Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Sier du at ingen noen sinne uansett årsak bør få utsettelse på et krav?

Jeg mener at det må da være opp til kreditor å bestemme hvorvidt han vil være snill og gi ytterligere utsettelser eller ikke. Det er da hans penger det er snakk om her. Hva vet vel vi om han ikke trenger pengene selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg mener at det må da være opp til kreditor å bestemme hvorvidt han vil være snill og gi ytterligere utsettelser eller ikke. Det er da hans penger det er snakk om her. Hva vet vel vi om  han ikke trenger  pengene selv.

Er det noen som har sagt at det ikke skal være opp til kreditor da?

Skrevet
Blir litt  feil også å skille mellom de som uforskyldt og forskyldt har rota til økonomien sin.Det er uansett andres penger de på en måte  har brukt, og da skal vel ikke tredje person ( feks om jeg som privatperson har fordringer utestående til 2 stk. 1 er spilleavhengig og bruker opp alle pengene sine  på automater. Og en som har mista jobben sin) Det er uansett MINE penger som er søla bort, og jeg vile hatt meg frabedt at en eller annen saksbehandler på vegne av meg skal kunne sitte å si at din historie er så fæl at MINE penger er det ikke så nøye med.

Problemet når det går så langt som til inkassobyråene er jo de sinnsyke gebyrene de legger på.

Selve kravet kan være på tre hundre, men har du håpløs nok økonomi, blir det brått tolv hundre før du har mulighet til å gjøre noe med det.

Det er dette jeg er forbannet over - at inkassobyråene kan tjene styggmye penger på at folk har problemer med økonomien sin.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Om det står så dårlig til at du må velge mellom mat, sko, barnehage som alle er viktige ting, så har du sikkert krav på sosialhjelp

Men sosialstønaden i Norge er så lav at man må fortsatt velge mellom disse tingene... Har heldigvis aldri vært sosialklient med barn her i Norge, men de gangene jeg har vært sosialklient hadde jeg råd til mat, men måtte velge bort alt av klær, sko, tannlege og nye briller feks. Kan bare tenke meg hvordan dette er for de som har barn i vekst, som bare ha nye klær... Fikk såvidt betalt 500 kroner på regningene hver måned, noe som gikk utover matbudsjettet, og som førte til at man måtte ta den ydmykende tiggerunden til alle de andre.

Endret av Varg-Menja
Skrevet
Aldri slitt med knapp økonomi du skjønner jeg. Utsagnet ditt vitner ikke om annet enn mangel på evne til å sette deg inn i andres situasjon dersom den ikke koresponderer med din egen.

Man kan ikke bruke penger man ikke har.

Skrevet

ja men det er det ikke så mange her inne som tydligvis har skjønt

Skrevet

Hvis ungene dine trenger sko og klær til vinteren fordi det er tjue minus ute og det snør, og du må velge bort strømregninga eller avdraget på ett eller annet, så velger du klær til ungene dine.

Dere som ikke har vært der skjønner nok ikke at dette faktisk er mulig, og det har ikke jeg problemer med å forstå. Jeg ville vel ikke forstått det sjøl om jeg ikke hadde vært der.

Det er jo bare å la være å bruke penger man ikke har.. hadde jeg også kommet til å si.

Men jeg vet bedre. Ting går ikke alltid som planlagt.

Har man en økonomi hvor det er rom for å legge penger til side til påkommende tilfelle og uventede utgifter, så kommer man aldri opp i den situasjonen - men har man akkurat, eller også litt under det det faktisk koster å leve, uten at man sløser, så er det fullt mulig å havne så langt ut. Og det er ikke alltid selvforskyldt.

Skrevet
Det sørgelige er jo også at disse ødelegger for de som uforskyldt har havnet i en vanskelig økonomisk situasjon. Når 99% av de som ringer inn er slurvete betalere med dårlig unnskyldninger så er det ikke så lett for en saksbehandler å oppdage den ene prosenten som virkelig trenger at noen er snille.

Hva tror du sker når renten beg å stige nå?

enda flere med problemer. med lav rente i lang tid ar folk lånt over evne. Hus lån til over pipen og dyre biler. De greier det i dag,men skal ikke store renteøkning til før det smeller.

da vil de legge skylden på renten og ike at de ar lånt for mye.

