Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #21 Skrevet 28. november 2005 Du mener åpenbart at banr skal gjøre sånt Nei selvfølgelig ikke, men en sjuåring bør forstå at hun må beskytte seg hvis hun tisser i senga hver bidige natt, ærlig talt! Jeg oppfatter mammaen slik at ungen "gir blanke" i hele situasjonen og ikke bryr seg. Hun kan ikke få lov til å ikke bry seg, vet om unger som har tissa seg ut til de var fjorten, foreldrene vasker og det er ikke noe problem for dem. Hun kan iallefall ta på seg en bleie, hvorfor ikke. Tar det som en selvfølge at mor bruker helsevesenet og hjelpemidler aktivt her, og til mor vil jeg si; OBS! Liker ikke overskriften, synes det er veldig viktig at du spiller på lag med din datter her, og at du ikke blir sint på henne fordi hun tisser, for DET kan hun ikke for. Blir du sint og irritert vil det bare gjøre alt mye verre for henne.
Gjest him Skrevet 28. november 2005 #22 Skrevet 28. november 2005 Synes mange av dere er for streng med hovedinnlegger. Slik jeg forstår henne har hun gitt datteren lov til å sove uten bleie hvis datteren selv skifter på sengen. Hvis hun ikke vil skifte på sengen selv må hun bruke bleie - og da en bleie som moren bestemmer. Og det er dette som jeg skjønner er problemet. Hun vil ikke bruke en ''babybleie''. Du vil på din side at datteren din skal forstå de rasjonelle argumentene som ligger bak (feil bleie medfører mye arbeid for deg med vask). Jeg tror du forlanger for mye når du forventer at andre mennesker er rasjonelle i forbindelse med temaer som de er har sterke følelser knyttet opp mot. Selv voksne mennesker er ikke rasjonelle da. Siden hun fremdeles er et barn hadde jeg rett og slett bestemt hvilken bleie hun skal bruke. Hun bør selvfølgelig ''få lov'' til å være lei seg på grunn av det, men det bør ikke bestemme hvilken bleie hun skal bruke. PS! Har dere hatt kontakt med lege? Når de er 7 år får de tilbud om utredning og det er en del man kan prøve for å stoppe sengevætingen.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #23 Skrevet 28. november 2005 P.S! Synes heller ikke at hun skal skifte på senga si selv som straff for at hun tisser! Nei nei! Men bleie synes jeg da hun kan bruke. Disse tisseputene med alarm finnes fortsatt i drift og de hjelper en stor del av sengevæterne. Prøv den, hvis dere ikke allerede har..
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #24 Skrevet 28. november 2005 Voldsomt så folk henger seg opp i kommentaren til trådstarter om at jentungen må skifte på sengen selv da. Herlighet. Jeg forstår trådstarter veldig godt. Har selv en 7 år gammel gutt som tisser i senga om natten, og i perioder vasket jeg dyna!!!!! og alt sengetøyet hver dag. Nye dyner måtte kjøpes inn for å ha nok. Nå er det nok, så nå bruker han up n go bleie, og han sier ingenting om det. Det hender det lekker ut, men jeg slipper i alle fall å vaske dyner og sengetøy hver dag. Hadde han nektet å bruke bleie, tror jeg jammen jeg hadde sagt at han fikk vaske og henge opp selv, for mødre har også lov å bli sliten og lei og kreve at barna hjelper til - om vi har valgt å få barn selv eller ei...
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #25 Skrevet 28. november 2005 Det er heller ikke snakk om at det skal være en straff å skifte på sengen selv. Akkurat det samme som med at barna må tørke opp etter seg selv hvis de velter melkeglasset. Rydde etter seg selv har ingen barn vondt av å lære.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #26 Skrevet 28. november 2005 Hvor får man fatt i lakenet med alarm?
