Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hvertfall hørt mye dårlgi om sentrums-avdelingen til KrediNor i Oslo, at de er nådeløse mot alle som har problemer. Det er vel ikke bra å kverulere for mye med folk som er preget av betalingsproblemer kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da en kjennsgjerning at det er mye av de samme navnene som går igjen. At regningene kan hope seg opp vet da vel jeg også. Jeg har sjøl fått en inkassosak på meg engang. Ikke no morsomt, men hvorfor skal jeg legge skylden på andre enn meg selv? Den feilen mange gjør er jo at man får konvoluttskrekk og tørr ikke kontakte kreditor(ene) og får derfor mye større smell en man kunne ha fått. Den feilen gjorde jeg selv, men da jeg endelig fikk motet meg opp til å ringe til inkassoselskapet ble jeg faktisk møtt med respekt av kundebehandler. Så at det bare er uhøflige mennesker med mangel på empati i bransjen er bare tull!

Skrevet
Det er ikke alltid det er viljen til folk som gjør at de ikke kan betale, det er som regel den økonomiske situasjonen som av og til kan gjøre det vanskelig!

Er du virkelig så tom innvendig at du ikke har rom for at mennesker av og til havner i en vanskelig økonomis situasjon!

Men bør ikke voksne mennesker klare å ta kontakt med firmaet det gjelder for å få utsettelse, når de har minimum en måned på seg fra de får regningen til de går til inkasso? Såpass synes jeg man må kunne forvente.

Skrevet (endret)
Det er da en kjennsgjerning at det er mye av de samme navnene som går igjen. At regningene kan hope seg opp vet da vel jeg også. Jeg har sjøl fått en inkassosak på meg engang. Ikke no morsomt, men hvorfor skal jeg legge skylden på andre enn meg selv? Den  feilen mange gjør er jo at man får konvoluttskrekk og tørr ikke kontakte kreditor(ene) og får derfor mye større smell en man kunne ha fått.  Den feilen gjorde jeg selv, men da jeg endelig fikk motet meg opp til å ringe til inkassoselskapet ble jeg faktisk møtt med respekt av kundebehandler.  Så at det bare er  uhøflige mennesker  med  mangel på empati i bransjen er bare tull!

Trådstarter legger ikke skylden på inkassobyrået.

Vedkommende står for at hun skyldte penger og har betalt!

Problemet her var jo det at hun fikk en unødvendig purring, og at hun nå fikk et restbeløp å betale.for at hun hadde betalt for sent.

Greit nok.

Det er bare det at trådstarter ikke hadde betalt for sent, men betalt på forfallsdatoen.

Burde ikke da kundeservice hos Lindorf kreditert denne tileggsregningen, eller mener du at de har krav på et ekstragebyr?, og i tilfelle hvorfor det?

Syntes du bør lese HOVEDINNLEGGGET før du uttaler deg.

Endret av Miloine
Gjest Varg-Menja
Skrevet

En fjerdedel av norske husstander har tilbakevendende problemer med å betale regningene sine. Og i en del av tilfellene skyldes det nok slurv, men dette er stort sett blandt de som har så mye penger at de driter i ett ekstra inkassogebyr. I mange andre tilfeller skyldes det rett og slett at folk er fattige. Og grunnen til at folk går igjen er at dersom man først har mistet kontrollen baller det gjerne på seg. Og det er alt for dårlig tilbud når det gjelder økonomisk rådgivning i mange kommuner, og reglene for inkassobransjen er for slappe.

Skrevet
Og grunnen til at folk går igjen er at dersom man først har mistet kontrollen baller det gjerne på seg. Og det er alt for dårlig tilbud når det gjelder økonomisk rådgivning i mange kommuner, og reglene for inkassobransjen er for slappe.

ja der sa du det, helt enig.

Skrevet
Jeg har hvertfall hørt mye dårlgi om sentrums-avdelingen til KrediNor i Oslo, at de er nådeløse mot alle som har problemer. Det er vel ikke bra å kverulere for mye med folk som er preget av betalingsproblemer kanskje?

Akkurat KrediNor har jeg dårlig erfaring med også. De er direkte uhjelpsomme - sånn er det, sorry - basta, ha det!

