Gå til innhold

Blir man slankere av å jogge hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man da ikke spiser mer enn før, men begynner å jogge som en ny rutine. 
Jeg kan ikke skjønne noe annet siden det blir kaloritap og kroppen strammes opp?

Anonymkode: dc8bb...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teoretisk sett så blir det vekttap hvis man øker forbrenningen med ca 500 kcal per dag..men husk på at det er vanskelig å finne motivasjon for løpetur hver dag 😉

Anonymkode: 42420...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Men man kan bli. For min del er det ikke noe mål å bli tynn, men å være sunn. Det er mye viktigere. 

Anonymkode: 8a65c...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kanskje. Men du har nok mer å hente på å endre på matinntaket. Kroppen er, dessverre, enormt flink til å kompensere for økt energiforbruk fra fysisk aktivitet ved  å nedjustere energibruken på andre ting. Trening i seg selv er kjempesunt og bra for fysisk og psykisk helse, men det er ikke det mest effektive for vektreduksjon (selv om det selvsagt ikke skader, og KAN bidra)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis absolutt ingenting annet i livet endres (matinntak, annen fysisk aktivitet), så vil man gå ned bittebittelitt i vekt ja. Forutsett at man var i stabil vekt fra før.

Det kjente "ordtaket" er vel at vekttap er 95% kosthold og 5% fysisk aktivitet.   5% er mer enn 0, så..

Anonymkode: f38f4...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om man spiser mer, som han forrige skrev kosthold teller desidert mest, og for og skyte inn om man bare driver cardio(jogging) så vil man bare se ut som en mindre versjon av deg selv om du ikke trener styrke i tillegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man forbrenner kalorier av å gå fort også - og langt. Matinntaket har mest å si. 

Anonymkode: 833b4...681

men du forbrenner mer ved løping, også etter løpeturen fordi du få større muskler av å løpe vs gå. Ved løping løfter du hele kroppen over bakken. Ved gange har man alltid en fot i bakken

Anonymkode: 1e707...d24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis absolutt ingenting annet i livet endres (matinntak, annen fysisk aktivitet), så vil man gå ned bittebittelitt i vekt ja. Forutsett at man var i stabil vekt fra før.

Det kjente "ordtaket" er vel at vekttap er 95% kosthold og 5% fysisk aktivitet.   5% er mer enn 0, så..

Anonymkode: f38f4...768

Det jeg regner med at du sikter til her er pareto-regelen, eller 80/20-regelen som den også kalles. 95/5 er det ikke noe kjent «ordtak» (eller vitenskap) som stetter, tipper jeg.

Anonymkode: 6ebde...ad0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså matinntaket endrer seg ikke, jeg spiser ikke mer selv om jeg jogger en halvtime - 40 minutter hver dag.

Kostholdet et sunt og bra, så ingen grunn til å endre det. Jeg skal ikke ned masse kilo men mer stramme litt opp og føle meg sunnere.

Så jeg lurte på om det i teorien vil bety at jeg går ned pga det blir kaloritap.

Anonymkode: dc8bb...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Teoretisk sett så blir det vekttap hvis man øker forbrenningen med ca 500 kcal per dag..men husk på at det er vanskelig å finne motivasjon for løpetur hver dag 😉

Anonymkode: 42420...9d7

Hvorfor nøyaktig 500 kalorier? Jeg holder meg innenfor 1600 daglig.

Anonymkode: dc8bb...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis absolutt ingenting annet i livet endres (matinntak, annen fysisk aktivitet), så vil man gå ned bittebittelitt i vekt ja. Forutsett at man var i stabil vekt fra før.

Det kjente "ordtaket" er vel at vekttap er 95% kosthold og 5% fysisk aktivitet.   5% er mer enn 0, så..

Anonymkode: f38f4...768

Det er god grunn til å ikke stole for mye på kjente ordtak. Man bør heller prøve å finne ut om ordtakene stemmer.

Det blir ikke sant bare fordi at det blir repetert mange ganger. Et annet kjent mantra er "kosthold er kilo, mens trening er gram". Hvem er det som finner på dette?

Min erfaring er at trening, og spesielt løping, har enormt mye å si for vektreduksjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 5 kg og har holdt meg der bare ved å begynne å jogge 5 km 3 dager i uken uten å justere kosthold. Målet var ikke å gå ned i vekt men oppdaget at jeg var slankere da jeg tok frem bunaden😂

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil kunne bli slankere ja. Men vær klar over at om man er overvektig (fedme) så forbrenner man mindre kalorier via trening enn de som er normalvektig 😕

Anonymkode: 4de25...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Averyx skrev (4 minutter siden):

Det er god grunn til å ikke stole for mye på kjente ordtak. Man bør heller prøve å finne ut om ordtakene stemmer.

Det blir ikke sant bare fordi at det blir repetert mange ganger. Et annet kjent mantra er "kosthold er kilo, mens trening er gram". Hvem er det som finner på dette?

Min erfaring er at trening, og spesielt løping, har enormt mye å si for vektreduksjon.

 

Tuba skrev (1 minutt siden):

Jeg har gått ned 5 kg og har holdt meg der bare ved å begynne å jogge 5 km 3 dager i uken uten å justere kosthold. Målet var ikke å gå ned i vekt men oppdaget at jeg var slankere da jeg tok frem bunaden😂

Ja takk, det var det fornuften sa til meg. Har og sett en venninne som ble slankere av å jogge hver dag. Og en annen som går 1,5 times turer hver eneste dag, faktisk.

Anonymkode: dc8bb...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man vil kunne bli slankere ja. Men vær klar over at om man er overvektig (fedme) så forbrenner man mindre kalorier via trening enn de som er normalvektig 😕

Anonymkode: 4de25...b15

Jeg er ikke overvektig, men ligger i øvre del av normal bmi.

Anonymkode: dc8bb...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man da ikke spiser mer enn før, men begynner å jogge som en ny rutine. 
Jeg kan ikke skjønne noe annet siden det blir kaloritap og kroppen strammes opp?

Anonymkode: dc8bb...486

Kroppen strammes ikke opp av jogging. Du mister fett men også muskler. 

Anonymkode: c5ff7...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kroppen strammes ikke opp av jogging. Du mister fett men også muskler. 

Anonymkode: c5ff7...e4e

Hæ? Du mener seriøst at kroppen ikke bruker noen muskler når den jogger?

Anonymkode: dc8bb...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Altså matinntaket endrer seg ikke, jeg spiser ikke mer selv om jeg jogger en halvtime - 40 minutter hver dag.

Kostholdet et sunt og bra, så ingen grunn til å endre det. Jeg skal ikke ned masse kilo men mer stramme litt opp og føle meg sunnere.

Så jeg lurte på om det i teorien vil bety at jeg går ned pga det blir kaloritap.

Anonymkode: dc8bb...486

Hvis du vil bli fastere, så er styrketrening mye mer egnet enn jogging.

Anonymkode: 6ebde...ad0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man vil kunne bli slankere ja. Men vær klar over at om man er overvektig (fedme) så forbrenner man mindre kalorier via trening enn de som er normalvektig 😕

Anonymkode: 4de25...b15

Aldri hørt om. Jeg har tvert imot hørt at jo høyere vekt,jo mer forbrenner du.  Har du kilder på dette?

Anonymkode: d3f92...3e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...