Gå til innhold

Blir man slankere av å jogge hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har som regel trent styrke, uten jogging og cardio på siden. Datt helt ut av det en periode og begynte å jogge nå i høst. Passet plutselig inn i buskene jeg ikke engang hadde planer om å prøve å passe litt inn i i i løpet av en måneds tid. Jogger tre ganger i uka, 20 min, går ellers mye. Jeg kan ikke finne andre grunner til vektnedgangen enn den jogginga akkurat nå, men vil også tro at jeg har fått litt mindre muskler. 

Anonymkode: d6874...5e9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har som regel trent styrke, uten jogging og cardio på siden. Datt helt ut av det en periode og begynte å jogge nå i høst. Passet plutselig inn i buskene jeg ikke engang hadde planer om å prøve å passe litt inn i i i løpet av en måneds tid. Jogger tre ganger i uka, 20 min, går ellers mye. Jeg kan ikke finne andre grunner til vektnedgangen enn den jogginga akkurat nå, men vil også tro at jeg har fått litt mindre muskler. 

Anonymkode: d6874...5e9

Snakker da altså selvfølgelig om tuja-busker

Anonymkode: d6874...5e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Eneste som fører til vekttap er kaloriunderskudd, jogger du en halvtime og forbrenner 3-400kalorier så vil kroppen også ha ekstra næring.

Det er lett og spise 500 kalorier og tungt og forbrenne.

Jeg har gått opp og ned i vekt flere ganger sesongbasert (opp på vinter, og ned til sommer klar til sykkelsesong) så føler dette er noe jeg mestrer bra.

Om du er ny med trening ville jeg heller started en en god gåtur hver dag i 2 uker helst hvertfall en time og enda bedre om det er i ulendt terreng gjerne noen små fjell på turen. Deretter startet gjerne med jogging og sykling forsiktig . Det og starte og jogge er veldig tungt om man er 'utrent' og kan lett føre til at man mister motivasjon spesielt om man også skal gå på kaloriunderskudd.

Ville også fokusert på litt tung styrketrening, helst 3 dager i uken, kan også fint gjøres hjemme med minimalt med utstyr og bruke egenvekt.

Og så kommer kostholdet som er det viktigste, gjerne alltid ha klar en grønnsaksuppe som du kan ta fra om sulten melder seg, og tilføre nok proteiner til hvert måltid.

Tungt i starten men lover deg det er en kneik man kommer over innen 3 uker da kroppen tilpasser seg en aktiv livsstil som er en ganske deilig følelse av og se resultatene og kjenne energien, kondisen og styrken blir forbedret

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for å snu på det; har du noen gang sett en tykk jogger?

Da mener jeg bortsett fra de du tydelig ser nettopp har begynt et "nytt og bedre liv". 

Anonymkode: ba0cb...ffb

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 14.32):

Hvis man da ikke spiser mer enn før, men begynner å jogge som en ny rutine. 
Jeg kan ikke skjønne noe annet siden det blir kaloritap og kroppen strammes opp?

Anonymkode: dc8bb...486

Nei, ikke så veldig. Men det er bra for hjertet og benmuskelaruren din. Om du skal slanke deg, er det dét du spiser som er viktig. 10% av vektnedgang er pga trening. 

Anonymkode: 10881...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke merker det på vekt vil jeg tro kroppen blir mer definert og strammere, jeg jogger tre ganger i uken, og sammenlignet med før har jeg mye mer definerte magemuskler og armer 

Anonymkode: b7152...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, for å snu på det; har du noen gang sett en tykk jogger?

Da mener jeg bortsett fra de du tydelig ser nettopp har begynt et "nytt og bedre liv". 

Anonymkode: ba0cb...ffb

Sånne kommentarer som dette er grunnen til at løpermiljøet oppleves som ekskluderende... Jeg gleder meg akkurat nå til å forsiktig begynne å jogge igjen etter at graviditet og invalidiserende bekkenløsning satte helt stopp i over et år. Men selv når jeg løpte regelmessig to-tre ganger i uka var jeg "tykk" (som i, bmi på 26-27). Jeg elsker å løpe, samme om det ikke går så fort eller jeg er totalt uinteressert i å springe typ maraton-distanser. Tenker at de fleste har nok med sitt og ikke gidder å dømme de som, tross ikke spinkel løpekropp, faktisk er ute og trener. Men i følge sånne som deg, så blir vi vel aldri "ordentlige" løpere, da 🙄

