Gå til innhold

Hvilket etternavn fikk barnet ditt?


Katteelskeren

Anbefalte innlegg

Barna fikk etternavnet til far da de ble født, fordi jeg regnet med at det kom til å bli alles etternavn etterhvert. Så ble jeg lei av å vente og satt på mitt som mellomnavn 😆😆😆

Anonymkode: f7f20...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna våre har mitt navn som etternavn og mannens navn som mellomnavn. (Både mannen min og jeg beholdt våre etternavn da vi giftet oss.) Statistisk sett får de aller fleste barn fars navn som etternavn, også der hvor mor ikke har byttet etternavn, så dette er tydeligvis et område hvor likestilling er nesten totalt fraværende dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars navn som mellomnavn og mitt som etternavn. Far har et veldig vanlig etternavn, mens mitt er mer sjelden og stedsbundet.

Anonymkode: fa4c0...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har mitt som mellomnavn og fars som etternavn, jeg også. Vi valgte det slik da mitt etternavn er delt med sånn 8000 andre, fars etternavn er delt med under 50 og vi kjenner til alle. Det klinger bedre i den rekkefølgen også. 

Anonymkode: 16dd9...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har farens mellomnavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. 

Barnas far/min samboer har det styggeste -sen-etternavnet jeg vet om, og mine barn skal ikke hete det for alt i verden. 

Anonymkode: ff728...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer! Barna mine har hans mitt mellomnavn, hans etternavn. Vi er gift, men jeg har mitt eget (og han sitt).

Anonymkode: 528ce...510

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna fikk mitt etternavn og mannen tok det som mellomnavn selv :) 

Anonymkode: c7897...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barna fikk mitt etternavn og mannen tok det som mellomnavn selv :) 

Anonymkode: c7897...8b1

Selv vokst opp med to etternavn og det er skikkelig dritt, så barna våre skulle ha et fornavn og ett etternavn.

Anonymkode: c7897...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å ha begges. Man kan kun ha ett etternavn. Man kan lage et bindestreksetternavn, men det er strengt tatt et nytt etternavn.

Mine barn har sin fars etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bytte navn når dere gifter dere? Jeg er den med typisk -sen navn, mens han har et mer eksotisk navn. Men, for meg var det like fult det navnet jeg alltid hadde hatt, og en del av meg. Føltes absurd å skulle plutselig hete noe annet, mens samboeren har ingen problemer med å «gi fra seg» sitt etternavn når vi gifter oss. Han tar mitt navn som etternavn og bruker sitt eget som mellomnavn. 

Sønnen våres får mitt etternavn, og hans som mellomnavn - mest fordi det klinger bedre. Om han ønsker å bytte om, eller fjerne så står han fritt til det når han blir eldre.   

Men jeg skjønner at alle ungene med dobbelt etternavn får litt problemer i neste rekke... Da føler iallefall jeg at det er vår plikt å gjøre det valget helt og holdent dems, og ikke prøve å påvirke med dårlig samvittighet av noe slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi ikke var gifte, og fordi vi ville unngå initialene 'WC': 

Fornavn Farsetternavn(C) Morsetternavn(W). 

 

Anonymkode: bec9a...03e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok vi mitt som mellomnavn, fordi det er såpass spesielt at jeg vil videreføre etternavnet. Samtidig er det få som greier å uttale og stave etternavnet, kun familie og gode venner! Så vi valgte samboers norske etternavn som etternavn for å gjøre det enkelt, og hvis jeg noen gang blir gift med han så kommer jeg til å ta etternavnet hannes og håper han bytter ut mellomnavnet sitt til mitt etternavn.

Anonymkode: 5ed26...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bindestrek.

Han var furten i starten for han ville ha kun sitt eget. 

Anonymkode: 54fce...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partner sitt etternavn, men jeg byttet når jeg måtte ha nytt pass. 

Jeg har skilte foreldre og begge har familienavn (bare folk i deres slekt som har navnet), og begge hadde blitt fornærmet om vi hadde valgt ett og ikke det andre. 

Har beholdt mine to som mellomnavn, og barna mine vil ha rett til å bruke de navnene som etternavn om de noen gang vil bytte.

Anonymkode: 82439...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barna våre har mitt etternavn til mellomnavn, og fars etternavn. Vi bor på min manns gård, som har samme navn som etternavnet hans, derfor ble det naturlig at barna fikk det til etternavn, siden det er hjemplassen deres. Jeg er veldig glad i mitt etternavn, som er fra gården jeg kommer fra. Så jeg kommer aldri til å ta mannens navn.

Anonymkode: 3f73f...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna fikk fars etternavn og mitt som mellomnavn.

Det er hovedsakelig fordi mannens familienavn er mer av det sjeldnere, mens jeg har Olsen. Møkk kjedelig, hehe. Det klang også mye finere med mannens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornavn - fars etternavn som mellomnavn - mors etternavn ☺️ Fordi mors etternavn er sjeldent, og fars etternavn er et «sen» navn som er veldig vanlig. ☺️

Anonymkode: e5668...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...