Gå til innhold

Kan psykopater, sosiopater eller narsissister, jobbe i helse og omsorgsyrker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjente ei som jobba som assisten på en skole. Hun var veldig med å finne diagnoser på barna og melde dem til barnevernet. Mens hun fremstilte seg som omsorgfull og grei. Men det motsatte var tilfelle. For å si det sånn mistet hun jobben, men det tok noen år....

Anonymkode: fb163...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En jeg kjenner er sykepleier.. Ingen jeg vet om som oppfører seg like slemt mot andre som henne. Trist! 
 

Anonymkode: 92fc7...d6c

Mennesker kan jo være slemme selv om de ikke er det overskriften påstår. De færreste har jo disse diagnosene og mange har trekk uavhengig av diagnoser eller yrke. Slemme folk finnes overalt.

Anonymkode: 68825...f0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narsissister er opptatte av: 

- Status og respekt 

Yrker som lege, psykolog, osv. er aller høyst statusyrker i det Norske samfunn. Nåløyet for å komme inn er utrolig smått, og det er mye prestisje bundet opp mot dette. 

- Materielle goder / overfladiske suksess-indikatorer 

Lønna er potensielt veldig god.

- Makt 

Som lege o.l. har du veldig mye makt over pasienten. Ja, du kan faktisk kontrollere liv og død - om du skulle ønske dette. Men på et mer dagligdags nivå, så kan du også kontrollere livet til pasienter (f.eks sykemeldinger, o.l.)

Anonymkode: ae25e...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet 30 år i helse og har bare truffet på ei jeg vil karakterisere som narsissist/psykopat. Hun var leder. 
Jeg synes folk har alt for lett for å kaste rundt seg med disse diagnosene. Det er i min erfaring virkelig ikke mange av disse. Ikke innen helse i hvertfall. 
Det må være meget tungt å jobbe klientnært i dagens brukerfokuserte helsevesen hvis man er psykopat. Det er virkelig ikke stedet for å utøve makt, man blir avslørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre. Noen av dem jobber også ganske høyt opp på systemnivå. 

Anonymkode: 1a98c...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vil jeg ikke diagnostisere tidligere kollegaer, men vært innom tanken på noen psykiske personlighetsforstyrrelser. Når det kommer til pasienten så er min erfaring at disse kollegaene gjorde ALT for å være god pleier, bli favoritt hos pasientene og sette oss andre i et dårlig lys. Typ overhørt: «bra du spurte meg nå og ikke min kollega X om dette» men jeg hadde selvfølgelig også hjulpet! 🤣

det kunne altså mer påvirke dynamikken oss kollegaer mellom. Noen var så barnslige å sa «pasient sa nettopp hun liker meg best» - gratulerer? Kosa meg litt når pasienter påpekte disse pleierne som falske. Det genuine og ekte kom ofte bort, men flere gjennomskuet det

Anonymkode: cb5fe...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...