Gå til innhold

"Alle" på kg hater bygda...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg henger mye på kg, og har også googlet mye om steder i Norge, og havner fort innpå KG. 

Jeg har lagt merke til at det virker som at et stort flertall er veldig negativ til bygda. Noen kaller til og med byer med 10k folk for bygda og synes det er helt utenkelig å bo sånn. 

Kom til og med over en kommentar som mente Oslo ikke var mer enn et tettsted😂

Jeg kommer selv fra ei lita bygd langt oppi nord. Jeg er vant til at nærmeste by har 5000 innbyggere, og nærmeste sykehus ligger 3 timer unna. Etter at jeg ble voksen har jeg flyttet litt rundt og også bodd mange år i en av de største byene i nord-norge. Og de største byene i nord-norge er jo små i forhold til Oslo, for eksempel.

Men jeg lengter alltid etter bygdelivet. Roen og naturen. Jeg vet mange prater om bygdedyret, men jeg har ikke merket mye til det.

Hva synes DU om bydga? Hater alle på KG bygdelivet? Hva er det med byen du liker? Hva liker du med bygda?

Og er egentlig Oslo en by? 😂😂

Anonymkode: 9151b...ca5

  • Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss, det er rart. Selv har jeg inntrykk av at flesteparten, eller de mest ivrige, gjerne er disse bygdedyrene. De har kanskje ikke jobb, eller jobber deltid og lite å gjøre pga store avstander. Derfor er de her.

Det er mitt inntrykk da!

Jeg som flere andre, bor i Oslo. Om du er usikker på om Oslo er en by eller et tettsted, ville jeg googlet det.

Anonymkode: ab763...c46

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byjente som nå er innflytter i liten bygd. Har kjent litt på "bygdedyret" da jeg ikke lever et typisk A-4 liv, men det er så mange andre positive ting som veier opp for det negative, at jeg aldri skal flytte til byen igjen.

Endret av Troyamin
staveleifer
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Jeg som flere andre, bor i Oslo. Om du er usikker på om Oslo er en by eller et tettsted, ville jeg googlet det.

Anonymkode: ab763...c46

Googla det men havnet bare tilbake til denne tråden? 

Anonymkode: ebea9...0c0

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jøss, det er rart. Selv har jeg inntrykk av at flesteparten, eller de mest ivrige, gjerne er disse bygdedyrene. De har kanskje ikke jobb, eller jobber deltid og lite å gjøre pga store avstander. Derfor er de her.

Det er mitt inntrykk da!

Jeg som flere andre, bor i Oslo. Om du er usikker på om Oslo er en by eller et tettsted, ville jeg googlet det.

Anonymkode: ab763...c46

Det siste der var ment litt humoristisk, da😉

Bygdedyret er vel mer ment som en kollektiv mentalitet, og ikke enkeltmennesker fra bygda.

Anonymkode: 9151b...ca5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at en svært stor andel av de som skriver her på KG enten er hjemmesittende mennesker med altfor god tid til å mene noe om alt, eller disse rikingene med ALT på stell, som må antas(ut fra måten de fremstiller seg selv) å være så godt utdannet at de er overkvalifisert (og ser ikke nytte av) jobb på landet. 
 

Alle oss ‘midt i mellom’, som jobber og strever, og gjerne ikke hyler høyest, vi kommenterer gjerne ikke så mye om akkurat dette. 
 

Du har mange gode poeng, og jeg er helt enig med deg. Jeg har bodd i både bygd og by, og mtp hvor hardt man må jobbe for å kunne leve og opprettholde en god standard i byen så ville jeg heller valgt et rolig og avbalansert familieliv på bygda 10 av 10 ganger! 

Anonymkode: 2209f...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde på bygda når mannen min studerte, et sted med 6k innbyggere, så ikke det minste stedet, men allikevel landlig til.

Jeg hørte fra fler av de vi ble kjent med at de hatet bygda, at det var så mye baksnakking og rykter osv. Jeg kjente ingenting til disse negative tingene.