Anonymkode: 16e6e...740

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånne kommentarer som dette er grunnen til at løpermiljøet oppleves som ekskluderende... Jeg gleder meg akkurat nå til å forsiktig begynne å jogge igjen etter at graviditet og invalidiserende bekkenløsning satte helt stopp i over et år. Men selv når jeg løpte regelmessig to-tre ganger i uka var jeg "tykk" (som i, bmi på 26-27). Jeg elsker å løpe, samme om det ikke går så fort eller jeg er totalt uinteressert i å springe typ maraton-distanser. Tenker at de fleste har nok med sitt og ikke gidder å dømme de som, tross ikke spinkel løpekropp, faktisk er ute og trener. Men i følge sånne som deg, så blir vi vel aldri "ordentlige" løpere, da 🙄

Anonymkode: 16e6e...740

Det er ikke tykk, i alle fall ikke rett etter graviditet. 

Det er slike kommentarer som det som gjør at tykke føler at ingenting nytter eller er godt nok. 

Så hvem er det som snakker ned andre her? 

Anonymkode: ba0cb...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke tykk, i alle fall ikke rett etter graviditet. 

Det er slike kommentarer som det som gjør at tykke føler at ingenting nytter eller er godt nok. 

Så hvem er det som snakker ned andre her? 

Anonymkode: ba0cb...ffb

For å klargjøre: det var før graviditet. Nå etter graviditet ligger jeg på 29-30.

Poenget mitt var at det fins mange som meg, som verken ser ut som en maratonløper eller aldri trener. Og den der holdningen om at det ikke er mulig å være tykk og i god form, at alle tykke du ser som løper har begynt et "nytt og bedre liv" der hermetegnene indikerer at dette ikke er varig, var det jeg reagerte på. 

Anonymkode: 16e6e...740

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å klargjøre: det var før graviditet. Nå etter graviditet ligger jeg på 29-30.

Poenget mitt var at det fins mange som meg, som verken ser ut som en maratonløper eller aldri trener. Og den der holdningen om at det ikke er mulig å være tykk og i god form, at alle tykke du ser som løper har begynt et "nytt og bedre liv" der hermetegnene indikerer at dette ikke er varig, var det jeg reagerte på. 

Anonymkode: 16e6e...740

Jogger du fast 3-4 ganger i uka?

Det er den gruppa jeg snakker om.

Du ser hvem som nettopp har begynt, og som regel raskt gir opp igjen.

Men jeg har aldri sett en som løper regelmessig over tid, og samtidig er overvektig. 

Anonymkode: ba0cb...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fysisk aktivitet forbrenner kalorier. Jeg ville ha gått istedet. Sunnere for kroppen.
Det er matinntaket som må reguleres mest likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jogger du fast 3-4 ganger i uka?

Det er den gruppa jeg snakker om.

Du ser hvem som nettopp har begynt, og som regel raskt gir opp igjen.

Men jeg har aldri sett en som løper regelmessig over tid, og samtidig er overvektig. 

Anonymkode: ba0cb...ffb

jeg løp regelmessig over tid uten å være, eller bli, slank. Måtte gi det opp, nettopp pga overvekten, da knærne ikke tåler belastningen.

Anonymkode: 6b31b...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å klargjøre: det var før graviditet. Nå etter graviditet ligger jeg på 29-30.

Poenget mitt var at det fins mange som meg, som verken ser ut som en maratonløper eller aldri trener. Og den der holdningen om at det ikke er mulig å være tykk og i god form, at alle tykke du ser som løper har begynt et "nytt og bedre liv" der hermetegnene indikerer at dette ikke er varig, var det jeg reagerte på. 

Anonymkode: 16e6e...740

Jeg har løpt en maraton, men er 163 høy og 76 kg. Skinnet bedrar 😅😅

Anonymkode: 84470...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Sånne kommentarer som dette er grunnen til at løpermiljøet oppleves som ekskluderende... Jeg gleder meg akkurat nå til å forsiktig begynne å jogge igjen etter at graviditet og invalidiserende bekkenløsning satte helt stopp i over et år. Men selv når jeg løpte regelmessig to-tre ganger i uka var jeg "tykk" (som i, bmi på 26-27). Jeg elsker å løpe, samme om det ikke går så fort eller jeg er totalt uinteressert i å springe typ maraton-distanser. Tenker at de fleste har nok med sitt og ikke gidder å dømme de som, tross ikke spinkel løpekropp, faktisk er ute og trener. Men i følge sånne som deg, så blir vi vel aldri "ordentlige" løpere, da 🙄

Anonymkode: 16e6e...740

Joda, men tråden handler ikke om din skjøre psyke.

Tråden handler om hvorvidt man blir slankere av å løpe, noe man selvsagt blir.

