Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så bra at du fikk det til :)

Blir de ikke veldig brede øverst da?

Jo, de ble litt rare.... Tror jeg skal ta de opp, og prøve med mindre masketall. Men nå vet jeg jo hvordan det skal gjøres, så nå kommer sikkert neste sokk til å gå mye fortere!

Miss_alexandria: Jeg syntes også det var kjempeskummelt å prøve meg på helen, fordi jeg heller ikke forstod oppskriften helt. Men gjør det sakte, sakte og følg oppskriften bokstav for bokstav, så går det bra :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan går det med strikkingen?

må bare få slenge til at du må prøve å unngå brede kanter frempå, under hælen osv.. husker da jeg var liten og fikk strikkesokker fra bestemor (eller noe). det var helt umulig å ha på seg i sko fordi de fikk en sånn kant man gikk og tråkket på. var helt forj*vl.. :klø:

Skrevet
Jo, de ble litt rare.... Tror jeg skal ta de opp, og prøve med mindre masketall. Men nå vet jeg jo hvordan det skal gjøres, så nå kommer sikkert neste sokk til å gå mye fortere!

Miss_alexandria: Jeg syntes også det var kjempeskummelt å prøve meg på helen, fordi jeg heller ikke forstod oppskriften helt. Men gjør det sakte, sakte og følg oppskriften bokstav for bokstav, så går det bra :)

Hehe, jeg får prøve igjen :)

Skrevet
Det er egentlig innmari lett. Først hekter du av den første, og så strikker du tretten masker, så du har fjorten på høyre pinne. Så strikker du to sammen, altså, som om du strikker en maske, men bruker to masker fra venstre pinne. Så strikker du en rett maske.

Så snur du, som om du skal fortsette på et skjerf du strikker. Hekter av den første masken, strikker til du har ti masker igjen på venstre pinne. Gjør som forrige gang, to sammen, en etterpå, snur.

Deretter fortsetter du slik(husk på rett/vrang annenhver rad). Når du kommer til et slags "hull" i strikketøyet, altså hvor det er større mellomrom mellom maskene enn ellers, strikker du sammen masken før og etter hullet og en etterpå. Så snur du. Slik fortsetter du, altså ved å strikke sammen maskene før og etter hullet til det ikke er flere hull igjen.

Da kan du hente opp kjedemaskene og strikke rundt igjen til du atter en gang har 12 på hver pinne.

Tallene over gjelder selvsagt dersom du strikker med 48 masker fra begynnelsen av

Takk! :)

Nå gav du meg motivasjon til å begynne enda en gang. hehe. Men forresten, har du en oppskrift/masketall på en barnsokk? Tenker at det vil ta litt mindre tid nå når jeg først skal prøve å fullføre en sokk :)

Skrevet

Hvilken alder? Det er få masker færre som skal bort. Jeg prøvde å fjerne ti masker totalt da jeg strikket til søsteren min på syv, det paret måtte jeg gi kusinen min på 4 ;)

Til en sju/åtteåring bruker jeg førti masker

Skrevet
Hvilken alder? Det er få masker færre som skal bort. Jeg prøvde å fjerne ti masker totalt da jeg strikket til søsteren min på syv, det paret måtte jeg gi kusinen min på 4 ;)

Til en sju/åtteåring bruker jeg førti masker

Jeg bare tenkte at masketall hadde sammenheng med hva man gjør lenger nede ved helen. Teit tanke, men jeg er jo ny på det her, så jeg måtte jo spørre :)

Skrevet
Jeg bare tenkte at masketall hadde sammenheng med hva man gjør lenger nede ved helen. Teit tanke, men jeg er jo ny på det her, så jeg måtte jo spørre :)

Det vil det jo ha, er jo færre masker å tenke på da, men det er jo bare å telle.

Husker det ikke i hodet nå, men vet jeg har fått det til ;)

Skal hjem til mor og far i dag, kan se på sokken til søster da :)

Skrevet
Det vil det jo ha, er jo færre masker å tenke på da, men det er jo bare å telle.

Husker det ikke i hodet nå, men vet jeg har fått det til ;)

Skal hjem til mor og far i dag, kan se på sokken til søster da :)

Hehe, takk :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...