Gå til innhold

Sjokoladekosmos ønsker inderlig en spire ✨


Sjokoladekosmos

Anbefalte innlegg

Hei! 
jeg har de sist månedene vært inne å lest litt i andres prøvedagbøker her, og ønsker nå å skrive min egen!

jeg er 28 og min mann er 29, og vi ønsker svært gjerne å starte en familie sammen. Etter til sammen 9 år på prevensjon (cerazette og P-stav) tok jeg den siste pillen 15. juni. Den første tiden etter dette var jeg spent på å komme i gang og tolket og overtolket kroppen min for symptomer og tegn på eggløsning eller menstruasjon, men den gang ei… jeg og min mann har nå iherdig prøvd i mer enn 3 måneder, uten så mye som et hint menstruasjon eller en positiv graviditetstest. Siden det står stille i min kropp har vi ennå ikke kunnet begynne på prøveperiode 1, jeg er ikke på noen syklusdag, og har aldri vært i dpo-land. Det er ikke noe jeg heller vil enn å få lov til å starte på prøveperiode 1 snart… jeg begynner å kjenne på en synkende entusiasme og en økende bekymring for at kroppen ikke har klart å finne tilbake til seg selv…

i dag var jeg hos fastlegen og fikk henvisning til gynekolog og fikk tatt stoffskifteprøver, så da håper jeg det snart kan begynne å skje ting slik at vi kan begynne å skyte mot mål og ikke ut i intet som vi nå gjør 🙈

Endret av Sjokoladekosmos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tok mamma og søstera mi eit år å bli gravid etter ppilleslutt. Det kan sikkert henga igjen i kroppen ei stund for ein del. Kjenner veninner som har opplevd det også. Eg trur og pstav gjer man sikkra lenge mot uønska graviditet. 

Lykke til 🌞

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos gynekolog og det viser seg at jeg har PCOS… 

jeg kjenner at jeg blir lei meg over at det er noe feil, og at kanskje veien ikke blir så lett som jeg hadde håpet da jeg kuttet ut prevensjon…

Det positive var at det ifølge gynekologen ikke så helt dødt ut (som han sa 🙈), og at det så ut til at jeg straks skulle få en eggløsning! Så da er det bare for oss å kose oss litt ekstra uka som kommer! Også fikk jeg skrevet ut leterozol til evt. neste runde, sånn at jeg slipper å vente 4 mnd til neste gang! 
 

jeg tok også opp bekymring jeg har for tette eggledere på grunn av at jeg i ungdomstiden fikk blindtarmsbetennelse som resulterte i sprukken blindtarm og heftig infeksjon i hele magen… dette ville han sjekke først etter at det ble bekreftet at jeg kan få eggløsning, for hvis jeg uansett ikke kunne stimuleres til det og det ble Ivf så spilte det ingen rolle om de var tette eller ikke…

det blir spennende om det kanskje skjer litt mer fremover 😊🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv eggløsningstest i dag!!!  😄🤯😄🤯😄🤯😄🤯😄 

det er så spennende!! Da var vi endelig i prøveperiode 1 🎉🎉

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

PP1 - 8/9 DPO

Ja, hvor skal man begynne? Følelsesmessig gårder litt opp og ned etter at jeg pratet med legen etter at jeg fikk svar på blodprøvene jeg tok forrige uke. Blodprøvene viser også at det ser ut til at jeg har PCOS, så det var jeg jo forberedt på, men i tillegg så har jeg for høy verdi på prolaktin, og som ifølge legen ikke har sammenheng med PCOS. Altså tror han at jeg har et lite prolaktinom (liten svulst på hypofysen), som også kan medføre manglende eggløsning og infertilitet… så da har jeg ikke bare en, men to grunner til at det kan bli vanskelig å bli gravid. Jeg ble først veldig lei meg og tenkte at det sikkert ikke kommer til å gå for meg, men etter noen dagers tenking og Googling tenker jeg begge deler kan man gjøre noe med (sannsynligvis), og at det fortsatt finnes håp! 
dette medfører at jeg om en måned må ta nye blodprøver for å se hvordan verdien utvikler seg, og jeg får dessverre ikke begynne på Letrozol neste syklus likevel. 
jeg håper at verdien synker og at jeg ikke har prolaktinom likevel, at det bare var en enkel litt høy verdi (for verdien var kun lett forhøyet!) og at det vil gå seg til. Legen tror ikke det er mulig med forhøyet verdi uten prolaktinom, men etter googling velger jeg å tro at det er mulig (hvertfall frem til neste blodprøve).

 

På grunn av at det er flere ting som kan gjøre en graviditet vanskelig kjenner jeg at det er viktig for meg å gjøre det jeg kan for at kroppen skal ha så gode sjanser som mulig. Jeg har veid meg (for første gang på mange år!) og funnet ut at jeg er overvektig (ifølge BMI) og jeg må gå ned 7-8 kg for å ha normalvektig BMI. Derfor har jeg begynt å spise lavkarbo. Jeg er heldig som har en mann sol støtter meg i det, og som har sagt at han bare vil spise usunne matvarer utenfor huset, når han ikke er sammen med meg. I tillegg har jeg kuttet ut koffein, og prøver å drikke 1,5-2 liter vann hver dag, jeg legger meg 22:30 hver dag, i tillegg til å ta kosttilskudd. Jeg vet at mange fint klarer å bli gravide uten å gjøre alt dette, men jeg kjenner at det for meg er godt å kjenne at jeg gjør alt jeg kan for at kroppen min skal få det til! Og jeg er faktisk overrasket over at det vanskeligste så langt ser ut til å være å drikke nok vann! 
 

