Gå til innhold

Vi selger leiligheten i Oslo vest og kjøper en 1-roms. Dette gjør at vi blir økonomisk uavhengige i en alder av 48

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt leiligheten i over 20 år, den ble nedbetalt for noen år siden. Vi har nå 2.5 millioner i fond og skal nå selge leiligheten. Den vil få en verdivurdering på ca 9.250.000 og den er stor! den har mange rom og trenger litt kjærlighet, så jeg vil anta at det er et utleiefirma som blir å konkurrere om den, da de sikkert klarer å presse inn 6 (sove)rom i denne.

Ved salget av denne kommer vi til å kjøpe en litt større 1-roms. Ja, det blir en overgang, men vi bestemte oss for dette når lånet var nedbetalt. Vi begynte å kvitte oss med ting vi ikke trengte og har gradvis jobbet med denne prosessen i godt over 1 år. Nå venter vi på at den nye leiligheten vår blir ferdigstilt og har startet prosessen med å selge!

Dette gjør at vi i teorien kan slutte helt å jobbe! Men vi liker både kvalitet og litt hverdagsluksus, så vi kommer til å jobbe litt. Heldigvis har vi jobben med på denne prosessen og vi kan jobbe så lite og så mye vi vil i perioden fremover.

Kjenner på en veldig spenning knyttet til dette. Det er noe med å være så ung og samtidig ikke ha noen økonomiske forpliktelser lenger. Vil vi reise til utlandet en torsdag, gjør vi det. Vil vi ta frokosten på en café en tirsdag, gjør vi det.

Livet føles nå veldig fritt!

Anonymkode: 802e1...b9d

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil man frigjøre kapital og leve her og nå - veldig lurt. Jeg tipper dere ikke har små barn eller skal ha flere barn, så da er det bare å kjøre på. Hvis dere ikke trenger så mye plass, er det bare å flytte.

• Liker 1
Skrevet

1-roms på 2 personer? Det ville jeg ikke gjort med mindre det var nødvendig. 

Anonymkode: c4f1a...10d

• Liker 19
  • Nyttig 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Bra for dere, hvis det er det dere ønsker. Men hva skal dere gjøre resten av livet? :klo: Du kommer jo sannsynligvis til å leve i minst 40 år til. Bare sitte på kafe? 11-12 millioner (minus det en ny leilighet koster) er mye penger, men når man skal fordele dem på 40 år, blir det ikke mye luksusliv, spesielt ikke med dagens priser. Og pensjonsopptjeninga er vel heller ikke særlig stor dersom du slutter å jobbe nå? 

Skrevet

Jeg synes det er kjipt med 1R alene; lage mat i samme rom som er stue og soverom. Går såvidt alene, hadde klikket om vi var to personer😂

Anonymkode: 8ad6a...0e9

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

Bra for dere, hvis det er det dere ønsker. Men hva skal dere gjøre resten av livet? :klo: Du kommer jo sannsynligvis til å leve i minst 40 år til. Bare sitte på kafe? 11-12 millioner (minus det en ny leilighet koster) er mye penger, men når man skal fordele dem på 40 år, blir det ikke mye luksusliv, spesielt ikke med dagens priser. Og pensjonsopptjeninga er vel heller ikke særlig stor dersom du slutter å jobbe nå? 

Tenker det samme. Tror dette må være et t r o ll. Og de skal kjøpe NY bolig, ikke f... om jeg tror på dette. 

• Liker 8
Skrevet

Stusselig med vanlig intelligens. Tenk å bli så gammel før man kan gjøre sånn. Sier ikke jeg er bedre! Sier bare at vi med vanlig intelligens er slaver for samfunnet. 

• Liker 1
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden):

Forstår bekymringen. Nei, vi ønsker å sitte på café resten av livet. Vi vil jobbe. Så vi kommer nok til å jobbe ukentlig, tror jeg. Vi kommer jo til å få et lavt forbruk. Det er begrenset hva vi trenger av nye møbler og lignende, og spesielt i en 1-roms. Så de pengene vi tjener er nok det vi kommer til å bruke. Jobber vi begge 40% så er det bare 2 dager i uken, men vi kommer til å tjene godt på det også. Derfor får vi den muligheten. Vi har også muligheten til å jobbe hvor vi vil - hvis vi ønsker det.

Hvorfor trenger vi full pensjonsopptjening med en nedbetalt leilighet og rundt 8 millioner i fond? La oss si at fondet øker 5% årlig, så er det 400.000 kr i avkastning det året, ved siden av det vi tjener i jobben. De fleste regner på 10% årlig avkastning i året, men vi halverer den, for å være på den "trygge siden"

Så forstår ikke helt hvorfor vi skal bry oss om full pensjonsopptjening.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg for min del liker ha venner over, middagsselskaper og sosiale lag, så en ett-roms ville vært helt uaktuelt for meg. 
Men har uansett god nok lønn til å kunne reise å føle meg relativt økonomisk uavhengig selv om jeg har boliglån. 
Reise utenlands på en torsdag, eller gå på kafe en tirsdag kan jeg også. 

