Gå til innhold

Representerer moralpolitiet i Iran Islam sin filosofi?


Stina234

Anbefalte innlegg

3 hours ago, GrønnNellik68 said:

Eller barn blir jo påvirket av sine foreldre, jenter ser opp til sine mødre ofte og vil kle seg som mamma, tror mange ganger det ikke stikker djupere enn det. Men jeg er enig at det skal være fritt valg om en vil bære hijjab eller ikke. At det er opptøyer i Iran ser jeg på som positivt. Heia kvinnekampen i slike land sier jeg bare.  Jeg syns det er flott i Norge og se venninner f.eks der 1 bærer hijjab og de to andre er etnisk norske. Flott syns jeg at folk kan være tolerante og være med venner med folk med litt annen bakgrunn. Er bare positivt syns jeg. 

 

En oppegående mamma hadde satt ned foten. Mens en konservativ far derimot….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/22/2022 at 10:15 PM, CAPS LOCK said:

Det er ikke din business hvordan andre foreldre kler barna sine 

Så hvis mine kommer på skolen med et solkors på sekken, er det forventet at ingen skal reagere på det? 
 

hijab er og blir et politisk plagg. Tuftet på konservativ politisk islam og det muslimske brorskap. Da jeg oppholdt meg i Egypt i 1993 så jeg ikke en kvinne med hijab. Ikke en. Prøv i dag? 
 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (4 minutter siden):

En oppegående mamma hadde satt ned foten. Mens en konservativ far derimot….

For en muslimsk mor er jo ikke feil at hennes barn bærer hijjab??? Eller??? Er bare noe i vesten syns er feil det. DEt betyr ikke at barna er tvunget til å ha det på. Har aldri hatt barn du som har hermet etter deg og sett opp til deg?? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (2 minutter siden):

Så hvis mine kommer på skolen med et solkors på sekken, er det forventet at ingen skal reagere på det? 
 

hijab er og blir et politisk plagg. Tuftet på konservativ politisk islam og det muslimske brorskap. Da jeg oppholdt meg i Egypt i 1993 så jeg ikke en kvinne med hijab. Ikke en. Prøv i dag? 
 

Egypt er også det landet jeg har besøkt mest og der går også mange i niqab. Jeg syns det er hakket verre enn hijab.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GrønnNellik68 said:

For en muslimsk mor er jo ikke feil at hennes barn bærer hijjab??? Eller??? Er bare noe i vesten syns er feil det. DEt betyr ikke at barna er tvunget til å ha det på. Har aldri hatt barn du som har hermet etter deg og sett opp til deg?? 

Jeg sa oppegående. Det betyr en reflektert kunnskapsrik mamma med innsyn i hva det betyr for barnet å bære et så sterkt politisk symbol. Og ikke minst hva dette symbolet sier til de norske venninnene som da ikke bører hijab. 
hvorfor vil du fokusere på det som splitter barn og ikke det som fører dem sammen på tvers av kulturer? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (Akkurat nå):

Jeg sa oppegående. Det betyr en reflektert kunnskapsrik mamma med innsyn i hva det betyr for barnet å bære et så sterkt politisk symbol. Og ikke minst hva dette symbolet sier til de norske venninnene som da ikke bører hijab. 
hvorfor vil du fokusere på det som splitter barn og ikke det som fører dem sammen på tvers av kulturer? 

Nå snakker jeg ikke om muslimske barn i Norge jeg snakker om små barn i Egypt som bærer hijab. De jeg har sett med det her har vært tenåringer og da velger jeg å tro at det er ett valg de har tatt selv og ikke blitt påtvunget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, GrønnNellik68 said:

Egypt er også det landet jeg har besøkt mest og der går også mange i niqab. Jeg syns det er hakket verre enn hijab.

