Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du kan gjerne si at han burde visst da han startet en bedrift, men kjenner DU til alle de økonomiske konsekvensene omkring å starte egen bedrift? All jussen rundt AS, ANS osv.?

Jeg driver ikke firma, så jeg kjemmer ikke til alle de økonomiske konsekvensene omkring det. Men jeg ville nok heller ikke startet ett firma uten å ha satt meg inn i det eller ha hatt en kontakt som hadde god oversikt. Ville du ha startet firma uten å satt deg inn i denslags? Mener du man bør gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg driver ikke firma, så jeg kjemmer ikke til alle de økonomiske konsekvensene omkring det. Men jeg ville nok heller ikke startet ett firma uten å ha satt meg inn i det eller ha hatt en kontakt som hadde god oversikt. Ville du ha startet firma uten å satt deg inn i denslags? Mener du man bør gjøre det?

Jeg er siviløkonom med tilleggsutdannig i forretningjus, så jeg tør påstå at jeg kjenner reglene omkring dette ganske godt. I dette tilfellet har det imidlertid dukket opp ting som jeg heller ikke ville ha tenkt på i forkant eller forutsett. Hvor godt mener du man bør sette seg inn i ting? Bør man ikke f.eks. kunne gå ut fra at man skal kunne stole på de rådene man får fra en statsautorisert revisor?

Håper du forstår at litt av poenget mitt er at det kan gå galt for hvem som helst!

Skrevet
Jeg er siviløkonom med tilleggsutdannig i forretningjus, så jeg tør påstå at jeg kjenner reglene omkring dette ganske godt. I dette tilfellet har det imidlertid dukket opp ting som jeg heller ikke ville ha tenkt på i forkant eller forutsett. Hvor godt mener du man bør sette seg inn i ting? Bør man ikke f.eks. kunne gå ut fra at man skal kunne stole på de rådene man får fra en statsautorisert revisor?

Håper du forstår at litt av poenget mitt er at det kan gå galt for hvem som helst!

Jeg forstår hva som er poenget ditt ja. Men jeg mener likevel at man bør sette seg godt inn i økonomi, lover og regler før man starter en bedrift. Er du virkelig uenig med meg i det?

Skrevet (endret)
Jeg forstår hva som er poenget ditt ja. Men jeg mener likevel at man bør sette seg godt inn i økonomi, lover og regler før man starter en bedrift. Er du virkelig uenig med meg i det?

Selvfølgelig ikke! Jeg mener bare at det i dette tilfellet ville/kunne ha gått galt til tross for langt over gjennommsnittlig kunnskap om emnet. Det er m.a.o. vanskelig å garantere seg mot noe som helst. I så fall ville norsk økonomi ha stoppet helt opp. Mange av de vi kjenner som svært økonomisk vellykkede nordmenn i dag har gått personlig konkurs flere ganger på veien...

Edit: Skrivefeil...

Endret av Leo
Skrevet

Nå har jeg fulgt linken her inne og må bare si at jeg blir helt satt ut av gjesten her. Finnes det noe form for empati hos deg i det hele tatt? Du har jo helt tydelig levd et enkelt og greit liv, og aldri hatt noe form for slag i trynet. Det er mange ting som uforskyldt kan gjøre at du havner i et økonomisk uføre, selv om du gjør ting helt riktig og etter boka, kan det faktisk oppstå situasjoner som gjør at ting skjærer seg allikevel.

Selv har jeg 3 barn i alderen 12 - 18 år, jeg er skilt og for ungenes skyld har vi valgt delt omsorg og vi bor i nærheten av hverandre. Da minsten var 6 år fikk vi diagnose på ham, en tung diagnose, og det å ha delt omsorg da er ikke økonomisk lurt, men vi vil jo ungenes beste vel. Visst finnes det stønader til funksjonshemmende barn, men de holder jo ikke langt dersom funksjonshemmningen er så tung at man ikke kan være i full jobb. Kort sagt måtte vi bygge på huset fordi minsten kjører rullestol, tidligere hadde jeg et lån på huset mitt på 550 000 kroner, hvor jeg betalte avdrag og renter. Etter utbygging har jeg et lån på 1 000 000 kroner, hvor jeg kun betaler renter, og med dagens rente går det greit. Men hva gjør jeg når renta stiger? Jeg hadde ikke noe valg når det gjaldt å låne meg over pipa, ikke kan jeg enkelt flytte noe sted heller, da det ikke er mange steder som er ferdig tilpasset. Så dersom renta stiger befinner jeg meg økonomisk et sted jeg ikke vil være, ikke hadde drømt om å være, og ikke minst; slett ikke planlagt å være.

