Gå til innhold

Får ikke med meg hva folk sier, må be om stadig gjentak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg merker at jeg sliter med å følge med på hva folk sier. Tror ikke dette har vært et like stort problem for meg tidligere. Hvis personen mumler eller snakker stille, men også generelt føles det som folk snakker for fort. 

Det fører til litt pinlige situasjoner der jeg må be personen repetere kanskje flere ganger det de sa. Følelsen av å ikke henge med er reell. Jeg henger ikke med. Kan ha samtale med noen der jeg ofte får med første halve setning og leddsetning blir bare " blank-bla-bla- fremmedspråk/kinesisk". Jeg hører at det formes ord, men klarer ikke få tak i innholdet. Jeg har på grunn av dette også utviklet telefon skrekk. Det er så ofte jeg ikke får med hva folk sier på telefon, blir enda verre uten kroppspråk. 

Hva kan årsaken til dette være. Er det flere som sliter med dette og har dere noe råd om hvordan bli bedre? 

Anonymkode: adb8f...554

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten konsentrasjon problem  eller hørsel problem. Hørsel problemer kan være så mye . Jeg er døv men jeg hører forsatt lyder men ikke tale  derfor teknisk  døv. Noen hører take men ikke bass  osv

 

Anonymkode: 9e9ed...46d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør først sjekke hørselen din. Kanske du har mistet deler av hørselen feks basslyder, da hører du bare deler av det som blir sagt. Hvis ikke det er noe galt med hørselen bør du gå videre og evt se om det er andre belastninger som gjør at du ikke klarer å fokusere i samtaler. Har du tinnitus, angst, stress, bekymringer...alt dette er ting som påvirker meg i fht å følge samtaler.

Anonymkode: 3ec68...f2e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dette problemet så lenge jeg kan huske… altså, jeg hører de snakker, men de kunne like gjerne snakket kinesisk for min del for jeg skjønner ikke bæret av hva de sier. Kan be de gjenta fler ganger og konsentrere meg, men det er helt gresk… ofte så i det de skal til å gjenta enda en gang så detter ordene på plass og jeg forstår hva de har sagt. Er kjempefrustrerende og slitsomt, også for de andre som ofte må gjenta før jeg plutselig forstår. Har tatt både CT og MR av hodet, og andre tester, men de har ikke klart å finne ut hvorfor det er slik.

Anonymkode: 93f07...e46

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være både konsentrasjonsproblemer og et hørselstap.

Jeg har tinnitus som tar bort mye av lyden for meg, og jeg hører kun de dypeste tonene på det ene øret. Det gjør det veldig vanskelig å oppfatte helt hva de sier med mindre jeg har de foran meg eller er helt fokusert på personen som prater. Er jeg fokusert, men ikke hører alt, så får jeg det ofte med meg pga. kontekst.

Min samboer har derimot et konsentrasjonsproblem. Han må også prikkes på skulderen for å opprette kontakt før du prater, så han ble også sendt på en hørselstest. Det viste seg at hørselen hans var helt topp, og problemene hans henger mer sammen med konsentrasjon. Han må fokusere på det han driver med, og da er lydene og samtalene rundt han gresk. Han har ADHD, og det kan jo være en grunn.

Ville tatt en tur til legen, og blitt henvist til en hørselstest i første omgang. Er hørselen på topp så må det graves videre.

Anonymkode: f9e29...591

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig det har med hørsel å gjøre. Jeg har alltid slitt med men likevel bestått lydprøvene på hestestasjonen/ lege. 

Lege har vært i tvil flere ganger, men sagt det er ok til slutt. 

Har var "ørebarn" med mange infeksjoner under oppveksten. 

Noen uker siden opplevde jeg å bli midlertidig døv i en øre, det var kortvarig, første gangen jeg har opplevd dette, ganske ubehagelig.

Kanskje jeg har fått nedsatt hørsel. Bør sikkert sjekkes.

Anonymkode: adb8f...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om henvisning  til hørselssentral eller øre nese hals avd. Er ikke bare den pip testen man burte ta . Også den testen som tar hvor mye ord lyder man får med seg. 

Anonymkode: 9e9ed...46d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på medisiner? Jeg ble sånn når jeg brukte medisiner 

Ellers kan stress og emosjonelt stress også føre til glemskhet og surr

Anonymkode: 34280...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. sykdom mister jeg hørselen gradvis. Jeg bruker høreapparater på begge ørene nå. 
Når man hører dårlig multitasker man døgnet rundt. Man bruker hjernen mye mer til å analysere all lyd og hvilken retning den kommer fra. Samtidig anstrenger man «usynlige» muskler i nakke og kjeve. Denne anstrengelsen gjør at man blir veldig sliten. Jeg kan f.eks ikke være i et middagsselskap i mer enn to timer. Etter det vil jeg fortsatt høre lyd, men jeg forstår omtrent ingenting av tale. 

Jeg ville tatt en hørselstest. Mange går med nedsatt hørsel uten å være klar over det. 

Anonymkode: f38a3...940

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg merker at jeg sliter med å følge med på hva folk sier. Tror ikke dette har vært et like stort problem for meg tidligere. Hvis personen mumler eller snakker stille, men også generelt føles det som folk snakker for fort. 