Anonymkode: 255a3...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg løp regelmessig over tid uten å være, eller bli, slank. Måtte gi det opp, nettopp pga overvekten, da knærne ikke tåler belastningen.

Anonymkode: 6b31b...9fd

Hvor lang tid snakker vi om?

Anonymkode: 255a3...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 17.09):

Hvorfor nøyaktig 500 kalorier? Jeg holder meg innenfor 1600 daglig.

Anonymkode: dc8bb...486

500 er et rundt tall som beskriver ekstraforbrenningen i en ganske normal treningsøkt. Strava sier at jeg bruker omtrent 500 kalorier om jeg trener på sykkel hardt i en halv time eller roligere litt  lenger. Absolutt ikke noe nøyaktig tall, men en pekepinn. 

Risiko med løping og kneslitasje for overvektige ble nevnt i tråden. Man kan trene mer kne-lavrisikabelt, og da tenker jeg på sykkel, ski, skøyter, roing, padling, romaskin, gå .

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

jeg løp regelmessig over tid uten å være, eller bli, slank. Måtte gi det opp, nettopp pga overvekten, da knærne ikke tåler belastningen.

Anonymkode: 6b31b...9fd

Og det er "andre joggere" sin skyld. 

Fordi vi påpeker at ingen som løper jevnt over tid er tykke? 

Du må virkelig slutte å plassere skylden på andre her. 

Anonymkode: ba0cb...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Averyx skrev (På 28.9.2022 den 17.42):

Selvsagt har ikke personen som skrev dette noen troverdige kilder. Folk skriver alt mulig tullball her inne.

Fysikken og matematikken dikterer at jo mer masse som skal flyttes, jo mer energi må det forbrukes.

Det blir stikk motsatt av hva AB skrev.

jo, det finnes studier som viser at overvektige forbrenner mindre på trening enn de skulle gjort etter "matematikken". Hvis jeg trodde det gjorde en forskjell, så skulle jeg tatt jobben med å lete frem noen kilder. Men jeg har erfart i tusen tråder på KG at "dere" som ikke har hørt dette før, er ekstremt lite tilbøyelige til å åpne dere for ny kunnskap, så det er rett og slett ikke verd tiden det tar🤷‍♀️

Men du kan lese litt om det her:

https://www.inn.no/forskning/forskningsnyheter/skal-hjelpe-overvektige-a-trene-riktig/

Anonymkode: 6b31b...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 22.10):

Jeg blir ikke det, fordi jeg blir sliten og sulten av å jogge, og det blir dermed vanskeligere for meg å unngå å spise for mye (er ikke så god på dette, så trenger ikke flere utfordringer med det). For meg fungerer det bedre å gå 5 km i noenlunde greit tempo hver dag, man forbrenner mye da også, og blir ikke sulten av det. I hvertfall ikke jeg. Pluss, som nevnt over her, gå kan man gjøre uansett om man er sliten osv, ikke SÅ vanskelig å komme seg ut på gåtur som løpetur synes jeg. Den eneste bakdelen er at gåingen tar dobbelt så lang tid som løpingen.

Anonymkode: 84470...fd9

om du går 10 km eller jogger 10 km gjør ikke så veldig forskjell på forbrenningen. Forskjellen er tiden det tar å forbrenne de kaloriene. Hvis du derimot tar utgangspunkt i tiden du har tilgjengelig, så vil du forbrenne mer på å jogge en halv time enn å gå.

Men jeg tenker som deg - det er bedre å ta utgangspunkt i distansen, og så holde et tempo som ikke vekker ulvehungeren etterpå.

Anonymkode: 6b31b...9fd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

jo, det finnes studier som viser at overvektige forbrenner mindre på trening enn de skulle gjort etter "matematikken". Hvis jeg trodde det gjorde en forskjell, så skulle jeg tatt jobben med å lete frem noen kilder. Men jeg har erfart i tusen tråder på KG at "dere" som ikke har hørt dette før, er ekstremt lite tilbøyelige til å åpne dere for ny kunnskap, så det er rett og slett ikke verd tiden det tar🤷‍♀️

Men du kan lese litt om det her:

https://www.inn.no/forskning/forskningsnyheter/skal-hjelpe-overvektige-a-trene-riktig/

Anonymkode: 6b31b...9fd

Her skrev de om styrketrening, at det skal mer til for overvektige. Da trengs det vel tålmodighet da. Mitt råd, få på noen skikkelig feite piggdekk på sykkelen, fordi det er lettereå få mengdetrening, og  mengdeforbrenning på en morsom måte (sykling) enn det er på en strevsom måte (kjedeligere trening). Når det er sagt. Det er veldig bra å få trent styrke.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...