Gå til innhold

Strikke sokker


veslepus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oj... Den så svær ut, 56 masker???

Jeg har en i "damesokkstørrelse", 48 masker, har skrevet den om så selv dumme Frysepulver skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrangbord

Legg opp 48 (12 på hver pinne) masker. Strikk så langt du ønsker.

Hæl

Strikk 20 omganger glattstrikk over 24 av maskene (bruk kun to pinner). Ta første maske løst av på hver pinne. Disse maskene skal du bruke etterpå. Strikk så 14 masker, så to sammen og en etterpå. Snu og ta den første løs av. Strikk så til det er 10 masker igjen. Strikk to sammen, en etterpå. Snu, ta den første masken løst av. Strikk så tilbake til der du felte første gangen (hullet). Strikk sammen masken før og etter hullet, en etterpå. Snu, ta den første løs av. Fortsett slik til hullene er borte. Fordel så maskene fra hællappen på to pinner. På disse pinnene skal også de 10 kjedemaskene som ble laget tidligere. Strikk en omgang rett. Neste omgang skal du strikke to sammen på hver side av kjedemaskene. Dvs., la de 7 maskene på hver pinne som utgjør delen under foten være i fred, fell kun kjedemaskene. Dette fortsetter du med til det er 12 masker igjen på kjedemaskepinnene (altså like mange på hver av de fire pinnene). Strikk glattstrikk til du skal felle tåa.

Prøv sokken på foten. Når det du har strikket dekker lilletåa er det på tide å felle. Strikk fire masker, to sammen ut hele omgangen. Strikk så fire omganger rett uten å felle. Så strikker du 3 masker rett, to sammen ut omgangen, så tre omganger uten å felle. Strikk 2 masker, to sammen. Strikk 2 omganger uten felling. Strikk 1 maske, 2 sammen og så en omgang rett. Strikk to og to masker sammen. Nå er det kun igjen 2 masker på hver pinne, til sammen 8. Klipp av tråden, dra den gjennom alle maskene og fest godt. Fest andre eventuelle tråder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Helt enig med deg, Frysepulver, 56 masker er mye. Jeg har drevet og prøvd meg litt fram, og har også endt opp med 48 masker. Men det komemr an på garn og oinnestørrelse. Og så skal jeg innrømme at jeg tok latmannsmetoden og gav en link, for jeg klarte ikke å formidle "min" oppskrift sånn som deg. :)

Veslepus: Når du har strikket et prøvepar har du skjønt hvordan det foregår, og kan lage din egen vri, liksom. Og justere størrelser i forhold til barn, dame og herre.

Lykke til i alle fall! Det er gøy å strikke sokker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg, Frysepulver, 56 masker er mye. Jeg har drevet og prøvd meg litt fram, og har også endt opp med 48 masker. Men det komemr an på garn og oinnestørrelse. Og så skal jeg innrømme at jeg tok latmannsmetoden og gav en link, for jeg klarte ikke å formidle "min" oppskrift sånn som deg. :)

Veslepus: Når du har strikket et prøvepar har du skjønt hvordan det foregår, og kan lage din egen vri, liksom. Og justere størrelser i forhold til barn, dame og herre.

Lykke til i alle fall! Det er gøy å strikke sokker!

Jeg har min lagret på maskinen i et word-dokument jeg :) Tante ringte litt frustrert her for noen uker siden, hun "holdt på å felle hælen, men det ble jo så "trangt""... Eeeeeh... Har du husket å strikke ca 20 omganger rett/vrang hvor du hekter av hver første maske da, tante? spurte jeg...

"nei"...

:ler:

(Tror ikke tante har hæl(akillessene jeg ;)) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Jehun "holdt på å felle hælen, men det ble jo så "trangt""... Eeeeeh... Har du husket å strikke ca 20 omganger rett/vrang hvor du hekter av hver første maske da, tante? spurte jeg...

"nei"...

:ler:

:ler2:

Da blir det trangt ja!

Er det kanskje det som heter plattfot? :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj... Den så svær ut, 56 masker???

Jeg har en i "damesokkstørrelse", 48 masker, har skrevet den om så selv dumme Frysepulver skjønner...

Skulle inn her og be henne ta kontakt med deg, for jeg vet jo at du strikker sokker i fleng... men du var her før meg allikevel! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en oppskrift til --- har litt problemer med helen her, tør liksom ikke å begynne, fordi jeg ikke forstod oppskriften helt... :sjenert:

Hvis det er mye med 56 masker, og sokkene blir litt store, kan jeg ikke bare tove de litt da, tror dere? Garnet jeg strikker med nå er så mykt og godt, så jeg har virkelig lyst på dise sokkene... Men jeg orker ikke å ta opp alt det jeg har strikket til nå. Hmmm...

