Gå til innhold

Noen lærere i vgs eller ungdomsskole her? ønsker deres syn på senere skolestart for ungdom!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I de senere åra har det vært forsket mye på dette med søvn hos ungdom, og nå er det enighet i litteraturen om at ungdom har biologisk forsinket døgnrytme som gjør at de er trøtte senere om kvelden, men siden de også trenger mye søvn får de dermed underskudd på søvn når skolen starter kl 8. Det skjer altså prosesser i kroppen som gjør at de rett og slett ikke er trøtte til "normal" leggetid. En studie av Saxvig et al fra i fjor viste at 85 % av norske tenåringer sover for lite..! og forskningen viser også at det i hovedsak ikke er pga skjerm, skjermen brukes tvert i mot fordi de ikke er trøtte når de legger seg.

Det foreligger også mye forskning hvor man har testet effekten av å skyve oppstart på morgenen f.eks 1-2 timer senere enn normalt, og totalt sett er det forbausende mye positive effekter på mange ulike utfall av dette. F.eks ser man at elevene får mer søvn (noen vil hevde at de bare vil legge seg enda senere, men forskningen viser ikke det), er mer opplagte og konsentrerte sammenliknet med tidlig start (f.eks vist ved oppmerksomhetstester), de får bedre fysisk og psykisk helse (!), bedre karakterer, mindre fravær og frafall, samt lavere koffeininntak. i mine øyne en gavepakke, når det kan gjøre så mye positivt for en sårbar gruppe av befolkningen der grunnlaget for videre utdanning legges.

Men- jeg er ikke lærer, så jeg lurer på, av ren uvitenhet; hva tenker lærere for elever i alderen 13-19 år er evt fordeler og ulemper med at undervisningen f.eks ikke skulle startet før 9? Jeg antar det er mye møter og planlegging, retting osv som skjer etter undervisningen er ferdig. Vil det evt være mulig å heller gjøre dette før undervisningsstart, eller i tider i mellom undervisning? kjør debatt! :) 

Anonymkode: 74fb3...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Henvend deg til KS. Lurer på hvilke tanker de har om dette.

Anonymkode: 0bc95...3dd

Jeg er ikke så nysgjerrig på hva ks mener, mer hva de som underviser mener ift hvordan dagen deres er lagt opp! ;) Undervisningstid og tidspunkt er jo skoleeiers ansvar, dvs kommunene, og de kan fint velge å starte senere om de vil. Det er jo faktisk skoler i Norge som har denne praksisen i dag, fx i Bodø.. men ja, noen lærere med syn på det? 

Anonymkode: 74fb3...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, ingen? Gikk ut fra dette var noe lærere ville ha rimelig bestemte meninger om (sånn jeg kjenner dem) ;) 

Anonymkode: 74fb3...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter 9, og deg synes jeg fungerer veldig bra. Ettermiddagene blir egentlig ikke noe særlig kortere, da jeg fremdeles møter på jobb klokka 8. Og får gjort mye før elevene kommer.

De aller fleste elevene liker organiseringen, men noen 8. Klassinger har sagt at de heller ville begynt tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke hjelpe å begynne 09. 

Ideelt sett for ungdommers døgnrytme så burde vi begynt 08 på mandag, 8.30 på tirsdag, 09 på onsdag osv. Da ungdommer flest har et biologisk døgn på 24.5 eller 25 timer. 

Anonymkode: 8aa6e...136

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi starter sent 08.40. Jeg er B-menneske og syns det er nydelig å ikke starte før. For min del kunne jeg gjerne startet 09 eller 10 for den saks skyld. Men, det blir et problem i andre enden. Siden vi starter 08.40 er ikke skoledagen over før 15.45. Skulle vi startet senere ville mange ungdommer hatt problemer med jobb, da de ville kommet enda senere hjem. Mange ansatte på skole ville slitt med å rekke barnehage/sfo osv. 

Vi prøvde å flytte vår skoledag 15 minutter, men møtte mange problemer med logistikk da enkelte elever ikke ville være hjemme før kl 18.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter etc kan da like godt skje mellom 8 og 9 som mellom 15 og 16. Og i realiteten resirkulerer mange lærere som har undervist i mange år utdatert læringmateriale i årevis. 
 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vil ikke hjelpe å begynne 09. 