Gjest him Skrevet 28. november 2005 #27 Skrevet 28. november 2005 Hvor får man fatt i lakenet med alarm? ← Snakk med fastlegen. Jeg mener at hjelpemidler mot sengevæting fåes på blå resept. Du vil også kunne få bleier på blå resept.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #28 Skrevet 28. november 2005 Jeg har denne meningen at alt som har med sengevæting skal foregå i stillhet.Dette er fordi at barnet IKKE på noen måter skal føle skam, flauhet eller noen former for stress. Jeg selv var væter til jeg var 10 år.Og jeg husker hvor utrolig flau jeg var noen ganger.Og om det blir mye stress rundt dette, så kan barnet føle press eller skam. Det er også viktig å kutte ut bleiene, og fighte heller litt.Grunnen til dette er at jentas psyke automatisk venner seg til at når hun har bleie så kan hun slappe av med det.Dumt forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener.Men om du kutter ut bleien, tar fatt i å vaske sengetøy og holder alt på et rolig plan, ja da er jeg sikker på at dette kan gå over kjappere.Det kan gå utover selvtilliten får ei jente på 7 år, om mor blir stressa eller "krangler" om dette.Og ikke minst om det blir mye stress rundt dette å ha på bleie.Jeg mener du ikke burde presse på henne bleie.Det er jo for små babyer, tenker hun.Heller snakke om dette alene, i ro og fred.At du får henne til å føle seg normal, ved å bruke litt munter stemme mens du sier feks "mange barn har uhell slik som du.Ikke tenk på det vennen.Nå skal jeg få dette i vask og så bytter jeg sengetøy". Og ta å snakk med helsesøster.
Gjest Miloine Skrevet 28. november 2005 #29 Skrevet 28. november 2005 (endret) Jeg sier ikke at dette er grunnen til at hun tisser på seg i den alderen, men det kan skyldes nervøsitet og redsel for noe eller noen! Dette bør du ta til deg og gjøre noe med. Det blir ihvertfall ikke bedre av at du mer eller mindre krever at hun, som er 7 år, skal skifte på sengen når uhellet har skjedd. Håper du er klar over at små barn også har følelser, og mest sannsynelig syntes dette er flaut. Da er det grusomt med en mor som ikke forstår. Da hjeler det ikke at du kanskje ikke en gang trøster henne, men ber henne om å skifte å sengen etter at hun har tisset på seg. Hvordan tror du hun oppfatter dette? Dette er din oppgave, og ikke forvent at hun blir bedre med en sånn holdning og innstilling det virker ut som at du har! Endret 28. november 2005 av Miloine
Gjest gjest1 Skrevet 28. november 2005 #30 Skrevet 28. november 2005 Jeg hadde også samme problem da jeg var mindre. Min mor skjelte meg ut hver gang jeg var uheldig ( det var ikke så veldig ofte) Jeg husker spesielt godt en episode der hun tapet fast en for liten bleie på meg med brun tykk pakketeip. Dette var da midt på kjøkkenenet rett før leggetid og foran mine søsken og to av min mors sine venninner. Skal si det var ydmykende! Jeg håper du trådstarter ikke gjør lignende med din datter/sønn. Sengevætingen går nok sikker over og i mellomtiden burde du være en støttende og medfølende mor.
Gjest Kålungen Skrevet 29. november 2005 #31 Skrevet 29. november 2005 Sønnen min på 7 år har hatt samme problem. Han syns selv dette er fryktelig flaut og ekkelt, og i sommer tok jeg han med til legen. Vi fikk noen tabletter, Minirin tror jeg de heter, han skulle ta en eller 2 hver kveld. I tillegg hadde vi ett ark hvor vi satt ett klistremerke hver natt han holdt seg tørr. Dette virket bra på han, og det var stas med klistremerkene, etter ett visst antall merker fikk han en liten hyggelig oppmerksomhet. Nå er det veldig sjelden han har uhell på natta, det skjer fortsatt men det kan gå uker mellom hver gang. Vi har sluttet med tablettene. Vi brukte aldri bleier på han, men kjøpte ett plastovertrekk til madrassen. Og han måtte ikke skifte på senga selv, for han var det ille nok å tisse på seg, om han ikke skulle "straffes" med å måtte skifte på senga selv også. Dra til legen og få utredning. Vi tok ultralyd av blære osv, veldig spennende å se sin egen blære
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #32 Skrevet 29. november 2005 Jeg syns ikke at barn skal få belønning for å klare å holde seg tørre.Jeg syns heller de burde få litt kos og oppmuntring når de IKKE klarer det.