Lindorff er hyggeligere, de kan være veldig veldig hyggelige faktisk

Jeg er en av disse gjengangerne som burde klart å sette tæring etter næring, men når næring er så liten at en enslig mor med tre tenåringer ikke kan klare å håndtere ungenes behov i tillegg til de faste utgiftene, så skjærer det seg.

Når det ikke finnes mulighet til å sette til side litt for a rainy day, så skal det ikke mer til enn en skoletur før hele budsjettet raser sammen, og har det først begynt å rase, og man ikke har en krone til overs i budsjettet, så er det ikke bare å rette det opp igjen heller. For det er ikke noe å rette opp MED.

Har dere ikke vært der, så aner dere ikke hva det handler om - i teorien fungerer også mitt budsjett tilfredsstillende, men praksis er noe helt annet.

Og til slutt ender man opp en i en gjørme man ikke ser enden på, og man makter simpelthen ikke ta tak i det lenger.... jeg er en person med sterk psyke atpåtil, jeg kan bare ane hvor mye fortere det sklir ut for en med svakere psyke før hun eller han ikke makter å ta tak i ting.

Jeg synes i enkelte saker bør man være litt forsiktig med å ha for bastante meninger før man faktisk har følt på kroppen hva det handler om. har du ikke vært der, så vet du simpelthen ikke.

Skrevet (endret)
Men bør ikke voksne mennesker klare å ta kontakt med firmaet det gjelder for å få utsettelse, når de har minimum en måned på seg fra de får regningen til de går til inkasso? Såpass synes jeg man må kunne forvente.

jo, jeg er enig i det.

Dersom man får en inkasso og ikke har mulighet for betale til forfalsdato, bør man ta kontakt og få betalingen utsatt.

Har jeg skrevet noe om at man ikke bør gjøre det?

Endret av Miloine
Skrevet

Du vil etter hvert oppdage at mye i verden ikke er som det bør. Dette er bare en bitteliten del av det.

Når man har en økonomisk situasjon der man lever fra hånd til munn og så får en uventet økonomisk knekk, prøver man å rette det opp. Om det kommer en knekk til før den første er rettet opp blir det verre. Og kommer det enda en, er ikke veien lang til man er så langt nede at regningsbunken vokser seg stadig større.

Etter x antall tiggetelefoner for å utsette en regning man ikke vet hvordan man skal betale er det utrolig tøft å ta den neste telefonen.

Man kjøper ikke noe man ikke kan betale for svarer du. Men hva skal man velge mellom, husleie, strøm eller barnehage?

Skrevet (endret)
Du vil etter hvert oppdage at mye i verden ikke er som det bør. Dette er bare en bitteliten del av det.

Når man har en økonomisk situasjon der man lever fra hånd til munn og så får en uventet økonomisk knekk, prøver man å rette det opp. Om det kommer en knekk til før den første er rettet opp blir det verre. Og kommer det enda en, er ikke veien lang til man er så langt nede at regningsbunken vokser seg stadig større.

Etter x antall tiggetelefoner for å utsette en regning man ikke vet hvordan man skal betale er det utrolig tøft å ta den neste telefonen.

Man kjøper ikke noe man ikke kan betale for svarer du. Men hva skal man velge mellom, husleie, strøm eller barnehage?

Enig!

Hva skal man velge mellom, husleie, strøm, barnehage og for øyeblikket vinter sko og klær til barna! og mat til barna og seg selv.

Endret av Miloine
Skrevet
Enig!

Hva skal man velge mellom,  husleie, strøm, barnehage og for øyeblikket vinter sko og klær til barna! og mat til barna og seg selv.

Om det står så dårlig til at du må velge mellom mat, sko, barnehage som alle er viktige ting, så har du sikkert krav på sosialhjelp

Gjest Miloine
Skrevet

Ja, helt sikkert for dem som er i en slik situasjon!

Nå er jeg heldig som ikke er det, men jeg klarer å sette meg inn i situasjonen til de som faktisk må ta det valget.

Gjør ikke du?

Skrevet
Om det står så dårlig til at du må velge mellom mat, sko, barnehage som alle er viktige ting, så har du sikkert krav på sosialhjelp

Beklager å måtte skuffe deg, men så enkel er faktisk ikke verden selv i trygge, rike Norge!

