Gå til innhold

Hvilket etternavn fikk barnet ditt?


Katteelskeren

Anbefalte innlegg

Samboer nektet å gi meg barn med mindre jeg signerte en skriftlig avtale om at barna skulle få hans etternavn.

Angret på at jeg gjorde det.

Anonymkode: dcf8f...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mors etternavn som mellomnavn og fars som etternavn. Det strider i utgangspunktet mot mitt (mors) prinsipielle standpunkt med at ikke fars alltid skal være sist, men navnene passet bare ikke sammen i omvendt rekkefølge. Det hadde blitt utrolig krøkkete og uttale, så da måtte det bli slik. Fordi jeg kan ikke tvinge gjennom at vi kun skal bruke mitt navn heller, det ville også blitt feil. 

Anonymkode: 6b31b...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars navn som mellomnavn og mitt som etternavn. Det er under 75 stk med mitt navn, og han har et veldig vanlig etternavn.

Anonymkode: ace41...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sitt. Barnet har et fornavn og ett etternavn. Ønsker ikke dobbelt navn eller bindestreker eller ammete ryddig og enkelt med kun ett fornavn og ett etternavn 🙂

Anonymkode: 2e629...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinF skrev (På 27.9.2022 den 21.55):

Mannen. Men det er bare fordi jeg har et islandsk etternavn (…dottir), og det går jo ikke at hun også får det :)

Dvs. du har ikke etternavn, men patronym :) Barna dine kunne jo hett Kristinsson/dottir, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vårt har fars etternavn. Han er nesten en kuriositet med kun et fornavn og et etternavn. 

Anonymkode: 5fce3...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Jeg har et utenlandsk etternavn, og barna skulle slippe å stave/bokstavere dette stadig vekk. Jeg synes selv det er slitsomt nok å holde på med dette selv.

Anonymkode: bbf3f...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår har bare far sitt etternavn. Det finnes kun 7 personer i hele Norge som heter det. 

Anonymkode: 17593...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har begges men vil fjerne farens. Det bestemmer hun selv når hun blir gammel nok. 

Anonymkode: d595a...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begges MED bindestrek.  

Han ville ha sitt sist og mitt som mellomnavn. Jeg nektet å godta det, og krevde bindestrek. 
Var redd ungene da ville droppe og bruke mitt siden det hadde vært mellomnavn.

Kall meg gjerne bitch som satte krav, men han har et vanlig -sen-navn som over 40000 andre også har, og mitt er sjeldent med kun rett over 40 stk som heter fordelt på to familier. Ville rett og slett ikke risikere at det navnet gikk ut av slekta. 

Endret av Munchlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var umettelig for meg at barna mine skulle ha noe annet enn mitt etternavn. Hvis mannen hadde vært like stri hadde det blitt loddtrekning. Han tok forresten mitt etternavn da vi giftet oss, så da ble valg av navn til barna enkelt. 

Anonymkode: 9a2b9...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...