Gå til innhold

Uønsket seksuell oppmerksomhet (#metoo) vs ønsket seksuell oppmerksomhet ; avhengig av mannens utseende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kvinner og menn er helt like på den måten. Menn ønsker heller ikke oppmerksomhet fra feite dundrer. Så hvorfor skal kvinner ønske det?

Anonymkode: 7ebd0...f3c

Dette lurer jeg også på. Det fremstilles som rart at kvinner reagerer på ulike måter utfra om hun synes at mannen er attraktiv eller ikke. Det er jo helt naturlig å gjøre det. Selvfølgelig reagerer man positivt på oppmerksomhet fra en attraktiv mann og ikke så positivt på oppmerksomhet fra en mindre attraktiv mann.

Dessuten er det feil at menn reagerer så mye bedre på uønsket oppmerksomhet fra en dame de ikke synes er attraktiv. De kan også bli sinte. De fleste kvinner klager heller ikke på overgrep om de får oppmerksomhet fra en mindre attraktiv mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Grunnen til at menn kan avvise så enkelt er fordi de ikke trenger å frykte at kvinnen skal bli aggressiv, hevngjerrig, truende eller voldelig

Du snakker om å avvise uten "risiko".

Jeg snakker om å bli sint fordi en mindre attraktiv mann gjør et forsøk. Det er to helt forskjellige ting. Menn kunne og blitt sint om en uattraktiv dame prøvde seg, men det er svært sjelden menn blir sinte for slik. Og svært vanlig at kvinner blir sinte.

Anonymkode: 9c271...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele denne diskusjonen antyder at kvinner egentlig ikke burde kunne sette sine egne grenser for hvilken relasjon de ønsker å ha med sine mannlige kollegaer. Gjensidig flørting er ikke trakassering, men gjentatt uønsket sekuell oppmerksomhet eller enkelttilfeller av alvorlig grad er fort trakassering. De som tilsynelatende ikke forstår forskjellen lurer jeg på om forstår seg på samtykke i det hele og det store. 

På min arbeidsplass har vi en veldig løs tone, og tidvis grisete humor. To mannlige kollegaer er av den mer "taktile" typen. Ene en fargerik homofil som kan tulle med seksuelle antydninger i tillegg. Alt platonisk, og gjort med forståelse om at alle partner er komfortable. Skulle en av mine andre mannlige kollegaer finne på å massere meg i nakken eller ta meg på låret hadde jeg stivnet og lurt på intensjonen med en gang. Ikke fordi jeg ikke liker dem, men fordi det er ikke normalt eller avklart at slike handlinger er greie i vår relasjon.

Viss en dame kliner og har kroppskontakt med en attraktiv mann på nattklubb, er det da ikke forventet at hun skal godta å gjøre det samme med hver mannlige amøbe i lokalet? Tenker det blir noe av det samme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer mest an på kjemi med meg, noen kan jeg ha ordentlig grisete humor med fordi vi er gode venner og forstår hverandre, andre kan bli ekle når de prøver på det samme, fordi de går over en grense eller kanskje faktisk har en semi i buksa og håper å komme inn på hotellrommet ditt etterpå. Og kan godt være han kåte er kjekkere enn han som er kompisen min. Jeg er pen og får seksuell oppmerksomhet fra kjekke menn, om det blir plagsomt eller ei har med litt andre ting å gjøre en grad av kjekkhet. 

Ellers så er det ikke uønsket seksuell oppmerksomhet når den er ønsket..

MEN det er i grenseland når en sjef driver på med slikt da, det er jeg enig i. Man kan jo argumentere for at sjefen kanskje har plukket opp at TS liker det og føler han gjør det med hennes tillatelse, men den der "men hun likte det jo" er jo egentlig verdens dårligste argument også, total ansvarsfraskrivelse og ofte feil.

Anonymkode: b3f48...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Trolle? 
 

Det jeg mener er at han oppfører seg litt i gråsone, og han er jo egentlig litt «dum» som holder på sånn. Han kan jo risikere at noen reagerer på det. Jeg vet ikke om han flørter sånn med andre på jobb. Jeg burde jo sette ned foten av prinsipielle grunner! 
 

TS

Anonymkode: 12562...7ca

Hvorfor skulle andre reagere på det ?

Du liker det jo..

Ville vært absurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 22.16):

Uønsket seksuell oppmerksomhet er uønsket.

Anonymkode: ffcd2...8b9

Nettopp. Det er ikke «vs» ønsket… 

Endret av MapleSirup
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Jeg opplever at min sjef gir med jevne mellomrom meg flørtende signaler som kompliment om utseende, blikk, kroppsanalyse, og utsagn med svake seksuelle undertoner (f.eks snakke om nakenhet). Det er allikevel også sånn i gråsone, og skjer ikke hver dag. Han tar kanskje på seg den «flørtende» fremtoningen 1-2 ganger i uka, og de resterende 3-4 dagene er han veldig profesjonell… hva betyr en slik oppførsel, egentlig? Er det bare jeg som innbiller meg det?? 