Du bekrefter jo det jeg sier; i 1993 fantes ikke dette politiske symbolet i Egypt. Men så kom det muslimske brorskap og konservativ islam (inkl IS) på banen og dette ble plutselig viktig å få frem som politisk symbol. 
 

hvorfor mener du det har endret seg? Hvis du ønsker saklig debatt og ikke bare bedriver tastaturjihad for å vi kle debatten vekk fra det den handler om, kan du jo gjerne komme med synspunkter på det jeg sier. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (Akkurat nå):

Du bekrefter jo det jeg sier; i 1993 fantes ikke dette politiske symbolet i Egypt. Men så kom det muslimske brorskap og konservativ islam (inkl IS) på banen og dette ble plutselig viktig å få frem som politisk symbol. 
 

hvorfor mener du det har endret seg? Hvis du ønsker saklig debatt og ikke bare bedriver tastaturjihad for å vi kle debatten vekk fra det den handler om, kan du jo gjerne komme med synspunkter på det jeg sier. 

jeg tror du og jeg snakker forbi hverandre. Jeg har også sett filmer fra egypt fra 60-70 tallet da var de jo like moderne der som her, jeg er fullstendig enig i det du sier at ting har endret seg til det verre nedi der pga brorskapet.  Eneste stedet jeg har hørt de har snakket om IS i egypt er ved grensa til Israel i Sinai.  Ellers har de stort sett kontroll på de. Men denne tråden handlet vel om iran og kvinnefrigjøring. Og jeg forstår at de protesterer som de gjør der.  Og jeg mener at slike ting bør være frivillig. Å bære hijab eller ikke.  NÅ husker jeg ikke om det står i koranen at de skal dekke seg til eller ikke men det er jo en kultur de har da. De er som oss ingen vi skille seg ut og følger da sosiale aksepterte regler akkuart som her.  

Kommer du til Kairo idag f.eks så er det da ganske moderne der. Der finnes da en salig blanding av folk som bærer hijab eller ikke eller går i lange eller korte kjoler. Men det er i New Cairo.  I byer utenfor som er mer konservative går de fleste med hijab eller niqab, men så har du copter'ne der da de bruker ikke hijab. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (18 minutter siden):

Så hvis mine kommer på skolen med et solkors på sekken, er det forventet at ingen skal reagere på det? 

Et solkors er ikke et klesplagg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, CAPS LOCK said:

Et solkors er ikke et klesplagg 

En hijab er heller ikke et klesplagg. Men det er mange som vil at vi skal tro at det er det. Det har du rett i. 
det er og blir et politisk religiøst symbol. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (På 22.9.2022 den 16.00):

Nettopp (eller torturert eller drept, og ikke bare av moralpolitiet, men av egen familie).

Er dette bare noe du tror eller har du noe som underbygger dette? Det finnes sikkert slike holdninger blant ultrakonservative på landsbygda, men i byene virker det som om folk flest har veldig lite til overs for regimet, kleskodene og lovene, og at hijab først og fremst er noe man bærer når man er utenfor husets fire vegger, rett og slett for å unngå å bli arrestert. Mange, om ikke de fleste iranere, støtter ikke det religiøse diktaturet og det er tross alt ikke mer enn 40 år siden iranske kvinner uten problem kunne kle seg slik:

 

Apis skrev (På 22.9.2022 den 15.21):

I Iran kjemper islamske damer for å slippe hodeplagget, i Norge kjemper de for å få lov til å bruke det samme plagget. 

Jeg kjenner absolutt ingen norsk-iranere som bruker hijab, så jeg tror ikke det er så mange som er villig til å kjempe for retten til å bruke den. De finnes sikkert, men jeg tror de er langt færre enn etniske norske som av en eller annen idiotisk grunn er villig til kjempe for retten til å dekke seg til.

4690A83800000578-0-image-m-129_1511266120814.jpg

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Autokratisk regime. Enten om det er Trump (heldigvis er USAs regjering litt mindre verre enn Trump folka). Men du har Putler, Kina, Iran og jeg kunne tatt en liste. Men Autokrati er jeg så glad jeg ikke bor i. Synes utrolig synd på damene som ikke får ha valget å leve slik de vil.

Ytringsfrihet, frihet til å velge hvordan å leve er viktige menneskerettigheter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jdz skrev (8 timer siden):

Er dette bare noe du tror eller har du noe som underbygger dette? Det finnes sikkert slike holdninger blant ultrakonservative på landsbygda, men i byene virker det som om folk flest har veldig lite til overs for regimet, kleskodene og lovene, og at hijab først og fremst er noe man bærer når man er utenfor husets fire vegger, rett og slett for å unngå å bli arrestert. Mange, om ikke de fleste iranere, støtter ikke det religiøse diktaturet og det er tross alt ikke mer enn 40 år siden iranske kvinner uten problem kunne kle seg slik:

 

Jeg kjenner absolutt ingen norsk-iranere som bruker hijab, så jeg tror ikke det er så mange som er villig til å kjempe for retten til å bruke den. De finnes sikkert, men jeg tror de er langt færre enn etniske norske som av en eller annen idiotisk grunn er villig til kjempe for retten til å dekke seg til.

