Gå til innhold

Representerer moralpolitiet i Iran Islam sin filosofi?


Stina234

Anbefalte innlegg

Har fulgt med på opptøyene i Iran.

Jeg bare spør?  Hvordan er det egentlig?

Endret av Stina234
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stina234 skrev (3 minutter siden):

Har fulgt med på opptøyene i Irak.

Jeg bare spør?  Hvordan er det egentlig?

Irak eller Iran?

Men svaret er ja.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at så jævlig mange muslimer der nede demonstrerer og herjer, hvis det som har skjedd er "islam sin filosofi"? 

Kanskje det er "fundamentalisme sin filosofi"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Iran kjemper islamske damer for å slippe hodeplagget, i Norge kjemper de for å få lov til å bruke det samme plagget. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 minutt siden):

I Iran kjemper islamske damer for å slippe hodeplagget, i Norge kjemper de for å få lov til å bruke det samme plagget. 

De har det til felles at de vil bestemme selv om de skal bruke hijab eller ikke 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CAPS LOCK said:

De har det til felles at de vil bestemme selv om de skal bruke hijab eller ikke 

Hijab er et plagg som er skapt av menn for menn, menn skal bestemme hvordan det skal brukes, AV kvinner. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

De har det til felles at de vil bestemme selv om de skal bruke hijab eller ikke 

Burde ikke da de som har et valg, være solidariske med de som blir drept, vis de tar et valg om å ta den av?  

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (3 minutter siden):

Burde ikke da de som har et valg, være solidariske med de som blir drept, vis de tar et valg om å ta den av?  

 

Muskath skrev (2 minutter siden):

Det finnes ingen frihet ved å bruke hijab. De kvinnene som mener det er hjernevasket. Av menn. 

Jepp, og jepp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

Burde ikke da de som har et valg, være solidariske med de som blir drept, vis de tar et valg om å ta den av?  

Det får være opp til den enkelte om hun ønsker å bruke hijab eller ikke. Å nekte kvinner å kle seg som de vil, er akkurat slik det iranske moralpolitiet tenker

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (7 minutter siden):

Hijab er et plagg som er skapt av menn for menn, menn skal bestemme hvordan det skal brukes, AV kvinner. 

Så du tenker at du har rett til å bestemme om kvinner skal kunne bruke hijab? Da tenker du likt med det iranske moralpolitiet 

Endret av CAPS LOCK
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijabis burde gi sin støtte til kvinner som tvinges til å bruke plagget. De kunne faktisk vist til all verden at de ikke tvinges ved å ta den av, om så bare for en dag.

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CAPS LOCK said:

Så du tenker at du har rett til å bestemme om kvinner skal kunne bruke hijab? Da tenker du likt med det iranske moralpolitiet 

Jeg er ikke mann, så jeg bestemmer ingenting ang. hijab. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stina234 skrev (1 time siden):

Har fulgt med på opptøyene i Irak.

Jeg bare spør?  Hvordan er det egentlig?

Quraen Nei

Deres fordervede tradisjon Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (24 minutter siden):

De har det til felles at de vil bestemme selv om de skal bruke hijab eller ikke 

Og forskjellen ligger i konsekvensene. Det er betraktelig tryggere å velge å bruke hijab, enn å velge å gå uten. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (Akkurat nå):

Og forskjellen ligger i konsekvensene. Det er betraktelig tryggere å velge å bruke hijab, enn å velge å gå uten. 

I Iran blir man straffeforfulgt hvis man ikke bruker hijab. I Norge blir man hetset hvis man bruker hijab. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

CAPS LOCK skrev (4 minutter siden):

I Iran blir man straffeforfulgt hvis man ikke bruker hijab. I Norge blir man hetset hvis man bruker hijab. 

Nettopp (eller torturert eller drept, og ikke bare av moralpolitiet, men av egen familie). Det er overhodet ikke sammenlignbart. Hadde hijabbrukerne i vesten hatt 1 min i året hvor de kastet hijaben i solidaritet for dem som blir tvunget til å bruke det, så hadde den hetsen vært betraktelig mindre. 

De som kritiserer hijabbruk blir jo også hetset. Rasismestempelet ligger svært løst for tiden. 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (Akkurat nå):

Rasismestempelet ligger svært løst for tiden. 

Ja. Det er lett å ty til karakteristikker av dem man er uenige med selv om karakteristikkene ikke stemmer, men det er også fristende for de reelle rasistene å angripe kvinner som frivillig velger å bruke hijab, og gjemme seg bak en falsk omtanke for dem som tvinges til å bruke hijab 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (1 time siden):

Har fulgt med på opptøyene i Irak.

Jeg bare spør?  Hvordan er det egentlig?

Irak og Iran er to ganske forskjellige land. Det er så vidt meg bekjent- ingen moralpoliti i Irak, og kvinner kan gå uten hijab, selv om mange velger å bruke det. 

Iran har hatt jevnlige opptøyer mot islam, regimet og hijab minst siden 1979. Og nå på nytt grunnet drapet på en uskyldig kvinne. 

Intet nytt under solen; enkelte hjernevaskede menn elsker å kontrollere kvinner og sole seg i glansen av makt. Men også muslimske kvinner, de jobber også i moralpolitiet, patruljerer i gatene etter sømløs atferd og sexy hår som stikker ut av sjalet. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, CAPS LOCK said:

Ja. Det er lett å ty til karakteristikker av dem man er uenige med selv om karakteristikkene ikke stemmer, men det er også fristende for de reelle rasistene å angripe kvinner som frivillig velger å bruke hijab, og gjemme seg bak en falsk omtanke for dem som tvinges til å bruke hijab 

Dette er jeg faktisk enig med deg i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...