Det fører til litt pinlige situasjoner der jeg må be personen repetere kanskje flere ganger det de sa. Følelsen av å ikke henge med er reell. Jeg henger ikke med. Kan ha samtale med noen der jeg ofte får med første halve setning og leddsetning blir bare " blank-bla-bla- fremmedspråk/kinesisk". Jeg hører at det formes ord, men klarer ikke få tak i innholdet. Jeg har på grunn av dette også utviklet telefon skrekk. Det er så ofte jeg ikke får med hva folk sier på telefon, blir enda verre uten kroppspråk. 

Hva kan årsaken til dette være. Er det flere som sliter med dette og har dere noe råd om hvordan bli bedre? 

Anonymkode: adb8f...554

Jeg er slik, har dårlig hørsel. 

Anonymkode: 267d4...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt lignende, bare at jeg hører hva de sier, men jeg oppfatter ikke meningen. Har en sykdom som gir kognitive problemer, blant annet mye hjernetåke som gjør alt vanskelig. Blant annet samtaler. Jeg har dager hvor mannen min prøver å snakke om noe viktig, hvor jeg må si beklager, men jeg klarer ikke idag. Hodet klarer ikke ta til seg informasjonen og prosessere den på dårlige dager, og på gode dager er det begrenset hvor mye jeg kan lytte også. Maks 20 min "tung" samtale. Sliter også veldig med hukommelsen.

For meg er det fryktelig plagsomt, men ikke noe å gjøre annet enn å la vær å presse på, da blir det bare enda verre over noen dager. Håper du finner ut av det.

Anonymkode: 29d4f...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har det litt lignende, bare at jeg hører hva de sier, men jeg oppfatter ikke meningen. Har en sykdom som gir kognitive problemer, blant annet mye hjernetåke som gjør alt vanskelig. Blant annet samtaler. Jeg har dager hvor mannen min prøver å snakke om noe viktig, hvor jeg må si beklager, men jeg klarer ikke idag. Hodet klarer ikke ta til seg informasjonen og prosessere den på dårlige dager, og på gode dager er det begrenset hvor mye jeg kan lytte også. Maks 20 min "tung" samtale. Sliter også veldig med hukommelsen.

For meg er det fryktelig plagsomt, men ikke noe å gjøre annet enn å la vær å presse på, da blir det bare enda verre over noen dager. Håper du finner ut av det.

Anonymkode: 29d4f...4de

Hvilken sykdom er det?

Anonymkode: 267d4...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørselstap 

Konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker (ADHD/ADD)

Auditive prosesseringsvansker 

Anonymkode: a1971...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke naturlig at en får undersøkt hørselen sin når en hører dårlig ? 
Det er en logisk handling 

Anonymkode: 2a7b9...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er helt ødelagt selv av å ikke høre skikkelig. Jeg hører min egen stemme langt unna og derfor snakker jeg åsså veldig høyt fordi jeg tror ingen hører meg . Høye lyder og musikk hører jeg kjempe godt . Hvis TV-en står på veldig lavt volum Kan jeg høre helt fint hva noen sier hvis det er stille ellers i rommet, men med en gang det blir bakgrunns lyder så sliter jeg veldig.

Jeg klarer bare å være i selskap i to timer å da er jeg allerede helt utslitt av å følge med alt og få med meg hva folk sier til meg. Syntes åsså øyekontakt er kjempe slitsomt over lengre tid.
 

Hvis jeg skal lære andre språk så hører jeg ofte starten av ordet men det er som om de 2 siste bokstavene/ordene/uttalelsen eller hvordan jeg skal forklare det .. ikke kommer med !! ? Så det er ofte jeg ikke hører riktig.

fastlege tok en test på lege kontoret og sa at jeg IKKE fikk bli henvist til øre nese hals…noe som jeg syntes var helt idiotisk fordi det finnes så mange forskjellige typer hørsels svikt at hvorfor legge all sin tillit i EN eneste test hos en lege som ikke kan noe om temaet.
 

Men veldig slitsomt å ha det sånn her ja
 

Anonymkode: 66371...7c2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta det opp med lege. Kan være forskjellige grunner til det, så en lege bør finne ut av det. 

Kan være hørselen eller ha med konsentrasjonen å gjøre osv.

Jeg har det sånn av og til spesielt når jeg har mye å tenke på eller tenker på noe vondt. Da klarer jeg ikke alltid følge med på hva folk sier og må spørre om hva de sa/om de kan gjenta det. Fordi da er jeg i mine egne tanker og bare tenker på det. Det er ikke sånn hos deg? At du tenker på noe og da ikke får med deg hva de sier? 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om henvisning for å kunne utrede deg for APD. Ikke alle ØNH som gjør det, da det er ganske nytt, men Drammen sykehus er såkalt eksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (3 timer siden):

Du bør ta det opp med lege. Kan være forskjellige grunner til det, så en lege bør finne ut av det. 

Kan være hørselen eller ha med konsentrasjonen å gjøre osv.

Jeg har det sånn av og til spesielt når jeg har mye å tenke på eller tenker på noe vondt. Da klarer jeg ikke alltid følge med på hva folk sier og må spørre om hva de sa/om de kan gjenta det. Fordi da er jeg i mine egne tanker og bare tenker på det. Det er ikke sånn hos deg? At du tenker på noe og da ikke får med deg hva de sier? 

Det er nok slik hos meg også. Samme når jeg prøver å lese noe, tankene forstyrrer og jeg får ikke lest, bare vandrende tanker. Plagsomt. 

 

Ts

Anonymkode: adb8f...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...