Brunhilde Skrevet 29. november 2005 #33 Skrevet 29. november 2005 Voldsomt så folk henger seg opp i kommentaren til trådstarter om at jentungen må skifte på sengen selv da. Herlighet. Jeg forstår trådstarter veldig godt. Har selv en 7 år gammel gutt som tisser i senga om natten, og i perioder vasket jeg dyna!!!!! og alt sengetøyet hver dag. Nye dyner måtte kjøpes inn for å ha nok. Nå er det nok, så nå bruker han up n go bleie, og han sier ingenting om det. Det hender det lekker ut, men jeg slipper i alle fall å vaske dyner og sengetøy hver dag. Hadde han nektet å bruke bleie, tror jeg jammen jeg hadde sagt at han fikk vaske og henge opp selv, for mødre har også lov å bli sliten og lei og kreve at barna hjelper til - om vi har valgt å få barn selv eller ei... ← Det er jo godt at trådstarter møter forståelse fra noen, min har hverken hun eller du! Jeg forstår trådstarter dithen at hun skyver et voksent ansvar over på et barn og det er, i mine øyne, ikke OK. Jeg syns det vitner om manglende omtanke og, hva enda verre er, manglende empati! Jeg vil til og med trekke det så langt som til å si at det grenser til omsorgssvikt! Om en 7-åring er med på å skifte på sengene som en del av vanlig rengjøring så er det noe helt annet. Det er å delta i familiens rutiner. Men å bruke det som straff? Det er ondskapsfullt! Jeg syns ikke at barn skal få belønning for å klare å holde seg tørre.Jeg syns heller de burde få litt kos og oppmuntring når de IKKE klarer det. ← Her mener jeg bestemt at det ene ikke utelukker det andre! Belønning for å holde seg tørr er en motiverende faktor og jeg tror at de foreldrene som er "kloke" nok til å bruke denne metoden også forstår viktigheten av å støtte når ting ikke går som planlagt.
Gjest Gjest_L@dy in red_* Skrevet 29. november 2005 #34 Skrevet 29. november 2005 Jeg var borti det samme problemet med min datter, og prøvde alt uten at dette hjalp. Omsider fikk vi henne til utredning fordi hun tisset på seg natt, da da hun var like gammel, og selvsagt vasket jeg sengetøy hver dag. og hadde tisse laken under for å skåne madrasen. På sukehuset måtte hun gå gjennom en tisseprøve for så etter å ta ultralyd av blæren. For å gjøre "historien" kort, så viste det seg at rett etter at hun hadde tisset, så hadde hun så mye som 70 ml. urin igjen i blæren. Et melke glass inneholder ca. 150 ml. Dette har forekommet fordi hun som barn flest ikke har tid til å tisse seg ferdig når hun var på toalettet. Dårlig tid vet du. Min datter løp fra do før hun var ferdig å tisse, dette resulterte i at hun måtte anstrenge seg for å holde på urinen, men dette gikk selvsagt galt. Dette er ikke unormalt, men forekommer ofte. Det gis ingen medisiner for dette, fordi det er en trengingssak. vi øvde mye på å ta seg god tid på toalettet, og tro meg, dette hjalp. Bruk god tid, det lønner seg. Minn henne på å sitte lenger på toalettet og få henne til å tisse to ganger om nødvendig, men ikke tving henne. Gi heller et belønnings skjema da dette vil oppmuntre henne. Hun er i den rette alderen hvor slike belønninger er ideell. Jeg vet selvsgt ikke hva som gjør at hun tisser på seg, men det kan være gangske enkelt at hun sover tungt om natten også. Hva med å få en matte med alarm i når hun tisser på seg? Dette kan være med på å hjelpe henne slik at hun våkner.
