Gå til innhold

Kvinneguiden med reklame for Knights Templar


Bombasi
Gå til løsning Løst av Rhodiola,

Anbefalte innlegg

Hei. 

Til min store forundring poppet det opp reklame for en Knights Templar-skjorte på hovedsiden på Kvinneguiden.

image.thumb.png.bd7edc69d802153cc1a1b809374f6fd5.png

Knights Templar (Tempelridderordenen) er en pågående konspirasjonsteori og forbindes i dag med høyreekstremisme og Anders B. Breivik, og da også opp mot 22/7, og jeg mener det er særdeles upassende å reklamere for. Og jeg oppfordrer KG til å både være og bli bedre enn dette på å reklamere.

Jeg håper virkelig at dette er noe dere ser på. 

For ordens skyld så har ikke denne reklamen noe med min søkehistorikk på nettet å gjøre. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Løsning

Hei, @Bombasi.

Annonsene er ikke selektivt presentert fra vår side, dette kan skyldes søkeresultatene og nettaktiviteten din. Annonsene blir personlig skreddersydd for å nå riktige mottagere. Det er standard praksis fra Google analytics.

La også merke til at reklamen er fra en nettbutikk, det trenger derfor ikke nødvendigvis å ha med ‘’direkte googling’’ å gjøre.

Mvh Rhodiola, adm.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhodiola skrev (På 25.9.2022 den 15.29):

Hei, @Bombasi.

Annonsene er ikke selektivt presentert fra vår side, dette kan skyldes søkeresultatene og nettaktiviteten din. Annonsene blir personlig skreddersydd for å nå riktige mottagere. Det er standard praksis fra Google analytics.

La også merke til at reklamen er fra en nettbutikk, det trenger derfor ikke nødvendigvis å ha med ‘’direkte googling’’ å gjøre.

Mvh Rhodiola, adm.

Okei. Skjønte du ville legge skylden på meg, men ikke så drastisk... For dette stemmer overhodet ikke da jeg kjører inkognito mode uten søkeresultater og cookies, og har null søkehistorikk rundt Knights Templar fra siden 2010. 

Jeg har kunnskap om det fordi temaet kom opp under 22/7 etter at ABB hadde skrevet et manifest på flere hundre sider om temaet. Og siden da har jeg ikke hverken googlet det eller noe før akkurat nå at jeg ble påminnet det på KG.

Seriøst @Rhodiola . At Knights Templar får annonsere skjorter på KG har ingenting med meg å gjøre, og 100% med dere å gjøre. Jeg foreslår igjen at dere ikke feier dette under teppet, og gjør et tappert forsøk på å endre noe. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo reklame for en gigantisk nettbutikk ala wish og Aliexpress som konstant rullerer bilder av noen av sine hundretusenvis med ulike varer...

Det er ikke reklame for Knight Templar...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke påstå at jeg er helt kjent med hvordan Google analytics fungerer, men noe som spiller inn her er nettaktivitet.

Det går ikke nødvendigvis på søk eller lesing, men at du f.eks har vært på lightinthebox (eller lignende) og trykket på produkter eller kategorier som i deres analyse er tilsvarende ''emner'', som vil kunne vise den annonsen. Noe annet kan være en tråd med tittel som denne, overskriften inneholder Knights Templar.

Rhodiola, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (På 25.9.2022 den 15.51):

Men dette er jo reklame for en gigantisk nettbutikk ala wish og Aliexpress som konstant rullerer bilder av noen av sine hundretusenvis med ulike varer...

Det er ikke reklame for Knight Templar...

Det er likefullt promotering av Knights Templar. Det er svært uheldig, og når slike nettsider bruker den lille reklameplassen de får på KG for å promotere slike t-skjorter, så bør nettstedet fjernes på en eller annen måte. 

Rhodiola skrev (På 25.9.2022 den 15.53):

Jeg kan ikke påstå at jeg er helt kjent med hvordan Google analytics fungerer, men noe som spiller inn her er nettaktivitet.

Det går ikke nødvendigvis på søk eller lesing, men at du f.eks har vært på lightinthebox (eller lignende) og trykket på produkter eller kategorier som i deres analyse er tilsvarende ''emner'', som vil kunne vise den annonsen. Noe annet kan være en tråd med tittel som denne, overskriften inneholder Knights Templar.

