Gå til innhold

Blir man slankere av å jogge hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri hørt om. Jeg har tvert imot hørt at jo høyere vekt,jo mer forbrenner du.  Har du kilder på dette?

Anonymkode: d3f92...3e6

Det er nok riktig at en overvektig forbrenner mer per km, men det hjelper ikke når man ikke klarer å jogge langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Teoretisk sett så blir det vekttap hvis man øker forbrenningen med ca 500 kcal per dag..men husk på at det er vanskelig å finne motivasjon for løpetur hver dag 😉

Anonymkode: 42420...9d7

For en rar og upresis ting å si. Hva er logikken med «500 kalorier»? Det riktige er at dersom man ikke endrer noen annen faktor enn at man øker forbrenningen (f.eks ved trening) slik at man forbruker mer enn man inntar, så vil man over tid vil oppnå et vekttap. Man behøver ikke å ligge 500 i minus hver dag for å gjøre det.

Anonymkode: 6ebde...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri hørt om. Jeg har tvert imot hørt at jo høyere vekt,jo mer forbrenner du.  Har du kilder på dette?

Anonymkode: d3f92...3e6

Selvsagt har ikke personen som skrev dette noen troverdige kilder. Folk skriver alt mulig tullball her inne.

Fysikken og matematikken dikterer at jo mer masse som skal flyttes, jo mer energi må det forbrukes.

Det blir stikk motsatt av hva AB skrev.

Endret av Averyx
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil du. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kroppen strammes ikke opp av jogging. Du mister fett men også muskler. 

Anonymkode: c5ff7...e4e

Man bygger faktisk muskler i underkroppen av løping, spesielt i terreng og bakker. Jeg har fått noen skikkelig muskuløse legger av å løpe, og lårmusklene er også blitt mer synlige. Og magen er blitt strammere. Men musklene i overkropp trener selvsagt ikke. 

Anonymkode: 7e2b3...8d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis man da ikke spiser mer enn før, men begynner å jogge som en ny rutine. 
Jeg kan ikke skjønne noe annet siden det blir kaloritap og kroppen strammes opp?

Anonymkode: dc8bb...486

Kroppen strammes veldig lite opp av å bare jogge. Den blir mer tynnere og slappete (gitt at du forbrenner mer)

Anonymkode: 78de7...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det vil du. 

Man bygger faktisk muskler i underkroppen av løping, spesielt i terreng og bakker. Jeg har fått noen skikkelig muskuløse legger av å løpe, og lårmusklene er også blitt mer synlige. Og magen er blitt strammere. Men musklene i overkropp trener selvsagt ikke. 

Anonymkode: 7e2b3...8d1

Du bygger ikke muskler med bare mosjonsjogging

Anonymkode: 78de7...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I teorien, ja. Men det er sjelden sånn at man har kontroll over nøyaktig hvor mye man spiser hver dag. De fleste vil få økt matlyst av å trene, og dermed spise litt mer. 

Hvis man trenger å gå ned i vekt, er det først og fremst kostholdet man bør gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Teoretisk sett så blir det vekttap hvis man øker forbrenningen med ca 500 kcal per dag..men husk på at det er vanskelig å finne motivasjon for løpetur hver dag 😉

Anonymkode: 42420...9d7

Dette er feilinformasjon. Dersom du spiser 3000 kalorier daglig, og går fra å forbrenne 2000 kalorier til 2500 kalorier daglig så går du fortsatt opp i vekt. 

Anonymkode: 5bb8a...04d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som jogger hver dag blir garantert slankere enn meg som ligger på sofaen hver dag.

Anonymkode: 50714...bf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke det, fordi jeg blir sliten og sulten av å jogge, og det blir dermed vanskeligere for meg å unngå å spise for mye (er ikke så god på dette, så trenger ikke flere utfordringer med det). For meg fungerer det bedre å gå 5 km i noenlunde greit tempo hver dag, man forbrenner mye da også, og blir ikke sulten av det. I hvertfall ikke jeg. Pluss, som nevnt over her, gå kan man gjøre uansett om man er sliten osv, ikke SÅ vanskelig å komme seg ut på gåtur som løpetur synes jeg. Den eneste bakdelen er at gåingen tar dobbelt så lang tid som løpingen.