Anonymkode: 12562...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 9.54):

Forskjellen er at menn bare sier nei takk. De blir ikke sinte og klager om overgrep

Anonymkode: 9c271...f69

Nei, forskjellen er at enkelte menn fortsetter på tross av at man sier nei takk eller viser nei takk med kroppsspråket. Med andre ord, det er derfor man kaller det uønsket oppmerksomhet.

Anonymkode: 778a7...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 8.28):

Har lagt merke til at den emojien du bruker der 😅brukes mye i innlegg av menn som later som de er kvinner. 

Anonymkode: 7ebd0...f3c

Haha! Det har jeg også lagt merke til 😂

Anonymkode: 07e7a...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 9.59):

Grunnen til at menn kan avvise så enkelt er fordi de ikke trenger å frykte at kvinnen skal bli aggressiv, hevngjerrig, truende eller voldelig, samtidig som hun er fysisk større og sterkere enn ham. Det samme kan dessverre ikke sies om kvinner som avviser menn. Mange menn forstår dessverre ikke dette.

Anonymkode: a09a1...d34

Grunnen til at hvite kan avvise så enkelt er fordi de ikke trenger å frykte at den svarte skal bli aggressiv, hevngjerrig, truende eller voldelig, samtidig som de vhite er fysisk større og sterkere enn den svarte.

Ja, vær redd uten annen grunn enn ekkokammeret ditt forteller deg det. Jeg lurer på om du er redd for svarte folk. De er utrolig voldelige. 

Anonymkode: 1c6b4...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært uønsket hos meg, uansett utseende. 
 

jeg vil gjerne finne meg en kjæreste, men ikke med noen som trakasserer meg seksuelt. Dvs at jeg vil bli kjent med ham på normal måte før vi evt ser om det er noen ‘connection’ der. Dette er ikke avhengig av utseende, men av kjemi mellom oss. 

Anonymkode: 386d6...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 9.39):

Kvinner og menn er helt like på den måten. Menn ønsker heller ikke oppmerksomhet fra feite dundrer. Så hvorfor skal kvinner ønske det?

Anonymkode: 7ebd0...f3c

Dette stemmer ikke for meg, selv om jeg ikke er intressert så vil jeg synes det er ganske kjekt at en dame flørter med meg. 

Dette inkulderer både komentarer og litt tafsing. Å bli klappet på rumpen eller liknernde. 

Det som kan være ubehagelig er vist de forsetter med tafsingen etter at jeg sier noe sånt som at jeg tar det some et komplement men jeg er desverre ikke intressert. 

 

Anonymkode: 47965...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg hadde fått flere metoo saker på meg hadde det ikke vært for at damene ønsket at jeg ga de den oppmerksomheten de ønsket. 

Synd å si det, men utseendet og det at jeg tidligere var  topptrent gjorde at jeg slapp unna med dårlig oppførsel. 

Aldri vært ufin, men definitivt brukt utseendet til min fordel og i enkelte tilfeller utnyttet det. 

Når det er sagt, har også opplevd ganske ufin oppførsel fra kvinner som trodde jeg var fritt vilt hvor de kunne klå og grafse på meg uten samtykke. Det har jeg aldri gjort da jeg har en mer subtil tilnærming. 

Anonymkode: 59658...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever begge deler og syns både de pene og de mindre pene er ukomfortable å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke avhengig av mannens utseende. Det er avhengig av mange ting.

Uønsket seksuell oppmerksomhet i rammen av #metoo har aldri dreid seg om flørt, men om overtramp. Seksuell trakassering dreier seg om krenkende adferd, og den er like ille å oppleve uansett hvordan bøllen ser ut. I svært mange tilfeller er dette meldinger, ytringer eller handlinger som er gjort for å tråkke på, ydmyke og skremme kvinnen.
Det dreier seg ikke om mislykka sjekking. Det dreier seg om spydigheter forkledd som "spøk", beføling og angrep.

Uønsket seksuell oppmerksomhet kan også dreie seg om å prøve å sjekke opp noen i situasjoner der man penbart ikke er ute etter å bli forsøkt sjekka opp. Når man står i kø med tunge poser og småbarn, når man jogger med propper i ørene eller noen kommer og bryter inn i en samtale mellom venner. Jeg har opplevd å gå på kafe med venner, og at en person uinvitert trenger seg nedpå ved bordet og vil prate/spandere/avbryte - og har den frekkhet å bli fornærma over om å bli bedt om å gå vekk.

Mange av oss er aldri ute etter seksuell oppmerksomhet, og vil alltid synes at det er utidig at noen kommer bort og aggressivt ber om telefonnummer eller skal spandere en drink eller noe. 

Primært handler uønsket seksuell oppmerksomhet eller seksuell trakassering om at den som hiver seg frampå mangler sosial forståelse og folkeskikk eller at vedkommende gjør det rett og slett for å være ekkel. Det er ingen fremmede som tar deg på puppen for å flørte, eller som forventer at det blir bra mottatt.

Flørt er en lett og gjensidig måte å kommunisere på, og man respekterer alltid og uten unntak signaler om å stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...