Gå til innhold

Sjeler på ene øyet, er det noe å gjøre med det annet enn operasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sjeler på ene øyet og har alltid gjort det, brukte lapp når jeg var liten men ikke nå lengre. Er det noe å gjøre med det annet enn operasjon?

Anonymkode: 2cd6f...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du normalt syn? Jeg sjeler også, men er langsynt og sjelinga forsvinner nesten helt når jeg bruker linser. 

Anonymkode: c28c1...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du normalt syn? Jeg sjeler også, men er langsynt og sjelinga forsvinner nesten helt når jeg bruker linser. 

Anonymkode: c28c1...4bd

Nei, har ikke normalt syn. Klarer aldri huske om jeg er langsynt eller nærsynt. Men forsvinner sjelinga når du bruker briller også? Eller er det bare linser?

Anonymkode: 2cd6f...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, har ikke normalt syn. Klarer aldri huske om jeg er langsynt eller nærsynt. Men forsvinner sjelinga når du bruker briller også? Eller er det bare linser?

Ja, det gjelder både briller og linser. Sjelinga forsvinner ikke 100 %, det er av og til synlig spesielt når jeg ser mot enten høyre eller venstre (husker ikke), men det plager meg ikke så veldig. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne ta sjeleoperasjon siden jeg er langsynt, da det kunne forverre samsynet eller noe. 

Anonymkode: c28c1...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett styrke av briller eller linser kan minske dette problemet. Vet at de som sliter mye med dette, kan eventuelt få prismebriller for å få dette fjernet nesten helt.  Prismeglass hjelper øynene dine å se på det samme punktet for å unngå sjeling. 

 

Men prismebriller er noe som en helst får kun hvis samsynet ditt er utrolig dårlig. Vet også at det finnes en måte å trene opp øyet som skjeler, men dette må nesten tas med optiker om det er mulig. 

 

Jeg personlig opplever at mitt øye sjeler mer når øynene mine er trøtte, feil styrke på glass eller linser, eller jeg har brukt linser for lenge. Problemet pleier å forsvinne ved mindre databruk og at jeg ikke anstrenger øynene for mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Botox blir brukt mot skjeling, men en injeksjon virker ikke evig. 

Anonymkode: ea832...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en type skjult skjeling der jeg normalt ikke skjeler slik at folk ser det, men av og til mister jeg kontrollen slik at jeg har  en skjelevinkel på nesten 90 grader utover. Da jeg har slitt en del med hodepine etc. fikk jeg henvisning til øyelege. Min øyelege mente at jeg skulle trene øyemusklene. En av øvelsene jeg fikk beskjed om å gjøre var denne 5 minutter hver dag. En tråd med store perler lagde jeg selv:

https://www.youtube.com/watch?v=4rDygaF3Dog&ab_channel=InsightVisionCenterOptometry 

Øyelegen mente at jeg hadde godt utbytte av denne samt øvelsen under. Han gjorde noen målinger og sa at jeg hadde gått fra 25 et eller annet til 18 på ganske kort tid. Dette gjaldt skjelinga på nært hold.  Det skal nevnes at neste øyelege mente at jeg ikke hadde utbytte av dette da skjelinga skyldes en lammelse av øyemuskelen. Det skader ikke å prøve :) https://www.youtube.com/watch?v=tnLhDvhBFus&ab_channel=StrabismustoStereopsis 

 

Anonymkode: 7246d...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en type skjult skjeling der jeg normalt ikke skjeler slik at folk ser det, men av og til mister jeg kontrollen slik at jeg har  en skjelevinkel på nesten 90 grader utover. Da jeg har slitt en del med hodepine etc. fikk jeg henvisning til øyelege. Min øyelege mente at jeg skulle trene øyemusklene. En av øvelsene jeg fikk beskjed om å gjøre var denne 5 minutter hver dag. En tråd med store perler lagde jeg selv:

https://www.youtube.com/watch?v=4rDygaF3Dog&ab_channel=InsightVisionCenterOptometry 

Øyelegen mente at jeg hadde godt utbytte av denne samt øvelsen under. Han gjorde noen målinger og sa at jeg hadde gått fra 25 et eller annet til 18 på ganske kort tid. Dette gjaldt skjelinga på nært hold.  Det skal nevnes at neste øyelege mente at jeg ikke hadde utbytte av dette da skjelinga skyldes en lammelse av øyemuskelen. Det skader ikke å prøve :) https://www.youtube.com/watch?v=tnLhDvhBFus&ab_channel=StrabismustoStereopsis 

 

Anonymkode: 7246d...126

Må bare legge til at dette er ganske standard øvelser man får beskjed om å gjøre dersom man sliter med skjeling ut fra det jeg har lest. Lykke til!

Anonymkode: 7246d...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddy skrev (3 timer siden):

Rett styrke av briller eller linser kan minske dette problemet. Vet at de som sliter mye med dette, kan eventuelt få prismebriller for å få dette fjernet nesten helt.  Prismeglass hjelper øynene dine å se på det samme punktet for å unngå sjeling. 

 

Men prismebriller er noe som en helst får kun hvis samsynet ditt er utrolig dårlig. Vet også at det finnes en måte å trene opp øyet som skjeler, men dette må nesten tas med optiker om det er mulig. 

 

Jeg personlig opplever at mitt øye sjeler mer når øynene mine er trøtte, feil styrke på glass eller linser, eller jeg har brukt linser for lenge. Problemet pleier å forsvinne ved mindre databruk og at jeg ikke anstrenger øynene for mye 

Takk for tips. Spørs om jeg må ha ny styrke på brillene.

Anonymkode: 2cd6f...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en type skjult skjeling der jeg normalt ikke skjeler slik at folk ser det, men av og til mister jeg kontrollen slik at jeg har  en skjelevinkel på nesten 90 grader utover. Da jeg har slitt en del med hodepine etc. fikk jeg henvisning til øyelege. Min øyelege mente at jeg skulle trene øyemusklene. En av øvelsene jeg fikk beskjed om å gjøre var denne 5 minutter hver dag. En tråd med store perler lagde jeg selv:

https://www.youtube.com/watch?v=4rDygaF3Dog&ab_channel=InsightVisionCenterOptometry

Øyelegen mente at jeg hadde godt utbytte av denne samt øvelsen under. Han gjorde noen målinger og sa at jeg hadde gått fra 25 et eller annet til 18 på ganske kort tid. Dette gjaldt skjelinga på nært hold.  Det skal nevnes at neste øyelege mente at jeg ikke hadde utbytte av dette da skjelinga skyldes en lammelse av øyemuskelen. Det skader ikke å prøve :) https://www.youtube.com/watch?v=tnLhDvhBFus&ab_channel=StrabismustoStereopsis 

 

Anonymkode: 7246d...126

Takk for tips. 

Anonymkode: 2cd6f...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...