4690A83800000578-0-image-m-129_1511266120814.jpg

Tror er mer retten til å ha valget å kle seg som man vil. Selv om man kan argumentere at de med Hijab politikken vil det motsatte. Er uansett prinsippet av at ingen skal gå å fortelle hvordan noen skal kle seg i et fritt samfunn bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (På 25.9.2022 den 14.32):

For en muslimsk mor er jo ikke feil at hennes barn bærer hijjab??? Eller??? Er bare noe i vesten syns er feil det. DEt betyr ikke at barna er tvunget til å ha det på. Har aldri hatt barn du som har hermet etter deg og sett opp til deg?? 

Tror du barna blir upåvirket av at mor er livredd for at et hårstrå skal komme på avveie?

Å overføre den frykten på barn er en uting. Da skal man som voksen ta ansvar, og ikke nøre opp om den frykten. Barn skal være barn. Ikke mini voksne. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (17 minutter siden):

Tror du barna blir upåvirket av at mor er livredd for at et hårstrå skal komme på avveie?

Å overføre den frykten på barn er en uting. Da skal man som voksen ta ansvar, og ikke nøre opp om den frykten. Barn skal være barn. Ikke mini voksne. 

 

Jeg er enig i det. Men tror ikke du skjønte hva jeg mente. Jeg kjenner flere muslimske familier med døtre. Noen går med hijjab andre fra samme søskenflokk ikke. Aldri hørt at det er pga frykt eller noe sånt men for at de ønsker det selv. Tror egentlig vi nordmenn får feie for egen dør. Hijjab bruk er ikke noe vi kan gjøre så mye med. Det er en kvinnekamp kvinnene i disse landene må stå for slik kvinnene her har gjort forut til at vi har det så bra som vi har det og slipper å stå foran en kjøkkenbenk hele dagen og passe barn som min mor til dels og besteforeldre gjorde i alle år. Ikke førerkort blant kvinner var vanlig heller da jeg var lita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jdz skrev (På 25.9.2022 den 15.33):

Er dette bare noe du tror eller har du noe som underbygger dette? Det finnes sikkert slike holdninger blant ultrakonservative på landsbygda, men i byene virker det som om folk flest har veldig lite til overs for regimet, kleskodene og lovene, og at hijab først og fremst er noe man bærer når man er utenfor husets fire vegger, rett og slett for å unngå å bli arrestert. Mange, om ikke de fleste iranere, støtter ikke det religiøse diktaturet og det er tross alt ikke mer enn 40 år siden iranske kvinner uten problem kunne kle seg slik:

 

Jeg kjenner absolutt ingen norsk-iranere som bruker hijab, så jeg tror ikke det er så mange som er villig til å kjempe for retten til å bruke den. De finnes sikkert, men jeg tror de er langt færre enn etniske norske som av en eller annen idiotisk grunn er villig til kjempe for retten til å dekke seg til.

4690A83800000578-0-image-m-129_1511266120814.jpg

Det er ikke akkurat iranske kvinner i Norge som kjemper FOR hijab. Det er mer utbredt blant somaliske og andre. Uansett pass og opprinnelse bør forkjemperne flytte til Iran og kose seg med hijab der.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Det er ikke akkurat iranske kvinner i Norge som kjemper FOR hijab. Det er mer utbredt blant somaliske og andre. Uansett pass og opprinnelse bør forkjemperne flytte til Iran og kose seg med hijab der.

Nettopp. I solidaritet med Iranere som lever i undertrykkelse synes jeg derfor det blir feil om vi skulle sende hijab-forkjempere dit. De har nok og slite med allerede.

I en perfekt verden mener jeg i utgangspunktet at folk skal få kle seg i akkurat hva de vil, men det er ganske åpenbart at det ikke er en slik verden vi lever i. Hadde du spurt med for noen år siden om man burde begrense folks rett til å bruke religiøse symboler hadde jeg sagt blankt nei. Nå er jeg imidlertid mer usikker.

Her hvor jeg bor ble det nylig forbudt å ikle seg religiøse symboler for offentlig ansatte, herunder også hijab ol. Loven er ganske kontroversiell, men av en eller annen grunn er det først og fremst etniske europeere som protesterer. Alle jeg kjenner her som kommer fra muslimske land støtter denne loven 100%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...