Gjest Gjesta Skrevet 29. november 2005 #35 Skrevet 29. november 2005 Noen fagfolk mener faktisk at barnet skal ta av det våte sengetøyet selv. Å få en sjuåring til å ta på rent er heller ikke problem, mine barn har skiftet sitt eget sengetøy lenge. Litt kan man faktisk forvente at barn greier selv. Men jeg ville ikke krevet full skift midt på natten. Min sønn tisser på seg innimellom fremdeles, han er over åtte år. Og han greier fint å stå opp om natten når han er våt, trekke av det våte og sove videre. Ikke noe problem, og han ønsker det slik selv.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 29. november 2005 #36 Skrevet 29. november 2005 Ja her var det jammen mye pepper og få og litt forståelse fra noen som tydligvis vet hva dette dreier seg om, takk til dere. Det er mange som trekker raske konklusjoner her, og som tror de vet svaret på problemet. Vel, hva vet dere egentlig om vår situasjon utover det jeg har fortalt? Ingenting. Det kommer råd om å gå til legen med ungen f.eks. noe vi vi gjorde for 2 år siden og har vært der med 6 måneders mellomrom siden. I sammarbeid med legen har vi forsøkt drikkerestriksjoner før sengetid, belønningssystemer, medisiner, og alarm-matte. Alt uten hell. Det er faktisk legen som som sier at jenta skal skifte på sengen selv dersom hun velger å sove uten bleie på seg. Dette er ikke straff for at hun tisser på seg, men at hun skal ta ansvar for egen situasjon. At dette skal gjøre henne bevisst på problemet i håp om at det ikke blir en hvile pute at "mamma ordner opp" for henne (samme argument som enkelte motstandere av bleiebruk benytter). Så her følger jeg altså legens råd, og blir av noen her stemplet som uskikket til å ha barn?????
Brunhilde Skrevet 29. november 2005 #37 Skrevet 29. november 2005 Så her følger jeg altså legens råd, og blir av noen her stemplet som uskikket til å ha barn????? ← Så er det plutselig "legens råd" - i åpningsinnlegget virket det på meg som om det var "mors frustrasjon", men det er klart, når man får pepper....
Gjest EvaL Skrevet 29. november 2005 #38 Skrevet 29. november 2005 Ja her var det jammen meg mange som hadde mye så si, uten å kanskje har forståelse for at ikke engang ekspertisen dvs. leger og andre fagfolk engang er enig i hvordan man skal håndtere slike situasjoner. Da syns jeg det blir en smule drøyt å hevde at dere vet svaret og attpåtil gå så langt som å hevde at hun er uskikket som mor. Må rett og slett kommentere noen punkter: Jentungen er 7 år og du gidder ikke vaske når hun gir blaffen?!? Er det mulig? Mener du at hun velger å være sengevæter? Mener du at en 7-åring skal ta ansvar for å vaske sengetøy selv? Hvor gammel er egentlig du? Er du sikker på at du er skikket til å ha barn i det hele tatt? Ja, hvor gammel er du egentlig? Om du er 20 eller kanskje 60 så viser du at du ikke er så voksen allikvel når du lirer av deg slike fraser. Jeg har selv blitt anbefalt av fagfolk at mine barn som er sengevætere skal måtte skifte på sengen selv. Disse fagfolkene burde vel da ha fått sparken de da? Å bruke bleie kan jeg ikke se er videre hensiktmessig - når skal man da forvente at ungen slutter med sengevætingen??? Dette er en gammeldags tenkemåte. Før i tiden hadde man den holdningen at barna ikke skulle sove med bleier på seg, nettopp fordi barna måtte lære seg å kjenne at de ble våte og at det var ubehagelig å sove i en våt og kald seng. Men vet du hva, forskning har vist at dette overhodet ikke har noen effekt på sengevæting. Barn som måtte lære den harde og ekkle måten, ble ikke noe fortere tørre enn barn som sov med bleier. En sengevæter ønsker selv å