Ideelt sett for ungdommers døgnrytme så burde vi begynt 08 på mandag, 8.30 på tirsdag, 09 på onsdag osv. Da ungdommer flest har et biologisk døgn på 24.5 eller 25 timer. 

Anonymkode: 8aa6e...136

Og årsaken til at du har fått for deg at døgnet starter «nullstilt» på mandagen er - hva?

Det hjelper å starte senere fordi skolestart 08.30 for en voksen med tilgang på bil betyr at man må stå opp 06.30-8, avhengig av hvor mange unger som skal ut døren og hvor lang kjørevei den voksne har. For en helt vanlig ungdom med en helt vanlig skolebuss som går mellom 1,5 og 1 time før skolestart  betyr en skoledag som starter 8.30 at skolebussen går 7.00 hjemmenfra. Og veien til skolebussen er kanskje 20-40 effektive minutters gange. Skolebussen i en av mine nabokommuner går faktisk 06.40. Da står ungdommen opp mellom 5.30 og 6 for å rekke å gå til bussen.

Anonymkode: 101e5...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre og ikke hadde barn kunne jeg godt tenkt med senere skolestart, og rutiner som starter 8 eller 10 er nok det samme.

I teori hadde det nok blitt vanskelig, da mange lærere også er foreldre og må forholde seg til åpningstider og stengetid i bhg og barneskoler. 

Anonymkode: 42146...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 21.11):

Det vil ikke hjelpe å begynne 09. 

Ideelt sett for ungdommers døgnrytme så burde vi begynt 08 på mandag, 8.30 på tirsdag, 09 på onsdag osv. Da ungdommer flest har et biologisk døgn på 24.5 eller 25 timer. 

Anonymkode: 8aa6e...136

Denne var litt lite kunnskapsbegrunnet.. altså; forskning viser helt entydig at om ungdom får starte senere så er det gunstig for så mange utfall, fordi de da får noe mer søvn ila natta. Så jo- det vil hjelpe å begynne 9😌 

ellers registrerer jeg at det også er lærere som er fornøyde med senere oppstart. Men helt sikkert noen som ikke er det og.
 

At man må rekke bhg eller sfo/aks, er selvsagt et poeng. Men samtidig Har nå iaf min tenåring kun 30 undervisningstimer på ei uke (ungd.skole), dvs i snitt 6 t per dag. Så om man startet klokka 9 og slutter kl 15 (dvs 6 t)- hvordan kan da ettermiddagen bli så forskjøvet? Man kunne til og meg skjøvet det til 9.30 -15.30? Og bhg og sfo er jo faktisk oppe til 17, selv om jeg skjønner man ønsker å hente så tidlig Som mulig. But then again; man har vel neppe undervisning siste time hver eneste dag heller, sånn at man kan gå litt før noen dager? Og heller jobbe inn på morgenen før undervisning?

Anonymkode: 74fb3...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt. 

Jeg ser at mange er fryktelig trøtte kl 8 og generelt får for lite søvn. Og om en time forskyving hadde hjulpet hadde det vært supert. 
Samtidig: vi må bruke timene fram til kl 16 for å få kabalen til å gå opp i dag(men med flere «hulltimer»inkludert seinere oppstart for elevene, og de prøver å legge mest mulig fram til 15), og jeg må ærlig innrømme: jeg klarer meg 15.15-16.00, men jeg vet ærlig talt ikke hvor god lærer jeg hadde vært 16-17. jeg har små unger som våkner tidlig, så jeg må tilpasse meg deres rytme. 
skulle det fungert måtte andre ting også blitt tilpasset. I dag klager elevene med reisevei over tidsmangel for å rekke jobb, trening, kamper osv. når de slutter kl 15, og med mindre sånt også skal holde på seinere utover kvelden vil det bli vanskelig for mange. Dermed vil en slik endring påvirke mange flere enn ungdommen som trenger det. 
 

Personlig hadde jeg ikke likt det(noen gjennomførte a-mennesker til barn som slukner 18.30 som jeg helst vil se før de sovner, så jeg pleier å dra hjem kl 15 når jeg kan og heller jobbe fra 18.30 og utover), men jeg ser fordeler hos elevene forutsatt at rammene rundt også tilpasses. 