Jeg har selv aldri hatt økonomiske problemer, men av og til havner man i kontakt med inkassoselskapene likevel. Jeg har også vært i kontakt med mange inkassoselskaper på vegne av andre som virkelig har havnet i økonomisk uføre. Det finnes mange flinke saksbehandlere rundt omkring, men det finnes også en hel del som hverken kjenner regelverket godt nok eller er flinke til å behandle mennesker. Nå sist gjaldt det en sak hvor en faktura feilaktig var blitt sendt til inkasso og jeg ble utsatt for en hårreisende behandling av damen i den andre enden da jeg ringte for å få en avklaring. Ved gjentatte samtaler satt hun faktisk og regelrett løy. Jeg er absolutt ikke noen sart sjel, men hadde jeg vært i en vanskelig livssituasjon og i tillegg hatt økonomiske problemer, tror jeg faktisk hun kunne ha satt meg helt ut! Jeg vil gå så langt som til å si at truslene haglet! Nå kunne jeg faktisk dokumentere både at jeg hadde mitt på det tørre og at hun løy, så saken ble raskt avklart da jeg forlangte å få snakke med en annen saksbehandler, men stakkars det mennesket som treffer henne når det er virkelige problemer ute og går! (Nå er det ikke sikkert at det er så mange flere som treffer henne, siden jeg etterpå jobbet ganske kraftig med å spre min misnøye i de rette kanaler. Slikt er jo bra for selvfølelsen, men hvem har overskudd til slikt når man sitter med problemer til opp over ørene fra før?)

Når det er sagt, så er mitt inntrykk av Lindorff at de er blant de mer profesjonelle i bransen, men også her finnes det "råtne egg".

Til de av dere som ikke forstår hvordan man kan havne i et slikt uføre, og ikke minst hvor vanskelig det er å komme seg ut igjen når man først har havnet der, så vil jeg anbefale å lese litt her. Jeg vil kanskje ikke gå så langt som å si at det kan skje hvem som helst, men mange av oss vil absolutt være i faresonen dersom livet en dag skulle vise seg å ta en helt annen vei enn det vi har planlagt. Samlivsbrudd og sykdom er gjengangere i så måte og det er det ingen av oss som går rundt og planlegger.

Skrevet

:riste: trallalla la :murvegg: så enkelt er det nok ikke.....

våkne opp da

Skrevet

Ikke nødvendigvis - du skal ikke ha mye penger før du er over grensen for å ha rett til sosialstønad. De tar hensyn til hva som kommer inn, ikke hva du for eksempel har i bo-utgifter, og som kanskje spiser opp mer enn halve inntekten din. Sånn er det bare. Hadde det vært så enkelt, så hadde det vært enkelt vet du....

Skrevet

Hei, jeg som jobbet for L. :sjenert: Jeg var av samme formening som de fleste her om inkassoselskaper før jeg begynte der. Jeg var faktisk en "snill" saksbehandler som nok gav fler utsettelser, betalingsavtaler ol. enn jeg burde. Kan også være enig i at noen av de som jobber i inkassoselskapene kan fremstå som skikkelig usympatiske, men etter den samme dårlige unnskyldningen for nte gang på samme dag...vel ikke alle har den tålmodighet og fintfølelse som kreves i en slik jobb, og noen er rett og slett kverulanter :frustrert: .

Jeg hadde, og har, kjempesympati for de som virkelig sliter med økonomien, gjeldsslaver fra helt tilbake på 80 tallet, folk som har kommet opp i en vanskelig situasjon pga endret livssituasjon etc.

MEN - som noen har nevnt, det var MANGE gjengangere, ofte gjorde de en allerede vanskelig økonomisk situasjon verre ved å opparbeide seg mer gjeld (og det var ikke strøm eller barnehage, det blir noe helt annet), folk som hadde gjeldsordning/sanering (som er vanskelig å få og et helsike å komme seg igjennom, men likevel...) og som ufortrødent fortsatte å opparbeide seg gjeld via postordre etc. Ja, hos noen er det en sykdom, men ikke for alle. Jeg satt kun på innring så dette var folk som aktivt tok kontakt, men som ikke var ute etter noen reell løsning. Folk som når de selv ikke fikk bestilt mer begynte å bruke barnas navn for å bestille (det er forøvrig alt for lett å gjøre dette og det burde bli obligatorisk sjekk av fødelsnummer og kreditthistorie for alle postordreselskap).