Så forresten oppskrift på votter som var lagt ut her av Hulderjenta --- takk! De skal definitivt testes ut så snart jeg blir ferdig med sokkene. Har planer om å bli en skikkelig strikke-racer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en oppskrift til --- har litt problemer med helen her, tør liksom ikke å begynne, fordi jeg ikke forstod oppskriften helt...  :sjenert:

Hvis det er mye med 56 masker, og sokkene blir litt store, kan jeg ikke bare tove de litt da, tror dere? Garnet jeg strikker med nå er så mykt og godt, så jeg har virkelig lyst på dise sokkene... Men jeg orker ikke å ta opp alt det jeg har strikket til nå. Hmmm...

Så forresten oppskrift på votter som var lagt ut her av Hulderjenta --- takk! De skal definitivt testes ut så snart jeg blir ferdig med sokkene. Har planer om å bli en skikkelig strikke-racer ;)

Det er for mye med 56 masker dersom man skal bruke de som jente med normalstørrelse på bena ja... Du kan prøve å tove de, men de vil jo ikke være så tøyelige å få på seg da...

Hva er pes med hælen? Var den jeg slet mest med også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis de skal toves må det være 100% ren ull som skal håndvaskes, raggegarn, superwash, blanding osv som kan vaskes i maskinen tover ikke så bra. pluss at det blir nesten som tøfler med skaft.

strikk en prøvesokk, legg opp det antall masker som du skal ha, strikk en 2 cm lang vrangbord og prøv deg på hælen, så slipper du å ødelegge noe på det du allerede har strikket. blir sokkene altfor store, kan du gi dem bort til jul eller rekke opp og lag i rett størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på strikke kurs i høst, men hun damen gadd ikke å vise oss hvordan vi strikker sokker. Var jo derfor jeg begynte. Grr!

Anyway, jeg har begynt på sokker her, men jeg synes det er litt kjipt å strikke dritmasse, så strikker jeg helt feil ved hælen og så går alt til hel....åhh, kunne ikke det vært litt lettere...? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå tror jeg at jeg har fått det til :)

Det jeg slet med å forstå var egentlig hva disse kjedemaskene var, og hvordan jeg i alle dager skulle koble sammen vristmaskene med helmaskene. Godt jeg kom med hjem til mor nå i helgen -- det var jo ikke noe vanskelig i det hele tatt :)

I oppskriften med 56 masker skal man felle 10 masker rundt ankelen, slik at det kun er fra ankelen og opp det er 56 masker. Resten av sokken -- altså fra ankelen og til tærne -- strikkes med 46. Så da håper jeg det gjør sitt til at de ikke blir for store. Kjedelig å måtte ta alt opp igjen ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:blomst:

Hva synes dere om homofili?

Blir dere "kvalme" og provosert når dere ser homofile koser/kliner offentlig?

Bør homofile få adoptere barn?

Håper at det er noen som vil si sin mening om dette!!

Ha en fortsatt fin ettermiddag og kveld  :klem2:

Psst! Jeg er åpen lesbisk og STOLT av det  :bukke:

Så bra at du fikk det til :)

Blir de ikke veldig brede øverst da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sliter du med på hælen?

Alt! hehe :ler:

Siden jeg er relativt ny på strikking, så vet jeg ikke hvordan jeg lager hælen. Jeg har litt vanskeligheter med å lese en strikkeoppskrift, og da er det ikke så lett :(

Jeg har sååå lyst til å lage en sokk, men jeg får ikke det til- buhu :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig innmari lett. Først hekter du av den første, og så strikker du tretten masker, så du har fjorten på høyre pinne. Så strikker du to sammen, altså, som om du strikker en maske, men bruker to masker fra venstre pinne. Så strikker du en rett maske.

Så snur du, som om du skal fortsette på et skjerf du strikker. Hekter av den første masken, strikker til du har ti masker igjen på venstre pinne. Gjør som forrige gang, to sammen, en etterpå, snur.

Deretter fortsetter du slik(husk på rett/vrang annenhver rad). Når du kommer til et slags "hull" i strikketøyet, altså hvor det er større mellomrom mellom maskene enn ellers, strikker du sammen masken før og etter hullet og en etterpå. Så snur du. Slik fortsetter du, altså ved å strikke sammen maskene før og etter hullet til det ikke er flere hull igjen.

Da kan du hente opp kjedemaskene og strikke rundt igjen til du atter en gang har 12 på hver pinne.

Tallene over gjelder selvsagt dersom du strikker med 48 masker fra begynnelsen av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...