Skrevet (endret)

Du, Ann Mari burde jo ha satt deg godt inn i lover og regler og dessuten ha lagt til side penger før du fant på å få et funksjonshemmet barn. Og hva i all verden tenkte du og mannen din på da dere gikk fra hverandre? :ironi:

Selv om vi er i ferd med å bevege oss langt utenfor tema her, vil jeg så fryktelig gjerne ha tydeliggjort at denne typen problemer kan ramme de fleste av oss. Ingen av oss har noen som helst garanti for hvor livet bringer oss og vi skal være ytterst forsiktig med å dømme andre.

Endret av Leo
Skrevet
Selvfølgelig ikke! Jeg mener bare at det i dette tilfellet ville/kunne ha gått galt til tross for langt over gjennommsnittlig kunnskap om emnet. Det er m.a.o. vanskelig å garantere seg mot noe som helst. I så fall ville norsk økonomi ha stoppet helt opp. Mange av de vi kjenner som svært økonomsik vellykkede nordmenn i dag har gått personlig konkurs flere ganger på veien...

Garanti har man aldri. Men mange tragiske økonomiske situasjoner kunne ha vært unngått om folk hadde vært litt flinkere til å sette seg inn i gjeldende lover og regler før de satte i gang med i impulshandling. Det området jeg kjenner godt til er kjøp av hus, og det skremmer meg hvor dårlig fok setter seg inn i de reglene som gjelder og de økonomiske rammene før de impulshandler. Snakket for eksempel nettopp med en som hadde lagt inn bud på hus. Han satt dagen etterpå og regna på om han klarte byrden økonomisk. Tenkte ikke på at det ikke var noen garanti at banken sa ja. Han var heller ikke klar over at budet faktisk var bindende, slik at han i realiteten hadde kjøpt huset i det han fikk tilslaget. Og dette er slett ikke det værste tilfellet. Huskjøp er altså det feltet jeg kjenner til fordi jeg har vært der selv, men jeg er overbevist om at tilstandene ikke er noe bedre på andre områder.

For å dra en paralell. Mange bilulykker skjer fordi folk kjører uvettig. Om alle sluttet å kjøre for fort ville det skje langt færre ulykker, men det ville likevel være nesten umulig å oppnå ulykkesfrie veier. Alle kan selvfølgelig være uheldige og havne i en ulykke, men sjansen er mye større for de som kjører for fort, kjører i påvirket tilstand eller kjører når de er alt for trøtte.

Skrevet

:)

Ja, kan du fatte og begripe hvor vi var :)

Er helt og veldig enig med deg, det er fort gjort og noen ganger helt uforskyldt å havne i øk.uføre.

Ha en riktigt trivelig dag :)

Skrevet

Du Fakse, har du noengang tenkt på at den informasjonen som går ut fra banker, eiendomsmeglere etc. rett og slett er for vanskelig for mange å forstå? Har du inngående kjennskap til hvilke mekanismer som regulerer rentenivået i Norge? Har du f.eks. prøvd å lese "Bustadoppføringslova"? Hvis ikke tror jeg faktisk ikke jeg kan anbefale deg å kjøpe hus/leilighet i Norge i det hele tatt!

Jeg kjenner f.eks. flere aleneforsørgere som lever på grensen av det man kan klare seg med som ble overtalt av bankene sine til å binde renten for 3 - 4 år siden. Idioter sa du? Nei, de fikk rett og slett for dårlig forklaring på hva dette innebar fra det de trodde var fagfolk de kunne stole på! Nå vet selvfølgelig du godt hvorfor det sjelden lønner seg å inngå fastrenteavtaler, men forventer du at dette skal være allmennkunnskap?

Jeg sier ikke at du ikke har rett i noe av det du sier, men du må være forsiktig med å være så bastant!

Skrevet
Du, Ann Mari burde jo ha satt deg godt inn i lover og regler og dessuten ha lagt til side penger før du fant på å få et funksjonshemmet barn. Og hva i all verden tenkte du og mannen din på da dere gikk fra hverandre?  :ironi:

Selv om vi er i ferd med å bevege oss langt utenfor tema her, vil jeg så fryktelig gjerne ha tydeliggjort at denne typen problemer kan ramme de fleste av oss. Ingen av oss har noen som helst garanti for hvor livet bringer oss og vi skal være ytterst forsiktig med å dømme andre.

Det er ingen grunn til å være spydig. Selv om jeg mener at folk flest bør ta seg litt mer tid til å sette seg inn i ting før de gjør bindende avtaler betyr ikke det at jeg dømmer de som uforskyldt havner i økonomisk uføre. Jeg håper du ser at det er mulig å ha to tanker i hodet på en gang her.

Skrevet
Jeg håper du ser at det er mulig å ha to tanker i hodet på en gang her.

