Gå til innhold

Hvorfor må man møte opp så lang tid i forveien når man skal fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Både Bergen, Stavanger og Trondheim slipper deg rett inn på fast-tracken. 

De stenger kun fasttrack og familieluke når køen i vanlig kontroll er null 

På mindre flyplasser kan man nesten alltid gå rett gjennom sikkerhetskontrollen uten kø. 

Anonymkode: c71d0...7f5

Eeeh nå tuller du eller... Tok mye fly fra Ålesund (Vigra) og Sandefjord (Torp) en lang periode før covid, der er det ALDRI noe "gå rett gjennom sikkerhetskontrollen uten kø" nei.. Dette er så kalte "mindre flyplasser" 

Anonymkode: fef6a...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eeeh nå tuller du eller... Tok mye fly fra Ålesund (Vigra) og Sandefjord (Torp) en lang periode før covid, der er det ALDRI noe "gå rett gjennom sikkerhetskontrollen uten kø" nei.. Dette er så kalte "mindre flyplasser" 

Anonymkode: fef6a...472

Vigra har fast track, og er veldig flinke til å slippe gjennom barnefamilier.

Torp er jo en håpløs charterflyplass etterhvert, så den kan jeg ikke uttale meg om. 

Anonymkode: c71d0...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er etter det jeg kan se to grunner.

1. mulig kø for innsjekk

2. mulig kø i sikkerhetskontrollen.

Den første er stort sett ute av bildet med online innsjekk og automater.

Så gjenstår det siste, som stort sett ble innført etter terroraksjonen 11 september. Hadde det ikke vært for disse terroristene for over 20 år siden, kunne vi altså alle spart minst 2 timer hver gang vi skulle ut å fly.

2 timer per passasjer i hele verden. I over 22 år. Det blir ekstremt mange tapte produktivitetstimer. Disse 19 terroristene fikk sette større fottrykk på verden enn de noen gang hadde drømt om.

Jeg skulle ønske man møtte terroristene med mer åpenhet. I stedet for mer sikkerhetsteater.

Anonymkode: 8a7d9...58f

Skulle jeg likt å se. 
«terrorister - kan dere vennligst gå til venstre i ankomsthallen slik at øvrige passasjerer slipper kø?» 

«om noen har tenkt å sprenge et fly så setter vi opp en terror-rute Trondheim-Bodø nå på fredag 13. Den vil fly uten pilot og flyverter. Vær vennlig å sprenge flyet når det når åpent have vi ønsker ikke å treffe bebyggelse. NB: Flyet er såpass gammelt at det ikke vil tåle en landing, så flyet MÅ sprenges»

Eller? :klo: 

Anonymkode: 5f866...41a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner enn bare de to. Ting kan skje, forsinkelser kan skje. Vi opplevde en gang at det var noe feil med systemet  til flyselskapet vi brukte da vi skulle bli sjekket inn og dermed tok det svært mye lenger tid for innsjekk. Flyet ventet ikke. 

Som du sier kan det også være kø ved innsjekk eller sikkerhetskontroll. Noen flyplasser har i tillegg svært lange avstander og kronglete planløsning, slik at det å navigere seg og komme seg frem til riktig gate kan ta tid i seg selv. 

Bedre å måtte vente litt enn å ikke rekke flyet. 

Anonymkode: f0a9d...877

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales to timer av de grunner du sier, og noen bruker mye mer tid enn andre på alt mulig, derfor tas det høyde for dét. Det er jo større sjanse for at flyet blir forsinket om alle skal beregne akkurat med tid etter at de har sjekket inn bagasjen. 

 

Selv er jeg stort sett på flyplassen halvannen time før avgang når jeg skal utenlands, to timer før om jeg skal til annen verdensdel eller litt uvanlige reisemål. Det går så fint så.

Om jeg flyr i Norge er jeg maks en time før på flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er etter det jeg kan se to grunner.

1. mulig kø for innsjekk

2. mulig kø i sikkerhetskontrollen.

Den første er stort sett ute av bildet med online innsjekk og automater.

Så gjenstår det siste, som stort sett ble innført etter terroraksjonen 11 september. Hadde det ikke vært for disse terroristene for over 20 år siden, kunne vi altså alle spart minst 2 timer hver gang vi skulle ut å fly.

2 timer per passasjer i hele verden. I over 22 år. Det blir ekstremt mange tapte produktivitetstimer. Disse 19 terroristene fikk sette større fottrykk på verden enn de noen gang hadde drømt om.

Jeg skulle ønske man møtte terroristene med mer åpenhet. I stedet for mer sikkerhetsteater.

Anonymkode: 8a7d9...58f

Man skal møte senest 30 min før avgang

Anonymkode: 62232...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du velger jo selv når du vil dukke opp. Så lenge du er inne før gaten lukkes! 

Anonymkode: 6c528...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

En annen ting er jo at ved enkelte flyvninger har folk med seg mye bagasje. Både innsjekket og håndbagasje. Det tar jo også endel tid å få alt det på plass og så skal alle inn på flyet, få satt seg ned osv. Ting tar tid.