En ting er sikkert, og det er at jeg nok aldri kommer til å bli en av de kvinnene som opplever uforklarlig infertilitet, men kanskje kan jeg bli en av de kvinnene som har for flere grunner til infertilitet, men likevel klarer å få barn? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

MA? 
jeg tror det, selv om sykehuset ikke vil konkludere ennå…

jeg ble altså gravid i PP1, på tross av mulige utfordringer, og takknemlig for det! Jeg ble henvist til tidlig ultralyd da jeg ikke hadde hatt mens på flere år. De mente jeg bare var 4-5 uker på vei, og mente jeg nok har regnet feil. Jeg vet at jeg skulle vært 7 uker på vei. Jeg kunne nok ha bommet på noen dager, men ikke flere uker… De tok også en HCG for å berolige meg, som legen sa. Men den hadde ikke stigningen som forventet, og det var ikke helt match mellom hvor høyt tallet var og hvor langt det så ut til at jeg var på vei på UL. 
 

Så da er det ikke noe annet å gjøre enn å vente, enten på at kroppen klarer å ordne opp selv, eller ny UL og abort til uka. Jeg kan ikke selv se at det kan ha noe annet utfall…

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har offisielt lov til å prøve igjen!! 🎉🎉 Det er den beste avslutningen vi kunne få på dette året!

Graviditeten endte som nevnt over i en MA, men etter litt flere komplikasjoner endte det i utskrapning med vevsprøve som ble sendt for undersøkelse, først til lokalsykehuset og så til second opinion. Etter mye om og men har det blitt konkludert med at prøvene ikke viser noen tegn til mola, kreft eller celler som kan bli kreft (da det var det de fryktet). Frem til vi fikk svar på prøven fikk vi forbud mot å prøve på nytt, men nå slipper vi heldigvis langvarig oppfølging og forbud mot ny graviditet!! 
 

Jeg er for øyeblikket på CD38 etter blødning etter utskrapning, og har muligens hatt eggløsning da jeg har hatt positiv eggløsningstest, men er usikker på om jeg egentlig har hatt det…

HCGen var på 130 000 v utskrapning.

1 uke etter: 1 790

2 uker etter: 250

3 uker etter: 66

4 uker etter: 25

Håper jeg er på 0 ved neste måling sånn at jeg endelig kan sette et punktum etter  MAen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre at det endte opp med MA. Håper det går greit med deg og dere oppe i alt - og fint å lese at dere kan begynne prøvingen igjen ordentlig! Håper det går bra for dere igjen fort, og at spiren sitter snart 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at det endte i MA, men utrolig godt det ikke var noe mola!! Er selv i samme situasjon nå, venter på svar på vevsprøve… legen var så sikker på at det var mola ut i fra det som kom ut, men tviholder på håpet om at det «kun» er en vanlig MA… ufrivillig abort i seg selv er helt jævlig, men hvis man må vente 6-8 mnd blir det enda verre kjenner jeg…

krysser fingrene for at du blir gravid igjen fort, og at det holder hele veien🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en reise du har hatt hittil. Leit å lese om MAen ❤ Krysser fingrene for en twrminspire ved neste positive test 🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med kommentarer i prøvedagboken min! 
 

Takk for hyggelig kommentar @Spoonful! Nå som jeg begynner å få MAen på avstand føler jeg at det går bra igjen og at jeg klarer å se framover mot nye prøveperioder med nytt håp! 😊
 

Så trist å høre at du står i en liknende situasjon som jeg sto i for litt siden @lilleludde1998. Det er en skikkelig dritt situasjon, og jeg følte at det var nesten ingen som forsto hvordan det var å få beskjed om en sannsynlig mola, og jeg ønsket virkelig at jeg skulle være så heldig at det «bare var» en normal MA. Jeg leste utrolig mye på nett, og klarte nok å skremme meg litt vel mye med å lese en del «Worst case senarioer», men så viste det seg at jeg faktisk var heldig å fikk beskjed om at det ikke var mola likevel! Så det finnes håp helt til celleprøver viser noe annet, og jeg håper virkelig at du får oppleve at de ikke finne molaceller også! 💜

 

Takk for det @Lillrex! Jeg håper på snarlig terminspire for begge! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP2 CD18

ja, da venter og tester jeg etter eggløsning hver dag, og det set ikke ut som om den kommer ennå… Fortsatt negative tester… men det jeg syns litt frustrerende er at jeg har spottet de siste tre dagene. Jeg skjønner ikke hva det betyr? Jeg har aldri spottet i mitt liv før nå og dagene etter utskrapningen… så jeg vet ikke hva det betyr? Får jeg eggløsning? Eller ikke? Er hormonene mine på ville veier?? 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...