Da er vi enige da :ler: Selvfølgelig finnes det idioter her som på de fleste av livets områder. Jeg mener bare at vi skal være ytterst forsiktige med å dømme før vi vet hva som ligger bak.

Skrevet
Du Fakse, har du noengang tenkt på at den informasjonen som går ut fra banker, eiendomsmeglere etc. rett og slett er for vanskelig for mange å forstå? Har du inngående kjennskap til hvilke mekanismer som regulerer rentenivået i Norge? Har du f.eks. prøvd å lese "Bustadoppføringslova"? Hvis ikke tror jeg faktisk ikke jeg kan anbefale deg å kjøpe hus/leilighet i Norge i det hele tatt!

Jeg kjenner f.eks. flere aleneforsørgere som lever på grensen av det man kan klare seg med som ble overtalt av bankene sine til å binde renten for 3 - 4 år siden. Idioter sa du? Nei, de fikk rett og slett for dårlig forklaring på hva dette innebar fra det de trodde var fagfolk de kunne stole på! Nå vet selvfølgelig du godt hvorfor det sjelden lønner seg å inngå fastrenteavtaler, men forventer du at dette skal være allmennkunnskap?

Jeg sier ikke at du ikke har rett i noe av det du sier, men du må være forsiktig med å være så bastant!

Takker for komplimentet, men jeg tror faktisk ikke at jeg er så veldig mye smartere enn "folk flest" på dette området.

Skrevet

Et interessant og hårsårt tema det her..

Jeg har selv vært en av gjengangerne hos Lindorff og andre inkassoselskaper. Til tider fikk jeg dårlig behandling, andre ganger god. Da jeg opprettet diverse kontoer var jeg samboende og hadde råd til dette, -så ble det brudd og jeg satt igjen med hele sulamitten.. Er enig i at man skal tenke før man handler, men jeg er også enig i at det er altfor lett å få kredit. Da jeg hadde gjort opp for meg hos GE Kapital sendte jeg et brev der jeg sa det var for enkelt å få kredit hos de, samt at jeg ikke ville motta flere tilbud fra deres selskap. Joda, det holdt en stund, men så dumpet det ned nye tilbud i postkassen min.

Jeg har sluttet å handle på kredit, men tidligere var det faktisk nødvendig. Det var godt å ha en kleskonto i bakhånd da sønnen min vokste ut av alt han hadde og jeg ikke hadde råd til å kjøpe det han trengte i butikken. Det var også nødvendig å kjøpe vaskemaskin på kredit da den gamle røyk og jeg sto uten en ekstra krone på banken. Da julen nærmet seg og jeg sto ekstra ille stilt, var det så altfor lett å låne noen kroner så jeg fikk kjøpt julegaver til familien..

Skjønner lett hvorfor noen kan havne i dette uføre, og blir sjokkert av dere som sier vi får skylde oss selv. Vi som har satt oss i gjeld til tider bør tenke før vi handler. Ja, riktig det, men dere som er så heldige å ha god økonomi og ikke har vært der bør også tenke før dere slenger ut bemerkninger om dette.

Skrevet (endret)

Jeg har selv opplevd å få tilsendt kredittkort med 50.000 i kreditt etter at jeg kun hadde vært inne og bedt om informasjon via en nettside. (Nei, ingen bestilling!). Jeg sendte både kort og kode i retur sammen med et krasst brev om hva jeg mente om praksisen siden de ikke en gang hadde kredittsjekket meg, men hadde jeg vært blakk kan jeg ikke garantere at jeg hadde klart å motså fristelsen :sjenert:

Tillater meg å ha den aldri så lille personlige mistanken om at enkelte spekulerer i dette jeg da....

Endret av Leo
Skrevet
Dersom du har betalt hovedstolen i kravet kan de ikke legge på noe mere, og min erfaring er at de ikke gjør det heller.

Men om hovedstol i kravet er betalt og IKKE salær og renter så kan salæret øke til tungt salær om det ikke er betalt innen 28 dager etter betalingsoppfordring...................

Skrevet

Regel nr 1: Aldri ta opp forbrukslån - de koster skjorta (blir sint hver gang jeg ser reklamen for GE bank og de andre)

Regel nr 2: Klipp kredittkortene i småbiter

Regel nr 3: Finn ut hvor mye regninger du har i snitt i måneden (noen måneder er verre enn andre) og sett av like mye til regninger hver måned.

dette er ihvertfall mine regler, og de har fungert utmerket enn så lenge. Sier IKKE at de løser alle problemer, ingen tvil om at mange sliter, men for de som sliter pga overoptimistiske kjøpevaner så kunne det kanskje hjelpe?

