Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå er jeg så sint!! Jeg hadde betalt det jeg skyldte til Lindorff samme dag som fristen gikk ut(men det ble kanskje ikke registert før dagen etter). 4-5 dager senere fikk jeg purring men jeg brydde meg ikke om det da jeg trodde alt var i orden. Så nå fikk jeg regning på restbeløp, og da ringte jeg til Lindorff og uttrykte undring. Det var jo selvfølgelig en SJEFSBITCH der uten sidestykke, og hun sa jeg måtte betale det snarest, ellers så tredobler det seg. Jeg ba om utsettelse men nei det var ikke lov å gi det visstnok. Jeg har da hørt om så mange andre som har fått det.

Hun var skikkelig premenstruell. Har sikkert blitt dumpa av mannen sin og måtte la det gå ut over meg!

Endret av Rusjenten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får sende dem en kopi av kvitteringen, der står det jo når du har betalt.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dersom du har betalt hovedstolen i kravet kan de ikke legge på noe mere, og min erfaring er at de ikke gjør det heller.

Skrevet

Anbefaler deg å ha all korresponse med Lindorf og lignende selskper skriftlig, gjerne på mail.

Da blir det lettere å vise til ved en eventuell senere klage.

Skrevet
Nå er jeg så sint!! Jeg hadde betalt det jeg skyldte til Lindorff samme dag som fristen gikk ut(men det ble kanskje ikke registert før dagen etter). 4-5 dager senere fikk jeg purring men jeg brydde meg ikke om det da jeg trodde alt var i orden. Så nå fikk jeg regning på restbeløp, og da ringte jeg til Lindorff og uttrykte undring. Det var jo selvfølgelig en SJEFSBITCH der uten sidestykke, og hun sa jeg måtte betale det snarest, ellers så tredobler det seg. Jeg ba om utsettelse men nei det var ikke lov å gi det visstnok. Jeg har da hørt om så mange andre som har fått det.

Hun var skikkelig premenstruell. Har sikkert blitt dumpa av mannen sin og måtte la det gå ut over meg!

men hvorfor ba du om utsettelse på et beløp som var betalt da? Det var jo bare ikke registrert.

Når man ordner seg slik at det kommer på inkasso, da kan du vente deg hva som helst av purringer.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Når man ordner seg slik at det kommer på inkasso, da kan du vente deg hva som helst av purringer.

For en dum ting å si, inkassoselskaper har regler de skal forholde seg til de også...

Skrevet

Har jobbet for Lindorff, det er klare regler for innbetalingsdatoer, når purringer bli sendt ut og når salæret legges til/dobles. Feil kan selvfølgelig forekomme, men som regel går ting etter boka (dvs. at de kan være "snille" hvis de vil, men ikke "slemmere" enn loven tilsier). Det er strenge regler for inkasso i Norge og det er ingen seriøse selskaper som ikke følger disse ettersom de ellers vil få Kredittilsynet på nakken, og det er ikke bra. Det kan virke som om det skjer mange feil ettersom det gjerne havner i TV2 hjelper deg eller FBI når det gjøres feil, men med tanke på hvor mange saker som kommer inn hvert år er det en promille saker det skjer feil i, og en promille av disse igjen hvor det ikke kommer til en rask løsning.

Klarer ikke synes veldig synd på folk som får inkasso, sorry. Forutsatt at reglene følges får man en faktura med min. 14 dagers betalingsfrist (kan ha blitt endret til 10 dager), så en purring med eller uten inkassovarsel med nye 14/10 dagers varsel. Hvis purringen var uten inkassovaresl 1. gang får man en 2. purring med inkassovarsel og nye 14 dager, evt. man får inkassobrev med 1/2 salær. Dette blir doblet (egentlig ikke doblet, men satt opp til det egentlige beløpet) innen 8 dager. Inkassoselskapene kunne ha tatt fullt salær fra 1. dag, men mange velger å starte med 1/2 salær for å "motivere" til rask innbetaling. Uansett, man har hatt 1 mnd på seg til å betale før inkasso, så... Klart det er kjipt å ha en regning man ikke klarer å betale, eller som ble glemt, og særlig hvis kreditor ikke vil gi utsettelse eller dele opp beløpet i stede for å sende til inkasso, men de fleste sakene er faktisk folk som bestiller ting de ikke har råd til og dropper å betale etterpå, masse postordre, bokklubber, kredittkort etc.

Gjest LoisLane
Skrevet
Oi. For et særdeles saklig innlegg. Jaja..

Oi. For en særdeles saklig kommentar.

Skrevet
Klarer ikke synes veldig synd på folk som får inkasso, sorry.

Aldri slitt med knapp økonomi du skjønner jeg. Utsagnet ditt vitner ikke om annet enn mangel på evne til å sette deg inn i andres situasjon dersom den ikke koresponderer med din egen.

Skrevet
Har jobbet for Lindorff, det er klare regler for innbetalingsdatoer, når purringer bli sendt ut og når salæret legges til/dobles. Feil kan selvfølgelig forekomme, men som regel går ting etter boka (dvs. at de kan være "snille" hvis de vil, men ikke "slemmere" enn loven tilsier).  Det er strenge regler for inkasso i Norge og det er ingen seriøse selskaper som ikke følger disse ettersom de ellers vil få Kredittilsynet på nakken, og det er ikke bra. Det kan virke som om det skjer mange feil ettersom det gjerne havner i TV2 hjelper deg eller FBI når det gjøres feil, men med tanke på hvor mange saker som kommer inn hvert år er det en promille saker det skjer feil i, og en promille av disse igjen hvor det ikke kommer til en rask løsning.