Anonymkode: fdac0...abb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt supert for min del. Jeg er A-menneske, men om undervisningen hadde startet 9 så hadde jeg hatt mer tid med egne barn om morgenen. 

Anonymkode: 5a8d4...c45

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Denne var litt lite kunnskapsbegrunnet.. altså; forskning viser helt entydig at om ungdom får starte senere så er det gunstig for så mange utfall, fordi de da får noe mer søvn ila natta. Så jo- det vil hjelpe å begynne 9😌 

ellers registrerer jeg at det også er lærere som er fornøyde med senere oppstart. Men helt sikkert noen som ikke er det og.
 

At man må rekke bhg eller sfo/aks, er selvsagt et poeng. Men samtidig Har nå iaf min tenåring kun 30 undervisningstimer på ei uke (ungd.skole), dvs i snitt 6 t per dag. Så om man startet klokka 9 og slutter kl 15 (dvs 6 t)- hvordan kan da ettermiddagen bli så forskjøvet? Man kunne til og meg skjøvet det til 9.30 -15.30? Og bhg og sfo er jo faktisk oppe til 17, selv om jeg skjønner man ønsker å hente så tidlig Som mulig. But then again; man har vel neppe undervisning siste time hver eneste dag heller, sånn at man kan gå litt før noen dager? Og heller jobbe inn på morgenen før undervisning?

Anonymkode: 74fb3...fef

Det gjelder for ungdomsskolen. Men jeg svarte for videregående. De har 8 x 45 min med lunsj og pauser da, så kommer vi til 15.45, før dagen er over. Personlig har jeg ikke barnehage/sfo lenger, så for meg hadde det passet fint. Men vi prøvde eks å legge inn lenger lunsj i år, da vi bare har 30 minutter, mange skoler har 45 minutter. Men det fikk konsekvenser for ungdom som skal på jobb. Skolen jeg ligger på ligger litt kronglete til med tanke på offentlig transport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er litt delt. 

Jeg ser at mange er fryktelig trøtte kl 8 og generelt får for lite søvn. Og om en time forskyving hadde hjulpet hadde det vært supert. 
Samtidig: vi må bruke timene fram til kl 16 for å få kabalen til å gå opp i dag(men med flere «hulltimer»inkludert seinere oppstart for elevene, og de prøver å legge mest mulig fram til 15), og jeg må ærlig innrømme: jeg klarer meg 15.15-16.00, men jeg vet ærlig talt ikke hvor god lærer jeg hadde vært 16-17. jeg har små unger som våkner tidlig, så jeg må tilpasse meg deres rytme. 
skulle det fungert måtte andre ting også blitt tilpasset. I dag klager elevene med reisevei over tidsmangel for å rekke jobb, trening, kamper osv. når de slutter kl 15, og med mindre sånt også skal holde på seinere utover kvelden vil det bli vanskelig for mange. Dermed vil en slik endring påvirke mange flere enn ungdommen som trenger det. 
 

Personlig hadde jeg ikke likt det(noen gjennomførte a-mennesker til barn som slukner 18.30 som jeg helst vil se før de sovner, så jeg pleier å dra hjem kl 15 når jeg kan og heller jobbe fra 18.30 og utover), men jeg ser fordeler hos elevene forutsatt at rammene rundt også tilpasses. 

Anonymkode: fdac0...abb

Jeg vil bare legge til: jeg har de samme elevene flere ganger i uka i deres første timer, både kl 8.00 og 9.45(de har ikke undervisning de første timene). De elevene som sitter og ser fryktelig trøtte ut eller forsover seg, ikke har rukket å spise frokost osv. ser like trøtte ut og forsover seg i like stor grad kl 9.45 som 8.00

Anonymkode: fdac0...abb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse elevene kommer jo til å dåne når de kommer i arbeid å kanskje må begynne på jobb 07.00

Anonymkode: be55a...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Disse elevene kommer jo til å dåne når de kommer i arbeid å kanskje må begynne på jobb 07.00

Anonymkode: be55a...1fc

Nei, da har du ikke kjennskap til prinsippet bak denne forskningen; det skjer en biologisk prosess i kroppen i *tenåra som gjør at man er trøttere på et senere tidspunkt enn normalt! Og dermed helst bør sove lengre. Biologisk forstyrra døgnrytme. For de aller fleste vil kroppen klare å regulere seg inn mot normalen igjen når man er i starten av 20-åra.. og dermed fint klare å stå opp på jobb.

man kunne jo brukt samme argument for studenter, der veeeeeldig mange benytter fleksible dager med mindre hyppige forelesninger til å sove lenge og mye. Men de klarer jo stort sett å få seg en normal jobb og skjøtte en normal arbeidstid etterpå alle som En likevel!