bli tørr, og om personen vil da ikke "velge å tisse i bleien" om hun/han har denne på seg. De vil gjøre alt de kan for at bleien skal forbli tørr om morningen. Jeg sier ikke at dette er grunnen til at hun tisser på seg i den alderen, men det kan skyldes nervøsitet og redsel for noe eller noen! Dette bør du ta til deg og gjøre noe med. Du sier ikke at det er grunnen, men det skinner alikvel nokså tydlig igjennom at du regner med at årsaken til tissingen skyldes nervøsitet og redsel for noe eller noen. Vet du hva, sengevæting skyldes meget skjelden psykiske årsaker hos barn som alltid har tisset i sengen. Det er hos barn som har vært tørre i lengre perioder, men som begynner å tisse på seg igjen, at psykiske reaksjoner som regel er årsaken. Hos barn som alltid har tisset på seg, så er det ikke så enkelt å "gjøre noe med det". Man kan forsøke ja, men det er faktisk slik at man også blir advart mot å forsøke for mange ting fordi det oppleves som nederlag for barnet hver gang en behandling ikke fungerer. Belønning for å holde seg tørr er en motiverende faktor og jeg tror at de foreldrene som er "kloke" nok til å bruke denne metoden også forstår viktigheten av å støtte når ting ikke går som planlagt. For de fleste sengevætere er det å kunne holde seg tørr motivasjon nok i seg selv. EN belønningsordning kan kanskje fungere hos barn som er noenlunde forutsetninger for å kunne holde seg tørr, dvs. at de ikke tisser på seg hver natt. Men for barn som opplever våt seng/bleie hver eneste natt, er belønningsordning rett og slett ikke noe alternativ. Hvorfor ikke? Jo, fordi uansett hvor masse barnet ønsker å få f.eks. en stjerne på arket sitt, så klarer hun/han det rett og slett ikke. Dette fungerer da mot sin hensikt, barnet blir lei seg og føler enda engang at hun han ikke strekker til. Da hjelper det veldig lite at man som foreldre trøster, og til slutt må man kutte ut dette igjen. Stiller meg ellers rimelig forundrende til holdningen enkelte her har når det gjelder bleier. At man ser på dette som et onde som man for all del må unngå å benytte? Det er jo ikke rart at barn ikke vil bruke bleier når voksne mennesker ser på det som som en babyting og stakkarslig/nedverdigende å benytte. Bleier er et hjelpemiddel for å holde klær/møbler tørre, og benyttes av personer som av en eller annen grunn ikke kan holde seg tørre. Det finnes ingen aldersgrense på bleier, de kan og bør benyttes uansett om man er 1, 10, 40, eller 80 år gammel om man ikke kan holde seg tørr. Det ville ikke ha blitt produsert bleier i alle mulige størrelser dersom det kun var babyer som skulle bruke disse. Og man bør faktisk tenke på at bleier får man på blå resept til sengevætere her i landet, fordi helespersonell finner det fornuftig å bruke som hjelpemiddel når et barn tisser i sengen og er sengevæter, og ikke for at foreldrene skal ydmyke barna sine.
la_luz Skrevet 29. november 2005 #39 Skrevet 29. november 2005 Hei, Jeg har hørt om at man kan få en nesespray mot sengeveting for de som sover tungt, som tas før man legger seg
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #40 Skrevet 29. november 2005 Så er det plutselig "legens råd" - i åpningsinnlegget virket det på meg som om det var "mors frustrasjon", men det er klart, når man får pepper.... ← Eller kanskje det er du som trekker forhastede konklusjoner ut av hva du leser? Og nå som det ikke er helt slik som du "trodde" det var, så prøver du å vri det over til at hovedinnlegger skriver slik bare fordi hun fikk pepper. For det kan jo virkelig ikke være slik at du tok feil?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå