Gå til innhold

Vi krangler

Gjest Mor til sengevæter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Alternativet er jo å la henne sove uten bleier, men hun nekter å ta ansvar for å skifte på sengen, og jeg gidder rett og slett ikke å skifte på sengen og vaske sengetøy hver dag når hun selv gir blaffen.

I åpningsinnlegget sier du at du ikke gidder....

men nå sier du at du ikke skifter for henne pga. legens råd..........?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eller kanskje det er du som trekker forhastede konklusjoner ut av hva du leser?  Og nå som det ikke er helt slik som du "trodde" det var, så prøver du å vri det over til at hovedinnlegger skriver slik bare fordi hun fikk pepper. For det kan jo virkelig ikke være slik at du tok feil?

Eeeeh, nei?

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet
I åpningsinnlegget sier du at du ikke gidder....

men nå sier du at du ikke skifter for henne pga. legens råd..........?

Ja jeg sier det, og mener det fortsatt uten at det er noen motsetninger her mellom de to innleggene. Legen anbefaler at hun skal skifte på sengen selv om hun sover uten bleie for at hun skal lære å ta ansvar for egen situasjon. Og jeg gidder ikke å skifte på sengen for henne, jeg forlanger derfor at hun skal sove med bleie på seg. Jeg står for det jeg skrev i innledning.
Skrevet (endret)
Ja jeg sier det, og mener det fortsatt uten at det er noen motsetninger her mellom de to innleggene. Legen anbefaler at hun skal skifte på sengen selv om hun sover uten bleie for at hun skal lære å ta ansvar for egen situasjon. Og jeg gidder ikke å skifte på sengen for henne, jeg forlanger derfor at hun skal sove med bleie på seg. Jeg står for det jeg skrev i innledning.

ja, det er helt greit, ble bare litt forvirret :) det forstår du vel?

Endret av Miloine
Skrevet

Hei mor! Ser du får mye pepper her. Men du vet, det er ingen som synes de har så god peiling på alt, som dem som aldri har prøvd. Ingen har vel bedre peiling på barneoppdragelse her inne, enn dem som er uten barn, eller hva?!

Lykke til videre :)

Gjest Gjest_Siren_*
Skrevet

Synd du gjør helt rett jeg, det er da ikke opp til barna å avgjøre hvilken bleie de skal bruke, der vet vi foreldre best. Noen ganger må man faktisk som foreldre ta upopulære avgjørelser selv der det ikke faller i god jord hos barnet.

Skrevet

Jeg hadde en sengevæter. Vi prøvde med Minirin? (reseptpliktig). Det fungerte dårlig i starten. Det viste seg at dosen var for liten.

Det som hjalp oss var homøopat. Verdt et forsøk iallfall.

Uansett så mener jeg at det er vi voksne som må ta ansvar her. Jeg vet at det ikke er morsomt å stå opp midt på natta og skifte på senga, men det er vårt ansvar uansett. Barnet har nok av dårlig selvfølelse om vi ikke trenger å påføre de mer.

Skrevet
Uansett så mener jeg at det er vi voksne som må ta ansvar her. Jeg vet at det ikke er morsomt å stå opp midt på natta og skifte på senga, men det er vårt ansvar uansett. Barnet har nok av dårlig selvfølelse om vi ikke trenger å påføre de mer.

Ja vi voksne har et ansvar, å sørge for at sengen forblir tørr. Da ordner man det slik at man skaffer hjelpemiddler som kan sørge for dette. Det har da overhodet ingen hensikt at barn og foreldre skal måtte våkne hver eneste natt for å måtte skifte på sengen, og at man skal behøve å vaske seg i hjel pga. av dette. Søsteren min holdt på slik i flere år og slet ut barnet, seg selv, vaskemaskinen og sengeklær for å vise forståelse for datteren sin overfor dette problemet. Skal si overraskelsen var stor den dagen da datteren noe oppgitt sa: "kan du ikke bare kjøpe noen bleier da mamma så vi kan sove hele natten....". Den som til slutt var dritt lei alt sammen, var altså den som man skulle skåne. Det er mange fårsaker til sengevæting og det er mange, former for sengevæting. Noen tisser en gang i blandt, andre tisser på seg hver natt. Jeg tror det kun er de som opplever dette problemet 365 dager i året som vet hvor slitsomt dette kan være, så jeg syns det er en del bastante meninger her som kanskje hadde fått en annen mening om det var de selv som måtte styre med dette hver eneste natt.
Skrevet
Jeg tror det kun er de som opplever dette problemet 365 dager i året som vet hvor slitsomt dette kan være, så jeg syns det er en del bastante meninger her som kanskje hadde fått en annen mening om det var de selv som måtte styre med dette hver eneste natt.

Jeg har vært der. Sliten, frustrert og trøtt.

Men jeg mener fortsatt at her må de voksne ta ansvaret.

Barnet gjør ikke dette med vilje.

Hvordan man velger å forholde seg til problemet avhenger bl.a. av barnets personlighet og alder.

Skrevet

Barnet ditt gjør ikke dette med vilje eller for å straffe deg på noen måte. Husk at selv om det er fryktelig tungvint for deg å vaske sengetøy hele tiden, så har hun det veldig vondt selv. Det viktigste for deg burde være å ikke gi henne dårlig samvittighet. Det er det absolutt verste som kan skje for henne, fordi hun kan ikke noe for at hun tisser på seg.

Helsestasjonen kan kanskje hjelpe også? Tror jeg har lest om ei matte (e.l.) som piper når den blir våt. Da våkner hun og får skiftet. Etter hvert vil hun våkne av seg selv før hun tisser på seg. Mener Helsestasjonen låner ut slike matter.

Jeg tror forresten det er lurt at hun skifter på sengen selv. Ikke for at du skal få slippe, men for at hun skal våkne etter å ha tisset på seg. Eventuelt kan du vekke henne en times tid etter hun har sovnet så hun får gått på do. Samme prinsipp som i avsnittet over. ;)

Skrevet

Pleier hun ellers å skifte på sengen, så går det jo bra om hun gjør det nå også.Men om hun plutselig må skifte pga tissing, så blir det en "straff" for noe stakkars jenta ikke kan kontrollere.

Skrevet

Var på helsestasjonen i dag og spurte om dette og hva man kan gjøre med sengevæting. Og hva fikk jeg til svar; Belønningssystem, prøve å bære barnet på do, og... data da taaaaa... få barnet til å hjelpe med å skifte på sengen selv!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet
Var på helsestasjonen i dag og spurte om dette og hva man kan gjøre med sengevæting. Og hva fikk jeg til svar; Belønningssystem, prøve å bære barnet på do, og... data da taaaaa... få barnet til å hjelpe med å skifte på sengen selv!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg synes det blir noe helt annet at barnet er med på å skifte på sengen og at den voksne ikke deltar i det hele tatt.

Skrevet

Syns ikke denne personen på helsestasjonen var særlig opplyst når det gjelder sengevæting, spørs om ikke hun vet nok om barn i den aldersgruppen. For:

- Barn som av fysiske årsaker tisser på seg hver eneste natt vil ikke kunne oppnå resultater ved bruk av belønningssystem. Det vil kun føre til frustrasjon hos barnet når hun/han ikke klarer å oppnå noen belønning.

- Bære barnet på do, betyr at man lærer kroppen til at den skal tisse om natten, det stikk motsatte av hva man ønsker, nemlig at den skal kunne holde på urinen hele natten igjennom. Samt at barna må lære seg til å våkne selv av at de må tisse. Dersom man tar barnet opp, vil ikke hjernen lære seg å forstå signalene blæren sender ut om at den må tørmmes.

Skrevet
Syns ikke denne personen på helsestasjonen var særlig opplyst når det gjelder sengevæting, spørs om ikke hun vet nok om barn i den aldersgruppen. For:

- Barn som av fysiske årsaker tisser på seg hver eneste natt vil ikke kunne oppnå resultater ved bruk av belønningssystem. Det vil kun føre til frustrasjon hos barnet når hun/han ikke klarer å oppnå noen belønning.

- Bære barnet på do, betyr at man lærer kroppen til at den skal tisse om natten, det stikk motsatte av hva man ønsker, nemlig at den skal kunne holde på urinen hele natten igjennom. Samt at barna må lære seg til å våkne selv av at de må tisse. Dersom man tar barnet opp, vil ikke hjernen lære seg å forstå signalene blæren sender ut om at den må tørmmes.

Jeg synes iallefall at dere som ikke har peiling skal slutte å gi bastante råd! I alle tråder! Skriv gjerne hva dere tror, men ikke utgi dere for å ha peiling. Tenk om noen tror dere, skummelt synes jeg.

Skrevet
Jeg synes iallefall at dere som ikke har peiling skal slutte å gi bastante råd! I alle tråder! Skriv gjerne hva dere tror, men ikke utgi dere for å ha peiling. Tenk om noen tror dere, skummelt synes jeg.

Akkurat. Kanskje du kan skrive litt om hva du mener vi sier som er feil? Hadde vært litt lettere å forholde seg til det. Je ghar selv vært sengevæter og har 3 barn som desverre har arvet dette problemet. Jeg har flydd inn og ut av lege kontrorer fra jeg selv var liten, og ikke minst med mine 3 barn, så jeg selv om jeg ikke er noen ekspert, så føler jeg at jeg har "litt peiling". Ville vært fint å få vite hva jeg da har sagt som gjør at du kan hevde at jeg "ikke har peiling".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...