Jeg er selv et skikkelig rotehue, men har tatt konsekvensen av dette og har så mye som mulig på avtalegiro og e-faktura på lønningsdato nettopp for å unngå de kjipe gebyrene (som heldigvis ble satt litt ned for noen år tilbake). Men klart, er det ingen penge så er det ikke det, e-faktura eller ei.

Ja ja, dette var min lille forsvarstale etter en fryktelig sleivete uttalelse, på vegne av en forhatt yrkesgruppe.

PS: Til trådstarter; en kontoutskrift vil kunne vise når du reelt betalte fakturaen samt viser deg datoen for når den ble bokført. Hvis banken har somlet skal du ikke lide for dette, men dessverre er det du som sitter med bevisbyrden.

Gjest Betaler
Skrevet

En venn av oss jobber i et innkasoselskap.

Han fortalte det var svært mange som går igjen i sakene.

Det er ikke de vanlige regninger som strøm,husleie,forsikringer som havner der.

Det er de som tar opp forbrukslån, møbler på avbetaling,sydenreiser og mobil.

Faktisk er det de som ikke har økonomi til å låne som låner mest til disse selskapene.

Alle får de purringer de skal, men mange velger å ikke gjøre opp for seg.

De får utsettelse når de ber om det,men enkelte gang så vet de, det er ikke håp om at de vil eller kan gjøre noe.

Til slutt så blir de krasse.

Kansje folk bør tenke seg om før de låner?

Skrevet
En venn av oss jobber i et innkasoselskap.

Han fortalte det var svært mange som går igjen i sakene.

Det er ikke de vanlige regninger som strøm,husleie,forsikringer som havner der.

Det er de som tar opp forbrukslån, møbler på avbetaling,sydenreiser og mobil.

Faktisk er det de som ikke har økonomi til å låne som låner mest til disse selskapene.

Alle får de purringer de skal, men mange velger å ikke gjøre opp for seg.

De får utsettelse når de ber om det,men enkelte gang så vet de, det er ikke håp om at de vil eller kan gjøre noe.

Til slutt så blir de krasse.

Kansje folk bør tenke seg om før de låner?

Det sørgelige er jo også at disse ødelegger for de som uforskyldt har havnet i en vanskelig økonomisk situasjon. Når 99% av de som ringer inn er slurvete betalere med dårlig unnskyldninger så er det ikke så lett for en saksbehandler å oppdage den ene prosenten som virkelig trenger at noen er snille.

Skrevet
Det sørgelige er jo også at disse ødelegger for de som uforskyldt har havnet i en vanskelig økonomisk situasjon. Når 99% av de som ringer inn er slurvete betalere med dårlig unnskyldninger så er det ikke så lett for en saksbehandler å oppdage den ene prosenten som virkelig trenger at noen er snille.

Blir litt feil også å skille mellom de som uforskyldt og forskyldt har rota til økonomien sin.Det er uansett andres penger de på en måte har brukt, og da skal vel ikke tredje person ( feks om jeg som privatperson har fordringer utestående til 2 stk. 1 er spilleavhengig og bruker opp alle pengene sine på automater. Og en som har mista jobben sin) Det er uansett MINE penger som er søla bort, og jeg vile hatt meg frabedt at en eller annen saksbehandler på vegne av meg skal kunne sitte å si at din historie er så fæl at MINE penger er det ikke så nøye med.

Skrevet
Blir litt  feil også å skille mellom de som uforskyldt og forskyldt har rota til økonomien sin.Det er uansett andres penger de på en måte  har brukt, og da skal vel ikke tredje person ( feks om jeg som privatperson har fordringer utestående til 2 stk. 1 er spilleavhengig og bruker opp alle pengene sine  på automater. Og en som har mista jobben sin) Det er uansett MINE penger som er søla bort, og jeg vile hatt meg frabedt at en eller annen saksbehandler på vegne av meg skal kunne sitte å si at din historie er så fæl at MINE penger er det ikke så nøye med.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Sier du at ingen noen sinne uansett årsak bør få utsettelse på et krav?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...