Anonymkode: de108...4bd

• Liker 7
Skrevet
Jytte skrev (7 minutter siden):

Tenker det samme. Tror dette må være et t r o ll. Og de skal kjøpe NY bolig, ikke f... om jeg tror på dette. 

Ny som en annen og ikke som nybygg?

Jeg kan forstå hvis de er godt voksne og vil leve livet. Hvis de synes det er greit å bo i en hybel for å bruke penger på annet, så får de gjøre det. 

Skrevet

Så dere to skal sitte oppå hverandre i en ettroms og gjøre hva da i 30 år? Med lavt forbruk, så ikke bruke all tid på restauranter, reiser, kulturliv, venner? Ingen hytte? Kjæledyr? Lite husarbeid, litt arbeidsliv… er det frihet? Se på tv/nett? Hobbyer hjemme, har dere plass til det: baking, musikk, div håndarbeid, samlinger, treningsutstyr, - det må bli kryssord og strikking? Aldri be mer enn fire venner eller familie til dere i selskap?

Høres perfekt ut for noen som er 78. 

Anonymkode: d828b...59e

• Liker 18
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (16 minutter siden):

Snittalderen er lavere enn 88 år.

Anonymkode: 1ca35...4ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så dere to skal sitte oppå hverandre i en ettroms og gjøre hva da i 30 år? Med lavt forbruk, så ikke bruke all tid på restauranter, reiser, kulturliv, venner? Ingen hytte? Kjæledyr? Lite husarbeid, litt arbeidsliv… er det frihet? Se på tv/nett? Hobbyer hjemme, har dere plass til det: baking, musikk, div håndarbeid, samlinger, treningsutstyr, - det må bli kryssord og strikking? Aldri be mer enn fire venner eller familie til dere i selskap?

Høres perfekt ut for noen som er 78. 

Anonymkode: d828b...59e

Strikking koster penger, garn er dyrt, spesielt bra garn ☺️

Anonymkode: 1ca35...4ba

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri gjort det. To rom det er trivelig å være i er et minimum.

Vi hadde separat kjøkken og stue da vi bodde i byen, og det hadde mye å si. Man kunne ha besøk uten å okkupere stua. Der hadde vi forsåvidt stort soverom også da, så det hadde vært mulig å sette inn en godstol og tv også.

• Liker 1
Skrevet

Not my cup of tea, men for all del. Hvis det er drømmen i livet deres så er det jo kjempebra at dere har fått til det 😊

Anonymkode: a6405...64d

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (10 minutter siden):

Ny som en annen og ikke som nybygg?

Jeg kan forstå hvis de er godt voksne og vil leve livet. Hvis de synes det er greit å bo i en hybel for å bruke penger på annet, så får de gjøre det. 

Ts skriver jo at boligen blir ferdigstilt da og da, og da regner jeg med at det er nybygg. 

Derfor tror jeg dette er tull. 

• Liker 2
Skrevet
Jytte skrev (Akkurat nå):

Ts skriver jo at boligen blir ferdigstilt da og da, og da regner jeg med at det er nybygg. 

Derfor tror jeg dette er tull. 

Hva tror du egentlig en ny 1-roms koster?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ikke min greie, jeg ville nok kjedet meg enormt etter noen uker.. Og fordi det er vanskelig å finne en arbeidsgiver som vil ansette noen for å jobbe når de vil er dette med jobb en utfordring vil jeg tro om man vil jobbe litt.. Men for all del, flott at dere kan realisere denne drømmen om å leve et tilbakelent liv i så ung alder.. 

Endret av Carrot
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tror du egentlig en ny 1-roms koster?

42 kvm i Oslo cirka 3,8 mill pluss fellesgjeld. 

• Hjerte 1
Skrevet

Tja. Har flere kollegaer som har gjort noe tilsvarende, dog ikke 1-roms. Men gått fra nedbetalt enebolig på 2-300m2 til mindre leilighet (2-3-roms). Felles for de alle er at de har endt opp med å kjøpe litt mer plass etter noen år. Særlig under korona ble det tydelig at 42m2 og to rom var litt liten plass for to voksne mennesker. 

Tenker at å gå ned i areal kan være fornuftig det (vi nordmenn har vanvittig mange kvadrat per pers), men en 1-roms for to passer vel de færreste. Tenker ved sykdom, behov for egentid osv. 

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...