Anonymkode: 84470...fd9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvis man da ikke spiser mer enn før, men begynner å jogge som en ny rutine. 
Jeg kan ikke skjønne noe annet siden det blir kaloritap og kroppen strammes opp?

Anonymkode: dc8bb...486

teoretisk kanskje. Men kroppen forholder seg ikke til teorien. Så svaret er nei, antagelig ikke. Du får kanskje litt høyere kaloriforbruk, men enten spiser du mer, eller så finner kroppen en måte å kompensere på. 

Anonymkode: 6b31b...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du bygger ikke muskler med bare mosjonsjogging

Anonymkode: 78de7...7ae

Si det til beina mine 😄 Jeg er blitt muskuløs i beina av jogging. Driver ikke styrke bortsett fra litt knebøy og tåhev øvlser (uten vekter). Det er veldig tydelig hvor mye mer muskuløs jeg har blitt av kun jogging. 

Anonymkode: 0b9fa...21b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig blir man slankere.

Hvor mange feite maratonløpere ser du i verdenstoppen?

Anonymkode: 78a03...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Selvfølgelig blir man slankere.

Hvor mange feite maratonløpere ser du i verdenstoppen?

Anonymkode: 78a03...e11

Eller ikke en gang i verdenstoppen - alle løp jeg har deltatt i består  i hovedsak av slanke folk. Ikke alle er direkte tynne, da, men har aldri sett en "feit" person på løp som er ment til å løpes og ikke gås.

Anonymkode: 0b9fa...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/28/2022 at 8:34 PM, AnonymBruker said:

Kroppen strammes veldig lite opp av å bare jogge. Den blir mer tynnere og slappete (gitt at du forbrenner mer)

Anonymkode: 78de7...7ae

 

On 9/28/2022 at 8:35 PM, AnonymBruker said:

Du bygger ikke muskler med bare mosjonsjogging

Anonymkode: 78de7...7ae

Ååå det er så mye bullshit på KG for tiden at det er til å bli sprø av... 🤯

Man blir slappete?? I all verden?? Når en allerede slank person går ned noe i vekt vha trening vil kroppen sannsynligvis oppleves strammere. Styrketrening er ikke et must. 

Akkurat som at hvis en overvektig person (som meg) begynner å trene masse styrke (som meg) vil ikke kroppen automatisk bli strammere. 

Fettprosent betyr MYE for hvor "stram" er kropp er. Styrketrening er ikke et must, ikke alle ønsker det utseendet styrketrening kaaanskje kan gi deg. 

Tren noe du liker. Er det jogging, så jogg. 

Anonymkode: e5834...218

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 17.25):

Man vil kunne bli slankere ja. Men vær klar over at om man er overvektig (fedme) så forbrenner man mindre kalorier via trening enn de som er normalvektig 😕

Anonymkode: 4de25...b15

Hæ, hvor er logikken i det? Den overvektige har jo mye større masse å flytte rundt på.

Anonymkode: 4069e...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 20.50):

Dette er feilinformasjon. Dersom du spiser 3000 kalorier daglig, og går fra å forbrenne 2000 kalorier til 2500 kalorier daglig så går du fortsatt opp i vekt. 

Anonymkode: 5bb8a...04d

Hvor leste du at TS spiser 3000 kcal per dag?

Anonymkode: 42420...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dersom alt annet er likt, ja. 

Men uhorvelig vanskelig.   Jeg synes jeg løper mye - 4 eller 5 ganger i uka, ikke snakk om at jeg hadde greid, eller hatt tid til å løpe hver dag.  Går ikke ned i vekt da, men går heller ikke opp. Spiser nok akkurat det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...