Skrevet
Hva tror du sker når renten beg å stige nå?

enda flere med problemer. med lav rente i lang tid ar folk lånt over evne. Hus lån til over pipen og dyre biler. De greier det i dag,men skal ikke store renteøkning til før det smeller.

da vil de legge skylden på renten og ike at de ar lånt for mye.

Eh, ja? Synn for dem?

Skrevet
Hvis ungene dine trenger sko og klær til vinteren fordi det er tjue minus ute og det snør, og du må velge bort strømregninga eller avdraget på ett eller annet, så velger du klær til ungene dine.

Dere som ikke har vært der skjønner nok ikke at dette faktisk er mulig, og det har ikke jeg problemer med å forstå. Jeg ville vel ikke forstått det sjøl om jeg ikke hadde vært der.

Det er jo bare å la være å bruke penger man ikke har.. hadde jeg også kommet til å si.

Men jeg vet bedre. Ting går ikke alltid som planlagt.

Har man en økonomi hvor det er rom for å legge penger til side til påkommende tilfelle og uventede utgifter, så kommer man aldri opp i den situasjonen - men har man akkurat, eller også litt under det det faktisk koster å leve, uten at man sløser, så er det fullt mulig å havne så langt ut. Og det er ikke alltid selvforskyldt.

Om du hadde gått til sosialkontoret og sagt at ungene har ikke klær når det er 20 minus ute, så har de ikke lov å si nei. da ville pengene blitt tatt fra barnevernet sitt budsjett.

Skrevet
Eh, ja? Synn for dem?

Blir helt rystet av folks holdninger jeg. Ja, det er folk som er slurvete betalere, men for mange er dette et reelt problem som de sliter med. Mener ikke at de skal slippe å betale, men synd for dem?

Empati har man ihvertfall ikke i dette landet.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Om du hadde gått til sosialkontoret og sagt at ungene har ikke klær når det er 20 minus ute, så har de ikke lov å si nei. da ville pengene blitt tatt fra barnevernet sitt budsjett.

At de sosiale systemene i Norge er fine i teorien vet vi fra før. Men forsøk å gjøre dette i praksis, og du må slite deg gjennom systemet, og hvorvidt du får avslag eller medhold kommer an på skjønnet til den ene saksbehandleren. Så systemet er ikke rettferdig i praksis.

Skrevet

Jo, Mysan (og flere med deg) jeg skjønner det veldig godt. Tøft nok å fø opp tre tenåringer på to relativt gode lønninger. Forstår også prioriteringen din: barna først. -Og nei, tror ikke uten videre at en alenemor som sliter har rett på sosialhjelp "bare" fordi hun ikke har råd til vinterklær til barna. Har ei veninne som jobber på sosialkontor. Hun kan fortelle om folk som tjener bra "på papiret" men har store utgifter, bolig gjeld osv og har veldig lite å leve for. De har ikke rett på noen ting. Da må de først kvitte seg med luksus som bolig og bil. Ikke rart at folk lar strømregning være strømregning. -Og at strømleverandørene er råraske med å kople inn lindorff og andre i samme bransje pplevde jeg her i fjor da jeg rota med en strømregning jeg trodde var betalt fordi beløpet på to regninger etter hverandre var identisk.Fikk purring, men siden jeg trodde alt var i sjønneste orden gjorde jeg ingenting med den. Da fikk jeg brev fra lindorff (Tror det var dem.) Ringte dem opp og spurte om jeg nå var registrert i et synderegister eller noe slikt som man hører om. Traff en veldig hyggelig mann som kunne forsikre om at det var jeg ikke viss jeg bare betalte innen fristen. Betalte innen fristen, og fikk ikke mer problem med den saken.

Skrevet
Hun kan fortelle om folk som tjener bra "på papiret" men har store utgifter, bolig gjeld osv og har veldig lite å leve for. De har ikke rett på noen ting. Da må de først kvitte seg med luksus som bolig og bil. Ikke rart at folk lar strømregning være strømregning.

Vel, stor bolig og bil er ikke en menneskerettighet. Har man dårlig råd så kvitter man seg med bilen (bil er faktisk utrolig dyrt) og selger huset og kjøper noe mindre. Man må rett og slett leve etter evne. Har man dårlig råd, så har man dårlig råd.