Tingeling

Skrevet

For en stund siden så ringte jeg til Lindorf og la frem problemet. Han var forsåvidt hyggelig da... Når jeg begynte å grine i telefonen, så dempet han stemmen og forsøkte å være "enda hyggeligere". Men dessverre så kom jeg med en henvendelse til han..... Jeg spurte han hvordan skal jeg komme meg utav dette inkasso rotet en gang for alle. Det er jo fint og flott å få utsettelse på EN regning, men det vil ikke hjelpe meg på sikt. MEN..han kunne ikke si noe som hjelper... Når jeg har vært i kontakt med Lindorf så er det ALDRI EN som har foreslått noe som gir meg mulighet til å finne løsning.

Vel, det endte med at samtalen med Lindorf ble brutt...

Nå skal ikke jeg si 100% at han la på røret, men det var ikke meg vertfall. Vel... får skylde på telefon leverandøren for denne gang.. ;)

En annen ting... som jeg tror mange som har penge problemer også sliter med, er spille problemer. Er mulig jeg tar helt feil, men jeg ser på samboeren min, så liker han veldig, veldig godt å spille, litt for godt dessverre. Jeg får mage problemer av det også, og har bestemt meg for å stenge kortet. Er ikke sånn at hele lønna går med, men det er fort gjort at altfor mye av pengene fyker. Penger vi kunne ha brukt til ferie, til klær og ikke minst betalt regninger med. Det er vel ofte kredittkort som ender til inkasso, men allikevel så er det reklame på reklame på supre lån en kan ta. Og nå er jo den "nye" internett sporten her..nemlig poker spilling..... Som det reklameres for "overalt".... Blir helt dårlig av alt dette... :tristbla: Samboer vant litt penger nå på dette poker greiene på internett, og nå ser jeg at overføringene er blitt LITT for mange i det siste, sånn at han kan spille enda mer..og vinne enda mer. Vel, vel... sier nå bare jeg.... Jeg ringte til han og sa skjer det EN gang til nå, så blir kortet sperret. Men det han ikke vet er at kortet blir sperret uansett fordi jeg klarer ikke å ha det sånn. Om jeg skal forsøke å ha kontroll på pengene, så kan det ikke bare "forsvinne" ut tusen her og tusen der.

Nå må jeg si at både kreditt kort og poker spilling kan være helt ok det. Så lenge en klarer å ha kontroll...Og det er vel det "voksne og ansvarlig mennesker" skal være, dessverre så er det nok mange som antagelig ikke er så voksen og ansvarlig...

Vel, nå har nok jeg skrivet om alt mulig annet her...tar litt av.... Dette er liksom ting som en ikke kan snakke så mye om.

• 2 uker senere...
Gjest Monkabang
Skrevet
jo, jeg er enig i det.

Dersom man får en inkasso og ikke har mulighet for  betale til forfalsdato, bør man ta kontakt og få betalingen utsatt.

Har jeg skrevet noe om at man ikke bør gjøre det?

Hadde det bare fungert sånn i praksis så hadde alt vært helt fint! Tyverre gjør det ikke det.Derfor er jeg i en krangel med Kredinor nu. Jeg ringte inn på en tirsdag og ga beskjed om at en regning skulle betales på onsdagen, fikk beskjed om at den måtte betales på tirsdagen ellers fikk jeg inkassosalær på saken. Det var da snakk om 14 timer. Nei, de kunne ikke utsette den regningen, de kunne heller ikke dele den opp da jeg tok kontakt for noen mnd siden. Så de finnes ikke behjelpelige hos Kredinor. Jeg har vunnet frem med noen krangler hos dem før da, men du må som regel krangle over ting det skulle vært unødvendig å krangle om.

Skrevet
Jeg skjønner godt at folk har dårlig økonomi, men da bør man ikke drive å kjøpe ting man ikke har råd til. Dessuten er det mange bedrifter som tilbyr betalingsløsninger dersom man ber om det. Som kunde kan man feks ofte klare å avtale lenger betalingsfrist dersom man ringer og legger fram saken på en ordentlig måte. Det gjør vi i hvert fall der jeg jobber, det er mange som kan få betalingen delt opp etc. Det vi derimot opplever oftest er at vi ikke hører et kvekk før saken har gått til inkasso etter purring. Når kundene da kommer og klager har jeg ikke særlig medfølelse, for de hadde faktisk en måned på seg til å legge fram saken.

Jeg signerer på denne.

Og det er faktisk sånn at det er mange ting som kan regnes som "unødvendig" å kjøpe hvis man har dårlig økonomi. F.eks. kunder med mobilregninger på flere tusen kroner i måneden som går til inkasso. Bør man ikke begrense sms, mms og bilder/ringetoner/spill etc. på mobilen hvis man ikke har råd til det?

Skrevet

Forøvrig:

:klem: til alle som sliter med økonomien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...