Jeg trivdes veldig godt blant fjellene og nydelige solnedganger, og lyden av sauer og hester. Nå er vi flyttet til tettsted rett ved by, og det er virkelig ikke trivelig på samme måte her, men den tingen som er bedre her, er at alt er mye nærmere. Skole, lege, butikker, alt. Jeg savner de majestetiske fjellene veldig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på bygda, og hater det selvfølgelig ikke. :) 

Byen = dyrt, folk, trangt, styr, jag, støy og lite utsikt. 

Bygda er det motsatte, og er alt jeg ønsker meg. 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp på bygda, og selv om jeg ikke akkurat hater bygdelivet, så foretrekker jeg mellomstore byer som Trondheim og Bergen.

Anonymkode: 0691a...66b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer på at jeg flyttet til by i hvert fall. Dyrt og dårlig. Får jeg en ny sjanse, flytter jeg igjen. Kanskje ikke bygda, men mer landlig i hvert fall. Jeg er mettet på by, trafikk, bomstasjoner, og dårlig luft. Hater det.

Anonymkode: 89444...5ce

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst i det som for meg er en bygd (40.000 innbyggere). Flyttet til Oslo i voksen alder, og synes Oslo er en liten by.

For meg er det bare merkelig når steder med under 100.000 har bystatus, og i alle fall de med under 10.000. Men det betyr ikke at stedet er mindre bra, eller ikke et flott sted å være eller bo. For meg passer bare ikke ordet «by». 

Anonymkode: 7e888...1d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (17 minutter siden):

Jeg liker både bygd og by jeg 😊

Det gjør jeg også.  Begge deler har sine for og bakdeler. Er oppvokst på bygda, men har bodd mange år i byen.                               Har nå flytta tilbake, som godt voksen og skilt med utflytta barn.  Er i nærheten av en mindre by, så jeg har grei tilgang til det meste jeg har bruk for, Nå slipper jeg å bruke masse penger på å bo, kan reise og kose meg med morsommere ting for å si det sånn.

Anonymkode: 0a352...03b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør jeg også.  Begge deler har sine for og bakdeler. Er oppvokst på bygda, men har bodd mange år i byen.                               Har nå flytta tilbake, som godt voksen og skilt med utflytta barn.  Er i nærheten av en mindre by, så jeg har grei tilgang til det meste jeg har bruk for, Nå slipper jeg å bruke masse penger på å bo, kan reise og kose meg med morsommere ting for å si det sånn.

Anonymkode: 0a352...03b

Høres bra ut 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i en stor by, flyttet til bygda da barna begynte på skolen. Da de ble eldre flyttet jeg til en enda større by, Oslo, fordi jeg fikk jobb der. Så ble jeg eldre selv, og syk, og valgte da å flytte ut av Oslo, ble for dyrt å bo der uten jobb. Nå bor jeg i ei lita bygd med 6000 innbyggere. Jeg har trivdes alle steder, jeg har observert bygdedyret, tildels vært rammet av det også, og jeg har kjent på usynligheten i by. Men mye er jo hva man gjør det til selv, det er pros og cons med det meste. Som et framtidsscenarie når jeg blir enda eldre og muligens litt dårlig til beins, så ønsker jeg å bo i en mindre by. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en bygd, 4000 innbyggere i området, og de fleste bor langt unna det jeg bor (stort areal). Sist jeg sjekka var vi rundt 130 husholdninger rundt meg. Stortrives med bygdelivet. Stille, rolig, nært natur, vakkert, våkne til bjeller fra sau og fuglekvitter. Bygdedyret finnes nok, men siden jeg lever et nokså rolig liv så tror jeg det snakkes lite om meg/oss. 
Ulemper er at skoleklassene er litt for små. Det er 5 i klassen til yngste, 12-14 hadde vært fint. Det er langt å kjøre til jobb og byene rundt og vinterveiene er utfordrende. Det er langt til matbutikken, 2 mil. Alt går med gode biler (det har vi råd til ved å bo billig) og planlegging. 
 

Bodd i mellomstore byer og var helt ok, men trives bedre på bygda. Vært i Oslo noen ganger og hatet byen. 
Større byer i verden er finere, triveligere og med en annen atmosfære enn Oslo.

Anonymkode: ad613...cc1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...