Selv er jeg alltid tidlig ute. Jeg har noen ganger vært litt sent ute og da blir jeg ekstremt stressa så foretrekker å være litt tidlig. Så kan jeg heller traske litt rundt eller sette meg ned og roe ned litt. Jeg flyr ikke så ofte så har tid til å ta det med ro når jeg først skal ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og Widerøe venter hvis flybussen som frakter mesteparten av de som skal på det flyet er forsinket 😅

Anonymkode: c71d0...7f5

Jeg har aldri opplevd at flybussen har vært for sen de 25 årene jeg har flydd med Widerøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 15.02):

Og Widerøe venter hvis flybussen som frakter mesteparten av de som skal på det flyet er forsinket 😅

Anonymkode: c71d0...7f5

Widerøe venter også ved forsinkede SAS eller Norwegian-fly hvis der er passasjerer med gjennomgående billett og forsinkelsen ikke er flere timer. I hvert fall hvis det er siste WF til destinasjonen den dagen eller senere avganger samme dag er fullbooket. Billigere å utsette av avgang enn å innlosjere passasjerene på hotell.

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 15.51):

Skulle jeg likt å se. 
«terrorister - kan dere vennligst gå til venstre i ankomsthallen slik at øvrige passasjerer slipper kø?» 

«om noen har tenkt å sprenge et fly så setter vi opp en terror-rute Trondheim-Bodø nå på fredag 13. Den vil fly uten pilot og flyverter. Vær vennlig å sprenge flyet når det når åpent have vi ønsker ikke å treffe bebyggelse. NB: Flyet er såpass gammelt at det ikke vil tåle en landing, så flyet MÅ sprenges»

Eller? :klo: 

Anonymkode: 5f866...41a

Hvis flyet skal sprenges over åpent hav, må du finne en annen strekning en Trondheim-Bodø. Den går i hovedsak over land og bebodde øyer :fy_fy:

Anonymkode: 6fb7d...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som skjønner at det tar tid å få all baggasjen inn på flyet?

Anonymkode: 9ecc2...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 9.46):

Det er etter det jeg kan se to grunner.

1. mulig kø for innsjekk

2. mulig kø i sikkerhetskontrollen.

Den første er stort sett ute av bildet med online innsjekk og automater.

Så gjenstår det siste, som stort sett ble innført etter terroraksjonen 11 september. Hadde det ikke vært for disse terroristene for over 20 år siden, kunne vi altså alle spart minst 2 timer hver gang vi skulle ut å fly.

2 timer per passasjer i hele verden. I over 22 år. Det blir ekstremt mange tapte produktivitetstimer. Disse 19 terroristene fikk sette større fottrykk på verden enn de noen gang hadde drømt om.

Jeg skulle ønske man møtte terroristene med mer åpenhet. I stedet for mer sikkerhetsteater.

Anonymkode: 8a7d9...58f

hele sikkerhetskontrollen er bare tull og vås. Tror det like lett kan skje terrorhandlinger på fly på tross av denne kontrollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 10.00):

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest: 

Du skulle bare visst hva som avdekkes i sikkerhetskontrollen, noe teater er det absolutt ikke.

Anonymkode: 81796...510

hva om det er piloten selv som er terroristen? Da hjelper det ikke med all verdens sikkerhetskontrollee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

hva om det er piloten selv som er terroristen? Da hjelper det ikke med all verdens sikkerhetskontrollee

De går også gjennom sikkerhetskontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thildamor skrev (Akkurat nå):

De går også gjennom sikkerhetskontrollen.

ja men hva er vitsen? De styrer flyet. om de har lyst til å kræsjlande inn i en bygning så kan de det. De trenger ikke ha med seg hverken bomber eller kniv... De styrer flyet hvor de vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

ja men hva er vitsen? De styrer flyet. om de har lyst til å kræsjlande inn i en bygning så kan de det. De trenger ikke ha med seg hverken bomber eller kniv... De styrer flyet hvor de vil

Det kan de, men det er ikke noe flyplassene kan gjøre noe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 15.02):

Både Bergen, Stavanger og Trondheim slipper deg rett inn på fast-tracken. 

De stenger kun fasttrack og familieluke når køen i vanlig kontroll er null 

På mindre flyplasser kan man nesten alltid gå rett gjennom sikkerhetskontrollen uten kø. 

Anonymkode: c71d0...7f5

Trondheim har ikke alltid åpen fasttrack. Og jeg har stått 10-15 min i kø i fasttrack både på Gardermoen og Trondheim. Og reist fra Gardermoen med 15 min sikkerhetskø utenat de åpnet fasttrack (som for øvrig var veldig frustrerende siden jeg alltid reiser med fasttrack)

I Tromsø har dem flere ganger måtte stoppe rulletrappen opp til sikkerhetskontrollen fordi det er så lang kø.

Anonymkode: 4c0d8...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trondheim har ikke alltid åpen fasttrack. Og jeg har stått 10-15 min i kø i fasttrack både på Gardermoen og Trondheim. Og reist fra Gardermoen med 15 min sikkerhetskø utenat de åpnet fasttrack (som for øvrig var veldig frustrerende siden jeg alltid reiser med fasttrack)

I Tromsø har dem flere ganger måtte stoppe rulletrappen opp til sikkerhetskontrollen fordi det er så lang kø.

Anonymkode: 4c0d8...369

Fasttrack på OSL hadde faste åpningstider da jeg jobbet der, så om det ikke var lagt inn bestilling på at den skulle åpnes før et bestemt klokkeslett så ble den ikke åpnet tidligere på grunn av en forholdsvis liten kø på 15 minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Maleficenta said:

ja men hva er vitsen? De styrer flyet. om de har lyst til å kræsjlande inn i en bygning så kan de det. De trenger ikke ha med seg hverken bomber eller kniv... De styrer flyet hvor de vil

Andre kan ha plassert gjenstander på dem uten at de vet det

Anonymkode: 436c4...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for at du skal kjede deg, sånn at du kjøper bagett og drar på shopping

Anonymkode: 3287c...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...