respektere avdødes ønske, men jeg mener det er viktigere å respektere ønsket til mennesker som lever. Med mindre denne personen kommer til å lage en scene. 

Anonymkode: b4514...f0a

For meg er det omvendt. Den avdøde gjør man den siste ære og respekterer ønsker. De som lever har man flere sjanser med. 

Anonymkode: cc845...2cc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vedkommende for å lage bråk eller være ubehagelig, eller handler dette kun  om avdødes ønske? En begravelse er i utgangspunktet åpen for alle, avdøde vil uansett ikke vite om det og det vil veldig fort blir dere som framstår som smålige her. Den eneste løsningen er å ha en liten begravelse i all stillhet med bare de aller nærmeste, men vil det være verdt det?

Endret av Daria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vær nå litt storsinnet en slik dag.

Anonymkode: ca915...1f3

Blir som å si at voldtektsmann/drapsmann er velkommen i kirken til den døde offeret.

Anonymkode: 894bf...49d

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Athena Catalina skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke gjøre noe, alle kan møte opp i kirka. 

Jo, om det er lukket begravelse.  Så kan ikke alle komme.

Anonymkode: 894bf...49d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vedkommende kom så hadde jeg hatt de som sto i døra til å si at han ikke var ønsket i begravelsen. Og hvis ikke vedkommende respekterte det, så får vi håpe at han skammet seg litt. 

Anonymkode: cc845...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min far døde ønsket ekskona å komme i begravelsen.  Siden hun hadde drevet terror i alle år mot han så nektet min mor dette. Jeg og min bror stod på trappen utenfor kirken til begravelsen skulle begynne, i tilfelle hun ikke forstod at hun var uønsket. Hun kom ikke. Å alt gikk fredelig for seg.

Anonymkode: 894bf...49d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke annonsere i avisa/ikke oppgi dato?

Og selvsagt si ifra at den avdøde har uttrykt dette. 

Anonymkode: 177d1...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (2 minutter siden):

Kirka er et offentlig sted. Alle kan møte opp der.

Kirka er et offentlig sted. Samtidig som at begravelse og bryllup er veldig "private" seremonier. Er ikke enig i at alle kan møte opp nei.

Anonymkode: 894bf...49d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informer vedkommende om at hen er uønsket av avdøde og si at hvis hen skal komme får hen sette seg diskret ned på bakerste benk og ikke lage noe mer ut av seg

Anonymkode: 5fa40...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...