Ja, du var ikke helt heldig med den formuleringen da jeg følte meg framstilt for å ha interesser om emnet og at jeg aktivt søkte rundt det. 

Men jeg har ikke vært inne på Wish, Ali eller Lightinthebox osv., og jeg kjører som sagt inkognito mode uten cookies eller søkeresultat, så annonsen kom uoppfordret opp gjennom null søkehistorikk google analytics kan skreddersy for meg. Skjønner? Dette var den annonsen av alle annonser som er mulig som kom opp uten at google analytics hadde bakgrunnsdata og søkehistorikk å koble meg mot. 

Les meg rett: Jeg er ikke ute etter å "ta" dere. Jeg er ute etter å informere dere om deres svært uheldige annonsering, særlig i Norge med 22/7 juli sårt i kroppen på mange, og oppfordrer dere til å prøve å gjøre noe med det hvis det er mulig. Det er faktisk ikke greit at google analytics eller andre tredjeparter lar KG annonsere Knights Templar t-skjorter med bindinger til ABB og høyreekstremisme i Norge. Særlig siden folk ikke aner hva Knights Templar egentlig er.

Til informasjon. Ellers påpeker jeg igjen at jeg hverken søker eller har noe interesse rundt Knights Templar, selv om jeg husker temaet fra 22/7-hendelsen. 

Ha en fin dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 25.9.2022 den 15.45):

At Knights Templar får annonsere skjorter på KG har ingenting

Du skjønner at det ikke er knights templar, som i en organisjon, whatever, som er involvert i en høyreekstremistisk konspirasjonsteori, som har tatt ut disse annonsene?

Det er bare noen som skal selge t-skjorter. Chill.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (32 minutter siden):

Du skjønner at det ikke er knights templar, som i en organisjon, whatever, som er involvert i en høyreekstremistisk konspirasjonsteori, som har tatt ut disse annonsene?

Det er bare noen som skal selge t-skjorter. Chill.

Okei, så det unnskylder annonsørene, liksom? Knights Templar-effekter skal annonseres på KG? 

For meg er det helt spinnvillt, all den tid hvilke assosiasjoner man har til det i Norge. 

For øvrig må det være lov å reagere på det, selv om du synes det er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (8 minutter siden):

Okei, så det unnskylder annonsørene, liksom? Knights Templar-effekter skal annonseres på KG? 

For meg er det helt spinnvillt, all den tid hvilke assosiasjoner man har til det i Norge. 

Ja, selvfølgelig. De opprinnelige historiske tempelridderne er mye mer kjent enn disse høyreekstreme greiene.

Verden kan ikke ta hensyn til alt mulig assosiasjoner noen kan få av noe. Alle har en eller assosiasjon til nærmest. Det blir bare kaos.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (3 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. De opprinnelige historiske tempelridderne er mye mer kjent enn disse høyreekstreme greiene.

Verden kan ikke ta hensyn til alt mulig assosiasjoner noen kan få av noe. Alle har en eller assosiasjon til nærmest. Det blir bare kaos.

Meningsløs diskusjon.

Det blir som å argumentere for at det er greit at KG reklamerer for t-skjorter med trykk fra tropp Z fra Alibaba fordi det er jo "kun" reklame, "kun" en t-skjorte og "kun" fra Alibaba. 

Knights Templar assosieres i dag ikke som de gamle tempelridderne, men høyreekstremisme og ABB. Særlig i Norge. Det kan du ikke unnskylde, og da er det ikke greit å reklamere for det. 

For tenk om en mamma sitter her og ser den "kule" t-skjorta og så kjøper hun den til sin sønn... uten å ane at det er Knights Templar, høyreekstremisme og ABB som assosieres med det i dag. 

Det er faktisk ikke greit, og jeg følte det var på sin plass å si ifra om det. Særlig siden KG ikke så ut til å vite det heller. 

Jeg legger ballen død om det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 minutter siden):

Knights Templar assosieres i dag ikke som de gamle tempelridderne

jo de gjør det.

 

Bombasi skrev (2 minutter siden):

Jeg legger ballen død om det nå.

flott

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...