Klarer ikke synes veldig synd på folk som får inkasso, sorry. Forutsatt at reglene følges får man en faktura med min. 14 dagers betalingsfrist (kan ha blitt endret til 10 dager), så en purring med eller uten inkassovarsel med nye 14/10 dagers varsel. Hvis purringen var uten inkassovaresl 1. gang får man en 2. purring med inkassovarsel og nye 14 dager, evt. man får inkassobrev med 1/2 salær. Dette blir doblet (egentlig ikke doblet, men satt opp til det egentlige beløpet) innen 8 dager. Inkassoselskapene kunne ha tatt fullt salær fra 1. dag, men mange velger å starte med 1/2 salær for å "motivere" til rask innbetaling. Uansett, man har hatt 1 mnd på seg til å betale før inkasso, så... Klart det er kjipt å ha en regning man ikke klarer å betale, eller som ble glemt, og særlig hvis kreditor ikke vil gi utsettelse eller dele opp beløpet i stede for å sende til inkasso, men de fleste sakene er faktisk folk som bestiller ting de ikke har råd til og dropper å betale etterpå, masse postordre, bokklubber, kredittkort etc.

Og det er no vi som er uheldige som treffer på sånne som deg. Jeg har møtt mange hyggelige mennesker i inkassobyråer jeg som faktisk har forståelse for at jeg er et rotehuse og trenger hjelp.

Gjest Fruktfat
Skrevet

(jeg var på Fridays da lindorff hadde julebord, der var det etterhvert MANGE som hata lindorff)

Skrevet
(jeg var på Fridays da lindorff hadde julebord, der var det etterhvert MANGE som hata lindorff)

Haha :)

Skrevet

Telefon-kundebehandlerne hos KrediNor er ikke det spor bedre...hele inkasso-bransjen er en snuskete bransje.

Skrevet

Det slår meg at nye inkassoselskaper spretter opp som paddehatter - dette forteller meg at det er big business og sko seg på folk som sliter med dårlig råd. Og det gjør meg faktisk forbanna og sjuk. Det burde ikke være lov å kunne tjene store penger på folks nød.

Skrevet
Det slår meg at nye inkassoselskaper spretter opp som paddehatter - dette forteller meg at det er big business og sko seg på folk som sliter med dårlig råd.

Det forteller meg at mange håndterer økonomien sin svært dårlig, og kjøper seg ting de ikke har råd til og tar opp for store lån de ikke klarer å betale tilbake. Bare se på statistikkene for ungdom og mobilregninger...

Skrevet

Jeg skjønner godt at folk har dårlig økonomi, men da bør man ikke drive å kjøpe ting man ikke har råd til. Dessuten er det mange bedrifter som tilbyr betalingsløsninger dersom man ber om det. Som kunde kan man feks ofte klare å avtale lenger betalingsfrist dersom man ringer og legger fram saken på en ordentlig måte. Det gjør vi i hvert fall der jeg jobber, det er mange som kan få betalingen delt opp etc. Det vi derimot opplever oftest er at vi ikke hører et kvekk før saken har gått til inkasso etter purring. Når kundene da kommer og klager har jeg ikke særlig medfølelse, for de hadde faktisk en måned på seg til å legge fram saken.

Skrevet (endret)
Klarer ikke synes veldig synd på folk som får inkasso, sorry.

Hvilken innstilling????

Og du har jobbet på et slikt sted! :tristbla:

Det er ikke alltid det er viljen til folk som gjør at de ikke kan betale, det er som regel den økonomiske situasjonen som av og til kan gjøre det vanskelig!

Er du virkelig så tom innvendig at du ikke har rom for at mennesker av og til havner i en vanskelig økonomis situasjon!

Ble glad da du skrev JOBBET FOR, og at du ikke fortsatt gjør det.

Endret av Miloine
Skrevet
Hvilken innstilling????

Og du har jobbet på et slikt sted!  :tristbla:

Det er ikke alltid det er viljen til folk som gjør at de ikke kan betale, det er som regel den økonomiske situasjonen som av og til kan gjøre det vanskelig!

Er du virkelig så tom innvendig at du ikke har rom for at mennesker av og til havner i en vanskelig økonomis situasjon!

Ble glad da du skrev JOBBET FOR, og at du ikke fortsatt gjør det.

Nå er det vel ikke slik at noen som bare av og til havner i en vanskelig økonomisk situasjon. Trodde det var flest gjengangere som fikk inkassosaker mot seg.

greit at folk har dårlig råd, men da må man jo sette tæring etter næring.

Skrevet
Nå er det vel ikke slik at noen som bare av og til havner i en vanskelig økonomisk situasjon. Trodde det var flest gjengangere som fikk inkassosaker mot seg.

greit at folk har dårlig råd, men da må man jo sette tæring etter næring.

av og til kan regningene hope seg opp!

Det er så klart ikke alltid bare gjengangere som får inkasso!

Hvor har du det fra?

Det skjer "i de beste familier"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...