Skrevet
Blir helt rystet av folks holdninger jeg. Ja, det er folk som er slurvete betalere, men for mange er dette et reelt problem som de sliter med. Mener ikke at de skal slippe å betale, men synd for dem?

Empati har man ihvertfall ikke i dette landet.

Trodde du jeg var ironisk?

Jeg mener virkelig at det er synn for dem. De sliter sikkert skikkelig, men hva kan man gjøre da. Det er jo ikke akkurat som om det ikke advares. Og man kan da ikke på ramme alvor mene at det er det offentliges problem.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Jeg mener virkelig at det er synn for dem. De sliter sikkert skikkelig, men hva kan man gjøre da. Det er jo ikke akkurat som om det ikke advares. Og man kan da ikke på ramme alvor mene at det er det offentliges problem.

Både og. Det er ikke det offentliges ansvar at folk låner for mye eller prioriterer feil. Men jeg synes det offentlige har ett ansvar for at feks de rettslige gebyrene har doblet seg på få år, eller for at inkasso-selskapene får herje som de gjør. Hvis vi sammenligner med Sverige så har de maks rettsgebyr på noen hundrelapper, mens her i Norge kommer det opp i flere tusen kroner. Og med en regjering som skryter av at de vil ta tak i fattgdom er dette helt på trynet, siden dette i praksis er fattigdomsskatt.

Endret av Varg-Menja
Skrevet
Trodde du jeg var ironisk?

Beklager, jeg oppfattet deg nok feil :)

Det er ikke så mye man kan gjøre noe med, men det er trist for de det gjelder.

Skrevet (endret)

Ja ha... Mange her som har sett mye men forstått lite...

Da jeg hentet posten i dag lå det krav for til sammen nærmere en halv million (NOK 500.000) i postkassen. Alle var varsel om tvangsinnkrevning!

Ingen av kravene gjelder meg og ingen av dem er reelle, men hvem som helst kan få angst bare av summene på giroene! Min kjære begynnte rett og slett og å gråte og selv har jeg skrevet sju - åtte brev for å sende dem i retur! (Hvor jeg henviser til paragrafer i div. lover/forskrifter og vedlegger dokumentasjon)

Det eneste gale han har gjort er å drive et firma (AS) som ikke gikk så bra, men siden han sto oppført som kontaktperson i enhetsregisteret kommer alle kravene hit!

Jeg er godt kjent med lovverket og hans rettigheter, så jeg tar for så vidt tingene med stor ro, men TENK OM JEG IKKE HADDE DEN KUNNSKAPEN! Jeg vet hva jeg skal gjøre med hvert enkelt krav og hvordan jeg skal rydde opp i det, men tenk om jeg ikke visste det!? Du kan gjerne si at han burde visst da han startet en bedrift, men kjenner DU til alle de økonomiske konsekvensene omkring å starte egen bedrift? All jussen rundt AS, ANS osv.?

Hva ville du ha gjort dersom det plutselig lå en "haug" av slike krav i postkassa og du var fullstendig nedkjørt fra før? Krav om mange hundre tusen du ikke har og ikke har mulighet til å skaffe? Du ser at kravene ikke er i nærheten av reelle, men du aner ikker hvordan du skal protestere... Etter å ha sett mange nok kan jeg nesten love deg at du gir opp!

Selvfølgelig er han idiot som har havnet i et slikt økonomisk uføre, men hadde det ikke vært for disse idiotene, så hadde Norge aldri vært det er i dag! (Røkke, Volvik osv. er f.eks. blant de dårligere betalerene i Norge...)

Jeg skammer meg heller ikke et sekund for å si at samboeren min er en av disse som er blant inkassoselskapenes såkalte "gjengangere".

Døm oss gjerne! For min samboer gjelder det en drøm han har hatt som liten som mislyktes!

Endret av Leo
Skrevet

Ja det er greit å ha noen andre å skylde på når ting går galt.

Skrevet
Ja det er greit å ha noen andre å skylde på når ting går galt.

Så fint at du har så mye fornuftig å komme med da! Og attpåtil tør stå frem som deg selv!

Ha en fin dag! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...