Poenget mitt er altså at når forskningen sier at elever i tenåra har så stor gevinst av en liten forskyvning, hvorfor ikke tilrettelegge for det? Det dreier seg om alt fra akademiske utfall, fravær, søvn, kons til fysisk og psykisk helse.

Jeg jobber selv m psykisk helse hos unge, et felt man prøver å sette inn alle mulige tiltak for å behandle og forebygge. Så ser man at scorer på angst og depresjonssymptomer går ned bare vi legger til rette for at ungdommene får sove når de trenger å sove..! Litt lengre enn normalt. Og det er jo bare logisk at man ser disse pos resultatene, alle vet jo hvor elendig man føler seg ved søvnunderskudd, og hvordan dette påvirker både psyke, kropp og yteevne. og når det vedvarer konstant og man i tillegg skal være konsentrert om undervisning hele dagen, så skjønner jeg at belastningen for de unge er stor. La dem sove litt til, sier jeg. 😃

Anonymkode: 74fb3...fef

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg begynner å mistenke at jeg er elev, for jeg våkner heller ikke skikkelig før rundt klokka 10! 😂 Hilsen ungdomsskolelærer

Jeg tror faktisk det kunne vært en god ting. Er sinnsykt uopplagt og ukonsentrert på møter mellom 14 og 16, hadde vært bedre faktisk å hatt disse fra 08.00-10.00. 

 

Anonymkode: a6422...b6c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg begynner å mistenke at jeg er elev, for jeg våkner heller ikke skikkelig før rundt klokka 10! 😂 Hilsen ungdomsskolelærer

Jeg tror faktisk det kunne vært en god ting. Er sinnsykt uopplagt og ukonsentrert på møter mellom 14 og 16, hadde vært bedre faktisk å hatt disse fra 08.00-10.00. 

 

Anonymkode: a6422...b6c

Jeg er også sånn!! 😄jeg er nok blant dem som aldri ble kvitt den biologisk forskjøvede døgnrytmen fra tenåra. ;)

ts

Anonymkode: 74fb3...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 17.21):

Denne var litt lite kunnskapsbegrunnet.. altså; forskning viser helt entydig at om ungdom får starte senere så er det gunstig for så mange utfall, fordi de da får noe mer søvn ila natta. Så jo- det vil hjelpe å begynne 9😌 

ellers registrerer jeg at det også er lærere som er fornøyde med senere oppstart. Men helt sikkert noen som ikke er det og.
 

At man må rekke bhg eller sfo/aks, er selvsagt et poeng. Men samtidig Har nå iaf min tenåring kun 30 undervisningstimer på ei uke (ungd.skole), dvs i snitt 6 t per dag. Så om man startet klokka 9 og slutter kl 15 (dvs 6 t)- hvordan kan da ettermiddagen bli så forskjøvet? Man kunne til og meg skjøvet det til 9.30 -15.30? Og bhg og sfo er jo faktisk oppe til 17, selv om jeg skjønner man ønsker å hente så tidlig Som mulig. But then again; man har vel neppe undervisning siste time hver eneste dag heller, sånn at man kan gå litt før noen dager? Og heller jobbe inn på morgenen før undervisning?

Anonymkode: 74fb3...fef

På min jobb starter undervisning klokka 09.00. Onsdag til fredag går elevene på skolen til 15.15. Mandag og tirsdag slutter de 14.00. Sånn at lærerne får møtetid, og kan rekke sfo.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til tenåring, og her gruer jeg meg til han skal på videregående neste år. Nå starter han 8.30 på skolen, og vi bor 500 m unna. Og han sliter nok med å komme seg opp til det. På videregående starter de 7.30, og han vil ha 45 min reisevei. 

Han må jo da gå hjemme fra 6.45, mens nå går han hjemmefra 8.25. Så jeg skulle ønske videregående starter 9.00. 

Anonymkode: 202ae...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...